ADHD-topic

Maar wel heel erg herkenbaar.

Ik heb voor mezelf een klusjesgrabbelton gemaakt voor de huishoudelijke taken. Dus als we even niks te doen hebben in huis dan pakken we een papiertje. Voelt een stuk minder intimiderend en abstract dan “Het huis schoonmaken.”
Er staan dingen op zoals:
Afval in huis verzamelen
Afwas naar de keuken brengen
Vaatwasser in of uitruimen
Was verzamelen.

Als een taak al gedaan is of nvt dan pak je een andere.

Edit: Er is ook een papiertje met tafel afnemen maar die heb ik zoals je kunt zien vandaag nog niet getrokken :wink:

10 likes

Heb een hele slechte dag vandaag. Deze hele week eigenlijk.

Hele dagen achter de pc en weinig tot niks kunnen uitvoeren, daardoor juist compleet gestresst zijn en tientallen euro’s uitgeven aan besteld eten, want koken kost tijd. Strenge deadlines bedenken om het werk dat ik eerder had moeten doen, in te halen. Om uiteindelijk nog steeds alles te doen behalve dat wat ik moet doen. Ik ben ook constant aan het opruimen zodat de omgeving in ieder geval overzichtelijk blijft, maar de boel begint langzaam maar zeker weer op te stapelen. Dan weet ik dat het niet goed gaat.

Vanavond minutenlang in huilen uitgebarsten, nog nooit zo heftig gehad en alleen omdat ik dat eten bestellen eigenlijk niet nog een keer wilde doen dus ik probeerde hardop aan mezelf uit te leggen waarom ik het deed. Alsof ik het aan iemand anders vertelde. Ik probeerde uit te leggen dat eten bestellen een noodoplossing is omdat ik anders dagen door breng op koffie die de honger doet stillen en eventueel knaag op troep uit de voorraadkast. Ik probeerde uit te leggen dat ik het moeilijk vind om dingen als executive dysfunction te begrijpen, laat staan uit te leggen, maar dat als het zo makkelijk was om “gewoon” even door te zetten, ik dat heus gedaan had. Dat als ik echt niet wilde, ik de moeite niet zou nemen om elke ochtend vroeg op te staan en tot laat op te blijven om hopelijk -al is het maar een half uurtje- productief te zijn. Ik verkeer voorlopig namelijk in de luxe positie om aan niemand verantwoording af te leggen. Ik heb tijd om te doen wat ik moet doen, waarom lukt het dan niet?

Ik ben op, moedeloos en teleurgesteld in alles, zowel qua werk als privé.

Zo vaak lees ik dat mensen ADHD een superkracht vinden maar ik haat het. IK HAAT HET met mijn hele bestaan. Ik snap niet hoe iets dat zo verlammend kan zijn, een superkracht is. Ik geef het met liefde aan ieder ander persoon op zoek naar deze kut-superkracht. Neem het, houd het maar geef mij alsjeblieft een neurotypisch brein :cry:.

5 likes

Het enige wat ik kan zeggen: I feel you, ik herken het helemaal. En het is oké om er voorlopig even aan toe te geven, zeker als je die luxepositie voorlopig hebt. Soms is dat gewoon de enige manier om er over een tijdje weer uit te geraken en dat is heeelemaal prima! Al die dingen die moeten (zelf koken, productief zijn, schoonmaken), boeien, dat komt wel weer. Je hoeft het echt niet altijd allemaal in de hand te hebben, zeker niet als adhd’er voor wie al die dingen gewoon niet altijd even logisch of makkelijk zijn. Je bent niet stom of lui als je de teugels voorlopig even laat vieren en die normen even vergeet. Het is oké! :heart: :heart:

1 like

Dank je wel! Na die breakdown ging het afgelopen weekend al beter. Ik doe elke dag een beetje en heb het huis op zaterdag ook weer helemaal opgeruimd. Nu elke dag proberen bij te houden. Vind het qua werk nog steeds veel te weinig resultaat maar elke dag iets is beter dan helemaal niets, denk ik dan maar :sob:

Hoop vandaag weer “één meter te maken” :sweat_smile:

Hoe gaat het met jullie?

Ja heel herkenbaar! Tijdens m’n studie waren mijn gedachten ook all over the place. Sinds een jaar werk ik fulltime en ik heb een baan waar ik veel vrijheid heb MAAR waar deadlines heel belangrijk zijn. Ik mag precies zelf bedenken hoe ik iets invul of aanpak, als zaken maar voor een bepaalde normeinddatum zijn verwerkt. Ik krijg een week voor die datum ook nog een reminder en kan daarmee het dossier niet meer uit m’n zicht zetten (beetje cryptisch sorry). Het blijft dus mijn aandacht trekken. Deze hele structuur van zowel elke dag werken als hoe mijn werk is ingericht heeft me zó geholpen. Laatst zeiden collega’s zelfs ‘ja maar jii bent altijd zo gestructureerd’. Ik dacht je moest eens weten haha. Maar ik merk dat dit ook doorwerkt in mijn prive, zeker direct na werktijd pak ik makkelijker nog even wat aan omdat ik nog in die vibe zit ofzo.

3 likes

Ik ben door mijn medicatie minder impulsief en rustig in mijn hoofd. Ik heb niet meer hele gesprekken in mijn hoofd terwijl ik ook nog liedjes in mijn hoofd heb haha. Ik merk dat ik hierdoor veel meer los kan laten en minder stress heb. Ook komen prikkels minder hard binnen.

@lovewarrior Wow wat jij zegt over jezelf deadlines geven herken ik zo erg, en ik heb er nooit bewust over nagedacht. Als ik een hele dag vrij ben MOET ik voor 12.00 boodschappen doen, ik MOET op een bepaalde tijd beginnen met koken etc.

Ik heb ook onwijs veel moeite met meerdere afspraken. Als ik om 14.30 moet werken dan kan ik niet voor die tijd wat anders doen zoals boodschappen ofzo. Want ik moet mij dan klaar maken voor werk en wachten tot ik kan werken. Ik ga dan echt zitten wachten tot ik de deur uit kan.

4 likes

dit herken ik ook heel erg! @lovewarrior
zelfde met naar bed gaan als ik de dag erop vroeg eruit moet. dat ik om 18.00u al denk oke shit ja ik moet om 22.00u naar bed en dan ben ik de hele avond onrustig! ga dan echt aftellen in m’n hoofd, zo irritant. en sowieso alles altijd op en met tijd, doodvermoeiend eigenlijk.

ik heb een mail van de neuropsycholoog gekregen voor een afspraak! zij is alleen een privé-arts dus ze wees me erop dat het onderzoek en de uitkomst 120eu kost en dat het niet vergoed wordt door de zorgverzekering. ga het maar gewoon doen, want geen idee waar ik zo snel nog een andere psycholoog vind die op korte termijn tijd heeft.

2 likes

Ik heb dit ook wel een beetje, maar dan meer in de zin van structuur. Elke dag dezelfde tijd opstaan, een redelijk ritmische week waardoor ik mijn dagen beter kan plannen. Ik moet ook bepaalde dingen af hebben en inplannen, anders kom ik en anderen in de knel. De taken die niet direct noodzakelijk zijn blijven wel nog steeds liggen.

Ik merkte juist toen ik ging werken dat mijn concentratie heel slecht was. Ik heb veel prikkels op mijn werk en er gebeurt veel om me heen waardoor ik me niet goed kan focussen op een taak. Medicatie helpt daarbij, ik neem het nu ook in het weekend om er aan te wennen. Ik ben alleen wel een gedimde versie van mezelf dan en dat vind ik wel jammer.

1 like

Oh de eerste dagen met concerta vond ik echt bijna magisch. Voor het eerst voelde ik me “mens” in plaats van een hoopje gedachten ofzo. Maar het is wel wennen ja! Ben benieuwd hoe het je verder gaat bevallen.

1 like

Oh spannend! En heeerlijk dat je even niks denkt!

Sameeee
Ik zat na de eerste keer methylfenidaat gewoon op de bank te zitten, dat was het.
Maar je moet dus wel uitkijken voor het ‘zombie effect’ zeiden ze tegen me, en dat was dit misschien wel? maar minder extreem hoor.
Sowieso gaat het over een tijdje weg.
Ik weet nog wel dat een collega die week tegen me zei van wat heb jij nou?? omdat ik gewoon stond en niks zei 🥲

1 like

Ik heb dit ook en ik vind het juist een beetje onheimelijk. Ben zo gewend aan het snel kunnen schakelen en dat is dan ook weg.

1 like

Ik had het vooral de eerste paar dagen heel erg. Nu gaat het wel en kan ik gelukkig weer nadenken, maar ik ben wel een gedimde versie van mezelf. Het haalt zowel het irritante als het leuke adhd stuk weg :sweat_smile:

Heb ook het idee dat dat snel schakelen niet meer tot de mogelijkheden behoort als ik medicatie gebruik.

Heb onlangs mijn medicatie inname wat aangepast met tentin. Elke 3,5u nemen i.p.v. 4 omdat ik merkte dat ik zelfs met medicatie kei moe was. Schijnt de rebound sneller in te gaan na een maand of 10 gebruik. Het werkt qua concentratie super goed zo. Iets te goed eigenlijk. Hele dag gefocust op het verkeerde, maar ik voelde echt een soort fysieke blokkade om iets anders te doen wat ook vandaag moest…:neutral_face: Wat ik wel moest doen was ook veeeeel saaier dus gigantische weerstand.

1 like

Ik zit sinds een paar dagen aan de langwerkende versie ervan omdat ik met die kortwerkende het steeds vergat en mega last had als het begon uit te werken!

Ik heb sinds 1 april een nieuwe functie. Iets waar ik best goed in ben maar de laatste weken liet ik alles beetje liggen en ging het ruk en werk stapelde zich op. Nu heb ik na vandaag vakantie en is het uiteraard wel gelukt alle achterstand + meer weg te werken in een week :clown_face: Schijnbaar heb ik die druk nodig, maar kan niet wachten tot ik met medicatie mag beginnen zeg want pff wat doe ik mezelf steeds aan.

2 likes

Soms denk ik dat ik opeens superwoman ben als ik even werk kan verrichten zonder medicatie te nemen en dan blijkt al snel dat ik doodmoe ben. En van wat? :unamused: Op dat soort momenten twijfel ik altijd even of ik wel ADHD heb want hé! Ik kan volzinnen (tijdens monoloog) spreken zonder al te veel over woorden te struikelen. Kost wat energie maar lukt wel!

Zonder medicatie werkt mijn brein wel trager, hebben jullie dat ook? Anyway, ik snap niet waarom ik steeds de neiging heb om te proberen of ik zonder medicatie ook functioneer maar ik probeer het toch steeds weer opnieuw. Vandaag hele dag zonder medicatie gedaan en niets complex gedaan zó moe terwijl ik niet eens ga zeggen hoe láát ik uit bed kwam. Zojuist halve dex genomen om een beetje te werken. Maar ik denk dat de kalmte die het brengt me nog meer slaap geeft.

Rommelig verhaal weer. Weet niet eens wat het punt was :sweat_smile:

4 likes

Yes had ik ook! Ging ook pas weg na 2-3 weken

1 like

ik begin elke dag om 14u met werken en merk dat ik echt nog moet wennen/beter omgaan met de “waiting mode”. kijk de hele ochtend op de klok en zit telkens te rekenen oja zo lang nog voor ik me klaar moet gaan maken etc, zo irritant. moet daar echt weer even m’n weg in vinden. krijg echt nog niet veel gedaan in de ochtenden.

vandaag ook weer zoiets, m’n vriend ging om 9u naar werk, ik was al wakker. wekker gezet om 9.30 zodat ik nog kon zwemmen voor werk maar was weer in slaap gevallen. heb ik de wekker uitgezet, werd om 10.30 wakker en toen was het te laat om nog te gaan zwemmen en nu baal ik weer van mezelf. blegh. nu weer in de waiting mode wachten tot ik naar werk kan en dan toch aan het einde weer moeten haasten :joy:

3 likes