ADHD-topic

Ik deel helaas vaak die angst voor de toekomst. Toevallig laatst een hele pan vol met kersensap in onherkenbare zwarte kool weten te veranderen omdat ik compleet vergeten was iets op het vuur te hebben gezet. Blijkt dat in onze woonkamer niks te ruiken is voor weetikveel hoeveel uur, terwijl het hele huis onder de rook zit. Het meest geruststellende voor mij is dat ik het sowieso van beide ouders geërfd heb en het is hun (met plezier zelfs) ook gelukt. Gezin van 5 kinderen waarvan 3 verschrikkelijk lang vreselijke pubers waren. Dus daar probeer ik aan vast te houden, misschien helpt het.
En proberen nu vast te leren hoe dit soort dingen in de toekomst te voorkomen, zoals die binnenkort verplichte rookmelder maar eens kopen (en vast maar wat backups)en voortaan altijd wekkers zetten zelfs voor de meest onbenullige dingen

En misschien is dit geen adhd ding maar ik heb het gevoel dat ik beter voor anderen kan zorgen vaak dan voor mezelf. M’n katten zijn bijvoorbeeld de reden dat ik optijd opsta want ik vind zorgen dat zij eten hebben wbelangrijker dan dat ik zelf ergens optijd kom of een productieve dag hebwie weet gebeurd dat ook zodra je kinderen hebt? Dat hoop ik zelf tenminste

3 likes

Hier 2 kinderen. Heb alleen geen diagnose maar herken echt alles in dit topic haha.
Ik sluit me volledig aan bij dit stukje.

Verder scheelt een stabiele partner de wereld. Als hij met ze bezig is dan moet ik me soms echt afzijdig houden, anders gaat het niet goed :joy:bijv bij het naar bed brengen. Als hij dat doet en ik loop even de kamer in dan zijn ze gelijk weer helemaal wakker haha. Met zijn rust krijgt hij heel veel dingen gedaan die mij niet lukken.
Maar het is echt niet zo dat je je kinderen verpest of dat er helemaal niks lukt.
Nee hoor de chaos van kinderen kan er echt ook nog wel bij. Alleen op sommige momenten niet en dan verzin je daar wel je trucjes voor.
Als ik bijv wegga met 2 kids lukt het me onmogelijk om snel iedereen klaar te maken, spullen te pakken etc. Ik verlies het overzicht en de kinderen moeten dan WEGGG, anders kan ik niet meer nadenken. Want ik pak bijv een tas die zij dan weer half leegmaken. Dus dan zet ik ze alvast wat eerder in de auto en pak in 5 a 10 minuten de laatste dingen en maak mezelf klaar in alle rust.
Vraag me soms wel eens af wat de buren hiervan denken :joy:

1 like

Dat laatste herken ik! De katten zijn hier sowieso life savers geweest. En nog meer omdat 1 van de 2 twee maal daags medicatie moet (insuline) en hij daardoor echt afhankelijk is van mij. Hier is dat net zo goed. Maar ik heb dat bijvoorbeeld ook met klusjes voor/bij anderen. Daar kan ik gewoon meteen een deur in een PAX-kast zetten, terwijl in mijn eigen kast de deur er al maanden naast staat.

Dingen aan laten staan etc gebeurt hier niet, maar ik denk dat mijn ongediagnosticeerde dwangneurose* daar de reden van is. Anders zou ik het vast wel vaker doen.

*Ik voldoe aan alle kenmerken, maar niet voor de verzekering. Zoals mijn psycholoog uitlegde: ‘Als je geen uur per dag minimaal bezig bent met dwang heb je het niet volgens de verzekering.’ Complete onzin, maar goed.

Ik heb zelf trouwens ook jaren gedacht dat ik geen kinderen op zou kunnen voeden (naast dat ik ze destijds niet wilde), maar nu misschien wel. Wel met een stabiele partner, want alleen zou ik dat echt niet kunnen (Wat mijn moeder wel gedaan heeft met sowieso autisme (geen diagnose) en misschien ADHD).

1 like

Ik kom gewoon even een tip droppen: wij hebben een Google home in de woonkamer hangen, werkt heel fijn om gewoon naar te roepen “zet een wekker over 10 minuten” als je aan het koken bent. Doe ik zelf heel vaak, want als iets eerst 10 minuten moet koken, ga ik vaak ondertussen iets anders doen, zoals een was ophangen.

Ook super handig om via Google Home een boodschappenlijstje aan te maken. Het is echt een voordeel dat je er tegen kan praten, want de drempel is dan veel minder hoog dan wanneer je helemaal je telefoon moet gaan zoeken en dan een wekker moet zetten, terwijl ik met m’n adhd hoofd dan meestal appjes ga lezen en vergeet dat ik m’n telefoon eigenlijk pakte om een wekker te zetten.

7 likes

Het werkt voor mij ook.

2 likes

Nou ik heb eindelijk ook medicatie voorgeschreven gekregen, ben benieuwd of het wat doet. Kan het al ophalen maar ik ga maandag op vakantie voor 1,5 week dus het was het idee om dan na mn vakantie te beginnen. Moet me wel inhouden om het niet gewoon morgen al een keer te proberen haha, kijken wat het doet…

2 likes

Herkenbaar! Dat had ik dus ook. En ook met zelf gaan experimenteren met verschillende doses, omdat ik vond dat de psychiater met te weinig begon. Ik heb dat trouwens 1 keer gedaan, het dubbele innemen (5 mg ipv 2.5 mg), maar verder netjes haar advies gevolgd :slight_smile: Overigens zit ik nu op een stuk meer.

Hier ga ik van de zomer eens kijken of dexamfetamine wat anders doet bij mij dan Ritalin. De psychiater kwam daarmee en ik ben wel benieuwd of ik verschil merk. Ga dat wel pas doen als zij weer terug is van vakantie overigens.

1 like

Haha ja het scheelt dat ik langwerkende heb dus wat minder kan klooien met de dosis enzo. Dat lijkt me helemaal ingewikkeld, hoewel je dan meer kan finetunen wat ook fijn kan zijn (en het is goedkoper dan deze die ik nu heb begreep ik :sweat_smile:)
Wel een gedoe he dat uitzoeken wat werkt

2 likes

Ja, langwerkende wordt maar deels vergoed geloof ik. Maar voor mij werken kortwerkende verder prima :slight_smile: Ik vergeet ze ook niet vaak. En dat uitzoeken is inderdaad veel werk! Voor mij nog extra, want mijn autisme heeft natuurlijk ook impact.

2 likes

22 juni heb ik gesprek met een studentendecaan, om te bespreken of ik een (gedeeltelijke) kwijtschelding van mijn studieschuld kan aanvragen bij duo. Als je studievertraging hebt opgelopen vanwege psychisch problemen kun je dat aanvragen. Heel benieuwd wat er uit komt!

2 likes

Ik wil hier ook naar gaan kijken.
Succes, hopelijk levert het wat op!

1 like

Ik word de laatste paar dagen zo moe van mijn eigen hoofd. Nu ook weer. ik wilde me aanmelden voor het doelgroepenregister van/bij het UWV, maar heb dan de gegevens van mijn begeleiding nodig. Die heb ik gehad, maar ben ze nu dus voor de tweede keer kwijt. :thumbsup: Verder ren ik al een paar dagen als een kip zonder kop rond.

1 like

Ben heel benieuwd! Maakte het eerst moeilijk, stelde het uit etc. Nu maar gewoon een afspraak gepland met de studentendecaan en dan zie ik wel verder.

1 like

Ik kreeg van vrienden steeds screenshots doorgestuurd van de story van (ik dacht) marketingvrouw op instagram dat er iemand enorm veel kwijtgescholden had gekregen en dat ik daar naar moest kijken maar weet echt niet waar te beginnen. Ben jij al klaar met je studie of nu nog bezig? Heb geen idee wie mijn studentendecaan was want inmiddels een jaar weg :sweat_smile:

1 like

Ben inmiddels al 4 jaar klaar met mn studie! Ik heb op de site van de school gekeken, daar stond een nummer voor als je als oud student een afspraak wilde maken (ik heb ook geen idee wie mn decaan was). En in de bevestigingsmail stond dat ik een medische verklaring mee moet nemen. Verder heb ik nog geen idee en wacht ik het gesprek af. Kon ook via teams, dus dat is wel handig :slight_smile:

2 likes

Je kan op de insta van Francien Regelink kijken, zij heeft een hoofdstuk geschreven waarin ze het helemaal uitlegt

2 likes

Begrijp ik nu goed dat dit dus ook nog kan na het behalen van je diploma?
Ik heb destijds tijdens mijn studie hier een begin mee gemaakt, maar ben die papieren toen kwijtgeraakt en dat helemaal vergeten :smiling_face_with_tear:
En dacht hier pas weer aan toen ik moest beginnen met terugbetalen, maar dacht ja helaas, zelf niet geregeld dus pech…

1 like

Ja kan ook erna! Hier staat best veel info: DRUKSDEAL II | Veelgestelde vragen

1 like

Druksdeal :laughing:love it.

Ik stuitte op Instagram op de ADHDino’s. Ik vind het supergrappig en pijnlijk tegelijk. Om mijn manier van leven zo zwart op wit te zien staan, voelt zo definitief ofzo. Het is dus een echte ‘handicap’ en niet iets waar ik vast nog wel eens overheen groei als ik wat meer tijd heb of al m’n shit achter me heb opgeruimd en een nieuwe start maak.
Hebben jullie dat ook, dat je vaak denkt dat het allemaal wel meevalt en dat het vanzelf wel goed zal komen? Waarom kan ik mezelf zo goed voor de gek houden, vind ik mijzelf zo geloofwaardig op dat vlak en zijn dit soort memes nodig om me wakker te schudden? :roll_eyes::sob:

12 likes

Dankjewel!! Ik ga het eens uitzoeken

1 like