ADHD-topic

Een vraag aan de mensen hier waarbij hun medicatie goed werkt:

Hoe merkte je dat je op de juiste dosis zat en het echt iets doet? Is dat echt iets wat je duidelijk voelde? En hoe dan?

Voor achtergrond: klachten zijn bij mij vooral druk in m’n hoofd, slechte concentratie, spraakwaterval. In beweging ben ik altijd juist al heel rustig geweest (geen hyperactiviteit dus).

Ik ben een aantal weken geleden begonnen met langwerkende methylfenidaat, eerst 18mg, toen 27, 36 etc etc en nu zit ik op 72mg maar ik merk nog steeds niet echt veel. Laatst een dag vergeten en toen dacht ik te merken dat mijn gedachten minder rustig waren, maar ik denk dat als iemand me stiekem dit spul zou toedienen, ik het niet zou merken.
Eerste week wel heftige bijwerkingen gehad, die heb ik gelukkig niet meer, maar hoe hoog de dosis ook wordt, ik merk bijna niks. Kan dat dit gewoon niet voor mij werkt, dan gaan we iets anders proberen, maar ik ben benieuwd hoe dat voelt. Ben op zich wel blij dat ik geen bijwerkingen heb namelijk, dus zou deze pillen niet erg vinden.

Het zelf merken vond ik zelf ook lastig, maar rondvraag in mijn omgeving bevestigde juist dat het wel werkte. Zij konden dingen opnoemen en situaties aanwijzen die ik zelf niet had gezien/gemerkt dat het verbeterd was.

3 likes

Goede vraag! Ik heb woensdag een gesprek voor medicatie en ik heb mijn hoop er enorm op gevestigd en aan de andere kant heb ik geen idee wat ik zou kunnen gaan merken straks. Heel benieuwd!

4 likes

Ik merk vooral dat mijn gedachten veel gestructureerder zijn, dat ik gefocuster ben, mindrr chaotisch, minder in mijn hoofd bezig, maar ik spreek dingen meer uit. Ook ben ik daadkrachtiger.
Juiste dosering heb ik nu bereikt, denk ik, want bij de hogere dosering die ik had ( 2 x 20 mg, 1 x 15, kortwerkende methylfenidaat) merkte ik ineens bijwerkingen (kaakklemmen, super somber voelen, droge mond, mezelf zo overschatten dat ik overprikkeld raak). Die had ik bij 3 x 15 mg niet of veel minder. Dus ik ga nu 1 x 20 mg en 2 x 15 mg proberen en anders terug naar 3 x 15 :slight_smile:

2 likes

Ik zou maandag met ritalin gestart zijn als de medicatie niet opnieuw besteld moest worden door mijn apotheek, dus nu pas morgen. Ik kan eerlijk gezegd niet wachten, het lijkt wel of m;n symptomen onder een vergrootglas liggen sinds de diagnose. Ik kom echt heel slecht uit m’n woorden bijvoorbeeld. Is dat herkenbaar voor mensen?

Ja ik heb dat gevoel al het hele jaar, sinds ik weer echt met het diagnosetraject bezig ben :sweat_smile: alsof ik er steeds meer last van krijg ofzo? Het schiet ook allemaal niet op haha. Ben benieuwd of medicatie bij jou werkt, hoop het!
Ik heb pas begin juni een oriënterend gesprek met de psychiater, geen idee of ik dan al meteen wat voorgeschreven krijg? Sowieso ga ik vlak daarna op vakantie en mag je die medicatie niet zomaar meenemen natuurlijk en of het nou zinvol is er dan mee te beginnen… dus dan zitten we straks in juli :unamused:

Week geleden dit, maar ik herkende dit zo dat ik toch wou reageren. Ik struggle er enorm mee en heb voor mezelf m’n google calendar als basis en daaromheen werk ik dan met wat op dat moment werkt. Raakte ook helemaal in een error toen ik voor het eerst bij een groot bedrijf ging werken want die werk agenda kon ik niet in m’n Google calendar zetten of andersom en ik mocht op de werklaptop nieteens op de website van Google calendar kijken. Gaat nu 6 maanden later nog steeds wel eens mis met reistijd voor afspraken na werk, maar het thuiswerken voorkomt dat grotendeels gelukkig. Lang verhaal maar ik heb dus graag naast die basis van mijn belangrijkste afspraken in Google ook vaak iets van een daily to do of iets. Ik onthoudt alles beter als ik het ook opschrijf, maar raak papieren dingen uiteindelijk altijd kwijt of vergeet van het hele bestaan voor een paar maanden tot ik het weer zie liggen. En dan dacht ik daar weer een top app voor te hebben, of wilde ik het met een bullet journal doen of een iPad met digitale bulletjournal. Inmiddels heb ik maar geprobeerd te accepteren dat er geen enkele manier voor mij perfect is en dat ik van dag tot dag moet bekijken wat ik nodig heb. Meestal merk ik als alles weer eens finaal mis gaat dat mijn manier van dat moment even niet meer werkt of dat ik het juist weer moet oppakken. Zou willen dat het anders ging maarja

1 like

Ik merk het niet als ik het inneem, maar vooral als het uitwerkt of als ik het vergeten ben. Als het uitwerkt komt het allemaal ineens keihard terug. En soms vergeet ik het een periode lang en dan merk ik meteen dat alle kleine dingen die daardoor kut gaan opgestapeld worden en is het uiteindelijk alsof een soort bom ontploft en dan denk ik meteen oja shit. Maar ik heb heel goed maskeren geleerd al de jaren voor de diagnose dus alleen m’n vriend weet vaak of ik m’n pilletje wel of niet had genomen.

Ik had wel een flinke dosering nodig en in het begin zag ik alleen resultaat omdat ik bij elke verhoging een soort test moest afleggen en je zag dat m’n resultaten verbeterde

Edit: ik heb wel nog steeds de bijwerking minder eetlust en dat merk ik uiteindelijk wel :sweat_smile: niet heel chill

1 like

Ja ineens ben ik er heel bewust van ook ofzo, alsof het niet meer normala voor me is terwijl het dat altijd was.

Je mag je medicatie overigens wel meenemen op vakantie maar daar moet je wel een verklaring voor regelen. Dat kan via het CAK.

1 like

Beetje rare vraag hoor, maar moesten jullie ook zo poepen van ritalin? Alsof m’n spijsvertering ineens een boost krijgt haha

1 like

Jep, in de eerste week heb ik in mijn broek gepoept :sweat_smile: (en overgegeven). Later geen diarree meer maar het doet wel iets met je maag/darm gebeuren.

1 like

Ja klopt, maar las dat je dat eigenlijk 2 weken van tevoren moet regelen ofzo en ik ga een week na die afspraak al weg. Dus of het dan zin heeft al ergens mee te beginnen. En als ik die berichten hierboven lees over de stoelgang in t begin, misschien niet ideaal op mn vakantie :crazy_face:

2 likes

Even een update: ik kreeg goede voorlichting over verschillende medicatie en waar ze voor kunnen dienen. Hij hamerde er continu op dat ze bij 60% van de mensen helpen en dus bij 40% niet.
Aangezien ik bekend ben bij de cardioloog moet ik eerst toestemming hebben van de arts en dan kunnen we beginnen. Dus… maar weer even geduld hebben.

3 likes

Dit herken ik allemaal zo erg. Het wordt nooit perfect maar ik heb nu wel iets gevonden dat enigszins in de buurt komt. Ik moet mezelf nog steeds vaak streng toespreken dat ik ALLES in dit ding moet stoppen en niet alsnog daarnaast 5 geeltjes per dag volschrijf, in tassen en jassen prop en kwijt raak, maar ik gebruik hem elke dag en het geeft echt rust en overzicht: Remarkable. Een soort papieren tablet, lastig uit te leggen, moet je echt even googelen!

Edit: ik gebruik hem nu eigenlijk alleen nog voor een hele grote never-ending algemene to do lijst, wat specifiekere to do lijstjes en dagelijkse to do lijstjes en dagboek (of eigenlijk eens-per-m. Je kan er veeeel meer mee. Het is de bedoeling dat uiteindelijk hier mijn hele leven in komt, netjes in mapjes enzo. Ik ben nog niet zo ver maar nu al vind ik hem het geld waard. Het is erg duur helaas.

4 likes

Had net perongeluk dubbele dosis Ritalin gepakt, zweet me kapot😅

1 like

Ik denk altijd ‘hmm die ritalin doet niet zoveel’ TOT ik op een dag zoals vandaag denk nahh eens zonder proberen. abort abort.

7 likes

Pfoe ik ben wel aan het worstelen met hoeveel tijd tussen de inname. Begon met 3,5 uur, toen 3 uur, maar ik zit nu rond 2:45 en dan begin ik me alweer naar te voelen.
Ik heb oko het idee dat m’n suikerspiegel veel sneller dipt, is dat voor iemand herkenbaar?

1 like

Is het dan misschien een idee om te informeren naar medicijnen met een langere afgifte? Ik slik de concerta en die hoef ik alleen in de ochtend in te nemen

1 like

Ik heb het DIVA onderzoek opgevraagd en my god, hoe chaotisch dat ingevuld is, zó slecht!! Ook zijn er dingen geschreven die niet gezegd zijn en ook dingen niet aangekruist die wel gezegd zijn. En 1 blz is niet ingevuld, maar wel besproken.
Nu wacht ik tot ik bij Adhd centraal in juli de diagnostiek dag heb, maar wil bijna bij de vorige instelling klacht indienen hierover? Is er iemand die mee wil kijken misschien? Ben bang dat er een verkeerde diagnose ofzo uitkomt als ze dit zien?

Via de apotheek kan het ook toch? In elk geval: zo heb ik het gedaan om mijn medicatie mee te kunnen nemen naar Pinkpop. Heb overigens ook bij Pinkpop geïnformeerd of ik er nog iets bijzonders voor moet doen en heb nu een formulier ingevuld en een foto van dat overzicht doorgestuurd naar de organisatie die deze dingen regelt. Hopelijk is dat akkoord nu.

En nee, geen last van mijn darmen gehad gelukkig!

Ik heb trouwens het idee dat Ritalin hier zo’n 4 uur werkt en ik slik het om 8, 12 en 16 uur. Ben trouwens ook teruggegaan in dosering. Ik had 20, 20 en 15 mg (en dan te bedenken dat ik met 3 keer 2.5 mg begon op een dag), maar ik merkte dat ik niet goed op die 2 keer 20 mg reageerde (droge mond, extreem kaakklemmen, bijna hyperfocus waardoor ik teveel inplande en 's avonds overprikkeld was en best wel somber tot gevaarlijke/donkere gedachten aan toe). Inmiddels zit ik sinds maandag op 20, 15 en 15 mg en ik voel me nu weer een stuk beter.

@anon22402465 Moet je nu een hartfilmpje laten maken bij de cardioloog? Hier geen hartproblemen (maar blijkbaar soms wel een onregelmatige pols), maar ik moest dat dus na een aantal weken gebruik en op aanraden van de cardioloog (die mijn psychiater belde voor een advies). Ik meet het zelf nu trouwens wekelijks (en bij ophoging van de dosering) en zie zelf nu ook weleens een onregelmatige polsslag. Maar bij mij kan het geen kwaad en verergert het niet door ophoging gelukkig. Bloeddruk blijft hier trouwens ook best mooi stabiel.

2 likes