Hier ook ontzettend onhandig. Ik zie alles over het hoofd. Ik kan nog over een blaadje vallen. Ik weet niet hoe het bij ADHD zit, maar bij autisme heet dit dus proprioceptie:
Proprioceptie of positiezin is het vermogen van een organisme om de positie van het eigen lichaam en lichaamsdelen waar te nemen.
wikipedia
En ik kan me zo voorstellen dat dit ook bij ADHD kan horen aangezien ADHD en ASS sowieso een hoop overlap hebben. @Hippe_kikker heeft daar ooit een hele duidelijke uitleg over geschreven (maar die staat niet meer online helaas).
Hier is mijn onhandigheid ook veel erger vlak voor mijn cyclus (wat @Clancy zegt). En ik overweeg ook om op die dagen mijn medicatie te verhogen (in overleg), maar wil dit eigenlijk pas gaan doen wanneer ik de onderprikkeling wat beter onder controle heb.
Ik merk namelijk dat ik methylfenidaat echt heel fijn vind, maar daardoor dus wel vaak onderprikkeld raak. Dat ik dan op de bank zit te huilen, prikkels wil, maar tegelijkertijd niet weet hoe ik die prikkels op moet gaan zoeken. Vaak is dit trouwens wel sociaal onderprikkeld.
En ik ben bang dat het alleen maar erger wordt als ik mijn dosering ga verhogen. Overigens merk ik ook meteen wanneer mijn medicatie nog niet werkt.
Mijn AD(H)D-diagnose heb ik trouwens op mijn 36ste gehad nadat ik zelf aangegeven had bij de psycholoog dat ik me toch eens op ADHD wilde laten testen, omdat ik een aantal dingen niet vanuit ASS herkende en me toch wel flink herkende in ADHD. Ik was trouwens oorspronkelijk in behandeling bij de GGZ-instelling voor autisme (maar daar is inmiddels ook trauma, een mogelijke dwangstoornis en dus AD(H)D bijgekomen). ASS diagnose op mijn vijftiende gehad overigens, maar toen totaal geen begeleiding gehad (dus wellicht was het dan al eerder naar voren gekomen).
Typisch weer, want eigenlijk kwam ik om een vraag te stellen en niet om een heel opstel te tikken. Maar afgeleid.
Wat ik wilde vragen: nemen jullie elke dag op dezelfde tijd medicatie of wisselt dit met wat je moet doen op een dag?
Ik neem op werkdagen mijn medicatie bijvoorbeeld om 8, 12, 16 en 20 uur, maar ik merk dat ik aan die van 8 uur nog niet zoveel heb voor ik ga werken bij mijn baan in loondienst om 10 uur.
Ik ben ook zzp’er en het zou fijn zijn als ik een deel daarvan al kan doen voor mijn baan in loondienst start voor die dag. Soms lukt het wel, maar veel vaker niet.