Aangeven dat je dat al hebt geprobeerd en liever wilt weten wat er gaande is want zoals aangegeven door @vitaminwater er echt veel mensen met ADHD die een vertraagde slaapfase kennen. Bij mij speelt er een andere variant maar slaaponderzoek liet geen afwijkingen zien behalve dat mijn melatonine aanmaak over een maand verschuift en daarmee ook de uren waarop ik slaap en wakker ben dus in die zin vond ik dat al waardevol te weten dat het echt een reden heeft en niet “gebrek aan motivatie en of dagbesteding” ligt. Zou dolgraag iets willen kunnen maar door juist die slaap (en ook soms zoals nu gruwelijke buikpijn van de endometriose) zo moeilijk in te plannen is dus ook afspraken voor dingen als een diagnosetraject.
Ik heb een paar keer per jaar dat ik gewoon niet in slaap val omdat het druk in mijn hoofd blijft, is dan vaak niet eens piekeren maar wel een brein dat aan blijft staan. Enige wat dan helpt is rustgevende medicatie op recept.
Moet zeggen dat nu ik adhd medicatie slik ik wel beter slaap!
Mijn idee was altijd dat ADHD-medicatie vooral bedoeld was om je beter te laten concentreren op de taak van dat moment. Nu ik weer af en toe methylfenidaat gebruik, merk ik iets anders.
Mijn grootste probleem blijkt eigenlijk niet de korte termijn te zijn. Ik kan me vaak best concentreren als iets interessant is, als er een deadline is of als het echt moet. Waar ik op vastloop is de lange termijn:
- Gezonde gewoontes volhouden
- Een doel maandenlang vasthouden
- Terugkeren naar plannen die ik belangrijk vind
- Consistent blijven als de nieuwigheid eraf is
- Mezelf blijven aansturen zonder externe druk
Het voelt alsof mijn brein zonder medicatie makkelijker de draad kwijtraakt. Niet van een taak van een uur, maar van een doel van een half jaar. Met medicatie ervaar ik minder dat gevoel van “hoe ben ik hier eigenlijk weer terechtgekomen?” en meer een soort innerlijke lijn tussen wie ik wil zijn en wat ik vandaag doe.
Dat betekent niet dat alles ineens vanzelf gaat. Ik moet nog steeds keuzes maken. Maar het kost veel minder energie om de richting vast te houden.
Ik ben benieuwd of meer mensen dit herkennen. Helpt medicatie jullie vooral bij concentratie op de korte termijn, of juist ook bij het vasthouden van langetermijndoelen en routines?
Ben mijn kamer aan het opruimen, heb al 35 euro cash gevonden, 60 euro aan cadeaukaarten en indirect een paar honderd euro (brief van de belastingdienst weggelegd en niet meer naar gekeken waarin stond dat ik mijn rekeningnr moest doorgeven voor het uitkeren van de belastingaangifte).
Maar ik vond ook 5 doosjes (90 tabletten per doosjes) T.e.n.t.i.n. 5mg medicatie die ik niet meer gebruik. Ik weet dat ik hier zelf voor heb moeten betalen, dus andere ook. Is er een legale manier dat ik deze kan doneren aan iemand die het gebruikt? Houdbaar tot 6/27.
Helaas is doneren geen optie zelfs al zou je het naar de apotheek brengen moeten zij het helaas toch vernietigen en da’s zonde. Iemand in je omgeving met de diagnose tegen vergoeding misschien?
Geen medicatie want geen diagnose maar jemig, wat is jouw struggle herkenbaar @Qwerty en geeft toch hoop als het ADHD is en medicatie zou aanslaan dat mijn leven zoveel beter zou gaan dan het nu gaat.
Ga nog eens navragen in mijn omgeving. Vind het zo zonde om weg te gooien, maar wil ook geen drugsdealer zijn haha.
@Meow
liet geen afwijkingen zien behalve dat mijn melatonine aanmaak over een maand verschuift
In de maand is je melatonine aanmaak anders? Qua tijdstip? Hoe heet die afwijking?
De afwijking heet Niet-24-uurs-slaap-waakritme vaak afgekort als N24 of Non24. Waardoor mijn melatonine aanmaak dus inderdaad verschuift over de maand (niet dat ik elke 15e van de maand om 21u aanmaak bijvoorbeeld) maar daarmee mijn hele slaap- waakritme anders ligt dan de meeste mensen. Ook natuurlijk dus door de jaren heen dingen geprobeerd met volhouden qua vaste tijd naar bed dan wel met flinke uren “doorhalen”, lichtlamp, melatonine doseringen en timen, maar nope, mijn eigen brein blijft koppig met dito tijden.
Medicatie maakt het voor mij een stuk makkelijker om ergens aan te beginnen en daardoor lukt het inderdaad beter om goede gewoontes vast te houden zoals het (enigszins) opgeruimd houden van het huis en maaltijden van tevoren plannen + inkopen. Zonder medicatie heb ik veel meer een algeheel gevoel van ‘pfffff geen zin’ en kan ik dit soort dingen eindeloos voor me uitschuiven. Neem ik mijn medicatie dan is het hop! een uur later opeens gebeurd
Is dat ook een beetje wat jij bedoelt?
Ja, eigenlijk herken ik dat wel. Vooral dat algehele gevoel van “pffff, geen zin”. Niet alleen bij één taak, maar bij alles wat hoort bij een groter doel. De hele dag scrollen op telefoon is dan eigenlijk gewoon mijn grotere doel… ![]()
Met medicatie voelt de drempel lager. Ik blijf daardoor makkelijker doen wat ik belangrijk vind, zoals gezonder leven, meer bewegen of dingen in huis oppakken. Grappig genoeg heb ik vandaag bijvoorbeeld de huisarts gebeld om mijn medicatie voor de vakantie te regelen. Zonder medicatie had ik dat gesprek überhaupt niet hoeven voeren
maar eerlijk gezegd had ik het dan waarschijnlijk ook niet gedaan.
Dus ja, dat “hop, een uur later is het gebeurd” herken ik zeker! Alsnog niet leuk, maar het gebeurt nu wel.
Even wat me te binnen schiet wat niet zo standaard is: Elke avond (of wanneer druk in je hoofd) alles opschrijven wat in je hoofd zit. Dus echt met een leeg vel en een pen en dan kijken wat er komt.
Ook consistent met slaaptijden. Idealiter elke dag precies op hetzelfde moment. Voor je lichaam is een uur verschil al veel, laat staan 2 of 3 uur wat we vaak doen met uitslapen en later naar bed in t weekend.
En voldoende slaapdruk (adenosine regelt dat geloof ik) creëeren. Dat doe je door voldoende te bewegen, met name sporten in de ochtend werkt goed (in de avond wordt je weer te actief). Je moet eigenlijk gewoon moe genoeg worden en de hele dag op een stoel werkt niet voldoende over het algemeen. Een extra rondje lopen in de middag of na het eten kan al helpen.
Een wekker van 10 minuten kan helpen om to the point te komen wat handig kan zijn als je de neiging hebt om dan lang en uitgebreid te schrijven.
M’n fav adhd trick is om jezelf valse druk te geven haha
Hahaha precies dit, of lezen. Alleen maar dat en verder niks ![]()
Hoe is dit verder gegaan? Ik zit in dezelfde situatie.
Te hoge bloeddruk bij kortwerkende methylfenidaat, daarom nu overgestapt op langwerkend. Ik moet dit nu zes weken proberen, en als het dan niet iets bijtrekt dan zou ik eventueel andere medicatie moeten proberen waarbij hoge bloeddruk minder als bijwerking wordt gezien. Ik heb zelf al een beetje vooronderzoek gedaan en kom dan voornamelijk bij medicatie uit, waarbij de werking toch wel echt heel anders gaat (Guanfacine bijvoorbeeld).
Op deze bijwerking na, ga ik echt heel goed op methylfenidaat dus ik zie zo’n overstap niet echt zitten eigenlijk. Komt bij dat hoge bloeddruk bij ons ook wel in de familie zit, dus ik betwijfel eigenlijk ook of het puur door de medicatie komt en denk dat er ook zeker een genetische component bij zit. Nu las ik ook dat je bloeddrukverlagers in principe gewoon naast methyl kan gebruiken, dus mijn voorkeur gaat denk ik dan toch daar naar uit…
Ah wat rot
stom hè. Ik had na de 24-uurs meting toch wel wat te hoog, toen van 36mg naar 27mg concerta gegaan een maand en toen ik opnieuw ging laten meten was het weer wat hoog, terwijl ie thuis wel oke is. Daarom morgen weer heen met mn eigen bloeddrukmeter om te kijken of die eigenlijk wel klopt en niet lager uitslaat, dan weet ik ook of het door de spanning komt van de huisarts maar ben bang dat ik wel moet stoppen met deze. Ben benieuwd hoe het bij jou afloopt!
Wat balen joh, dat je er ook met die lagere dosering toch net bovenuit komt. Wel goed dat ze het zo goed blijven volgen. Is een bloeddrukverlager voor jou geen optie?
Ik snap ook niet waarom dit niet als optie overwogen wordt als je verder geen bijwerkingen hebt ![]()
Ja ze zijn echt heel zorgvuldig in het checken elk half jaar. Moest vandaag weer, veel te hoog terwijl het thuis prima was. Dus mocht even op de gang zitten en zelf meten zonder extra paar ogen en toen zakte die wel wat maar niet tot een goede. Dus nu nog 1 week volgens een schema op bepaalde tijden thuis meten (wel pas als het niet meer zo warm is), en nav daarvan doorgaan met 27mg als het gewoon prima is en anders inderdaad kijken of er een goede combi is met een bloeddrukverlager. Daar kwamen ze nu ook voor het eerst zelf mee, was van plan om het zelf ter sprake te brengen nav jouw bericht (dus dankjewel nog!!) maar niet nodig dus. Ik dacht echt dat ik sowieso zou moeten stoppen met concerta dus blij mee!
Ik kom even binnenvallen hier want ik heb net een heel fijn gesprek bij mijn huisarts gehad! Ik heb al heel lang het idee dat ik ADHD heb (heb hier in het verleden ook wel eens meegepost) maar nooit eerder achter een diagnose aangegaan omdat ik er relatief weinig last van had (vooral veel trucjes ontwikkeld). Nu loop ik inmiddels toch wel tegen wat dingen aan, vooral met betrekking tot mijn werk als freelancer (executive dysfunction, hoge drempel om taken te starten als er geen directe druk op staat), waarvan ik denk dat ik baat bij medicatie zou kunnen hebben. Ik zat er al een tijd over na te denken om er achteraan te gaan, en nu dan eindelijk (na een tarotlezing tijdens de zonnewende haha) een afspraak bij de HA gemaakt.
Zowel de HA als de psycholoog en psychiater die ik een paar jaar terug voor iets anders heb gesproken begonnen toen allemaal zelf al over ADHD zonder dat ik het genoemd had en de HA kon zich dat ook nog goed herinneren gelukkig, dus ik hoefde wat dat betreft weinig uit te leggen. En omdat ik vooral graag medicatie wil uitproberen en niet perse behoefte aan psycho-educatie heb stak de HA het heel pragmatisch in, echt superfijn. De wachttijden zijn natuurlijk vrij dramatisch op het moment (alles zat tussen de 280-350 dagen of zat voor dit jaar al aan het zorgplafond voor mijn verzekering), maar de HA kon wel zelf een gesprek inplannen met een psychiater van AdhdCentraal om het voorschrijven en instellen van medicatie te bespreken. Dus ik ga nu zelf bij wijze van soft-diagnose de DIVA invullen, die bespreken we dan volgende maand en als dat allemaal oké is gaat de HA zelf medicatie voorschrijven. En dan kan ik parallel daaraan alsnog aangemeld worden voor de formelere diagnose, het was me alleen niet helemaal duidelijk of dat optioneel is of dat dat ‘moet.’ Ik volgende keer sowieso even vragen hoe dat nou precies zit, maar heeft iemand toevallig ervaring met een vergelijkbaar traject? Voor nu ben ik in ieder geval heel blij en opgelucht dat de HA zo mee wilde denken en dat er waarschijnlijk op veel kortere termijn dan ik durfde te hopen al iets te regelen is!