ADHD-topic

Ik heb best last van koopdrang en elke keer als ik weer een aankoop heb gedaan denk ik, nu heb ik alles wat ik nodig heb. En dan een paar dagen later bedenk ik weer iets wat ik echt nodig heb. Hebben jullie tips voor hoe hier beter mee om te gaan? Ik bespreek grotere mogelijke aankopen nu met mijn partner, maar ik kan dan soms echt boos worden als hij zegt dat ik het niet moet doen en ik dan echt in een soort hyperfocus zit dat ik het echt nodig heb. Dus dat is ook niet top.

Ik heb nu bedacht dat ik een nieuwe föhn nodig heb, want ik was mijn haar elke dag en ik mijn huidige droogt mijn haar niet snel genoeg en ik wil een camera kopen want ben niet helemaal blij met de foto’s die mijn telefoon maakt. Helaas wil ik ook altijd dure spullen, dus de föhn is 200 euro en de camera die ik wil is 1900 euro en de goedkopere optie is 1200.

Vind het gewoon altijd weer knap van mezelf dat ik weer iets nieuws bedenk. Heb ook het idee dat het proces naar de aankoop toe, het uitzoeken etc juist hetgeen is waar ik op aan ga, ipv het gebruiken van het daadwerkelijke product. Al denk ik wel dat ik heel blij ga worden van een nieuwe föhn. Maar dat dacht ik ook van de airwrap die ik toen perse moest hebben en toch niet zo geweldig blijkt.

6 likes

Dit had ik zo kunnen schrijven :skull: voor mij werkt het vooral dan het op Vinted zoeken zonder de hoofdprijs ervoor te betalen. Het is dus vooral met kleding hier maar probeer dan na te gaan: hoeveel zou ik ervoor in de winkel neerleggen? Zou ik spijt krijgen als ik het niet in de winkel gekocht had? Is na x keer dragen de prijs eruit dat het me geld oplevert in zekere zin? Zo heb ik dan onlangs op Vinted toch na jaren zoeken dat suede jasje gevonden en gekocht waar ik zo’n spijt van had gehad van toen niet gekocht en de hele zoektocht was denk ik leuker dan het nu daadwerkelijk te hebben in mijn kledingkast.

6 likes

Herkenbaar. Elke keer weer iets nieuws waar je je ineens ook helemaal in kunt verliezen.
Vaak gadgetachtige dingen en kleding of verzorgingsproducten. Maar het kan ook iets anders zijn. ik ben nu bijvoorbeeld m’n huis aan het opruimen ivm aankomende verbouwing en heb gisteren dozen gekocht om losse foto’s op te bergen en een of andere dossiertrekmap voor de tekeningen van m’n kind. Dat móet ik dan ook gelijk kopen, terwijl ik hier tot eergisteren nooit gedacht had het nodig te hebben.

Ik probeer de laatste tijd vaak echt bewuster na te denken. Heb ik dit echt nodig? Is het een bevlieging? Gaat dit me langdurig blij maken? Etcetera.
Dat helpt. Maar dus niet altijd, dan koop ik ineens opbergspullen voor €30 bij bol.com.

Wat ik vooral irritant vind, is dat ik zo heen en weer kan slingeren van:
‘ik word minimalist, wat heb ik nou eigenlijk nodig? Ik kan prima alleen met basics toe. Ik vind uiterlijk niet zo belangrijk. Ik hou niet van de prikkels die spullen me geven. Ik kan heel veel geld uitsparen’.
Naar : ‘Ik heb niks om aan te doen. Ik ben ineens helemaal geïntrigeerd door Korean skinscare. Ik heb dit nú nodig. Dit gaat me helpen om mijn leven te beteren.’

Onlangs viel me op dat ik vooral Vinted aankopen doe in de week voor ik ongesteld moet worden, dus ik denk dat pms ook een factor is.

7 likes

Dit heb ik ook zo erg. Kan dan niet iets simpels kopen maar meteen het allerbeste en duurste met alle snufjes en uiteindelijk niet vaak gebruiken en megarot erover voelen.

1 like

Kijken of je een patroon kan ontdekken in wanneer je de neiging hebt om spullen te kopen! Misschien zoek je een uitvlucht voor stomme gevoelens of zit je keuzes uit te stellen. En bij elke aankoop jezelf afvragen is het nodig? Heb ik het echt echt nodig? Als je dan twee keer ja zegt nog een paar nachtjes er over slapen/iets totaal anders gaan doen bijv een rondje wandelen, hard muziek luisteren, dansen, koffie drinken.

Ik weet niet hoe het verder voor je is hoor maar als je spullen graag koopt of gewoon houdt van spullen, ja dat is best oké he. Het is misschien niet handig om je hele huis vol te stouwen en nooit wat weg te gooien of dingen te kopen die je eigenlijk niet kan betalen of wat voor andere situatie die niet handig is, maar jezelf op je kop geven omdat je spullen leuk vind is ook totaal niet behulpzaam. Maar mocht je liever minimalistisch leven/minder spullen hebben, waarom zou je dat willen? Wat voor normen en waarden zitten er aan spullen/kopen gekoppeld?

4 likes

Ik heb voor mezelf een soort van geaccepteerd dat ik niet mag toegeven aan alles wat ik wil hebben qua spullen. Het is niet duurzaam en het kost ook nog eens heel veel geld en je voedt een verslaving ermee.
Ik wil bijvoorbeeld al heel lang een betere elektrische tandenborstel maar zo lang degene die ik heb nog aangaat moet ik die gewoon opmaken. En vaak raak ik dan in periodes helemaal verdiept in welke dan het beste is enzo, maar daarna klik ik het toch weer weg want ik mag van mezelf niet steeds toegeven.
Ik vind dit trouwens lastiger toe te passen op kleine aankopen, dus soms ga ik naar de wibra en loop ik met 20€ aan spulletjes weg waar ik best zonder kan.

3 likes

Thanks iedereen voor de tip en herkenning. Ook heel herkenbaar wat jullie schrijven.

@Meow Vinted gebruik ik ook graag voor kleding. En een goede om in het achterhoofd te bedenken dat als het niet meer te krijgen is, het hier nog kan worden gekocht.

@SleepingBeauty en @Kusjessoldaat ok heel herkenbaar. Online shoppen is geweldig maar ook heel makkelijk voortaan om snel iets te kopen. Als het onder een bepaald bedrag is, bv 30/50 euro dan heb ik al op bestellen gedrukt voor ik het doorheb. Een vriendin heeft al een paar keer voorgesteld om samen door het huis te gaan om te kijken wat ik nu echt gebruik en wat niet.

@chasingrainbows precies dit. Als ik iets koop dan moet het ook goed zijn. Heel irritant, alsof er geen tussenweg is, alles of niets.

@Marquez dat is ook een goede tip, die ga ik proberen erin te houden. Over echt duurdere dingen denk ik natuurlijk wel langer na dan 1 sec. Ik word heel blij van spullen, maar ik zou ook wel een spaarrekening willen waar geld op staat en ons ruime huis is nu ook wel heel vol. Dus ja ik word blij van spullen, maar het kost ook veel geld en ruimte en ik word nooit een minimalist maar een tussenweg zou fijn zijn.

1 like

Omg ja I’m in this picture and I don’t like it. Twee dagen geleden bedacht ik dat ik een goede camera wilde kopen, gisteren eentje gekocht 🫠 (maar wel tweedehands dus eigenlijk doe ik de wereld een gunst natuurlijk).

Het kwam al voorbij, maar het helpt voor mij om pas iets te kopen als ik er 1) langere tijd over nadenk (werkt ook nu altijd dus), en dus geen spontane opwelling is, en 2) ik zeker weet dat ik het ga gebruiken. Geld speelt ook wel een rol, ik koop het gros tweedehands en dan zelfs nog alleen met korting (zoals nu mijn camera :sparkles:).

Helaas zijn mijn man en ik allebei wel echt verzamelaars, en is hij nog een stap erger dan ik ben, dus het is ook niet zo dat we elkaar goed kunnen blijven beschermen haha. Gelukkig ben ik ook niet bestand tegen extra stappen en moeite die ik zou moeten ondernemen, dus als ik iets wil moet ik van mezelf ook goed nadenken over hoe dat in de praktijk eruit zou zien. Wil ik deze föhn kopen zodat ik dan straks mijn haar mooi kan maken? Dan spendeer ik eerst 10 minuten aan visualiseren hoe ik dat dan elke ochtend zou gaan doen en dan realiseer ik me eigenlijk bijna direct al hoe weinig zin ik zou hebben om elke ochtend (dat is echt mega vaak!!) voor minimaal 15 extra minuten (kostbare tijd!! Dan moet ik ook eerder opstaan) voor de spiegel in de badkamer moet staan terwijl mijn man zich ook klaar maakt (ook irritant want ik heb er een hekel aan als iemand in mijn weg staat en ik vind andermans tandenpoets geluiden echt hoor). Daarnaast is een goede föhn ook heet en dat is dan weer kut in de zomer, en waar moet ik die föhn gaan laten dan, en uiteindelijk heb ik mijn haar toch het liefst vast dus dit hele verhaal slaat al nergens op. En dan wil ik het dus al niet meer :slight_smile: :joy:

7 likes

Wat geniaal dat visualiseren!

2 likes

Als het trouwens gaat om opruimen/uitzoeken van spullen en daar tegen aan hikken ik vind het boek grip op de chaos heel handig. Maar als je dat niks lijkt om te lezen de beste tip uit dat boek is elke dag 15 minuten uitzoeken met een kookwekker. Als die afgaat stop je.

4 likes

Dat werkt ook heel goed andersom dus als je iets moet doen wat je uitstelt!

Ja wow dit! Nu je het zegt het is vooral in mijn luteale fase dat ik echt koopdrang krijg. Misschien dat dopamine dan al lager ligt en dat je dan even zo’n kick wilt van het shoppen?

2 likes

Ja dat speelt bij mij denk ik wel een rol. En ik voel me dan ook sneller lelijk, en alsof mijn huidige kleding niet goed staat of niet lekker zit, en dan heb ik de neiging meer kleding te kopen om die problemen op te lossen :clown_face:

Hebben jullie ook dat als je een kledingstuk heel chill vindt, je het meteen in 5 verschillende kleuren wilt hebben? MOET hebben?

Ik had dat vorige week met een wijde joggingbroek die ik zo lekker vond zitten dat ik hem ook meteen in het donkerblauw en grijs heb gekocht. Alsof ik vanaf nu elke dag in een joggingbroek wil lopen :crazy_face:

8 likes

Haha ja omg I’m in this picture AGAIN and I don’t like it. Er is een blouse van Uniqlo die mij zo goed staat en die ik zo chill vind dat ik m dus oprecht 12 keer heb :slight_smile: in allemaal verschillende kleuren en m’n favoriete zelfs dubbel. Laatst kwam ik er achter dat ik op alle foto’s van mijn bijbaan dus ook precies die blouse steeds aan heb :skull: over een periode van 1,5 jaar :skull: (maar staat me wel goed dus who cares)

8 likes

Ik wilde zeggen dat ik dit niet heb maar ik heb een jurkje 6 x :joy:. Wel met allemaal een andere print en ik draag die jurkjes dagelijks in de zomer.

1 like

Same. Ik heb een blouse van studio Anneloes in 8 of misschien wel 10 kleuren denk ik? Vaak dan ook binnen een tijdsbestek van 2 weken gekocht, lang leven Vinted. Van vanillia ook 5 dezelfde zwarte broeken haha en nog een hoop andere dingen dubbel in dezelfde kleur. Zo fijn en veel minder keuze stress.

1 like

Nee geen last van

Heb wel weer last van 1/2 dagen een slecht ritme hebben qua eten (veel te laat beginnen met eten) en nu vind ik het zo moeilijk om weer gewoon normale maaltijden te eten ipv wachten tot ik echt een zieke hongerklop voel en dan ga eten maar dan is het eigenlijk al te laat en valt het toch minder en heb ik weer geen honger op een normaal ritme. Kennen jullie dat?

5 likes

Not me die hetzelfde shirt van Uniqlo inmiddels in 5 kleuren heeft, en ook nog zwart x3, witx2, etc :skull:

2 likes

Hahaha Uniqlo is een populaire hoardmerk zie ik!! Welke blouse? Asking for a friend

2 likes