ADHD-topic

Fijn zo’n huisarts die in oplossingen denkt :grimacing:

Ik ben ook gestart met medicatie zonder officiële diagnose. De psycholoog die ik toen zag (zelf ook adhd) en de ha (heeft een vrouw en kind met adhd) zagen en erkenden mijn struggles en dat de ‘oplossing’ starten met medicatie zou zijn. De ha heeft me voor de volledigheid nog doorverwezen naar de poh-ggz (ook een adhd-er, ja serieus) en toen hij ook voldoende grond zag mocht ik starten. Serieus dankbaar voor, wachttijd in mijn regio is een jaar.

1 like

Oh, wat fijn dat je huisarts zo mee denkt! Ik zou daar denk ik ook echt baat bij hebben. Ik loop in mijn werk ook weer zo vast, en moet nog lang wachten totdat ik aan de beurt ben voor onderzoek.

Huh haha zoveel met adhd, ik word daar meteen achterdochtig van

Ah wat fijn dat het bij jou ook op die manier gelukt is! Ik kreeg net al mail van m’n huisarts dat ze alles al in gang heeft gezet en dat de poh ggz het ook ziet zitten om samen de diagnostiek te doen, echt geluk met zo’n betrokken huisarts. Ben jij daarna alsnog de reguliere diagnostiek gaan doen?

@Malija ja ik was ook echt verbaasd dat er zo’n fijne oplossing mogelijk was, wat balen dat jij wel echt vastzit aan die belachelijke wachttijden ): Je zou zeggen dat er zeker als je zo vastloopt toch iets van een tussenoplossing bedacht kan worden. Weet je ongeveer hoe lang je nog moet wachten?

Ja heel ‘toevallig’ maar ook wel weer logisch dat juist mensen met adhd zo’n beroep uitvoeren.

Heb daarna alsnog diagnostiek bij adhd centraal gedaan, ik wilde die duidelijkheid en zekerheid.

1 like

Haha hoezo achterdochtig? Ik werk in een team van 13 personen waarvan er 3 (waaronder ik) een adhd-diagnose hebben. En 1 collega vermoed dat ze het ook heeft, maar heeft er tot nu toe nog niets mee gedaan. Kan toch?

Bij mij ook vooral dat laatste! Ik wilde graag mijn leefstijl veranderen en wat afvallen en nu mijn medicatie goed is ingesteld lukt het me om dingen vol te houden i.p.v. alleen te starten haha. Ik heb ritme gevonden in het sporten, ik eet veel gestructureerder en ik hoef over best veel keuzes gewoon iets minder lang na te denken. Ben er erg blij mee!

2 likes

Ik denk dan meteen dat iemand me op mijn gemak probeert te stellen door te doen alsof ze ook iets hebben :joy:

2 likes

Heb een update! Heb een week lang gemeten via formulier van thuisarts.nl (niks bijzonders, gewoon ochtend en avond 2x) en die ingeleverd via digitale doktersassistent. Was gelukkig veeel lager dan bij de praktijk, dus mag nu weer een halfjaar op de 27mg blijven. Dan in januari weer een week bijhouden via dit formulier en insturen. Hoef ik niet meer daar naartoe om te meten. Hoe is het bij jou nu?

2 likes

Ik ben nu op vakantie en dan denk ik dus na over na de vakantie. Meestal heb ik dan allemaal doelen en nieuwe ideeën etc. Nou dat is me dus nog nooit gelukt om er één te behalen natuurlijk.

Maar sinds ik weet dat ik ADHD heb snap ik dus pas waarom het nooit lukt. Maar ergens ook een klein beetje deprimerend, want waarschijnlijk gaat het me dus ook nooit lukken. En natuurlijk zijn er vast wel allerlei trucjes en dingen. Maar soms zou ik echt graag zo iemand zijn die zich iets voorneemt en het dan ook doet. En die altijd zin heeft om iets te doen/bezig te zijn. In de vakantie lukt dat me dus wel, want alles is nieuw en interessant. En in het dagelijks leven ben ik toch vaak moe en ongemotiveerd. Ondanks dat ik al zoveel mogelijk probeer een afwisselende week te hebben.

En ik wil dus heel graag beginnen met een studie, want ik heb er met name heel veel niet afgemaakt. Maarja, waarom zou het nu wel lukken?

Ik merk eigenlijk altijd dat ik me het beste voel als ik gewoon maar wat doe zonder enig plan of idee. Gewoon improviseren op gevoel. Gaat tot nu toe altijd goed, maarja er komt een keer van niet natuurlijk.

4 likes

Ik moest ook verplicht naar een psychiater terwijl ik de diagnose al sinds mijn jeugd heb en later nogmaals is bevestigd door een psycholoog/psychiater.

Was daar toen best pissig over maar achteraf gezien wel erg blij mee omdat ik gezien mijn eerdere ervaringen zelf inspraak heb op de medicaties die ik gebruik.

1 like

Heel fijn! Ik heb via mijn oude psychiater de diagnose. Inderdaad samen de DIVA doorgenomen en ingevuld. Hij vroeg dan dingen over de vragen en daar kwam zo duidelijk ADD uit dat ik met medicatie mocht starten.
Uiteindelijk niet doorgegaan voor formele diagnose maar ADHD staat nu wel in mijn dossier.
Ik was dus wel bij psychiater en niet bij huisarts, maar mijn diagnose ‘geldt’ gewoon.
Heel fijn! Inmiddels is die psychiater weg en word ik nog steeds op de diagnose behandeld.
Succes met je traject en het proberen van medicatie!

2 likes

Ik word soms zo gek van mijn eigen onrust. Ik kan niet ontspannen? We zijn op vakantie geweest en kon daar ook niet goed ontspannen. We waren op een Kroaats eiland en vooral zwemmen en chillen met de kinderen maar op een gegeven moment ben ik dan zo zat van “hetzelfde”, terwijl ik in een super mooie omgeving zit.
Thuis wil ik direct alles veranderen (kamerindeling, nieuwe spullen kopen etc).

Bij mij volgt midden aug diagnostiek bij mijn eigen psycholoog. Het vermoeden is er nu een tijdje. Bij mij wordt dan ook een intelligentietest afgenomen als onderdeel, hadden jullie dit ook?

2 likes

Niet erbij getest, o.a. omdat ik alle psychologische testen zelf ook heb afgenomen dus ik weet net iets te goed wat ik allemaal kan verwachten haha, maar mijn psycholoog heeft wel vaker hoogbegaafdheid laten vallen. Ik dacht zelf toen dat dat niet aan de orde was, maar het zit wel op hetzelfde continuüm dus er is ook best wat overlap in symptomen, en het komt ook vaker samen voor. Kan me dus wel voorstellen dat ze het als geheel wil bekijken!

1 like

ik ga over een paar weken een paar dagen naar een all inclusive vakantie . Ik heb hier en daar wat uitjes geboekt maar ik ben benieuwd hoe snel ik het zat ben om aan het zwembad te liggen met een boek (ik verwacht snel)

2 likes

Het kon bij mij wel als onderdeel. De psycholoog vroeg wel aan mij of ik dacht dat het kon. Maar ik zei dat ik me dat niet kon voorstellen. Ik heb nooit het idee gehad dat ik super intelligent ben in ieder geval. Met name ondoordacht en impulsief.

Ik ben nu ook op vakantie en ik herken de onrust wel een beetje. Wij doen vrij veel, maar ik erger me dan met name aan de ‘traagheid’ van mijn partner. Dan gaan we iets doen en dan wil hij alles van te voren uitzoeken en ben ik al klaar. Ligt hij nog in zijn onderbroek op bed op zijn telefoon te scrollen om dan op te zoeken welke wandeling je perse gemaakt MOET hebben. En ik denk dan: ja boeiend! Loop gewoon die berg in, is allemaal mooi. Rennen! Lopen!! Stomme telefoon en gezoek. Daar word ik dan zo ongeduldig van :sweat_smile:

10 likes

Oh zo herkenbaar :sweat_smile:

1 like

Ik heb dat soort dingen dan allang uitgezocht in m’n vakantie uitzoek hyperfocus :upside_down_face:

3 likes

Ik heb niet echt vaak hyperfocussen geloof ik. Ik heb nooit zin om wat uit te zoeken. Ik ren liever 3x een heel dorp rond om een restaurant te zoeken wat ik leuk vind, dan dat ik online ga uitzoeken wat er is.

En mijn man heeft dit precies andersom en ik denk echt dat dat in onze relatie het grootste punt van frustratie is :joy:

1 like

Bij mij niet, maar had al eens een IQ test gedaan om dyslexie uit te sluiten tijdens een ander onderzoek dus dat had ik meegenomen want ze wilde rapporten etc en hier zat ook een observatie van een psycholoog bij die de test toen afnam.

Ze heeft me toen uitgebreid uitgelegd hoe m’n IQ icm adhd in elkaar steekt en hoe dat elkaar beïnvloed en dat het volgens haar ook de adhd diagnose eerder had belemmerd omdat dingen overlappen. Dus ik snap wel waarom ze je graag zo’n test willen geven.

2 likes

Ohja lekkere combi :joy:

2 likes