ADHD-topic

Mijn 1daagse huisarts zei dat de andere huisarts (die me de medicatie voorschrijft) een cursus heeft gedaan waardoor ze dat mag en dat sommige huisartsen die cursus hebben en zij zelf niet. Mss kan je naar zoiets zoeken? Als er meerdere artsen in je praktijk zitten.

Helaas heeft mijn huisarts al gezegd dat er niemand is binnen de praktijk die me hiermee kan helpen.
1 van de GGZ-instellingen heeft ook tegen mij gezegd dat mijn huisarts een consult kan inplannen met een psychiater daar om advies in te winnen om mij vervolgens te begeleiden, maar de huisarts zei dat dit niet van toepassing is bij dexamfetamine dus dat lijkt ook geen optie.

1 like

Waarom zou dat niet van toepassing zijn?

1 like

Wat irritant. Een collegiaal consult behoort gewoon tot de mogelijkheden voor een huisarts. Op zich goed als huisartsen enigszins voorzichtig zijn met deze medicatie maar jammer dat ze niet meebewegen.

Ik heb het diagnostisch onderzoek via m’n psycholoog gehad en haar praktijk had op dat moment geen psychiater die medicatie kon voorschrijven. Mijn huisarts wilde het ook niet doen omdat ik net een nieuwe had en ze mij nog niet goed kenden, dus ik heb zelf een vrijgevestigde psychiater gezocht en gezegd dat ik medicatie wilde proberen voor adhd, een verwijzing gevraagd van m’n huisarts en bij die psychiater langsgegaan. Die heeft mij gezien, ik heb om Dex gevraagd omdat ik dat eerder illegaal geprobeerd had en dat beter beviel dan ritalin, en dat heeft ie volgens standaard protocol voorgeschreven. Daarna nog een keer teruggekomen voor controle.

Ik heb de kosten voor de psychiater dus wel zelf moeten betalen maar verder was het snel geregeld omdat ik wel een diagnose had.

Vond het wel een frustrerende aangelegenheid omdat de psychiater ongeveer drie vragen heeft gesteld, niet eens m’n bloeddruk etc heeft gemeten en gewoon standaard protocol volgde maar ik daar wel veel geld voor moest neerleggen. Dat had de huisarts net zo goed/beter kunnen doen. Maar goed.

1 like

Ja hier zat ik ook al naar te kijken, ik denk wel dat als de doorverwijzing die nu loopt niet klopt ik dit ga doen (konden ze me geen uitsluiting over geven toen ik belde).

Ik heb ook al 10x gezegd tegen de huisarts dat de begeleiding die ik hiervoor had geen fluit voorstelde en ik dit hele circus echt niet nodig heb, maarja.
Op de vraag van @Hippe_kikker heb ik dan ook geen antwoord, dit is wat hij me zei. Maar tegelijkertijd zei hij ook dat de GGZ-instelling hem eerst 4 verschillende verhalen had verteld voordat duidelijk was dat ik daar niet terecht kon, dus of het echt waar is betwijfel ik ook een beetje.

1 like

In theorie moet je laatste ggz instelling een eind-brief hebben voordat een dossier dicht mag. Zelfs als je geen toestemming hebt voor het delen gegeven moet er iets geschreven zijn. Ik zou er nog eens achteraan bellen. Als het secretariaat mee kijkt (denk dat je hen als eerste spreekt) kan het ook nog in je behandelplan staan bij iets als einde behandeling of samenvatting.
Medicatie afspraken heb je met de voorschrijven gemaakt denk ik, soms is het dan ook nog terug te zien in diegene zijn rapportage.

Huisartsen hebben het recht om nee te zeggen om psychofarmaca niet voor te schrijven maar het is niet netjes dat diegene zo rigide is en niet wil overleggen dmv intercollegiaal overleg. Het houdt ook wachtlijsten instand.

Ik wilde je adviseren, bel PsyQ adhd top ggz voor advies maar ze hebben ook het een en ander voor huisartsen op papier gezet.
https://www.psyq.nl/documents/d/psyq/onderhoudsbehandeling-adhd-door-huisarts-sept-24

Ik denk dat stap 1 ‘ruzie maken’ is met je vorige afdeling. Dat je iets op papier moet hebben waar dit advies in staat.

Is je einde behandeling daar echt 2 jaar geleden dus 2024? Binnen een jaar mag je dossier namelijk weer open en soms willen ze met een maandje nog wel flexibel zijn.

2 likes

Bedankt voor de tips. Het was echt 2024 ja dus ik denk niet dat dat nog gaat gebeuren.

Er staat letterlijk in mijn dossier dat bij het informeren door hem bij de GGZ-instelling gezegd is dat een medicatieconsult met een psychiater niet kan met ADHD-medicatie. Ik weet niet of dat dan een kwestie is van niet willen?

Ik zal kijken of ik die eindbrief ergens kan krijgen, maar wat er ook in staat het lijkt er vooral op dat hij absoluut niet verantwoordelijk wil zijn bij het na 2 jaar opnieuw instellen van de juiste dosering voor mij op dit moment.

Dit is echt zo onnodig moeilijk :persevere:

Ik weet niet of je een portaal hebt bij je huisarts waar je kunt inloggen, maar de brief van ADHD centraal die kan ik daar zelf terug zien (en ook die van mijn huidige psycholoog)
MIsschien dat je dat ook kan zien!

Maar jeetje, wat een gedoe!!

1 like

Is via je verzekering een vrijgevestigde psychiater een mogelijk idee? Die hebben vaak sneller plek en kunnen voorschrijven gezien je je diagnose hebt. Als het goed is kunnen die dan dat ook inzien etc.

2 likes

Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Had alleen een medicatievraag. Wilde er na mijn diagnose eerst er niet aan, en de plek waar ik de diagnose gekregen heb vond ik geen fijne instelling. Na twee jaar toch in gaan zien dat ik het wel nodig heb. Huisarts wilde ook geen medicatie voorschrijven maar heeft me doorverwezen naar een instelling waar ik met mijn dossier en medicatievraag terecht kon. Ben bij een psychiatrisch verpleegkundige geweest en samen hebben we gekeken naar de juiste dosering en medicatie. Ben 4x terug geweest voor afstemming en bijstellen dosering. Nu afgesloten en overgedragen aan de huisarts. Was in het oosten van NL. je mag me wel PB doen voor de naam van de instelling.

2 likes

Helaas zit ik in omgeving Amsterdam, maar toch bedankt!
Ik denk dat ik wel een redelijk beeld heb van wat mijn opties nu zijn.

1 like