ADHD-topic

Voor de medicatie wilde mijn psychiater ook, maar dat wilde ik absoluut niet.

En ik kon hem niet meten, maar ik heb nu een bloeddrukmeter gekocht en heb tijdelijk nog een saturatiemeter geleend die op de hartslag meet. Dus wil dat nu af en toe inderdaad thuis gaan meten.

Heb vandaag trouwens de ecg gehad (was inloop hier) en alles ziet er prima uit, aldus de cardioloog :slight_smile:

3 likes

Ik heb dus morgen mn onderzoek en ik ben echt bang dat er weer niet genoeg uitkomt/ onvoldoende uit mn jeugd, en ik gewoon die aansteller ben die niet zo moet janken en gewoon een schop onder dr kont nodig heeft :sweat_smile:

6 likes

Bij mij kwam het er niet uit, maar wel andere dingen waar ik nu heel veel aan heb en mee kan. Succes morgen! :blush:

5 likes

Dit had ik ook, dus herkenbare gedachten. Hier kwam trouwens in elk geval wel ADD eruit. Succes!

Ik begin volgende maand met psycho educatie mbt ADHD in een groep en ik vind het toch ook best spannend. En ook wel pittig en streng, want je mag maximaal maar 1 bijeenkomst missen en ik weet nu al dat ik er bijvoorbeeld 1 ga missen.

Daarnaast weet ik ook niet 100% zeker of ik elke keer op tijd kan zijn ivm mijn werk (2 keer werk ik op die dag tot vlak voor het begin van de bijeenkomsten). En ik ben teveel een autist om dit anders te interpreteren dan hoe het er staat en te denken in oplossingen (al kan dit natuurlijk ook mijn karakter zijn).

En je moet trouwens ook een werkboek aanschaffen, maar daar heb ik nu de financiële middelen niet voor. Heb hem nu wel uit de bieb geleend, maar ik kan hem geen maanden houden natuurlijk. :grimacing: En dan heb ik het nog niet eens over huiswerk maken en dat bespreken, haha. Soms vind ik het echt een wonder dat ik de middelbare school en het mbo gehaald heb en mijn huiswerk daar maakte. :joy:

4 likes

Ik heb ooit voor mijn autisme onderzoek zoiets moeten doen en ik snap kubussen enzo ook totaal niet. Het exacte IQ weet ik niet, maar op de rekenvaardigheid (valt dit ook onder denk ik?) scoorde ik ondergemiddelde en op taal bovengemiddeld. Dit was wel in 2002, dus dat is misschien anders nu. Ik heb bij mijn ADHD-onderzoek (eind 2021/begin 2022) geen IQ-test gehad trouwens.

1 like

hier was ik ook heel bang voor, maar geen iq-test gezien (2021). ik kan die reeksen en figuurtjes ook allemaal niet. het enige wat terugkwam bij de testjes die ik moest doen was cijferreeksen herhalen, zowel vooruit als achteruit zeg maar. dus ze pysch zei bijv. 7-2-9-1-3 en dan moest ik dat herhalen. 2 min later moest ik dan zeggen 3-1-9-2-7. needless to say dat ik op dat onderdeel gigantisch gefaald heb :joy:

2 likes

Snap wel dat je daar bang voor bent! De iq test is alleen opgedeeld uit veel meer onderdelen dus je zal echt niet alleen doordat je dat niet kan, zwakbegaafd zijn. Het kan wel zijn dat je op een onderdeel zoiets kan scoren maar dan staan er nog drie onderdelen tegenover. Probeer je niet te druk tr maken. Je doet je best en meer kan je niet doen. Een iq test is ook maar een moment opname hé!

1 like

Welk boek is het? Misschien kan ik iets betekenen.

1 like

Ik heb met mensen gewerkt met zwakbegaafdheid en die hebben echt geen hbo afgerond dus die stempel krijg je echt niet.

1 like

Deze: Behandelgids ADHD bij volwassenen, cliëntenwerkboek. Van Steven A. Safren, Susan Sprich, Carol A. Perlman & Michael W. Otto, 2018. Heb hem dus wel van de bibliotheek liggen.
Wil sowieso eerst weten of er veel gebruik van gemaakt gaat worden.

@inezweski Nee, dat denk ik dus ook niet. Maar goed, als ik het te intens vind stop ik er sowieso mee :grimacing:

1 like

Ik heb hem zelf dus als je tzt iets nodig hebt. Laat maar weten.

3 likes

Als psycholoog met ADHD die zelf IQ onderzoeken afneemt: no stress! Bij een IQ onderzoek worden 4 domeinen gemeten, elk op basis van enkele subtests. Dus mocht je finaal falen op 1 testje, en daardoor dat hele domein onderuitgaat, kijkt men alsnog naar hoe dat komt en waarom het zo drukt op de score. Maar met een afgeronde havo komt er geen zwakbegaafd uit, al helemaal niet op alle domeinen. Dat heb ik alleen meegemaakt bij mensen met fors trauma of DIS met afgeronde havo. Dus: geen zorgen, het is een momentopname! Uiteindelijk gaat het erom dat je hulp krijgt, ongeacht je diagnose.

8 likes

Bedoel je dan lichamelijk trauma of psychisch? In welke zin heeft dat invloed op je IQ? (Bij DIS snap ik dat het kan wisselen tussen alters)
Vind dit wel een interessante opmerking.

Wat panorama ook benoemt, klopt. Beide overigens, na NAH hou je vaak behoorlijke neurocognitieve defecten over. Psychisch trauma drukt behoorlijk op je werkgeheugen, bvb. Meer gespecificeerd vaak op aandacht, concentratie, korte termijn geheugen. Je kunt ook uitvallen door associaties/intrusieve beelden die opkomen tijden verbale taken of taken die een beroep doen op ruimtelijk inzicht. Maar bij bepaalde taken kun je sneller overprikkeld raken of stress voelen, en door een verhoogde basispanning/kwetsbaarheid, kun je dan in zulke hoge spanning schieten dat je letterlijk niet meer kunt denken. Soms is dat zichtbaar voor de onderzoeker, soms niet.

6 likes

Ik was benieuwd omdat er bij mij een IQ van rond de 100 uit kwam terwijl dat eerst hoger was een ik gymnasium heb afgerond. Maar dit zou wel een hoop kunnen verklaren idd. Vooral het blokkeren bij teveel spanning/stress.

1 like

Ben jij mij :joy: herken me in alles haha

2 likes

Ja, 0 moeite ooit voor wiskunde gedaan en geslaagd met een 3.5. Maar voor geschiedenis een 9. Altijd huiswerk maken en extra boeken lezen.
Ik had toen ook geen faalangst voor wiskunde maar wel voor geschiedenis.

Mijn adhd traject gaat echt kut. Ik vergeet die medicatie in te nemen en de verpleegster denkt dat het meer faalangst en paniek is. Maar ik wil gewoon vooral kunnen concentreren tijdens werk en colleges enz, de paniek maakt me dan bijna niet meer uit…

2 likes

Dit is niet eens slecht :joy:

1 like

Mijn scheikunde docent in de 3e zei dat hij voor overgaan en tegen zittenblijven zou stemmen als ik niet voor scheikunde (en natuurkunde) zou kiezen. Ik zie hem nog wel eens bij mij in de buurt, zooo dankbaar haha. Met wiskunde C en c&m pakket met weinig moeite door mijn middelbare gefietst.

Schaam me nu wel voor mijn cijfers. Mijn tutor van de Pabo had ze laatst geopend tijdens schermdelen💀 Wist niet eens dat het kon. Hij had een studielink pagina, maar later zag ik ze zelf niet eens…

1 like

Ben ondertussen al bijna een jaar bezig om uberhaupt ergens binnen te komen. Ik moet nog vier maanden ongeveer wachten voordat ik een dag naar ADHD Centraal kan voor een dag programma. Moet zeggen dat ik de posts hier over ADHD centraal heel fijn vind. geeft weer wat gerust stelling.
weet iemand wellicht of het baat om te bellen of er nog uitval is etc?