@Meow en @Pepernoot Dankjewel!! Heel handig ook die site, ik kan me niet herinneren dat het zo duidelijk was vorige keer? In elk geval, denk dat het nu wel lukt om op tijd klaar mee te zijn ![]()
Ik heb hem vorige week opgestuurd en kreeg net al een mailtje dat alles geregeld is! Ik weet niet wanneer je gaat, maar moet vast goedkomen als ze nu zo snel zijn ![]()
Ik heb vandaag dit hele topic gelezen. Een tijdje geleden in het slaaptopic had ik iets gepost over mijn slaapproblemen en dat mn hoofd gewoon niet uit kan. Nu word ik doorverwezen om te testen op ADHD. Dus sinds gister zit ik in een soort obsessie om hier alles over op te zoeken en ik herken echt zoveel.
Ik was vanmiddag naar mijn moeder (voor basisschoolrapporten
) en zij gaf aan hier nooit aan gedacht te hebben maar dat het heel veel zou verklaren. Toen vonden we in een doos met spullen van vroeger ook een heel verslag van een kinderpsycholoog van toen ik 7 was waar ik naartoe moest omdat ik echt een onhandelbaar kind was vroeger. Daar stonden allemaal dingen in waar ik nu nog steeds mee struggle
Ben helemaal beetje verdrietig erover maar niet negatief, meer happy sad dat er misschien een reden is waarom ik zo ben zoals ik ben ofzo. Lang verhaal wilde dit even kwijt!
Ik heb een vraagje over medicatie en meer energie voelen. Zo lang als ik me kan herinneren ben ik echt snel moe (en nu ik een kind heb nog meer
). Denk dat het komt door de prikkelverwerking en het vele denken ofzo. Ik dacht hier ergens te lezen dat je meer energie ook krijgt van bijvoorbeeld methylfenidaat. Ik wil nu medicatie om me gewoon wat meer wakker te voelen en om tot aan meer toe te komen.
Iemand die nu meer energie voelt dan voorheen of zich herkent in mn verhaal?
Maar heb je adhd? Want dat maakt wel verschil.
Ja heb ik!
Dat maakt geen verschil hoor ![]()
@Boondigga ik gebruik dexamfetamine en dat “helpt” wel tegen vermoeidheid, ik voel mij over het algemeen wakkerder als ik het neem. En ik heb ook wel het idee dat ik over het algemeen pas op een wat later, normaler moment echt moe ben van de dag (rond 21:00 ipv al om 18 of 19). En ik had ook de theorie dat het komt doordat ik met die medicaties prikkels wat beter kan verwerken en meer “aankan”.
Maar het is ook een risico, want ik merk aan mezelf dat ik m’n medicatie soms ook neem tegen vermoeidheid en/of dat ik daardoor te lang doorga en niet m’n rust pak.
Zeker wel! Waarom denk je dat het ook door niet adhd’ers wordt gebruikt?
Ik word niet perse minder moe maar ik heb wel meer energie omdat mijn hoofd rustiger is.
Ik kan niet goed vergelijkingen natuurlijk omdat ik niet de hele dag moe ben maar ik merk wel dat bij een normale dag en als mijn medicatie echt is uitgewerkt dat ik wel moe word. Wat weer een meerwaarde is voor mijn slaapritme.
Omdat het voor de meeste mensen min of meer dezelfde stimulerende effecten heeft.
@boonie @keekie
Thanks voor de input! Het lijkt er dan wel op dat het wat doet voor je energieniveau. En inderdaad wat jij zegt @boonie die prikkelverwerking theorie had ik dus ook haha. Moet zeggen dat mn psychiater die wel beaamde. Ik ga het gewoon proberen en we zullen zien. Moet eerst met methylfenidaat beginnen zoals iedereen volgensmij.
Ik dacht door medicatie ook ietsss minder moe te zijn, maar bij mij was het wel vrij minimaal (en ik kamp ook al echt lang met vermoeidheidsklachten). Ik had misschien de hoop dat het echt 180 graden zou draaien maar dat was helaas niet zo haha
Ik weet niet of ik perse meer energie heb, maar ik ben wel minder snel moe. Zoals @boonie ook zegt, door de medicatie verwerk ik prikkels beter. Ik merk als ik geen medicatie slik ik wel ka-pot ben aan het einde van de dag. Ik slik overigens methylfenidaat. En ik ben ook heel snel na mn bevalling weer begonnen met opbouwen en ik denk echt dat ik daar een leukere moeder door ben. Ik zat vorige week zonder en merkte meteen dat ik kribberiger was.
Ik denk dat het idd helpt omdat je minder last hebt van de prikkels. Als ik het vergeet dan denk ik vaak rond 11 uur van waarom voel ik me zo geagiteerd/bweh en dan blijkt dus dat ik het vergeten ben. @boonie slik je het dagelijks? Neem je dan meer om meer energie te hebben of slik je het sowieso enkel op eigen inschatting /voor werk oid?
Ik slik het nu sinds anderhalf jaar dagelijks en merk daarin trouwens ook dat de bijwerkingen als verminderde eetlust echt dragelijker zijn geworden. Daarvoor heb ik het een paar jaar op eigen inschatting geslikt en dan merkte ik ook wel dat ik een bepaald effect nastreefde en me niet helemaal mezelf voelde. Nu zit ik lager qua dosering dan toen en voel ik me helemaal mezelf met m’n medicatie. Terwijl ik dus heel bang was dat dat weg zou gaan. Ik zat eerst te hoog dus en toen merkte ik ook dat ik m’n eigen hoge tempo/doorwerken op m’n groep 3 projecteerde. Iets wat ik met deze lagere dosering nooit naar m’n kind toe heb gehad. Merk wel dat ik er iets minder op doorwerk. Heeeel soms neem ik 2,5mcg meer om echt ff vaart te maken
. Maargoed dan heb ik daarna altijd een mega rebound en helemaal uitgeblust. Dus would not recommend.
Oké dat is misschien waar ik een beetje op hoop. Inderdaad wat jij zegt aan het einde van de dag ben ik helemaal gesloopt en lig ik om 20:00 in bed. Als ik dan tot 06/07:00 slaap ben ik nog mega moe. Kan niet goed zijn haha. Ben benieuwd of het werkt en hoop inderdaad ook een leukere moeder te zijn die iets meer fut heeft (ook in mn tijd zonder kind en op mn werk etc).
Ik slik het zo goed dagelijks, en wil het eigenlijk niet elke dag slikken denk ik. Maar ben nog heel erg op zoek, gebruik het pas ongeveer een jaar en heb pas sinds drie maanden weer echt een baan. Ben nog echt aan het kijken of en hoe vaak en hoeveel ik wil nemen, wanneer het echt bijdraagt/helpt etc
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat ik soms als ik heel druk en/of moe ben ik idd meer neem (iets meer per inname moment) of een moment op een dag vaker met het idee dat ik dan langer geconcentreerd/niet moe kan werken of om nog energie over te hebben voor het huishouden en voor sociale dingen. Maar goed ik merk ook dat het niet op die manier werkt (dat weet ik ook wel) en ik juist in een vicieuze cirkel belandt want dan slaap ik slechter etc etc
Ik kan mij trouwens door medicatie óók heel geagiteerd voelen - ben dan meer gefocust en vind afleiding irritant. Maar herken ook dat ik sommige chaotische situaties met medicatie veel beter aan kan en leuker ben voor m’n gezelschap. M’n schoonzus neemt op haar dagen met haar kind van twee juist geen medicatie omdat ze het idee heeft dat ze dan minder geduld heeft voor getreuzel etc en ook veel moeilijker kan spelen/in de wereld van haar kind kan komen. Ik kan mij dat wel voorstellen, op dagen dat ik geen mediatie neem voel ik mij op een bepaalde manier wel vrijer - barst sneller in zingen/gek doen uit bij m’n partner bijvoorbeeld.
Gewoon even voor ook een ander geluid.
Ik heb het voor Duitsland en Oostenrijk nooit aangevraagd/meegenomen, woops.
Toevallig is de CAK verklaring (kak) hier deze week ook aan bod gekomen. Vooral dat tripjes minder spontaan kunnen gaan zijn door de medicatie, of ik moet zonder gaan. ![]()
Ik merkte dit allemaal ook toen ik op een hogere dosering zat. Ik ben van 20 mcg naar 7,5 mcg gegaan en nu is het echt alleen de randjes. Maar het maakt me dus ook niet denderend productief meer, das wel jammer haha.
Maargoed ik zit ook al een jaar thuis dus misschien dat het in combinatie met kantoorwerk alsnog te weinig is. Dat kan ik me niet zo goed meer voor de geest halen.
Ik herken dat laatste, ik slik nu 36mg langwerkende methylfenidaat en voor mn zwangerschap was dat 63. Ik ga volgende week weer aan het werk na mn verlof en ben dus heel benieuwd of die 36 dan genoeg gaat zijn.