ADHD-topic

in de basis hetzelfde. het enige voordeel van de lange t.o.v. de korte is dat ik geen last meer had van de rebound, dat scheelde echt zoveel! waarom ben je van kort naar lang overgestapt?

Ah dat is fijn!
Ik ben begonnen met kortwerkend om achter de juiste dosering te komen, wilde zelf graag langwerkend omdat ik er anders iedere 3 uur aan moest denken en anders inderdaad ook dat rebound gevoel kreeg tussendoor

1 like

Ik bedacht me net dat ik volgende week vanaf Amsterdam naar Hamburg vlieg en geen verklaring heb aangevraagd, dat is nu ook te laat. Het is voor werk dus dan heb ik de medicatie wel echt nodig. Is het nog steeds zo makkelijk om door de controle te komen vanuit beide kanten?

ah ja, zo heb ik het ook gedaan. ik ging van meerdere keren 5mg kortdurend naar 1x per dag 36mg langdurend, beste keuze die ik op dat gebied gemaakt heb!

Ik had mijn verklaring nog dezelfde dag dat ik hem gemaild had! In de ochtend die mail verstuurd en in de middag had ik hem. Huisarts had ik ook al gebeld of het sneller kon omdat ik te laat was (wie laat ADHD’ers dan ook 6 weken van te voren iets aanvragen???). Dus alles bij elkaar was het in twee werkdagen geregeld.

Ik werd overigens niet gecontroleerd (vloog 3 dagen geleden) en hoefde niks te laten zien. Maar wel andere vliegvelden dan jij.

1 like

Serieus. Een half jaar geleden heb ik ook een verklaring aangevraagd voor Parijs, toen was ik wel op tijd, en duurde het iets van 3 weken voor ik heb terugkreeg dus had niet gedacht dat het zo snel kan gaan. Ging toen met de trein en werd toen ook niet gecontroleerd.

Ik vraag hem vandaag aan en dan hoop ik dat de huisarts hem maandag nog kan tekenen en anders gok ik het er maar op. Dankje!

1 like

Als je in (de buurt van) Den Haag woont, kan je ook langs gaan bij het CAK voor een stempel en handtekening. Moet je wel ff goed de openingstijden checken.

Groetjes van een adhd’er die vaak de ochtend van vertrek nog even een stempel haalt.

(Ook nog nooit gecontroleerd, maar wil ook het risico niet nemen)

2 likes

Ik lees hierboven een paar reacties over korte lontjes/ongeduld richting de kinderen. Hebben jullie meer “kenmerken” van adhd die het moederschap raken?

1 like

Dat is toch niet een typisch kenmerk? Zal wel veel per persoon verschillen.

4 likes

Nee daarom juist, ben ik benieuwd of er meer moeder zijn die tegen dingen aanlopen in moederschap die je relateert aan je adhd .

Impulsiviteit. Ik kan een “grote” activiteit bedenken en die direct uitvoeren. Zoals het bouwen van een raket, naar het museum, etc., en dan merk ik het wel als het toch niet lukt. Nu met een 3,5 jarige prima maar op jongere leeftijd niet altijd handig.
Ik kan dingen pas loslaten als het helemaal is opgelost en uitgevoerd, dus ik moet nu de gastouder opzeggen en daar denk ik al sinds vrijdagochtend aan, maar zij heeft nu weekend dus ik wil dr pas maandag appen, maar dan neemt dat tot die tijd een pannetje in op m’n “fornuis”. Tenzij ik het dus wel loslaat en dan bedenk ik het pas over weken weer, maar als tegenhanger op m’n chaos herinner ik dingen tot in nodeloos detail.
Ik heb moeite met consequent zijn, ook omdat ik vaak vind dat ze best goede ideeën heeft en ik dat ook leuker vind.
Nouja dus ook dat korte lontje als ik al te veel gedaan heb op een dag/moe ben. Dus nu merk ik heel duidelijk dat ik veel vervelend vind wat ze doet terwijl ze geen onredelijke dingen vraagt.
Ik ben vaak laat/in chaos nog alles aan het pakken terwijl ik er ook een boterham in probeer te proppen bij haar, en dat komt echt door mij en niet door haar. Ik vind het zelf niet zo vervelend, en zij ook nog niet. Maar als m’n man er eens bij is raakt die er echt ongeduldig van.
Een stukje ongemak naar m’n enthousiaste dochter die overal wil praten en de aandacht vraagt. Vandaag waren we bij een theatervoorstelling en dan gaat ze midden in die voorstelling gewoon een heel verhaal aan de verteller vertellen en dan heeft ze ook niet door dat dat niet het moment is. Ik herken dat heel erg van mezelf van vroeger.

Nouja er zijn nu vast veel moeders die zeggen dat dit geen adhd kenmerken zijn, maar voor mij zijn dit dingen waar ik in m’n adhd al mee liep die nu uitvergroot worden.
Also: ik hoef geen advies.

8 likes

Dat voorbeeld van een pannetje op het fornuis is echt goed! Ik heb dat ook heel erg en kon dat nooit goed aan anderen uitleggen, maar dit is een duidelijk voorbeeld. Voor mezelf heb ik daar wel een soort van oplossing voor gevonden in zo’n situatie als die jij beschrijft, maar het gevoel van iets niet kunnen loslaten totdat het is afgerond is heel vervelend.

Iets anders: hebben jullie wel eens een hyperfocus gehad waarbij dingen opzoeken als huiswerk begon te voelen? Ik had in december besloten dat ik een camera wilde kopen van m’n eindejaarsuitkering en heb een week gespendeerd aan alles uitzoeken, specificaties vergelijken, video’s checken, etc. Op den duur vond ik het niet meer leuk om te doen, maar ik had nog geen keuze gemaakt dus ik móést van mezelf doorgaan. Uiteindelijk heb ik eentje gekocht en nu vind ik het niet zo leuk om hem te gebruiken omdat ik me heel erg bewust ben van het feit dat ik het nog niet zo goed kan en eerst de camera moet leren kennen 🫠 Echt altijd met nieuwe hobby’s, the hunt is better than the catch :joy:

6 likes

Ja echt zo vaak :joy:. Ik heb allemaal fimoklei liggen, ik was een reading journal gestart, ik wil poppenhuisjes maken maar het vraagt dan toch best veel vaardigheid al.
Terwijl ik uit ervaring weet dat met oefenen ik echt beter ergens in word.
Ook herkenbaar van het uitzoeken. Ik koop liever geen nieuwe dingen en de keren dat ik het wel moest doen kan ik nog chagrijnig om zijn. Zoals toen ik een nieuw badpak voor m’n dochter kocht want ze ging dat weekend zwemmen en dat ze uiteindelijk dat badpak nu, een jaar later, pas past. In die tijd had ik prima via vinted een badpak voor 2 euro kunnen kopen, ipv nieuw voor 15€.
Nouja das een klein voorbeeld, maar het uitzoeken tot in den treuren herken ik ook. Ik koop het liefst iets wat een ander al uitgezocht heeft, zodat ik dat werk niet hoef te doen.
Ik heb trouwens sowieso een hekel aan keuzes maken gekregen, zelfs theezakjes kies ik het liefst niet zelf :sweat_smile:

1 like

Haha oh zo herkenbaar. Ik heb heel verstandig een tweedehands camera gekocht :sunglasses: Nu ben ik veel minder geld kwijt en voelt het minder erg als ik er een kras of zo op maak. Ik weet dat ik fotograferen heel leuk vind, ik deed het als tiener ook heel graag en nu nog steeds met analoge canera’s en m’n telefoon, maar die opstartfase van iets nieuws leren (kennen) vind ik echt irritant haha.

Ik vind keuzes maken ook heel moeilijk en ben echt zo’n eeuwige twijfelaar. Zelfs nadat ik een beslissing heb gemaakt kan ik nog twijfelen over of het de béste keuze was. Haha ik koop ook graag iets wat een ander me aanraadt, maar soms vind ik het uitzoeken ook wel leuk. Ik wil wel graag beter worden in het maken van keuzes, dus daar ben ik mee aan het oefenen haha. Vaak is een ‘foute keuze’ niet écht fout. Een paar jaar geleden twijfelde ik ook vaak heel lang bij het kiezen van een gerecht bij een restaurant, maar nu denk ik “ik kan hier gewoon nóg een keer naartoe gaan, kies ik dan wat anders”. En laatst heb ik de hal geschilderd en de kleur bevalt me niet en eerder zou ik dan heel straffende gedachten over mezelf hebben, maar nu denk ik “ach, ik schilder het wel weer over”. De hal is niet zo groot en de verf van de Hornbach niet zo duur, dus het kost me zo ook niet veel om te leren dat keuzes maken niet spannend hoeft te zijn. Al kon ik laatst dan weer niet slapen omdat m’n hoofd overstroomde met nieuwe ideeën en kleuren… Ach, het houdt je bezig haha.

4 likes

Zooo herkenbaar!! Ik kan me ook na 2 jaar nog rot voelen over dat ik de verkeerde verf voor de muur heb gekocht en nu niet weet wat ik daarmee moet. Was wel dure verf (sikkens lak). Ik heb het zelfs als ik een maaltijd maak die niet zo lekker blijkt te zijn. Het gaat wel beter trouwens, vroeger als eten mislukte stond ik echt te huilen in de keuken. Vorige week mislukte m’n eerste zak gnocchi en toen heb ik, in plaats van het nogmaals te proberen, een zak pasta gemaakt.

2 likes

Haha ja die hyperfocus en dan honderd dingen uitzoeken is zo erg. Maar dan is het in huis en dan heeft het al te lang geduurd en doe ik er niks mee.

Ik heb een jaar geleden na veel uitzoekwerk een nieuwe deurklink voor de voordeur gekocht en guess what, dat staat nog steeds op mijn to do-lijstje.

Ook bijna een jaar geleden heb ik alle muren in de woonkamer geverfd en toen had ik tijd om van drie muren de randen netjes te maken. Die vierde muur is nog steeds niet netjes :’) is echt vijftien minuten werk maar ja dan moet ik weer de verf en tape erbij zoeken.

Ik heb eigenlijk altijd wel zo’n projectje lopen en het is niet altijd zo dat het uiteindelijk in huis komt/ik er iets mee doe maar dan weet ik er wel alles over.

5 likes

Fysieke overprikkeling van een kind dat continue aan je zit, op je zit, aan je hangt. Kan geen ritalin tegenop :crazy_face:

Concept tijd, hoelang iets gaat duren of hoeveel tijd je nodig hebt voor bepaalde activiteiten icm een kind. Vond ik vooral in de tijd van dutjes en flesjes heel lastig

4 likes

Poeh waar moet ik beginnen :sweat_smile: Ik denk dat ik in het moederschap het meeste last heb van mijn adhd. Soms vind ik mezelf ook een soort groot kind.

Ik ga er graag op uit en kan heel impulsief allemaal leuke plannen maken, maar vind het moeilijk om in te schatten hoe lang dat allemaal gaat duren. Ik plan standaard te veel activiteiten in één dag. Ik raak snel overprikkeld door playdates bij ons thuis. Ik vind het lastig om consequent te zijn (gaat gelukkig wel steeds beter nu ik alles wat strakker organiseer). Ik koop (tweedehands) nieuw speelgoed voor mijn kinderen omdat IK uitgekeken ben op wat ze al hebben :joy:

Ik heb veel tijd voor mezelf nodig en vaak móet ik gewoon even het huis uit. Tijdens corona was ons zoontje een peuter en verveelde ik me soms zo intens dat ik mezelf ging zitten krabben just to feel something :smiling_face_with_tear:

Ik ben het schoolvoorbeeld van iemand die het prima redde toen ik nog alleen voor mezelf hoefde te zorgen, en bij wie de komst van een kind pas genadeloos de adhd heeft ontmaskerd. Toch zou ik het niet meer anders willen. Ondanks de chaos ben ik gek op die twee :smiling_face_with_three_hearts:

3 likes

Oh zo herkenbaar van te veel activiteiten op een dag + wel echt er uit willen ook. Ook @Karl_Lagerfeld dat deel over een hangend kind, vind ik zo vervelend. Ook omdat ik haar behoefte bij mezelf weer heel erg herken en die ook heb, alleen niet op hetzelfde moment.

1 like

Ik heb een vraag of mensen hier ervaring hebben met herstarten met eerder voorgeschreven medicatie?

Ik heb 2 jaar terug een tijdje dex genomen, gestopt omdat ik het op dat moment niet meer nodig vond, ben uitgeschreven bij de GGZ-instelling die me het had voorgeschreven en de psych daar zei dat m’n huisarts me zou kunnen helpen als ik eventueel weer medicatie wil gaan nemen.

Nu ben ik er dus achter dat dat helemaal niet waar is en mijn huisarts me alleen wil doorverwijzen. Maar elke GGZ-instelling lijkt ook alleen maar te willen helpen met medicatie in combinatie met therapie, waar ik eigenlijk geen behoefte aan heb omdat ik al eerder bij de GGZ heb gelopen, het vooral wil om af te kunnen studeren en ik het verder in mijn dagelijks leven niet nodig vind zolang er meer routine in mijn leven zit.

Ik ben nu al 2 maanden bezig en heb al eindeloos veel telefoontjes gepleegd, m’n huisarts heeft hier duidelijk 0 ervaring mee, GGZ-instellingen geven me wazige of niet kloppende antwoorden/zeggen dat die vragen via m’n huisarts moeten. Ik word er echt gek van om alle kanten opgeslingerd te worden dus ik dacht misschien dat iemand hier wel iets weet over zulke situaties.
Heeft iemand een idee of hier een logische oplossing voor is, of moet ik maar gewoon therapie gaan volgen zonder dat ik het wil puur omdat dit de enige optie lijkt te zijn?