ADHD-topic

Ik heb de kortdurende, dus ik weet niet of het hetzelfde is maar droge mond heeft bij mij even aangehouden, is nu zo goed als weg!

Even een vraag, meestal de week voor mn menstruatie ben ik veeeel moodier en meer “last” van mijn symptomen. Hebben jullie hier ook last van? Lees online wel dat het samen hangt maar was benieuwd of jullie tips hadden voor sharkweek

2 likes

Ik denk dat ik toch een afspraak ga maken voor andere medicatie, want het heeft eigenlijk maar weinig effect. Terugkijkend op de afstemperiode met adhdcentraal is dat ook eigenlijk veel te snel gegaan, en merkte ik toen ook niet wat ik mensen hier zie merken. Dat heb ik ook aangegeven. Ik kon alleen niet in dosis omhoog ivm de bijwerkingen. Het is ook maar een lage dosis.
@Clancy droge mond vind ik niet zo erg, gebrek aan eetlust wel want ik krijg dan niks weg. Was gisteren ook dag één van shark week, dus ik was aan het einde van de dag echt niks waard. Ik krijg wel het idee dat symptomen dan erger zijn. Niet echt tips verder, behalve herkenning.

3 likes

Ik moet wel zeggen dat adhd centraal bij mij heel erg probeert om mij op de lang werkende te krijgen. Alleen ik heb zoiets van voor mij hoeft dat niet. Kan ik zelf doseren hoe ik wil of als ik niet meer wil op een dag ik het laat.
Denk dat je er voor jezelf dan inderdaad goed aan doet om het te bespreken met ze.
Moet zeggen dat ze tot nu toe nergens moeilijk om hebben gedaan.

Eetlust is inderdaad af en toe ook een dingetje, soms heb ik dagen dat ik de tijd goed in de gaten moet houden met oog op eten (lowcarb dieet) en dan soms savonds dat ik opeens honger heb als een malle.

Oke ik weet haast niet wat me overkomt de laatste tijd, maar ik krijg ineens dingen gedaan??? Ik merk op werk dat er weer meer uit m’n handen komt, concentreren is weer beter mogelijk, ik lijk m’n draai langzaam weer te vinden. Het lukt me zelfs om in de avond dingen te doen die concentratie vergen.
Ik ben dit weekend bezig geweest met een grote reorganisatie/opruimpoging in m’n huis en ik heb echt ineens zoveel gedaan?? Oke super random en niet per se efficiënt, maar ben gewoon met van alles aan de slag gegaan en dat werkte heel goed. En ook gekeken naar hoe ik het beter kan organiseren (inclusief tripje naar de ikea voor opbergbakken etc). Ironisch genoeg heb ik de afwas nog niet gedaan - terwijl dat mijn ‘weekdoel’ is voor m’n adhd-groep, haha. Maar ik ga kijken of me dat zometeen nog lukt of in ieder geval alvast een deel. En heb op zich nog wel wat andere schoonmaakklusjes te doen voordat het echt helemaal op orde is, maar juist omdat ik het nu gewoon allemaal vanuit de basis heb aangepakt gaat het (denk ik, hoop ik) straks een stuk beter lukken om het allemaal ook een beetje op orde te houden.

Ik heb dus geen idee waarom het me nu ineens wel lijkt te lukken en eerst niet, maar misschien vallen de stukjes eindelijk op z’n plaats nu. Ik denk dat het een combinatie is van oa medicatie en anders proberen te denken over dingen/mezelf. Wat meer positief, kijken wat het me kan opleveren, etc. En dat ik 't gewoon echt voor mezelf wil doen om mezelf ook gewoon een fijnere woonplek te gunnen. En misschien ook wat meer acceptatie van dat ik ben zoals ik ben en aan het kijken ben van wat nou voor mij echt werkt en wat ik nou wil, etc. Misschien ook een klein beetje ‘deadlinestress’, aangezien vanaf morgen ook m’n studie begint, haha. Heb ook allerlei gesprekken met mensen gevoerd over het leven in de breedste zin van het woord, en zo enorm veel over van alles nagedacht. Ook heb ik nu al m’n to-do’s in een app gegooid, die ik ook op mn laptop kan openen en ik vertrouw nu volledig op dat ding; alles gaat erin - waardoor ik niet meer de hele tijd van alles moet onthouden en dus wat meer rust in m’n hoofd krijg merk ik. Nu kijken of ik die trouw kan blijven gebruiken natuurlijk, haha.

Ik heb ook echt om van alles zitten janken ook dit weekend, alsof het ook een soort mentale schoonmaak is, haha. Zou dit dan écht de omslag zijn, zou ik dit dan nu vol kunnen houden en echt eens gaan proberen wat van m’n leven te maken?
Hiervoor deed ik dus altijd heel weinig, zat vooral altijd mezelf in de weg en veel op mn telefoon etc en dan deed ik af en toe wel leuke dingen, maar was vooral altijd een worsteling met alles wat ik nog moest doen en het gevoel dat ik achter de feiten aan liep. Dus sowieso een heel verschil nu ik meer doe, kreeg alleen wel al meteen vrijdag weer migraine, dus misschien wel even een teken dat ik ook moet zorgen voor rust tussendoor :sweat_smile:

Ik ben er nog niet, want ik heb nog wel wat routines te leren en moet met een aantal dingen nog wel echt m’n weg gaan vinden (huishouden, koken, financiën etc), maar ik zie het wel echt positief tegemoet. Ergens ben ik dus alsnog wel een beetje bang dat het me weer niet gaat lukken het vol te houden, omdat ik zo vaak gedacht heb ‘nu ga ik het anders doen’ en ik dat ook steeds geloofde. Maar goed, nu voelt het wel écht anders dus ik ga gewoon m’n best doen en dan gaan we het wel zien:)

Lekkere dagboekpost ook haha, maar ik wilde het graag ergens kwijt en het helpt me om er ook even iets bewuster bij stil te staan.

15 likes

Wat superfijn voor je :partying_face::partying_face::partying_face: Hoop dat dit gevoel blijft en alleen maar groeit!

1 like

Jaa hoop t wel! En denk ook wel dat het nog beter kan worden als ik wat meer m’n weg vind in van alles.

Ben wel benieuwd hoeveel hiervan nu door medicatie komt en hoeveel echt vanuit mezelf, maar kan altijd over een tijdje wel even pauze houden om te zien of het echt verschil maakt. Voor nu ga ik voorlopig even lekker verder zo :cool:

1 like

Ahh super fijn dit!!! ik zat mezelf de laatste weken ook enorm te blokkeren door een reden te zoeken waarom dingen niet lukte etc. nu is het verhuizen en alle stress daar van weg, dus ik denk dat ik een soort mental fatigue daarvan heb gehad. Mijn vriend zei al; geef het even de tijd. het trekt vanzelf weg!
Ik natuurlijk een boze peuter die denkt; ik heb daar geen tijd voor. ik wil nu alles doen. :triumph: niet over 3 weken.

Uiteindelijk heeft dat denk ik wel gewoon geholpen, om alles maar even te laten. Afgelopen weekend hadden we een ouderwets chilldagje omdat we niet weg konden vanwege oppassen van een hond. (Kan niet goed alleen zijn). Dus switch mee, borduurspul mee en een boek. keuze genoeg. uiteindelijk beetje zitten gamen en tv kijken. En ik merk nu ook dat dingen langzaam aan weer lukken.

vandaag had ik mij eigen voorgenomen om compleet niks te doen. Heb de wassen die al 2 weken schoon in de mand lagen weggewerkt, de afwas gedaan, nog een tweede was (vandaag) aangezet. Net gewoon eten gemaakt en gegeten. PLUS een koffie! HA. im proud. lol.

Heb vanmiddag ook nog mijn eerste echte psycholoog sessie gehad en daar is het huiswerk nu uitgekomen om een prioriteiten takenlijst te maken met een ABC. Dus A = Prio 1 vandaag. B = Prio 2 is deze week/volgende week en C = prio 3 ergens deze maand. (Prio hang ik er dan zelf aan. ze gaf het zelf aan als ABC)
Als ej dan bijv voor jezelf twee A’s doet op een dag en een B. dan kan je bijv een C als beloning doen en daar je hobby in hangen. Dat leek mij ontzettend slim. ik heb echt een graftakken hekel bijv aan de was. maar als ik dan bijv zeg; oke je doet de was en daarna ruim je het ook nog op, DAN kan je 10 min tiktok doen. zoiets ofzo. :joy:

Trello kwam ook naar voren als tip, maar ik denk dat ik liever mijn Bullet journal hierin ga gebruiken. Ik had ook nog de ADHD podcast geluisterd die ik hier vorige week poste. Heb nu 3 afleveringen geluisted en die had ook een course voor je bullet journal als je ADHD hebt. Dus die ga ik straks bekijken denk ik. wellicht kan ik daar nog wat uit halen.
wat ik wel een klein beetje irritant vind in die podcast is dat ze dus opneemt maar er niet in knipt. dus als ze iets verkeerd zegt soms dan stopt ze even en dan verteld ze opnieuw. Tot nu toe wel erg fijn om hier en daar wat herkenning te krijgen en hier en daar ook wat tips.

Oke, onsamenhangend dit weer. sorry!

1 like

En, was de vaat nog gelukt?
Wat een heerlijk verhaal haha. Hopelijk blijft het zo.

Iets anders over betere en slechtere periodes. Zijn er hier vrouwen die verschil in ‘klachten’ zien gedurende hun cyclus?
Ik ben daar voor mijzelf nog niet helemaal uit. Heb wel periodes maar nog niet direct een link kunnen leggen met m’n cyclus. Maar kan me ergens wel voorstellen dat het invloed kan hebben dus benieuwd naar ervaringen!

1 like

Wat lekker! Ik hoop echt dat je flow blijft hangen en dat er meer dingen lukken. Dat is zo belangrijk.

Ik zit nu op 36mg langwerkende methylfenidaat maar heb vooral hoofd- en nekpijn maar merk nog steeds weinig positiefs. Echt teleurstellend. :disappointed:

Ik had vandaag mijn medicijnen niet gepakt want ik had geen zin in hoofd/nekpijn en omdat ik niet het idee had dat het werkt. Wel dus. Ik ben vandaag met twee verschillende schoenen naar werk gegaan. Ik heb twee paar witte sneakers, eentje afgetrapt, de ander nieuw. Één keer raden wat daar gebeurd is. Ik kwam er pas achter toen ik in de trein zat.

4 likes

Ik ben nu wel benieuwd of ik dan toch verschil zou merken als ik ze niet neem. Ik heb ook zo’n hoofdpijn en nekpijn en verder niet het idee dat het wat doet maar ja. Voelde je je verder wel hetzelfde? Zou die schoenensituatie niet gebeurd zijn mét medicatie denk je? Wel interessant dit evengoed. Hopelijk gaan we er dan toch op vooruit uiteindelijk.

1 like

Ik denk dat de schoenensituatie ook was gebeurd, adhd of niet, ik blijf wel mezelf :sweat_smile: Ik merkte (en de kinderen in mijn klas ook) dat ik echt van hot naar her ging vandaag. Ik denk dat vooral het contrast met gisteren het verhoogd heeft. Ik ga het morgen nog een keer proberen, maar als ik weer hoofd en nekpijn krijg ga ik echt om wat anders vragen bij de HA, want hoewel ik wel meer energie heb ‘s avonds met medicatie, is dit het me niet waard.

3 likes

Het zal toch niet altijd zo blijven? Misschien als je het trouw 2 weken neemt, ik zeg maar wat, de hoofdpijn minder wordt?

Goed punt, ik heb het echter al eerder geprobeerd met methylfenidaat, dat had ik er wellicht bij moeten zetten. Ik ben op eigen houtje weer begonnen met wat ik had liggen. Destijds had ik helaas wel vaker migraines door de nekpijn dan zonder, dus ik vrees dat het gewoon niet aan mij besteed is. Ik hoop dat het bij jou wel wegtrekt.

2 likes

heeeeel herkenbaar. vaak leg ik de avond voor een kantoor dag ook echt de kleding klaar die ik aan wil doen, inclusief riemen en schoenen beneden klaar zodat ik daar in de ochtend niet meer over hoef na te denken.

@Pininhetweb Ik heb zelf het idee dat mijn ADHD klachten sterker zijn wanneer ik in de week vóór mijn menstruatie zit. Chaotischer, sneller geprikkeld etc. Meestal in ovulatie week heb ik meeste energie en kan ik de hele wereld aan. PAar dagen voor menstruatie ben ik vaak zo down als een weet niet wat en mag de hele wereld van mij gewoon in de stront zakken.

Heb van de week hier ook over gepost volgens mij, ook nog even gezocht op het internet maar raakte afgeleid (Typisch) dus verder niet meer heel veel onderzoek naar gedaan. Welke klachten heb jij rond die tijd?

Mijn medicatie is bijna op, vorige week al bericht gedaan van hey ik begin laatste doosje. hadden ze mijn bericht gemist. gisteren wel contact gekregen, verstuurd. Bleek de apotheek een nieuw systeem te hebben waardoor het niet is aangekomen. Nu vandaag weer verstuurd in de hoop dat het er nu wel is. Nog geen mail gehad en ik zit toch echt aan de laatste pillen nu. ze willen nog niet een langer recept uitschrijven vanwege het uitproberen.

1 like

Net contact gehad met GGZ en we gaan naar 54 mg. Ik heb eigenlijk geen vertrouwen meer dat dit iets gaat doen. Is er iemand die dit wel heeft meegemaakt? Dat de lichtere doseringen niets deden en uiteindelijk 54 mg van methylfenidaat wel?
Ik probeer hoop te houden maar tegen beter weten in denk ik.

Ik heb nog steeds niet echt n effect van de 54 mg methylfenidaat maar k vergeet t ook nog steeds om echt elke ochtend in te nemen
Zelfs de wekkertjes pauzeer ik onbewust
Heb de pil ook en die vergeet ik ook :flushed: Echt hoe dom ben ik

1 like

Je bent niet dom! Dat sowieso. Er moet routine inzitten en dan lukt het beter. Leg het ergens neer wat je sws doet ‘s ochtends. Borstel, make up, weetikveel. En als het je veel oplevert neem je hem sneller in denk ik.

1 like

Ja ik moet alles denk ik in het glazen bakje van mn tandenborstel proppen want dat is het enige dat ik echt nooit vergeet. Ben ook al vaker met ontploft nat haar en zonder make-up weggegaan.
Ja denk dat ik er echt te weinig van merk om het echt automatisch in te nemen. En de pil heb ik ook niet nodig voor anticonceptie dus denk dat daar de noodzaak ook mist.

3 likes

Jaaa ik denk dat dit dus voor mij ook wel deels het ding is geweest. Wat niet gaat, gaat niet en gewoon zonder er al te veel druk op te leggen kijken wat wel lukt. Makkelijker gezegd dan gedaan maar toch. Zo ben ik echt weinig aan het sporten de laatste tijd en dat vind ik wel jammer (ik vind sporten echt leuk en het is goed voor me zowel mentaal als fysiek), maar op dit moment komt het er gewoon even niet van en ik wil het nu niet gaan forceren. Ik ben nu eerst gewoon bezig met m’n leven reorganiseren, al die therapie/medicatie/nieuwe inzichten enzo een beetje een plek geven ofzo, weer wennen aan dat dingen wel lukken en het beginnen van een studie. Dat sporten komt straks echt vanzelf wel weer.
Wel fijn he als je dan uiteindelijk toch ineens dan wel dingen kunt doen zonder de hele tijd zo’n blokkade te voelen he!

Haha nee niet meer toen, heb wel andere dingen beneden nog opgeruimd (alles om maar niet de afwas te doen…). Uiteindelijk gisteravond om 21/22u ofzo nog gedaan omdat ik écht niet voor de derde week op rij bij m’n groep wilde vertellen dat ik allerlei nuttige dingen had gedaan maar WEER niet de afwas.

Ik heb zelf niet het idee dat ik meer last heb van klachten qua cyclus, maar ik heb ook een hormoonspiraal, dus ik weet niet zo goed of dat dan ook opgaat. Volgens mijn psychiater is het wel een ‘ding’ inderdaad, dat klachten dan in bepaalde weken erger kunnen zijn! Ik las op internet dat soms mensen dan hun dosis medicatie tijdelijk wat verhogen, maar volgens hem was dat dan weer niet een oplossing. Ik heb er dus zelf geen last van en heb langwerkende medicatie etc, maar zou me wel kunnen voorstellen dat als ik kortwerkende had dat ik 't wel zou durven proberen om in bepaalde periodes net iets omhoog te gaan qua dosering om te kijken of dat helpt (maar oke geen doktersadvies dit dus :sweat_smile:)

Ik ben dus onder andere met de pil gestopt omdat ik zo gek ervan werd dat ik het steeds vergat of dat ik me niet herinnerde of ik 'm nou wel of niet genomen had al. :sweat_smile: :sweat_smile: Echt zooo vaak gehad dat ik 's nachts wakker schrok en pas rustig weer verder kon slapen als ik gecheckt had of ik 'm wel echt had genomen… (meestal wel, soms ook idd echt niet)

Qua vergeten van medicatie wel een lastige, ik heb het zelf echt heel erg nog in m’n hoofd merk ik, omdat het toch allemaal nieuw en spannend nog is. Al gaat dat waarschijnlijk wel afnemen… tot nu toe ben ik het nog niet vergeten in ieder geval. Maar ik ga wel kijken dat ik denk ik iets in m’n tas stop voor als ik het toch vergeten blijk. Al kan ik met die langwerkende ook eigenlijk dan waarschijnlijk niks meer als ik er te laat achter kom… :thinking: Ik heb dus ook maar gevraagd of ik ook kortwerkende kon krijgen, voor als ik een keer pas heel laat wakker word ofzo en toch voor een deel van de dag nog medicatie wil gebruiken (met studeren oid). Alleen dat is vast ook weer even uitpuzzelen aangezien het vast net anders binnenkomt, dus denk niet dat ik dat op korte termijn al actief ga proberen.

Oke ik dwaal alweer af van jouw bericht, haha. Bij mij helpt het wel dat ik er daadwerkelijk wat aan heb denk ik, dat motiveert wel meer. + ik heb mezelf nu aangeleerd om in de ochtend meteen een glas water (en evt koffie) en iets te eten (kwark of plak bananenbrood) en dan dus meteen die medicatie erbij te nemen. Ik zet het potje ook steeds op een hele zichtbare plek waar ik sowieso langs kom in de ochtend, of leg 'm bij m’n pasjes/sleutels/telefoon ofzo.