ADHD-topic

Ja dat kan natuurlijk ook! Ik hecht er tegelijkertijd misschien ook weer te veel belang aan en dan denk ik ook weer ja wat maakt het nou uit of het een naam heeft of niet. Dat verandert mn problemen niet en lost het ook niet direct op ofzo, haha. Ben wel benieuwd hoe het jou dan heeft geholpen, qua inzicht bijvoorbeeld ofzo? Ik heb zelf het idee dat het me ook zou kunnen helpen als het een naam heeft, omdat ik dan bepaalde eigenschappen van mezelf wel zou kunnen accepteren terwijl ik mezelf nu dus zie als lui/gemakzuchtig/falend/incapabel

Psycholoog had het wel heel druk dus kan even duren voor ik m’n uitslag krijg. Ben hier veel te ongeduldig voor :sweat_smile:

Ik slik nu sinds een tijd langwerkende ritalin. Ik heb alleen minder het gevoel dat ik ‘aan’ ga. Met de kortwerkende variant leek het alsof ik een bril opdeed en de wereld ineens helderder zag maar voel mij met de langwerkende variant eigenlijk niet zo heel anders. Heel gek, al krijg ik evengoed wel iets meer voor elkaar dan eerst dus alles is meegenomen.

3 likes

Dat was voor mij de reden om toch de kortwerkende te nemen, heb het allebei geprobeerd.
Bij de langwerkende werd ik juist heel sloom en depri. Maar het verschilt voor iedereen natuurlijk. Je kan het nog even aankijken, wel fijn dat het in ieder geval wel iets doet.

1 like

Ik maak deze laatste strip nog even af en dan heb ik weer een gesprek met de psychiater. Dan maar even dit meenemen want vind het wel opvallend!

2 likes

Heeft iemand ervaring met een ADHD diëtist?

1 like

Ik heb je een dm gestuurd :blush:

1 like

Ik had onlangs andere medicijnen gekregen, langwerkende 20mg rilatine ipv kortwerkende 10mg medikinet, maar ik kan echt niet tegen de rilatine, na 3 weken ben ik ermee gestopt.

Ik had dan ook een email gestuurd naar de psychiater met de vraag wat ik moest doen, en of ze me eventueel iets anders kon voorschrijven. Ik heb die mail gestuurd op 28 februari en nog steeds geen antwoord… Ik kan hier echt zo slecht tegen, ik heb ook al een tweede email gestuurd maar niks pf

En via de psycholoog hoorde ik dat het andere ziekenhuis hier in de buurt een patiëntenstop heeft, dus dat is ook al geen optie.

Ik had nog wat van mijn vorige medicatie over, die ik nu eens sporadisch inneem als het echt nodig is omdat ik ze wil ’sparen’. Eindelijk had ik eens een vooruitzicht dat het ging beteren, en nu zit ik weer bijna zonder medicijnen, ik had bijna geen cravings meer in zoet en kon ik eindelijk gezonder eten, en ook voor schoolwerk heb ik het echt hard nodig.

Voor de Belgen hier, zou het nuttig zijn om nog andere ziekenhuizen te contacteren?

En mag de huisarts ADHD medicijnen voorschrijven?

Ik heb nog een afspraak staan bij die psychiater maar dat is over meer dan 6 weken maar.
Maar eigenlijk wou ik zowiezo al veranderen, want als ik kijk naar startdosissen van anderen( ik weet het je mag niet vergelijken, maar ik kan het niet laten), beginnen de meesten met 3 keer 10mg per dag, terwijl ik er slechts 1 kreeg per dag. Ik voelde echt dat het werkt, maar na 1,5u-2u is dit toch echt uitgewerkt hoor.

Sorry voor het lange bericht, ik moest het er eens afschrijven

Wat frustrerend!! Kun je ze eens bellen? Lang wachten zeg op antwoord…als dat er uberhaupt nog gaat komen

1 like

@chasingrainbows
Dat ga ik doen, ik weet anders niet meer wat ik moet doen. Van wat ik nog gevonden heb, mag een huisarts in België een origineel voorschrift van en psychiater wel herhalen, dus fingers crossed

@mieek
Deze namiddag had ik al gebeld om eventueel een vroegere afspraak te krijgen, maar alles is volzet. En ze spraken al amper tegen me aan de telefoon, laat staan dat ze me zouden doorverbinden met de dokter zelf. Het is heel frustrerend, maar ik zal nog geduld moeten hebben.
Ook al heb ik nooit geduld en wil ik alles al gisteren, typisch ADHD zeker :upside_down_face:

Bedankt voor jullie steun, ik voel me al veel beter, ik zag het daarjuist heel somber in

2 likes

We duimen voor je! Het is toch wat he…!

1 like

Heel lief dankjewel!

Zijn hier meer mensen met een creatief beroep en die merken dat de adhd-medicatie daar effect op heeft in negatieve zin?

Ik werk o.a. als zangdocent en zangeres merk dit totaaaaal niet. Pillen doen mij echt alleen maar heel erg goed! (Ik slik concerta 54mg)

2 likes

:slight_smile: Fijn!
Ik merkte het eerst ook niet, maar ben nu naar 3 keer per dag 12.5 mg gegaan en sinds begin deze week wil niets meer ineens. Ja, werken gaat, maar verder ben ik somber, lusteloos, prikkelgevoeliger dan ik in hele lange tijd geweest ben, niet meer creatief, heel moe. En ik weet dat dit Ritalinbijwerkingen kunnen zijn (in elk geval de kortdurende variant). Deze dingen kunnen ook andere oorzaken hebben overigens (en zeker deze week).

Ah wat rottig zo’n week! Hopelijk zakt het snel weer… Misschien ook een verschil in medicijn? Want op Ritalin reageerde ik ook niet zo goed.

1 like

Ik heb totnutoe alleen Ritalin gehad, dus geen idee hoe ik op andere medicatie reageer, maar zou inderdaad best kunnen.

1 like

omdat ik thuis in quarantaine zit, gebruik ik al een week geen medicatie meer en ik merk echt zo erg dat ik gelijk weer proberen heb met inslapen. had ik voor ik met de medicatie begon ook altijd, zo irritant. normaal ga ik liggen en ben ik weg, maar nu stopt die constante gedachtenstroom gewoon niet :dizzy_face: gelukkig mag ik bijna weer aan het werk, dan is dit tenminste weer voorbij!

Mijn huisarts heeft de medicijnen voorgeschreven! :partying_face:
Waren alle dokters maar zo, echt blij dat ik geswitcht ben een paar jaar geleden.
Oh ik ben zo blij niet normaal :grin:

8 likes

Ik word nu doorverwezen naar adhd centraal om te kijken naar langwerkende medicatie
Weeer 9 weken wachtlijst. Tot die tijd kortwerkende nog. Maar die slaan dus niet zo goed aan als gehoopt.

(Heeft iemand ervaring met adhd centraal maastricht?)

Echt 9 weken maar? Hoorde laatst nog 27 weken ofzo. :sob: Zowel voor Nijmegen als Maastricht.