Ja, dat doen ze bij ons inderdaad ook. Aan de andere deelnemers erger ik me er niet zo, al was er eentje die zeker die 3 bijeenkomsten over hetzelfde begonnen is. Maar dat doet 'ie niet meer inmiddels. Hier is het inderdaad ook op een onhandig tijdstip.
Sorry dat ik zomaar dit topic binnen kom vallen, stel al maanden uit mee te lezen/posten, maar nu toch maar doen.
Slik je ritalin? Hoe gaat het nu met meerdere keer per dag innemen? Ik vond dat zelf heel heftig en heb vrij snel aangegeven dat ik dit niks vond. Hebben ze al de optie van concerta/langwerkende methylfenidaat met je besproken? Dat was voor mij echt de uitkomst, niet meer meerdere keren per dag een rebound en er niet steeds aan hoeven denken. Ik neem nu gewoon 1x per dag mn medicatie in en dat gaat goed.
Dat van die honger herken ik ook wel, als ik in een rebound zit dan wil ik echt alles eten wat los en vast zit, terwijl ik gedurende de dag soms geen hap door mn keel krijg.
Ik heb vandaag een gesprek gehad met een decaan omdat ik in september weer ga studeren. Ik vind het doodeng om aan die studie te starten, omdat er eerder niet veel begrip was voor studeren met adhd en het daardoor gewoon niet ging. Dat er nu al voorzieningen voor me worden aangevraagd geeft al zoveel vertrouwen. Er is nog een lange weg te gaan rondom begrip voor adhd, maar als ik het nu vergelijk met 10 jaar geleden, dan zijn er echt al stappen gezet.
Moest nog wel lachen met mn gesprek. Ik moet wel een officiele brief met de diagnose sturen, dus ik dacht dat ik die allang kwijt zou zijn. Ga ik net zoeken, zit de brief gewoon nog keurig in een map. Ik blijf mezelf dan echt verbazen: Soms leg ik mn sleutels in de koelkast en soms heb ik brieven van 10 jaar geleden nog.
Ik ga morgen starten met dexamfetamine, bij methylfenidaat blijf ik last houden van bijwerkingen dus ben wel benieuwd! Ik ben ook wel benieuwd naar jullie ervaringen met dexamfetamine dus die hoor ik graag ![]()
Ik vind het fantastisch! Vooral in vergelijking met ritalin haha. Gebruik nu lisdexamfetamine, de langwerkende versie. Mn hartslag is wel iets hoger en heb soms een droge mond. Enige wat ik echt als vervelend ervaar is dat ik 0 eetlust heb, ben veel afgevallen (niet heel erg, ik ben te zwaar maar het viel/val wel gemiddeld 1 kilo per week af) en moet echt alert zijn op eten. Ben benieuwd hoe het je bevalt!
Ik vind het ook heel fijn. ik slik het altijd in de ochtend en 5 uur later (5mg) en in de avond soms niet, of 2,5mg of als ik echt nog veel te doen heb ook gewoon 5mg. Ik heb ook altijd dorst, maar ik vind dat geen vervelende bijwerking, ik drink gewoon veel water/thee.
Dat van dat afvallen heb ik niet, ik kan ook gewoon eten. Rebound vind ik wel echt heel vervelend want ik kan dan soms echt mn ogen niet open houden (vooral als ik dus mn avond dosering niet pak, dan lig ik echt rond 16u te vechten tegen de slaap). Als ik een dosis inneem voor/tijdens m’ n rebound heb ik er veel minder last van.
Enige nadeel is dat ik makkelijk kan overdoseren, toen ik een tijdje heel moe/overwerkt was ging ik 7,5 mg pakken om “de dag door te komen” en toen heeft de psychiater mij wel streng toegesproken en nu doe ik het niet meer. Maar de optie is er natuurlijk wel.
Herkennen jullie dat je er mega in blijft hangen als er iets gebeurd is door jouw schuld/ADHD? In dit geval: ik ben mijn fietssleutels kwijtgeraakt door onoplettendheid en het is 100% aan mezelf te wijten, maar ik kan dat nu dus totaal niet loslaten
De kosten zijn balen, maar ik vind het veel vervelender dat ik ze kwijtgeraakt ben en het mijn schuld is (en dat het gedoe oplevert waar ik geen hoofdruimte voor heb). Dat frustreert me echt zo erg.
Ik deel helaas vaak die angst voor de toekomst. Toevallig laatst een hele pan vol met kersensap in onherkenbare zwarte kool weten te veranderen omdat ik compleet vergeten was iets op het vuur te hebben gezet. Blijkt dat in onze woonkamer niks te ruiken is voor weetikveel hoeveel uur, terwijl het hele huis onder de rook zit. Het meest geruststellende voor mij is dat ik het sowieso van beide ouders geërfd heb en het is hun (met plezier zelfs) ook gelukt. Gezin van 5 kinderen waarvan 3 verschrikkelijk lang vreselijke pubers waren. Dus daar probeer ik aan vast te houden, misschien helpt het.
En proberen nu vast te leren hoe dit soort dingen in de toekomst te voorkomen, zoals die binnenkort verplichte rookmelder maar eens kopen (en vast maar wat backups)en voortaan altijd wekkers zetten zelfs voor de meest onbenullige dingen
En misschien is dit geen adhd ding maar ik heb het gevoel dat ik beter voor anderen kan zorgen vaak dan voor mezelf. M’n katten zijn bijvoorbeeld de reden dat ik optijd opsta want ik vind zorgen dat zij eten hebben wbelangrijker dan dat ik zelf ergens optijd kom of een productieve dag hebwie weet gebeurd dat ook zodra je kinderen hebt? Dat hoop ik zelf tenminste
Hier 2 kinderen. Heb alleen geen diagnose maar herken echt alles in dit topic haha.
Ik sluit me volledig aan bij dit stukje.
Verder scheelt een stabiele partner de wereld. Als hij met ze bezig is dan moet ik me soms echt afzijdig houden, anders gaat het niet goed
bijv bij het naar bed brengen. Als hij dat doet en ik loop even de kamer in dan zijn ze gelijk weer helemaal wakker haha. Met zijn rust krijgt hij heel veel dingen gedaan die mij niet lukken.
Maar het is echt niet zo dat je je kinderen verpest of dat er helemaal niks lukt.
Nee hoor de chaos van kinderen kan er echt ook nog wel bij. Alleen op sommige momenten niet en dan verzin je daar wel je trucjes voor.
Als ik bijv wegga met 2 kids lukt het me onmogelijk om snel iedereen klaar te maken, spullen te pakken etc. Ik verlies het overzicht en de kinderen moeten dan WEGGG, anders kan ik niet meer nadenken. Want ik pak bijv een tas die zij dan weer half leegmaken. Dus dan zet ik ze alvast wat eerder in de auto en pak in 5 a 10 minuten de laatste dingen en maak mezelf klaar in alle rust.
Vraag me soms wel eens af wat de buren hiervan denken ![]()
Dat laatste herken ik! De katten zijn hier sowieso life savers geweest. En nog meer omdat 1 van de 2 twee maal daags medicatie moet (insuline) en hij daardoor echt afhankelijk is van mij. Hier is dat net zo goed. Maar ik heb dat bijvoorbeeld ook met klusjes voor/bij anderen. Daar kan ik gewoon meteen een deur in een PAX-kast zetten, terwijl in mijn eigen kast de deur er al maanden naast staat.
Dingen aan laten staan etc gebeurt hier niet, maar ik denk dat mijn ongediagnosticeerde dwangneurose* daar de reden van is. Anders zou ik het vast wel vaker doen.
*Ik voldoe aan alle kenmerken, maar niet voor de verzekering. Zoals mijn psycholoog uitlegde: ‘Als je geen uur per dag minimaal bezig bent met dwang heb je het niet volgens de verzekering.’ Complete onzin, maar goed.
Ik heb zelf trouwens ook jaren gedacht dat ik geen kinderen op zou kunnen voeden (naast dat ik ze destijds niet wilde), maar nu misschien wel. Wel met een stabiele partner, want alleen zou ik dat echt niet kunnen (Wat mijn moeder wel gedaan heeft met sowieso autisme (geen diagnose) en misschien ADHD).
Ik kom gewoon even een tip droppen: wij hebben een Google home in de woonkamer hangen, werkt heel fijn om gewoon naar te roepen “zet een wekker over 10 minuten” als je aan het koken bent. Doe ik zelf heel vaak, want als iets eerst 10 minuten moet koken, ga ik vaak ondertussen iets anders doen, zoals een was ophangen.
Ook super handig om via Google Home een boodschappenlijstje aan te maken. Het is echt een voordeel dat je er tegen kan praten, want de drempel is dan veel minder hoog dan wanneer je helemaal je telefoon moet gaan zoeken en dan een wekker moet zetten, terwijl ik met m’n adhd hoofd dan meestal appjes ga lezen en vergeet dat ik m’n telefoon eigenlijk pakte om een wekker te zetten.
Het werkt voor mij ook.
Nou ik heb eindelijk ook medicatie voorgeschreven gekregen, ben benieuwd of het wat doet. Kan het al ophalen maar ik ga maandag op vakantie voor 1,5 week dus het was het idee om dan na mn vakantie te beginnen. Moet me wel inhouden om het niet gewoon morgen al een keer te proberen haha, kijken wat het doet…
Herkenbaar! Dat had ik dus ook. En ook met zelf gaan experimenteren met verschillende doses, omdat ik vond dat de psychiater met te weinig begon. Ik heb dat trouwens 1 keer gedaan, het dubbele innemen (5 mg ipv 2.5 mg), maar verder netjes haar advies gevolgd
Overigens zit ik nu op een stuk meer.
Hier ga ik van de zomer eens kijken of dexamfetamine wat anders doet bij mij dan Ritalin. De psychiater kwam daarmee en ik ben wel benieuwd of ik verschil merk. Ga dat wel pas doen als zij weer terug is van vakantie overigens.
Haha ja het scheelt dat ik langwerkende heb dus wat minder kan klooien met de dosis enzo. Dat lijkt me helemaal ingewikkeld, hoewel je dan meer kan finetunen wat ook fijn kan zijn (en het is goedkoper dan deze die ik nu heb begreep ik
)
Wel een gedoe he dat uitzoeken wat werkt
Ja, langwerkende wordt maar deels vergoed geloof ik. Maar voor mij werken kortwerkende verder prima
Ik vergeet ze ook niet vaak. En dat uitzoeken is inderdaad veel werk! Voor mij nog extra, want mijn autisme heeft natuurlijk ook impact.
22 juni heb ik gesprek met een studentendecaan, om te bespreken of ik een (gedeeltelijke) kwijtschelding van mijn studieschuld kan aanvragen bij duo. Als je studievertraging hebt opgelopen vanwege psychisch problemen kun je dat aanvragen. Heel benieuwd wat er uit komt!
Ik wil hier ook naar gaan kijken.
Succes, hopelijk levert het wat op!
Ik word de laatste paar dagen zo moe van mijn eigen hoofd. Nu ook weer. ik wilde me aanmelden voor het doelgroepenregister van/bij het UWV, maar heb dan de gegevens van mijn begeleiding nodig. Die heb ik gehad, maar ben ze nu dus voor de tweede keer kwijt.
Verder ren ik al een paar dagen als een kip zonder kop rond.
Ben heel benieuwd! Maakte het eerst moeilijk, stelde het uit etc. Nu maar gewoon een afspraak gepland met de studentendecaan en dan zie ik wel verder.