Ja diegene die me doorverwees (verpleegster van c ent tiv) zei Maastricht 9 weken… hoop maar dat ze goed keek Maar moest voor c ent iv ook een half jaar wachten
Echt kut allemaal.
Kan ik dat ergens zelf zien of zien alleen artsen dit?
Ja diegene die me doorverwees (verpleegster van c ent tiv) zei Maastricht 9 weken… hoop maar dat ze goed keek Maar moest voor c ent iv ook een half jaar wachten
Echt kut allemaal.
Kan ik dat ergens zelf zien of zien alleen artsen dit?
Instellingen zijn verplicht hun wachttijden online te zetten, maar in mijn ervaring klopt er vaak geen reet van (bij Centiv zelf ook niet overigens); ze doen het altijd mooier voor dan de werkelijkheid is, echt gekmakend.
Mijn moeder wil (in overleg met de huisarts) zich op AD(H)D laten testen, maar de plaatselijke ggz hebben we hele slechte ervaringen mee, en normaal gezien zou het bij de medisch psycholoog in het ziekenhuis kunnen maar die neemt niemand aan vanwege de wachtlijst. Wat zijn dan verdere opties? Doet adhd centraal ook mensen op leeftijd? (In de 60)
Hele stomme vraag misschien maar hoe hebben jullie bij de huisarts gevraagd om een ADD test? Ik kom echt nooit bij de huisarts en ben bang dat ik dichtklap en voor de huisarts gedachten ga invullen zoals “daar heb je er weer eentje die zo nodig een labeltje wil” oid.
Mijn leven is 1 grote puinhoop en ik herken me in heel veel ADD kenmerken maar ik vind het toch enorm lastig om mijn ‘klachten’ aan anderen uit te leggen. Ik wil zeg maar niet hoeven solliciteren om zo’n test te mogen doen.
Lastig ik zou zeggen (ik herken mezelf in je stukje): gewoon doen, het zien als zelfzorg en liefde voor jezelf. Zo kun je mogelijk de juiste hulp en sturing krijgen die je zo nodig hebt. Morgen gelijk bellen als het lukt, dan ben je er vanaf en heb je de eerste stap voor jezelf gezet
(bij huisarts zeggen dat je graag doorverwijzing wil om getest te kunnen worden op add/ADHD).
Helemaal geen stomme vraag!
Ik had voor mezelf een lijstje gemaakt met mijn klachten, zodat ik wat houvast had tijdens het gesprek. Ik was net als jij bang om dicht te klappen en vond het ook lastig om vanuit het niets mijn (vele) klachten goed te omschrijven. Heb het lijstje tijdens de afspraak kort doorgenomen, vervolgens aangegeven dat ik zelf het idee had dat de klachten bij ADHD zouden kunnen passen en ik dit graag zou willen uitzoeken om mijn leven hopelijk weer op de rit te krijgen.
En ik denk dat als jij zelf aangeeft de wens te hebben om een test te doen omdat dingen niet lekker lopen/je er last van hebt, een huisarts echt niet zal denken dat je puur een labeltje wilt. En anders lekker laten denken
Succes!
Dankjewel! Haha het is zo simpel eigenlijk, gewoon morgen bellen. Als ik dat lees dan denk ik ja wat doe ik eigenlijk moeilijk . Zo stom.
Ik ga het proberen!
Ik heb pas dit topic ontdekt en er ging eigenlijk best wel een wereld voor me open qua testen en medicatie. Ik denk al jaren dat ik wel eens ADD (ik weet dat het officieel niet meer zo heet) zou kunnen hebben maar ik denk ook regelmatig periodes dat ik ‘gewoon’ chaotisch en lui ben, uitstelgedrag heb en niet op tijd kan komen. En toch komt er altijd weer een moment dat ik vol ongeloof naar mezelf kijk en niet snap waarom de meest simpele dingen mij niet lukken en anderen wel.
Ik word nu steeds nieuwsgieriger wat het nu precies is. Dat ik hier lees over medicatie die helpt is voor mij echt wel een duwtje in de rug. Ik kan wel janken bij het idee dat dat er misschien voor mij ook is.
Maar dan moet ik wel eerst iets DOEN
Edit: @nonsens ook bedankt! Heel fijn om te lezen.
Met ADHD centraal heb ik ongv 2 maanden gewacht, toen kreeg ik telefoon voor het maken van een afspraak. In februari heb ik een afspraak voor in juli gekregen. Let wel, voor mij is het nog diagnostiek. weet niet of ze voor medicatie al eerder helpen uiteraard.
Ik moet tevens ook zeggen dat het hier niet simpelweg een doorverwijzing was. GGNet die heeft hier een strop met patienten, dus die konden mij niet helpen. Zelf verder gaan zoeken en uitgekomen uiteindelijk, na en paar alternatieven, bij ADHD Centraal. Als die dag diagnostiek niet helemaal goed voelt of dergelijke dan wil ik PsyQ nog gaan proberen. Ben er al bijna een jaar mee bezig om uberhaupt ergens binnen te komen.
Ik heb bij mijn psycholoog (geen huisarts, ik zat al in een traject voor mijn ASS) op een bepaald moment eruit gegooid dat ik dacht dat ik ook ADHD heb. Heb daar wel in mijn eentje een maand of 3 op lopen kauwen, want ik was dus ook bang dat ze dachten: wil je nou nog een labeltje? En op een bepaald moment ook met andere mensen zoals mijn fwb. Hij heeft me eigenlijk ook wel het laatste zetje gegeven (al vermoedde ik het al voor ik hem kende), maar hij ziet het natuurlijk van buiten en ik van binnen.
Misschien moet je het op papier zetten voor het gesprek met de huisarts? Zodat als je het niet meer weet je daaraan vast kan houden. Of het de huisarts kan geven. Ik wilde destijds een doorverwijzing naar een GGZ-instelling (waar ik nu ook zit) en heb toen in mijn hoofd het gesprek een beetje voorbereid. Ging wat stuntelig, maar de huisarts begreep me en ik kreeg de verwijzing
@Hippe_kikker Alleen maar goed dat ze zich laat testen! Verder geen ervaring mee, sorry. Sowieso hoor je steeds meer dat die generatie zich nu ook laat testen. Hier ben ik er bijvoorbeeld van overtuigd dat mijn moeder ook autisme had, maar die heeft zich nooit laten testen bijvoorbeeld. En ik denk ook dat mijn opa en mijn oom, haar vader en haar broer, het ook hadden/hebben. Zeker omdat mijn achternichtje (kleinkind van die oom) ook autisme heeft. Overigens denk ik dat mijn vader ook wel iets had (misschien ADHD, want hij had bijvoorbeeld wel grote problemen met geld en met alcohol ook geloof ik (maar daar weet ik het fijne niet van)), maar ook die heeft zich nooit laten testen.
Denk het wel want op hun site zie ik overal voor volwassenen. Er zit toch geen leeftijdslimiet op.
Maar echt kut die wachttijden overal joh @Clancy wat frustrerend
Ik vond die stap ook heel groot. Bij mijn huisarts was het gelukkig mogelijk om online een afspraak te maken en daarbij in de opmerkingen in te vullen waarvoor je kwam. Daar heb ik iets van ‘vermoedens ADHD’ ingevuld. Toen hoefde ik bij de huisarts niet meer zelf de stap te zetten, maar begon hij er meteen over. Misschien kan dat bij jouw huisarts ook? En anders via e-mail?
Ik had vandaag een hele lange vergadering en ik was mijn medicatie vergeten, dan is het echt even confronterend dat stilzitten en concentreren echt een uitdaging is. Morgen weer zo’n dag zonder medicatie, dus ik hoop dat ik veel wandelingetjes kan maken tussendoor.
iemand hier die naast adhd ook in het autistisch spectrum zit?
ik heb nu bijna een jaar de diagnose adhd en begin te vermoeden dat het niet alleen adhd is, maar dat ik wellicht ook in het spectrum zit. vorige week ook met mijn moeder over gehad en zij begreep wat ik bedoelde, met voorbeelden uit mijn kindertijd erbij. ik ga als ik in NL ben wat boeken in de bieb halen over adhd en autisme bij vrouwen, maar misschien kan iemand mij hier alvast iets meer vertellen?
Ik heb de combinatie AD(H)D en ASS. Officieel PDD NOS, omdat toen ik de diagnose kreeg de DSM 4 (?) er nog was. Wat wil je precies weten?
Ik wacht nog steeds op de uitslag van m’n onderzoek
Zo irritant, ik ben hier veel te ongeduldig voor. Zijn al dik 4 weken verder en heb al wel gebeld en gemaild maar geen reactie…
Ik zit dus maar een beetje in zo’n afwachtingsmodus, zo van ‘heb ik t of heb ik t niet?’ en aan de ene kant denk ik ja oke, ik kan ook sowieso gewoon dingen gaan proberen om m’n leven wat op orde proberen te krijgen etc, ongeacht wat er nou echt uitkomt. Maar ik weet al niet waar te beginnen…
Heb hier trouwens op m’n werk ook over gesproken, omdat mijn werk enorm organisatorisch van aard is en dat eigenlijk slecht bij mij past en ik daar enorm mee blijf worstelen. En dan is de vraag dus een beetje; ga ik mezelf allerlei trucjes aanleren, dingen ‘inbouwen’ om daarin goed (genoeg) te functioneren of kan ik niet beter accepteren dat dit niet mijn sterke punt is en moet ik mezelf niet zo willen proberen aan te passen naar iets wat ik niet ben… herkent iemand dit/heeft iemand hier wat zinnigs over te zeggen?
Ja herkenbaar! Of ik iets zinnigs erover kan zeggen weet ik niet, maar ik weet wel dat ik het dodelijk vermoeiend vind om mijzelf constant aan te passen. Het is zeker handig en goed om jezelf dingen aan te leren. Echt trucjes zijn het niet perse want andere mensen doen dit ook maar dan of van nature of omdat ze dit ook geleerd hebben. Ik zelf zou niet meer willen werken in een omgeving waar teveel is wat niet bij mij past. Een beetje is oké want dat is nu eenmaal het leven.
Ja ik vind het een lastige, omdat ik het ook moeilijk vind om te zeggen wat ik wel of niet ‘zou moeten kunnen’ van mezelf. Aan de ene kant denk ik; ja hoe moeilijk is het nou, al die aparte acties zijn allemaal echt niet ingewikkeld, dat kán ik toch heus wel?? Maar op de één of andere manier laat ik alles altijd weer half in de soep lopen en ben ik het overzicht weer kwijt, chaos en loop ik weer achter de feiten aan. Maar wat je zegt; denk dat het deels ook wel goed is om bepaalde dingen toch beter te ‘leren’ want dat is nu eenmaal wel nodig ofzo en denk dat me dat sowieso wel helpt in het leven zegmaar. Alleen waar ligt dan de grens he… het voelt ergens ook een beetje als de makkelijke uitweg, zo van dat ik er geen moeite voor doe/lui ben en die verantwoordelijkheid gewoon ontloop door hiervan weg te lopen.
Volgt er ook iemand hier de modules van EVIE?
Ik ben best wel aan het twijfelen of ik weer medicatie wil proberen. Heb een aantal jaar geleden dexamfetamine gebruikt maar het effect was minimaal en had veel last van bijwerkingen. Ik was toen even helemaal klaar met medicatie, eigenlijk alles wat ik probeer (overigens was de rest vd medicatie niet adhd-gerelateerd maar antidepressiva, medicatie om te slapen etc) geeft veel bijwerkingen en weinig resultaat. Van de AD werd ik zelfs een enorme zombie, dat werkte veel te sterk en ik had toen echt het gevoel mezelf verloren te hebben. Ben daardoor best wel huiverig voor medicatie. In mijn omgeving reageerden ook meerdere mensen super slecht op ritalin dus die durf ik ook niet te proberen.
Waarom ik het nu toch overweeg, is omdat ik mezelf met veel moeite door mijn studie heb geploegd zonder medicatie en nu begonnen ben met een baan van 40u. Loop tegen slechte concentratie aan, slaap slecht omdat mijn brein in de avond alle indrukken probeert te verwerken, ben buiten werk om nu extra chaotisch door de drukke dagen dus huishouden e.d. gaat nog slechter. Dus ja, wat meer rust in mijn hoofd zou toch lekker zijn. Zou het liefste iets gebruiken want ik ‘zo nodig’ kan nemen op slechte dagen, maar weet dat ADHD medicatie het beste werkt als je het met regelmaat neemt. Zo lastig… sorry dit is denk ik ook een dilemma waar ik zelf keuzes in moet maken maar moest het even van me af schrijven. En wellicht herkent iemand het dilemma en heeft iemand een goed advies.
Nou ik ben net gebeld en hoor officieel ook bij de club nu
Volgende week gesprek erover en kijken wat de mogelijkheden verder zijn etc