ADHD-topic

Hier de combinatie AD(H)D en autisme. Die combi maakt het in elk geval niet makkelijk om in het standaardplaatje te passen bij 1 van de 2.

2 likes

Afgelopen donderdag ben ik na (uiteraard) 100 jaar uitstellen naar de HA geweest. Ik had een acute klacht, kon echt niet wachten, dus besloten om een dubbele afspraak te maken en eindelijk mijn problematiek + vermoeden te bespreken.

Had adhv dit topic een lijstje gemaakt met mijn grootste struikelblokken. Dat was een goed idee, want eenmaal voor haar neus was ik alles weer vergeten😂. Toen heb ik heel kort aan haar opgesomd hoe en wat. Dat was voor mijn HA genoeg informatie. Er bleek ook wat bekend te zijn bij haar over dit soort problematiek in de familie, waar ik niets van wist. Zij heeft adequaat gehandeld en mij direct doorgestuurd naar een GGZ praktijk zonder wachttijd (ik wist niet dat dit bestond in 2022? Maar ok). Met het vermoeden adhd/depressie. Vond dat best even slikken? Terwijl ik erheen ging met dit idee. Wel echt heel prettig hoe dat verliep. Dat gun ik iedereen!

Vandaag een telefonische screening gehad met de desbetreffende praktijk, waaruit naar voren kwam dat zij mij graag willen diagnosticeren en behandelen. Dus dat gaat al zeer binnenkort van start.

Ik ben opgelucht en heel erg nerveus, maar denk wel dat het tijd is op mijn bijna dertigste. Ben heel benieuwd wat eruit de intake gaat komen. Zal jullie op de hoogte houden.

Heel erg bedankt voor alle tips en tricks, dat heeft mij over de enorme drempel getrokken :heart:

12 likes

Zolang er geen diagnose is, kan je niet de hulp krijgen die je zou kunnen krijgen. Denk aan bepaalde therapie, maar bijvoorbeeld ook medicatie. En het is gewoon fijn om de erkenning te hebben, dat het niet aan jou ligt en dat je er niet veel aan kan doen als iets ff anders gaat dan de maatschappij verwacht.

3 likes

kun je niet in NL getest worden? of wordt dat lastig qua kosten van de verzekering?

ik vind september/december en de uitslag in januari wel echt heel erg lang :exploding_head:

Ik ben zelf gediagnostiseerd toen ik 34 (of was het 35 :sweat_smile:) was.

Wat ik vooral bij mezelf merkte was dat ik daarna veel meer rust had. Ik was altijd een nogal opgewonden standje, enorm streng voor mezelf, leefde naar rigide regels want ‘anders gaat het niet goed’ en ik was altijd moe. Door de diagnose heb ik veel meer een soort vrede gevonden dat het gewoon af en toe niet lukt en daar een meer dan grondige reden voor is. En daarna ben ik verder gegaan met mijn psych (en medicatie wat nog steeds wel uitzoeken is). Wat zonder een diagnose een stuk moeilijker was geweest.

3 likes

Leuk artikel!

4 likes

Ik woon ook in Belgie en bij mij duurde het ook wel een paar maanden, met verschillende tests over een periode verspreid. Ik verbaasde me er ook over dat het in NL zo snel kon (en naar mijn idee ook een stuk ‘eenvoudiger’ haha, ik heb ook tests moeten doen met allemaal plakkers op mijn hoofd waar allerlei hersenactiviteit mee gemeten werd :sweat_smile:, dat heb ik verder bij niemand gehoord). Worden je ouders ook in het onderzoek betrokken? Dat heeft bij mij ook veel tijd gekost. Het rapport moest ook nog bevestigd worden door een psychiater.

Ik heb zelf wel heel veel aan mijn diagnose gehad. Ik wilde het eerst zelf niet laten testen, omdat ik dacht dat eruit zou komen dat ik geen AD(H)D had, en dat ik dus gewoon een aansteller was (hoe belachelijk dat misschien ook klinkt), maar mijn psychiater (ik kampte jaren met depressies en faalangst, dus daarvoor was ik in behandeling) heeft me wel weten overtuigen. Ik kan me je behoefte aan een diagnose heel goed voorstellen, toen ik eenmaal in het traject zat had ik dat ook.

Ben je momenteel al in behandeling bij een psycholoog? Misschien kan het toch al fijn zijn om wat sessies te hebben ter overbrugging, dan kun je er al wat mee aan de slag, of er tenminste goed over praten.

1 like

Nou ik merk voorlopig van die langwerkende medicatie niks behalve dat ik er een droge mond van krijg haha, ook geen rebound effect. Even kijken of het na een paar dagen nog komt of misschien een hogere dosering nodig ofzo. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

Maarja als dat betekent dat het dan dubbel zoveel gaat kosten weet ik niet of ik het de moeite waard vind, misschien dan toch maar kortwerkende proberen…

hoeveel mg neem je nu? en hoeveel en hoe vaak nam je van de kortdurende? was bij mij ook echt een verschil eerst, had van de kortdurende minder nodig maar meer rebound. heb nu een hogere dosering langdurend en dat gaat prima, ook geen rebound meer!

1 like

Ik heb officieel nog geen kortdurende gehad, wel eens van een vriendin 10 geprobeerd denk ik en toen merkte ik wel een soort effect, gevoel van rust ofzo, het deed iig iets haha. Maar nu dus 18 langwerkend en ik merk volgens mij dus niks buiten die droge mond en t onderdrukt wel mn eetlust maar verder. Weet niet of je een beetje spiegel kunt/moet opbouwen ermee?

3 likes

ah ja oké, de kortdurende die je hebt geprobeerd zijn denk ik 5mg of 10mg geweest? dan is 18mg langwerkend echt weinig, want dat wordt over maximaal 12 uur afgegeven. ik zit zelf op 5mg kortdurend + 36 mg langdurend en dat is voor mij de goede dosering. zou je contact kunnen opnemen met je psych om over de dosis te praten?

1 like

Ahh ja denk dat dat 10 was idd! Maar dan klinkt het wel logisch idd dat 18mg van die langwerkende mss gewoon te laag is. Hele puzzel wel zo zeg, als je t evt ook nog met kortdurend dan weer kunt combineren.
Ik heb over 1,5 week een belafspraak van de psychiater, vrees dat ie wel zodanig overbezet is dat ik dat maar gewoon moet afwachten :sweat_smile:

2 likes

ja het is echt een gepuzzel in het begin hoor! het instellen kost gewoon tijd en het is voor iedereen zo verschillend.
ik heb 5mg kortdurend voor de ochtenden als ik iets gedaan moet krijgen, afspraken etc. om 13.30u neem ik dan de 36mg langdurend omdat ik om 14.00u moet werken tot een uur of 23u. heeft ook een tijdje geduurd voor we tot deze oplossing zijn gekomen, maar zo werkt het voor mij het beste.
hopelijk kun je het snel met je psych bespreken dan!

Hoi! Ik heb een ADD diagnose, gekregen tijdens mijn studentenjaren (ik ben nu 32) maar nooit medicijnen hiervoor hoeven te gebruiken. Toentertijd slikte ik veel medicijnen voor reuma en wilde ik niet combineren. Inmiddels is de reuma onder controle (slik niks meer) maar loop ik steeds vaker vast in mijn hoofd. Ik zit mezelf vooral in de weg. Ik moet altijd van alles van mezelf, wat resulteert in veel onafgemaakte klusjes en 1 grote chaos in mijn hoofd van half afgemaakte takenlijstjes. Nu ik vakantie heb kom ik mezelf weer enorm tegen want ik heb vrije tijd = takenlijstjes.

Ik vroeg me af of jullie ervaringen hebben met een laagdrempelige manier van supplementen zoals L-theanine/L-to3 ? Ik zou dit graag willen proberen en ben op zoek naar ervaringen.

1 like

Bij mij deed lto3 niks, maar dat verschilt per persoon. Ik gebruik nu doorgaans ook niks, twijfel nog of het echt nodig is. Ik functioneer beter met, maar ik weet niet of het me de bijwerkingen waard is.
Edit: bij mijn collega werkt het wel heel goed, dus het is echt persoonsafhankelijk.

Ik dacht vandaag kortwerkende methylfenidaat te pakken om mijn huis op orde te brengen. Ik ben alleen zo afgeleid door de bijwerkingen (hartklopping, trillende handen, droge muil, nekpijn) dat ik alsnog niks gedaan krijg. Gelukkig is het kortwerkend.

2 likes

Half gerelateerde adhd vraag : ik vergeet mijn medicatie echt heel vaak en wil het nu een tijd wel goed nemen. Kent iemand een app die alleen een tekst berichtje stuurt om je eraan te herinneren? Ik wil geen wekker met geluid, ik hoef het tenslotte niet op de minuut nauwkeurig te nemen. Maar ik zou het fijn vinden als er een soort WhatsApp berichtje ofzo staat dat me er aan herinnert medicatie te nemen.

ik kan in mijn samsung gewoon de app herinneringen gebruiken en daar instellen dat je geen geluid hoort maar alleen een popup!

heeft iemand trouwens nog tips voor het volgende: focussen op je werk. ik werk achter een computer en ik heb tips gegoogled maar dan vind je dingen als: To be focused and productive at work, control your access to them as much as is practical for your job. Put your phone out of reach. Develop a routine for when you access social media. Minimizing digital distractions make focusing easier.

joh, bedankt maar hoe dan? ik zit ook nog met mn rug tegen de muur dus niemand kan mn scherm zien en reddit.com of het forum is zo aangeklikt. zelfs als ik alles afsluit merk ik dat ik (ik heb het laatst gemeten) om de 10min een trekkende vinger heb omdat ik het ‘leuke’ scherm open wil klikken

4 likes

Ik heb zelf geen gediagnosticeerde adhd maar wel vrij sterke vermoedens en muziek/geluid helpt voor mij wel echt tot op zekere hoogte! Afhankelijk van de dag en hoe chaotisch het is in m’n hoofd zet ik zo’n lofi playlist aan of dit:

en vaak lukt het dan wel om een poosje gefocust te werken.

En ik geef er af en toe ook gewoon aan toe, maar probeer het een beetje te reguleren. Ik ga heel goed op de illusie van structuur dus ik gebruik Obsidian (aantekeningenprogramma) en heb daar allemaal checklists en overzichtjes in van wat ik moet doen, en als ik dan wat af heb ‘gun’ ik het mezelf ook om eventjes afgeleid te zijn en iets anders te doen. Werkt voor mij beter dan heel geforceerd acht uur per dag productief proberen te zijn, dat werkt alleen maar averechts. Op sommige dagen werkt pomodoro ook wel voor me trouwens, maar andere dagen weer totaal niet en ik kan dat nooit van tevoren inschatten dus dat is een beetje uitproberen steeds. Maar voor heel vastomlijnde taken kan het wel prettig zijn!

5 likes

dit ziet er echt super intens uit, ik weet niet of ik er iets mee kan haha
heb zelf google keep en een kladblok en een papieren to do blok, maar als dingen er lang op staan kijk ik er soort van de hele tijd overheen? ben wel weer medicatie gaan gebruiken maar dat helpt maar tot op zekere hoogte

2 likes

Ik weet niet meer precies welke ik ooit zelf heb gebruikt, maar er zijn programmas die bepaalde sites voor je blokkeren op bepaalde tijden.

Dan kan je ze tijdelijk niet gebruiken.

1 like