Ben dus al 3 dagen aan het zoeken en nog steeds niet gevonden
Dit bevestigt echt alle vooroordelen over adhd ooit haha
Grappig dat je dit schrijft want ik herken het precies, heb de medicatie nu 1 week en tot mn verbazing merk ik al verschil. Voorheen ging ik schoonmaken en opruimen maar dan verloor ik mezelf in 1 detail.
Mn favo was de voegen doen, daar was ik dan uren mee bezig en de rest, tja volgende keer dan maar… En nu afgelopen week heb ik alles kunnen bijhouden, alles gewoon netjes ipv 1 ding perfect en de rest niet.
Ja dat is fij hè! Ik heb alleen het gevoel dat een stukje van mijn persoonlijkheid inlever, ik heb gevoel dat ik dan wat minder ad rem ben. Eigenlijk wil ik mijn medicatie wat meer afstemmen, maar mijn traject is al afgelopen.
Ik heb al wat verschillende medicatie gebruikt (methylfenidaat en dexamfetamine) en Dex werkte echt wel goed, maar ik merkte dus dat ik nog steeds m’n aandacht niet kon reguleren, als in; ik kon niet stoppen met werken, maar ik werd er ook helemaal nerveus en naar van. Nu gebruik ik bupropion voor een aantal weken, maar daar moet ik echt een spiegel voor opbouwen, en merk er dus ook nog niets van. Ik ben dus echt wel bang dat het niet gaat werken, en ik ben bang dat ik zonder medicatie m’n PhD niet ga kunnen.
Ik begreep van m’n psychiater wel dat er nu ook een langwerkende variant van dexamfetamine is, met minder bijwerkingen etc, dus dat lijkt me nog een optie als dit niet werkt. Maar misschien dit eerst even afwachten…
Zit je met bupropion al aan de hoge dosis? Het opbouwen kost idd wel tijd. Je hebt 3-6 weken kans op bijwerken waardoor het dan ook zo u kakt in hoe gaat. Heel irritant want dan lijkt het idd niks te doen. Maar als het eenmaal werkt is het wel echt top spul! Ook weinig verschil in je persoonlijkheid.
Ah gebruik jij het ook? Nee, ik zit nog op de 150mg, de laagste dosering, volgende week spreek ik mijn arts weer en dan denk ik dat het opgehoogd gaat worden! Maar dat ik nu (bijna) geen bijwerkingen heb, is al een wat, want dat had ik met eerdere medicatie zo sterk!
Maar het is inderdaad ook wel in de lijn der verwachting dat er niet echt effect is (nog)!
Thanks voor de tip! Dat probeer ik op mijn horloge inderdaad. Vind het gewoon ook zo lastig qua timing op mijn werk. Ik slik het meestal rond half 8, half 11 en dan half 2. Maar biv morgen heb ik eerst een meeting van 9 tot 10 en dan direct aansluitend sollicitatie gesprekken van 10 tot 1. Dat ik dan van te voren moet nadenken dat ik m’n medicijnen moet meenemen naar zo’n meeting (of neem ik het al om 10?), het sneaky even tussendoor moet nemen en dat ook nog eens proberen niet te laat te doen (want dan kak ik helemaal in) vind ik gewoon ZO moeilijk en dat vooruit denken lukt me gewoon 0. Sorry, dat was even mijn frustratie hahaha.
Ik snap je frustratie heel goed dat medicatie zo goed werkt! Voordat ik begon met medicatie dacht ik dat ik het alleen op werkdagen zou nemen omdat dat mijn grootste struikelblok is. Maar juist in het weekend helpt het me enorm om mijn huishouden, boodschappen etc te doen waardoor ik er doordeweeks ook weer profijt van heb. Dat frustreert- omdat ik dan denk halloooo dat moet toch ook wel lukken zonder medicijnen? maar dat is gewoon niet zo. Lastig lastig lastig allemaal. Maar wat @unglaublich zegt helpt wel. Als je ziek bent neem je ook medicatie, en het helpt nu eenmaal
@Evi ik begin volgende week aan langwerkende dex! Mijn psychiater zei ook dat de bijwerkingen veel minder zijn, omdat het consistenter is door de verlengde afgifte
Ik heb ze bovenin mn kast achterin de hoek achter alle truien gelegd zodat mn kind van 1 er niet bij kon
Ging mn stapel truien een keer opnieuw opvouwen want was nu een kluwen ellende en tadaaa
Vanaf morgen kan ik dus meepraten over of het wel of niet goed werkt want ga er weer mee beginnen
Wat verwoord je dat mooi! Precies ook hoe ik me voel. Ben maar wat blij dat ik de medicatie heb
Ik zie het een beetje als mijn bril. Die heb ik ook nodig om veilig en zonder hoofdpijn te kunnen functioneren.
Sinds een week of 3 heb ik methylfenidaat, van 10 mg naar 15 en nu 20 mg opgebouwd.
Maar ik merk dat ik er enorme koppijn van krijg in de avond, van 20 mg in ieder geval. Hoofdpijn als in ik moet plat liggen en ogen dichtdoen. Kan ik vragen om een ander medicijn? Of terug naar de 15 mg eerst? Dat was eigenlijk te weinig voor mij.
Ik vind dat je wel erg snel bent opgebouwd? Ikzelf heb langzamer opgebouwd en doorgaans bouwen mijn cliënten ook langzamer op. Zelf stuntelen zou ik niet doen, maar geef je lichaam tijd om te wennen, het kan zeker 2 maanden duren voordat de bijwerkingen zijn gestabiliseerd. Ook al doet deze dosering relatief weinig, het heeft wel degelijk effect op je lichaam! Dus ik zou even terug naar de basis gaan, misschien zelfs terug naar 10?
Ik heb het steeds naar advies van ehh…de arts /verpleegkundige gedaan. 10 en 15 merkte ik niks van bijwerkingen en 20 gewoon knallende hoofdpijn. Heb het nu ook 2 dagen niet geslikt (niet op advies van… dit was wel mn eigen idee) Ik heb nu een afspraak gevraagd dan ga ik wel met de arts overleggen
Goed dat je gaat overleggen! Maar ook als je nog niet direct bijwerkingen hebt van 10/15, zijn de bijwerkingen van ophoging wel heftiger als je nog niet goed gewend bent geraakt. En eerst echt trouw nemen helpt ook, haha! Veel succes, hopelijk heb je snel minder last!
Even heel random binnenvallen met een gekke vraag hoor. Ik ontdek dit topic nu pas en ga binnenkort wat meer lezen en hem dan ook bijhouden. Nu al blij mee.
Maar voor nu dus alleen even een vraag: hebben jullie het idee dat koffie helpt om te focussen? Ik vind het zo apart. Dat koffie energie geeft is natuurlijk bekend maar voor mij doet het veel meer dan dat. Ik kan compleet overprikkeld zijn en niks meer zien zitten en na een bakkie heb ik ineens rust in mijn hoofd en kan ik de hele wereld weer aan. Ineens is duidelijk wat ik moet doen en heb ik daar ook zin in. Het is echt de koffie, niet het feit dat ik even zit oid. Het valt me de laatste tijd steeds vaker op. Ben benieuwd of dat herkenbaar is voor iemand want vind het maar vreemd. Moeilijk uit te leggen maar het verschil voor/na is echt bizar groot.
Ja herkenbaar, ik zit de hele dag aan de (ijs)koffie en zonder ben ik niks waard en 0 energie
Ja dit herken ik ook echt! Ik word ook heel mellow van koffie trouwens.
Nou mn onderzoek (met mn moeder) staat eindelijk gepland hoor
Wel pas einde van de maand terwijl t ook al in januari had gekund als ik dr eerder gevraagd had maar dat terzijde…
Hebben jullie weleens een ecg/hartfilmpje gehad omdat jullie Ritalin/andere medicatie voor ADHD slikken? Mijn polsslag was een paar keer wisselend vandaag tijdens het meten (2 van de 6 keer) en ik was nogal onrustig, dus de psychiater wil eerst een ecg voor we doorgaan met de medicatie. Ze wilde me eigenlijk vandaag ook meteen naar het ziekenhuis sturen, terwijl ik overprikkeld en mega gestresst was (en dus niet luisteren toen ik dat zei, pas na de vierde keer ofzo). Ik verwacht niet dat er wat uit komt overigens.
Ja een sibling van mij heeft dat gehad na een tijd dexamfetamine te slikken en hartritmestoornis te voelen. Was niks op te zien en het wordt nog steeds door m’n sibling geslikt. Ik gebruik ook dex trouwens maar nooit hartfilmpje gehad oid.
Ik heb er ook eentje gehad voordat ik met medicatie startte. Ik zag er ook tegenop, niettemin omdat ik een preutse doos ben, maar het viel heel erg mee. Voor je weet halen ze de plakkers alweer van je af!
Meet je het af en toe ook thuis zelf? Want het is natuurlijk niet raar dat je bij de psychiater wat hoger meet dan normaal.