ADHD-topic

Ik heb deze gekocht n.a.v. jouw post en snap niet dat ik dit niet eerder bedacht heb, haha. Het heeft er ook meteen voor gezorgd dat ik op tijd mijn herhaalrecept aangevraagd heb, omdat ik nu op zondag zag dat mn pillen bijna op zijn, dus win win.

Ik heb dus heel lang langwerkende methylfenidaat geslikt en na mijn zwangerschap daar ook weer mee begonnen, maar bij een controle bij de huisarts vroeg hij ineens of ik niet eens wat anders wilde proberen en daar stond ik voor open. Dus ik slik nu sinds 2 maanden Elvanse en wat een verademing. Merk ook nu pas dat ik stiekem toch wat bijwerkingen van de methylfenidaat had en voel me nu dus echt beter. Minder opgejaagd, minder last van rebound, meer rust in mn kop. Echt zo fijn.

En ook zo fijn dat ik nu een kort lijntje met de huisarts heb erover, om tot de juiste dosis te komen en bloeddruk te controleren. Heel anders dan mijn vorige huisarts die elke keer als ik daar was probeerde me te laten stoppen met medicatie.

2 likes

Fijn zeg, alle dingen in je post!

Ik had dat ook met dat pillendoosje haha, echt een openbaring dat zoiets simpels zo goed kan werken.

Een vriendin met AuDHD gebruikt dat pillendoosje ook en raadde mij 'm aan maar mezelf kennende raak ik echt dat doosje natuurlijk op de meest gekke plek weer kwijt: hebben jullie daar geen last van?

2 likes

Ik ben ook altijd zo verbaasd dat mensen de doosjes niet kwijtraken. Ik raak de pillenpotjes kwijt en sowieso het karton met het herhaalnunmer erop ahh is me nog nooit gelukt. Ik krijg altijd voor 3 maanden dus dan moet ik het doosje 3 maanden bewaren of… na jaren alsnog geen systeem erin. En thuis en bij mn vriend liggen wel 7 pillendoosjes gok ik. Ik zou zeggen leg het naast je tandenborstel ofzo. Maar waarom lukt het bij mij niet :joy:

Ik zou het helemaal onder de glittersteentjes plakken :innocent: en dan compleet vergeten

1 like

Nee, geen last van. Het ligt bij mij altijd op dezelfde plek in de badkamer. Ik heb bij de adhd-vaardighedentraining geleerd dat je iets 6 weken de kans moet geven om te zien of iets voor je is. Ik heb in die 6 weken toen ik er mee begon echt geprobeerd om er een gewoonte van te maken om het altijd tussen 8:00 en 10:00 in te nemen en het op dezelfde plek terug te leggen. Tot nu toe ben ik het maar 1 keer vergeten in te nemen en gelukkig kon ik toen even van werk terug naar huis om het alsnog te doen. Ik gebruik ook neusspray voor m’n allergie en daar heb ik wel meerdere potjes van rondslingeren en dat gebruik niet altijd consequent, maar dat is niet zo erg (ook al zou het wel beter zijn als ik het wel deed). Ik vond het wel moeilijk om er een gewoonte van te maken hoor! Maar het is bij dat pillendoosje dus wel gelukt.

2 likes

Ik heb het altijd in mijn toilettas of op het aanrecht liggen zodat ik het niet kwijtraak!

Ik heb doosje nu in mn tas zitten op de plek waar ik eerst altijd de potjes pillen had zitten. En ik heb mezelf ook aangeleerd om de potjes op vrije dagen meteen weer terug te doen in mn tas, dus dat doe ik nu ook met doosje.

@chasingrainbows mn voorraadje heb ik ook een vaste plek liggen. Ik heb een kast in de gang en daarin een mandje waar ik medicijnen in bewaar. Sinds ik dat doe, ben ik ook nooit meer potjes kwijt.

1 like

Af en toe heb ik echt een hekel aan mijn adhd lol. Ik stel het schoonmaken echt al tering lang uit en nu ik misschien bezoek krijg lukt het opeens wel.

Twijfel ook een beetje over de dosis van mijn medicatie. Heb afgesproken dat ik nog een week 20 mg probeer en anders naar 30 ophoog. Mijn stemming is wel echt goed over het algemeen, minder last van food noise (ongezonde snack drang) en minder moe.

Maar ik mis gewoon dat stukje motivatie om aan dingen te beginnen voornamelijk thuis. En heb het idee dat het minder lang werkt. Psychiater is gelukkig heel meedenkend maar dat is wat minder.

1 like

Dit heb ik ook heel vaak, zelfs met een behoorlijke hoge dosis methylfenidaat. Zit nu op 40mg elvanse en ook daarmee is de badkamer nog steeds niet geverfd (en daar hik ik al sinds begin februari tegenaan). Merk wel dat het met de Elvanse iets beter gaat, maar nog steeds kost het me veel moeite met dingen te starten. Vooral de dingen die ik stom vind of veel saaie voorbereiding vragen (aftapen van de badkamer bijvoorbeeld).

Dit is mijn truc om een opgeruimd huis te hebben. Mn ouders komen elke week langs om op mn kind te passen en nu kan ik ineens wel goed opruimen, haha.

1 like

Zo gek is het niet om geen zin/motivatie te hebben voor saaie taken, toch? Ik denk dat dat niet zoveel met ADHD te maken heeft, en dat het een te grote verwachting is van medicatie.

Helemaal herkenbaar overigens, en ik had ook de hoop dat ik ineens een georganiseerd persoon zou worden en m’n leven op orde met medicatie maar dat is überhaupt niet realistisch denk ik :clown_face:

3 likes

Juist wel, tuurlijk ga je niet van 0 naar 100 maar er moet zeker wel verbetering optreden doordat er meer dopamine/nordraline vrijkomt.

@Mrs.Fraser

Het ligt er bij mij wel aan wie komt :grimacing: maar ben iig blij dat het weer wat beter is en ga het nu wekelijks op een vaste dag bijhouden.

En @Solee. Ik had dat ook echt gehoopt ja. Maar mijn psycholoog zei toen al: een ADHD-brein blijft gewoon een ADHD-brein.

Ik zit op 37 mg methylfenidaat nu (langwerkend en daarna kortwerkend). Ik ben minder snel moe en als ik eenmaal iets ben begonnen heb ik betere concentratie. Maar beginnen, het lukt me gewoon niet

En het voelt ook gewoon zo stom. Dan moet ik iets doen en dan denk ik: oke ik ga het doen! En toch lukt het niet. Alsof je op zo’n hoge duikplank staat en maar weer terug loopt ipv. springen.

Edit: ik weet pas een jaar dat ik ADHD heb en één van de meest bizarre realisaties vond ik dat andere mensen hier dus geen/minder moeite mee hebben. Dat die gewoon doen wat ze gepland hebben en het ook gewoon prima vinden om te doen.

3 likes

Beste omschrijving ooit.
Weer gaan zitten, weer je telefoon pakken, alles is teruglopen op die duikplank. Thanks voor die beschrijving!

7 likes

Spot on!

3 likes

Dat vond ik ook zo’n aparte realisatie. Maar ik merk het ook bij mezelf nu ik medicatie gebruik. Dan ben ik heel moeilijk aan het doen, kom niet op gang, en een half uur later ben ik opeens gewoon iets aan het doen. Dan weet ik dat mijn medicatie is begonnen te werken :smile:

Bij mij helpt de medicatie dus wel hiervoor, maar ook niet altijd hoor. Sommige dingen blijf ik altijd uitstellen en als ik moe ben lukt het met medicatie ook niet.

2 likes