Dat hoorde ik ook al van die diagnoses, maar de psychologen benoemden dat allebei wel gewoon, dus geen idee? Ligt dat misschien ook aan de behandelaar/ggz-instelling? Want ik hoor ook weleens dat mensen niet alleen ASS als diagnose krijgen, maar ook Asperger/PDDNOS enzo, terwijl die ook niet meer bestaan. Ik heb wel zo’n diagnose, maar in de DSM die in 2002 gehanteerd werd stond dat natuurlijk ook apart.
Ik slik voor mijn autisme een hele lage dosering aripripazol(antipsychotica), echt het minste wat bestaat omdat ik heel sterk reageer. En voor de adhd dan ritalin. Heb veel antidepressiva geprobeerd maar werd overal een zombie van. Maar het is heel persoonlijk hoor! Zou gewoon even overleggen en het blijft toch uitproberen.
Klopt in ben 4 jaar geleden ofzo met autisme gediagnosticeerd en alles valt daar tegenwoordig onder.
Dus Asperger enzo bestaan niet meer in de Dsm. Geen idee waarom sommige praktijken het dan nog wel gebruiken nee?
Gewenning zou ik haast denken.
Maar misschien is het met ADD/ADHD zonder H wel net zoiets? Ik heb me er überhaupt nooit heel erg erin verdiept tot een paar jaar geleden en toen ik het boek Druks luisterde zat ik van: Dit gaat (bijna) over mij.
En toen ik het erover had met mijn fwb (friend with benefits) zei hij ook meteen: ik denk dat je op zijn minst ADD hebt. Hij is bij een deel van het onderzoek ook geweest trouwens om vragen te beantwoorden (deels door afwezigheid van mijn ouders).
Ik ben al een jaar bezig met autorijlessen, en heb ADHD. Ik zit al bij een rijschool met extra certificaten voor ADHD, dus dat is fijn. Mijn instructeur is erg geduldig en neemt de tijd voor me. Maar ik let gewoon to-taal niet op. Na iedere les kan ik wel huilen, of huil ik echt, omdat ik gewoon steeds zo tegen mijn beperking aan loop. Ik rijd al in een automaat sinds een tijdje, dat heeft het wel iets verbeterd, maar ik raak zo in paniek van het verkeer om me heen en heb totaal geen overzicht. Vandaag realiseerde ik me dat ik dus wel om me heen kijk, maar het niet in me opneem. Ik ben dus ook bang dat ik dit niet kan aanleren. Ik ben er ondertussen wel oké mee dat het lang duurt voordat ik mijn rijbewijs heb, als ik hem ooit haal, maar het kost vooral gewoon heel veel geld. Zijn er meer mensen die rijlessen hebben en hier tegen aan lopen, en hoe ga je er mee om? Het voelt soms een beetje alsof ik de enige ben die dit niet kan.
Dit probleem had ik ook. Het duurde echt lang ook voordat ik daar achterkwam.
Ik ging toen oefenen met de instructeur, hij nam een filmpje op van wat ik zie zeg maar en ik moest alles benoemen.
Bijv. Ik zie in de verte een auto aankomen, ik zie een bord ver weg oh nu zie ik dat het een stopbord is, ik zie dat er 3 autos tegenmoet komen
En dan keken we daarna het filmpje op en aan het begin zag je iets dus al luid en duidelijk en noemde ik het vrij laat. Daarna ging het beter! Ik oefende het ook op de fiets en als ik in de bus zat.
Nu doe ik het ook als ik moe ben, gewoon in mn hoofd Dan let ik meer op vooral op de snelweg.
Ik kreeg van mijn instructeur de tip om examen routes te bekijken op YouTube om te oefenen, want het kijken is bij mij ook een ding.
@ het gesprek hierboven over of ADD nog bestaat als diagnose:
In de DSM-5 is ADHD nu de overkoepelende term geworden en worden er subtypen gehanteerd:
- ADHD - overwegend onoplettende type → dit is wat voorheen als ADD werd gediagnosticeerd. Vandaar dat er gezegd kan worden dat de ‘ADD-diagnose’ nu niet meer bestaat, maar het bijbehorende klachtenpatroon bestaat nog wel degelijk. Heeft gewoon een nieuwe naam gekregen.
- ADHD - overwegend hyperactieve/impulsieve type.
- ADHD - gecombineerde type. Dus wat voorheen gezien werd als zowel ADHD + ADD hebben.
Wellicht heldert dit het wat op
Duidelijker zo!
Ik denk zelf overigens dat ik het gecombineerde type heb, aangezien ik voor het overwegende hyperactieve type op het randje zit en mijn vaste psych me daar ook vindt passen (en me irl gezien heeft).
Ik had dit ook! Ik heb echt heel veel lessen gehad, maar het is mij uiteindelijk gelukt. Het hardop zeggen heb ik ook gedaan en hielp super goed. Ik heb ik totaal drie verschillende instructeurs gehad, dat was ook fijn. Op den duur blokkeerde het wat en toen ik een andere had ging het weer goed.
Probeer de moed niet op te geven en ga pas afrijden als je er zelf ook in gelooft. Soms willen instructeurs het wel eens te vroeg doen en dat helpt niet voor zelfvertrouwen. Ik heb een faalangstexamen gedaan want dan mag je tussentijds 1x stoppen. Dat haalde veel druk weg en ik kon op adem komen tussendoor.
Toen ik mijn rijbewijs had was het trouwens niet meteen over. Ik kon echt niet autorijden en met muziek en praten en opletten tegelijkertijd. Als je nog wat scrollt in dit topic kom je meer tegen die dit hadden. En nog steeds wel eens als het druk is dan is het wat lastig om overzicht te bewaren maar geluid uit, mederijders de mond snoeren en rustig rijden dan kom je er wel. Je bent niet raar, het kost gewoon iets meer moeite maar het gaat lukken!
Bedankt @Acculader! En inderdaad @Marquez en @chasingrainbows, dat hardop praten probeer ik dus ook te doen, en dan gaat het wel iets beter. Ik probeer dus ook op de fiets meer om me heen te kijken, maar dat doe ik dan drie seconden en dan vergeet ik het weer.
Wel oprecht fijn om te horen dat ik niet de enige ben.
Ik reed laatst naar mn opleiding en pikte een klasgenote op. Toen zij in de auto stapte zette ik mn muziek uit waarop ze zei dat ze dat ook leuke muziek vond dus het hoefde niet uit. Toen zei ik iets van, met muziek op en als ik met jou klets kan ik me niet goed genoeg concenteren. En dat was het, ze begreep het gewoon en niks aan de hand verder. Daar maakte ik me vroeger heel druk over
Ik krijg binnenkort uitslag maar ze hadden in het gesprek met mijn ouders gezegd dat ze echt niet dachten dat het AD(H)D is en ik merk dat ik helemaal in de war ben. Wat is het dan? Ben ik dan echt een imposter en ben ik gewoon lui en en en… ik weet dat ik beter gewoon kan wachten tot het gesprek is maar mijn hele hoofd is ermee gevuld. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Is de optie ASS (autisme) ook bekeken? ADHD en ASS hebben behoorlijk wat overlap. En waarom denken ze dat je geen ADHD hebt? Is er ook een duidelijke reden gezegd?
Hier was het overigens dat mensen dachten dat ik echt geen ADHD kon hebben want ‘je bent niet echt druk.’. En ‘dat hoort bij je autisme’.
Wat ook helpt is bij het kijken hardop te tellen, of een geluid te maken, dan moet je wel wat langer kijken. Ik heb ook de neiging om alles snel snel te willen doen en daar kom ik ook in de knel met onverwachte situaties. Eigenlijk moet er een soort flowchart in je hoofd zitten. Als dit, dan dat en dat, zodat het zoveel mogelijk geautomatiseerd wordt.
Ik ben ook al bijna een jaar bezig, en daarvoor had ik ook al meer dan 40 uur gelest. Ik heb vandaag voor het eerst een les gehad waarmee ik had kunnen slagen op het examen. Adhd hebben is een dure grap.
Ja is ook bekeken! Ze zeiden tijdens de intake dat als ze daar vermoedens voor hadden daar nog een specifiek gesprek voor zou komen maar dat is dus niet gebeurd. Ik heb sinds mn post wel vragen op papier gezet voor tijdens het gesprek en mn vriend gaat mee zodat ik geen vragen vergeet.
Misschien een rare vraag maar merkt iemand anders ook een wezenlijk verschil in ADHD-symptomen (for lack of a better word) wanneer je ongesteld bent?
Ik heb zelf ADHD-C dus gecombineerd type en ik merk dat ik tijdens shark week echt veel sneller afgeleid ben en dat de hyperactiviteit flink sterker is.
Ik heb nog geen diagnose maar heb dus wel besloten om me te laten testen omdat ik vooral in de weken tussen mijn eisprong en menstruatie vast loop. Je hormoonspiegel zal er wel degelijk invloed op hebben
Ja! Dat is ook een van de redenen dat ik de pil doorslik - als ik ongesteld moet worden dan functioneer ik helemaal niet meer lijkt het wel. Ik heb wel eens op internet gezocht en daar staat dat het te maken heeft met bepaalde hormonen die je dan meer/minder aanmaakt. Heel vervelend in ieder geval.
Ja als ik ongesteld ben lukt echt niks. Hoofd vol watten.