ADHD-topic

Mijn moeder had dit ook, maar die mocht gewoon via videoverbinding aansluiten en die week ervoor heb ik een uur met haar gezeten om gewoon al over nn kindertijd te praten zodat ze was voorbereid op de vragen. Ze vond het achteraf gezien vooral ook heel spannend en had dan t idee dat ze gefaald had in de opvoeding oid.

2 likes

Ja en dit ook idd! Mijn moeder vroeg laatst nog of ze dan misschien iets fout had gedaan in de opvoeding :pleading_face: Terwijl zij mij in mijn jeugd juist zo veel structuur heeft geboden dat mijn ADHD pas veel later aan het licht kwam.

1 like

Dat is echt onzin, ik heb geen ouders meer, of iemand uit mijn jeugd die iets over de kindertijd kon zeggen, dus dan maar geen diagnose?? Mijn vriend is toen degene die mee was want geen ander persoon die mij beter ken of dicht bij me staat.
Vriendin van me had toen een hele slechte relatie met haar ouders en familie en ik was was degene die bij haar gesprek was (bij adhd centraal)

1 like

Ik wilde niet dat mijn familie wist dat ik het onderzoek zou doen dus toen heb ik gevraagd of mijn beste vriendin van de basis en middelbare ingebeld mocht worden en dat was prima. Op de dag van het onderzoek zei de psycholoog op een gegeven moment dat het inbellen niet nodig was omdat ze aan mijn verhalen genoeg had. Dit was bij adhd centraal.

4 likes

wat een onzin zeg, dacht dat ze dit inmiddels wel hadden losgelaten. ik heb het hier al eens gepost maar ik woonde in het buitenland zonder ouders in de buurt, nooit iets over gezegd en ze hebben mijn ouders ook nooit hoeven spreken. mijn vader heeft vorig jaar de diagnose gekregen en die kon ook geen ouders meenemen, maar mocht m’n moeder meenemen want die zijn al vanaf hun 16e samen. en bij een vriendin van me mocht haar man allerlei vragenlijsten invullen over haar en dat was ook prima. dit was allebei bij adhd centraal ook trouwens!

2 likes

Goed om jullie antwoorden lezen en ook mee te nemen thanks! Ik had al contact gelegd met ADHD centraal (denk wel meer dan een jaar geleden alweer oeps) maar ook zij stonden op een ouder mee, fysiek of digitaal. Daar is juist een eerder onderzoek elders ook op stuk gelopen dat ik dat gewoon niet kon en nu nog steeds niet terwijl ik nog steeds zo zoek naar antwoorden omdat ik toch echt herhaaldelijk meer vastloop in het leven met klachten die toch heel erg overeen komen met ADHD als verklaring.

Goddd dat gezeik met medicatie en betalingen… ik ben super blij met de terugbetaalregeling maar omg ik stel dat altijd uit en weet ook steeds niet meer hoe ik dat moet doen

@Meow. Ik heb afgelopen week nog bij ADHD centraal die vragen beantwoord voor een vriend van mij die niet wilde dat zijn ouders erbij betrokken werden. Dus misschien dat het nu wel zou kunnen. Zou ook echt gek zijn als er dan mensen niet getest kunnen worden hierdoor.

Zijn er hier meer mensen die het idee hebben dat medicatie in de winter minder goed werkt? Ik heb methylfenidaat en het ging de afgelopen maanden super goed, echt verbazingwekkend. En nu sinds een paar weken gaat het weer kut eigenlijk. Ik heb nergens zin in, begin nergens aan, ik wil van alles maar in de praktijk zit ik gewoon apatisch te scrollen op de bank. Tot een uur of 0.00, dan lukt alles ineens wel, is het zo 4.00 uur en daarna slaap ik weer tot ergens in de middag. Echt super kansloos, want ik was net zo blij dat het wel lukte met wat dingen aanpakken.

Heeft het misschien te maken met vitamine d tekort in de winter? Daar kan je ook erg lusteloos van worden waardoor de medicatie (lijkt mij als leek) ook minder werkt.

2 likes

Ik heb een daglicht lamp besteld om deze reden (gewoon zelf bedacht)

1 like

Oh een vriend(in) zou ook mogen? Dan heb ik gelukkig wel een vriendin die kan en ook wil helpen want dat gehamer op een ouder moeten meenemen vond ik zo lastig steeds en eerlijk gezegd ook heel erg frustrerend. Wat nou als je om wat voor reden geen contact meer met ze hebt?

1 like

Dan kunnen ze daar vaak wel van afwijken toch? Ik snap dat het heel kut is maar ik snap wel waarom ze veelal een ouder/verzorger of ander familielid willen om de diagnose te kunnen stellen.

3 likes

Snap het ook wel want die hebben juist inzicht in en om je kindertijd. Onlangs heeft de moeder van een vriendin van me de diagnose gekregen en die ouders zijn inmiddels overleden dus wie moet je dan aandragen in zo’n situatie? Gelukkig had zij een broer daarvoor maar ik heb zelfs niemand op dat gebied dus lekker lastig weer :sweat_smile:

Heb je ook niet oude schoolrapporten of een neef of tante bijvoorbeeld? Zou het gewoon aankaarten en vragen of ze mee kunnen denken.

Oude schoolrapporten zijn allemaal allang weggegooid. De rest van directe familieleden ook geen contact meer mee of het kaliber van je ziet ze alleen als er een uitvaart is.

Had de vorige instelling ook gevraagd en toen mocht wel iemand van de basisschool van personeel maar niemand van toen werkt daar nog.

Pfff ik blijf maar gezeik hebben met medicatie. Ik heb nu al zoveel soorten geprobeerd. Niks lijkt te werken. Ik word er moedeloos van. Ben nu bezig met de dexamfetamine maar krijg enorme hartkloppingen er van. Het lukt niet om hoger te gaan want dan heb ik zweetaanvallen en moet ik overgeven. Ik weet echt niet meer wat ik moet.

Hoe lang gebruik je dex en hoeveel neem je?

Nu 3 weken. Eerst 2x 5. Sinds een week 3x 7,5

1 like

Met nog tussenstappen? Want van 10mg naar 22,5mg per dag is wel een grote stap misschien? Vervelend dat je zo’n last hebt :frowning: bij mij verdwijnen die bijwerkingen wel.

Drink je koffie of thee met cafeïne? Zou dat misschien niet met die Dex combineren als je zo’n last hebt van die bijwerkingen. En bij mij helpt het ook om het niet op een lege maag in te nemen.

1 like

Nee daar ben ik mee gestopt (cafeïne). Het rare is dat ik ‘s avonds het er allermeest last van hebt. Als het uitgewerkt zou moeten zijn. Ik slik het vandaag wel weer maar even terug op 5. Weet niet waar ik goed aan doe. Ik heb ook elvanse gehad en had ik hetzelfde met hartkloppingen (en paniekaanvallen). Het voet nu alsof het weer dezelfde kant op gaat. Maar wil ook niet zomaar opgeven.

Andere optie is terug naar methyl maar dat moet ik 4/5x per dag slikken.