Ik heb heel lang gedacht dat mijn klachten vanuit autisme kwamen. Daar zit natuurlijk ook veel overlap in. Maar een deel van de dingen die vrij kenmerkend zijn voor autisme heb ik bijvoorbeeld niet of veel minder. Mijn moeder grapte vroeger ook weleens dat het leek of ik ADHD had, omdat ik dan nogal druk was. Maar ik liet dat buiten de deur veel minder zien en vooral niet bij vreemden. Destijds was nog het stereotyperende beeld gangbaar voor ADHD, dus niemand heeft ooit gezegd: ‘Moet je niet eens onderzoeken of je ADHD hebt?’
Toen las ik Druks van Francien Regelink en het was alsof ik over mezelf las. ik was al in behandeling voor autisme (en een trauma dat ik opliep tijdens de behandeling door een gebeurtenis), maar durfde het pas maanden later aan te kaarten bij mijn psycholoog.
Inderdaad, ik was ook bang dat ik toch geen ADHD had, wilde ook die plek niet innemen van iemand die het veel dringender nodig heeft en vond dat ik niet moest vragen of er nog een stickertje toegevoegd kon worden (of dat er in elk geval naar gekeken kon worden). Uiteindelijk dus wel gedaan en ik bleek inderdaad in elk geval ADD te hebben.
Ik weet niet goed of ik deze vraag hier moet stellen of in het sekstopic, maar het gaat wel om iets dat met ADHD samenhangt. Ik vroeg me af of jullie weleens naar een seksuoloog geweest zijn?
Ik overweeg dat dus, omdat er bepaalde dingen zijn die ik lastig vind zoals gedachten omzetten naar daden. Ik blijf heel erg in de overdenkmodus hangen en tegen de tijd dat ik daaruit ben is de sfeer natuurlijk totaal doodgeslagen. En daarnaast mis ik soms focus en ga ik aan alles behalve aan de handelingen op dat moment denken zoals boodschappenlijstjes. Zou hier dus handvatten voor willen, maar ik wil dit niet met mijn vaste psycholoog bespreken.
ik ga trouwens in overleg met mijn psychiater mijn dosering van de Ritalin aanpassen. Dus niet: 2 keer 20 mg, 1 keer 10 mg en 1 keer 5 mg, maar kijken wanneer ik meer nodig heb en wanneer minder. Zo ga ik rondom hormoonwisseling waarschijnlijk meer slikken en op andere momenten juist weer minder.