ADHD-topic

Deze tip is wel alleen nuttig als je een iPhone hebt maar deel hem toch, want is voor mij echt de enige werkende app na 4 jaar strubbelen.
Bij pill punctual krijg je een notificatie 15 minuten voor de tijd die je hebt ingesteld en als je die negeert een nieuwe op de tijd zelf en als je die negeert nog 2 erna geloof ik. Weet niet of je zoiets zoekt maar het ziet er zo uit.

En als je hem hebt ingenomen zie je dit in de app

dus hij telt echt af vanaf inname(die tijd kun je ook aanpassen. Ik neem het soms in en vergeet dat dan in de app aan te klikken en bedenk het me dan later. Dan kun je de tijd aanpassen naar wat het echt was) Dus als je eerder of later inneemt krijg je alsnog voor je rebound fase een nieuwe melding. En je kan ook terugkijken en zo zien of je het nu consistent inneemt of niet. Zoals je bij mij ziet was mijn medicatie eerder op dan dat ik nieuwe had aangevraagd :yum:

Edit: Jeutje wat een grote afbeeldingen excuus

8 likes

Ja ik moest in het begin wel echt even wennen maar vind het toch wel fijn, je kan heel makkelijk met kopjes werken die je in en uit kan klappen waardoor ik echt kan focussen op wat er op dat moment belangrijk is zonder afgeleid te raken door andere taken die ook nog op m’n lijstje staan. Maar kan me ook voorstellen dat teveel opties het juist weer onoverzichtelijk maakt, dan is papier wel weer prettig

Edit: oh volgens mij als je het googlet krijg je ook al die mindmaps enzo te zien, dat gebruik ik allemaal niet haha

Bij mij ziet het er meer zo uit:

3 likes

Ik gebruik hiervoor mijn Google clock app, de timer functie. Als ik mijn medicatie inneem dan zet ik de timer op drie uur met het geluid uit. Als de timer afgelopen is dan komt dit groot op je scherm te staan.
Misschien werkt het om de timer op je smart watch te gebruiken, als je die hebt. Geen berichtjesadvies dus, maar misschien werkt google reminder in de agenda app voor je?

Mijn grootste probleem is dat ik soms moeite heb met uit bed komen en dus de medicatie bijna nooit om dezelfde tijd inneem, vandaar de timer.

1 like

Ik heb heel lang https://www.appblock.app/ gebruikt. Ik kon niet zo goed tegen als iets volledig geblokkeerd wordt, wil m’n hoofd het juist meer. En hiermee kan je op zowel mobiel als je laptop instellen dat je bvb Max 10 minuten op een website mag zitten of het zoveel meer mag openen. Ik deed heel veel mindless m’n mobiel ontgrendelen en het hielp daarmee heel goed dat ik om de zoveel keer een notificatie kreeg en als ik dan “focus” tijd had en niet mocht ontgrendelen op nood apps als telefoon en whatsapp na, dan kreeg ik ook op het scherm te zien je hebt je telefoon allerlei keer ontgrendeld in focus modus. Was voor mij een goeie confrontatie. Maar zou goed kijken dan wat voor restricties voor jou goed werken. Dat verschilt per persoon echt enorm. Ik ken ook iemand die gewoon tijdens werktijd alles wat niet werk of studie gerelateerd was volledig moest blokken en dat werkte voor haar, maar zou voor mij echt niks bereiken behalve frustratie

3 likes

Toch gisteren al gesproken en mag nu dubbele dosis proberen. Ben benieuwd of ik straks een productieve dag heb of ineens heel veel bijwerkingen, haha.

Alleen wel irritant, ik kan met een dubbele dosis nog wel 2 dagen vooruit met de oude tabletten, maar daarna niet meer en ik zit thuis in isolatie vanwege corona… minstens tm morgen en weet niet of ik mezelf nou al klachtenvrij zou noemen dus misschien langer.
iemand anders mag het vast niet zomaar afhalen voor me he bij de apotheek? :sweat_smile:Nou ja ik bel straks de apotheek wel als ik het bericht krijg dat het voor me klaarligt.

1 like

Ik denk dat ze voor corona wel een uitzondering maken! Zeggen wie het is, en evt handtekening op een briefje :joy:

1 like

Hoe is jullie ervaring het eerste half jaar met medicatie?

Ik merk dat ik heel goed op de medicatie reageer maar mezelf daardoor ook compleet voorbij ben gerend. Alles lukte ineens dus ik ben alles gaan doen met resultaat dat ik na een maand helemaal instort. Ik ben angstig en somber en zo ontzettend moe. Normaal had ik m’n grens altijd wel scherp maar met medicatie moet ik die helemaal opnieuw vinden lijkt het wel.

1 like

Ik heb aangevraagd dat de medicatie in zo’n automaat komt, de code daarvoor en mn geboortedatum geven toegang dus kan het ook aan een ander doorgeven.
Echt ideaal want ben het wel eens in de nacht na het stappen gaan halen en toen ik ziek was mijn vader voor me gehaald

2 likes

Ik voel mij ook bezwaard maar ik laat het bezorgen. Ik functioneer beter met medicatie en werk als ik het op kan halen.
Liever bezorgen dan mijn leven tot puinhoop werken.

2 likes

ik dacht oeeee dit klinkt als iets voor mij!
maar:
A free Mac application to help you avoid distracting websites.
: (

of is het een andere?

1 like

Nee voor telefoon appblock!! Werkt zoveel fijner dan forest. Daar kan je apps echt blokkeren en dat kan je dan voor langere tijd doen en de enige manier het op te heffen is de app verwijderen. (wat ik eigk nooit doe want dan moet ik al m’n profielen weer opnieuw aanmaken in die app)

2 likes

Wat voor medicatie gebruik je?

Oh ik bedoel het uiteraard niet onaardig. Ik vind het juist eerder uiterst irritant dat er enorm snel gelabeld wordt. Ik ken zelfs mensen die zich expres hebben laten diagnostiseren om zo aan medicatie te komen, vandaar mijn “haat”.

2 likes

Nou enorm snel gelabeld valt ook wel mee. We kunnen zeker een gesprek voeren over of labelen nog wel zijn heeft en boei op dit moment zijn doel voorbij schiet in het algemeen. Maar de meesten f die er op late leeftijd achter komen hebben al heel wat misdiagnoses gehad, heel veel hulp en komen b naar niet verder. Als dit weer dan uitkomt is er echt een onderzoek gedaan, dat gebeurt echt niet zomaar. Dus al bedoel je het niet onaardig, zo klinkt het wel.

En overal zitten wel rotte appels tussen.

2 likes

Heh waar slaat de hele vergelijking met linkshandig zijn op? :rofl:

3 likes

Maar met welke reden drop je dat nu in een topic waar mensen juist over hun struggles met adhd praten?

6 likes

Het spijt me wel @Jumpsuit , maar je slaat nu toch echt wel de plank volledig mis. Ik dacht hier een veilige omgeving te hebben gevonden met een late diagnose, maar helaas.
En de vergelijking die je probeert te maken slaat totaal nergens op. Ben zelf toevallig ook linkshandig, maar wtf, die aanpassingen die je daarvoor maakt zijn toch totaal anders dan een adhd/ add diagnose, waar een heel lang traject aan vooraf ging.
En dat jij toevallig een paar vrienden hebt die weet ik hoe ritalin hebben weten te ritselen, geeft jou niet het recht om zo hier te praten. Kom op joh

14 likes

Ja ik moet ook mn berichten verwijderen vind ik. Omdat ik niet in add/adhd geloof.

@Jumpsuit Ik vind linkshandig zijn nou niet echt vergelijkbaar met adhd. Linkshandig zijn betekent hoogstens dat knippen af en toe een uitdaging is en dat je handen wat sneller vies worden van het schrijven. Dat je er vroeger om werd geslagen is ook niet vergelijkbaar omdat het niet van toepassing is op gedrag. Linkshandig zijn staat naar mijn weten ook niet in de DSM.
Je kan vinden dat er snel gelabeld wordt, maar hier zitten veel mensen die baat hebben bij een label, omdat dat betekent dat er mensen zijn die het ook hebben en de struggles begrijpen. Het is een verklaring voor frustratie en het is fijn om te weten dat je niet alleen bent.
Jouw ervaring is n=1 en dat je dan zo stellig beweerde dat je artsen niet gelooft en vind dat er te snel gelabeld wordt, stoot je zo’n beetje dit hele topic tegen de borst en dat is niet aardig.

4 likes

Ik denk dat uit de berichten blijkt dat @Jumpsuit op haar eigen manier probeert om te gaan met die diagnose. Ik zou het vooral niet persoonlijk opvatten.

3 likes