ADHD is, net als andere DSM-classificaties, een gedragsbeschrijving. Heel versimpeld gezegd: als iemand te druk is noemen we dat ADHD. Maar het is geen verklaring, ADHD is niet iets dat druk gedrag veroorzaakt, het beschrijft het. Er is nog nooit enig bewijs gevonden voor de claim dat er verschil is in de hersenen tussen persoon A met de classificatie ADHD en persoon B zonder.
Maar om de een of andere reden is dat verhaal van ADHD als iets in de hersenen dat afwijkt van een “normaal” brein heel dominant, en helaas ook op de plekken waar je zou verwachten de juiste informatie te krijgen (zoals van je psycholoog, psychiater, van bepaalde websites, in psycho-educatie, studieboeken voor zorgprofessionals…)
Ik kan hier hele essays over schrijven maar daar zit niemand op te wachten. Deze richtlijn over voorlichting is goed, eerlijk en uitgebreid: https://drukendwars.nl/wp-content/uploads/2021/06/Richtlijn-voorlichting-versie-1.11.pdf de richtlijn is bedoeld voor professionals om voorlichting te geven, maar ik deel het hier omdat het ook uitlegt waarom de uitleg die vaak gegeven wordt niet klopt
En ik doe onderzoek! Naar onder andere de gevolgen van het gebruiken van dit soort classificaties en de foutieve uitleg/begrip erover