Wat vervelend dat je je zo wanhopig voelt en dan ook nog eens 15 weken moet wachten. Die wachtlijsten zijn echt niet grappig meer
Hopelijk valt het wachten toch een beetje mee en gaat het medicatietraject daarna een beetje soepel! Wat je zegt over afnemen veerkracht is heel herkenbaar. Heb dus niet echt tips maar wilde even laten weten dat ik met je mee leef en het knap vind dat je je staande weet te houden
Wat mega rot dat je je zo voelt. Ik stuur je even een pb.
Heel veel sterkte
Hoe gaat het nu? Hoop dat er wat verbetering is!
Ik ben sinds een tijdje begonnen aan ritalin, maar ik vergeet het dus in te nemen. Hoe doen andere mensen dit? Ik heb geen super regelmatige baan (ik werk als onderzoeker op een lab), waardoor ik niet op vaste tijden lunch en dat soort dingen. Ik mag niet eten/drinken als ik op het lab ben. Als ik een alarm zet en vervolgens op kantoor ben om het in te nemen ben ik alweer vergeten wat ik op kantoor kwam doe. Heeft iemand tips?
Ik schrijf in ieder geval altijd de tijd op als ik het neem. Als ik dat niet doe vergeet ik vaak of ik het nou wel of niet al heb geslikt. In het begin schreef ik het altijd op m’n hand dan zag ik het vaak, verder deed ik in het begin altijd de strip ergens in het zicht leggen zodat ik het ook vaak zou zien en dan kon bedenken of het al weer tijd was voor een nieuwe. Ik weet niet of dat bij jou kan? Wekkers hielpen bij mij in ieder geval ook nooit, helaas haha
Ja, zoiets doe ik ook. Ik doe het op een discrete manier door te turven op mijn hand of arm, of kruisjes te zetten. Zo kan ik bedenken of ik het al heb genomen. Bij mij was het probleem dat ik soms een dubbele dosis nam en dan echt strak stond hahaha. Maar het is echt een heel herkenbaar probleem ja. Misschien helpt het om een pillenstrip bij je brood te doen? Ik houd hem bij mijn waterkoker, omdat ik beter ben in regelmatig thee drinken dan regelmatig pillen nemen
Ik heb nu een horloge (fitbit) waarop ik wekkers zet. Hiervoor hielp het ook altijd wel om mijn medicijnen innemen aan gewoonten te koppelen, zoals innemen na het fietsen naar werk of voor het koken etc. Als je een onregelmatig werkrooster hebt kun je ook bij het innemen van de eerste pil even proberen te bedenken wat je doet/waar je bent op het moment dat je de tweede pil(len) moet innemen. Dan kun je de strip daar bijv al neerleggen? Succces in elk geval! Blijft lastig haha
Ugh ik heb zoveel last van m’n ADD bij het studeren, word er zo moedeloos van… ben al een jaar uitgelopen en zou nu in september afstuderen maar zelfs dat begint krap te worden omdat ik thuis gewoon niet goed kan studeren. En als ik eenmaal bezig ben doe ik zoooo lang over dingen omdat ik steeds het overzicht kwijtraak of juist verzand in details. Het kost me zo enorm veel energie, voel me ook echt een beetje een faalhaas en ik wil verdorie gewoon klaar zijn maar ik weet echt niet hoe ik het beter kan aanpakken. Reageer ook slecht op medicatie helaas dus probeer zonder door te ploeteren… sorry even een depri berichtje maar heb even een baaldag
Ik vergat/vergeet dit ook zooo vaak. Maar onlangs (hoe kon ik dit niet eerder verzinnen) zet ik een timer van 3 uur ongeveer. Hoe vaker ik dat doe hoe meer het erin zit om het te doen! Alleen heb ik natuurlijk soms wel dat ik het alsnog vergeet, of per ongeluk een timer zet van 3 uur en 50 min bijvoorbeeld ipv een uur korter haha. Maar die kan je dan ook meteen nog een keer laten doorlopen (herhaal, ipv stop op de iPhone) waardoor je hem eigenlijk maar 1x per dag aan hoeft te zetten.
Maar je kan dus ook een wekker zetten en die een naam geven zodat je weet waarvoor die gaat. En dan snoozen als je hem niet meteen neemt ipv wegdrukken! Alleen moet je dan wel elke keer zelf een nieuwe zetten
Ik heb helaas geen tips voor je, want ik heb hetzelfde thuis. Heel herkenbaar dus! En een baaldag mag ook he! Niet te streng zijn voor jezelf (ja je hebt hier helemaal niks aan waarschijnlijk maar ik zeg het toch), even ook wat rust nemen of iets anders doen, en wie weet lukt het straks ineens toch wel om iets te doen.
Ah heb er zeker wel wat aan want ik heb idd de neiging om geïrriteerd of boos op mezelf te worden en dan blijf ik daar een beetje in hangen en ben ik in mn hoofd steeds bezig met het moeten studeren dus dan kom je ook niet tot rust. Dus ga nu idd even iets doen om te ontspannen, thanks!
Ah fijn! Ik heb dat ook inderdaad, dan helpt een pauze nemen van alleen het denken aan iets moeten doen soms ook al! Terwijl ik dan nog helemaal niks heb gedaan dus dan voelt het niet alsof ik een pauze mag nemen haha, maar toch is dat vaak beter! Dat is ook zo fijn aan in de bieb zitten, dan kan je echt even weg, of dat iemand zegt dat we gewoon NU gaan lunchen, dat mis ik ook nu.
Success nog vandaag! Ik ga ook maar even iets eten en daarna écht aan het werk (hopelijk).
Heb je wel eens gekeken naar de pomodoro
techniek?
Ik ken het wel maar heb het nog nooit toegepast. Als ik uren heb lopen vermijden/uitstellen vind ik daarna dat ik dat moet compenseren door minimaal een uur onafgebroken te werken dus dan vind ik pomodoro altijd te kort. Wat ironisch is want ik heb niet eens het vermogen om me een uur te concentreren zonder afgeleid te raken of mijn concentratievermogen uit te putten dus goed dat jij het nu als tip geeft, ik ga het eens uitproberen!
Ik kan het je persoonlijk echt aanraden. Heb precies hetzelfde als jij, maar sinds ik pomodoro toepas kan ik me beter concentreren en ik verzet veel meer werk. Ben benieuwd wat het voor jou doet.
Als ik eraan denk zal ik het laten weten! Moet komende week de hele week studeren dus genoeg kansen om het uit te testen
Late reactie, misschien heb je inmiddels al de gouden tip gevonden, maar misschien heb je er wel nog wat aan dus ik heb wel wat tips! Zoals je hier onder kan lezen struggle ik er zelf ook mee maar in betere periodes helpt dit mij wel heel erg.
Ik maak veel to-do lists waar ik dan de taken sorteer op basis van hoe belangrijk ze zijn, en op volgorde van uitvoeren. Dus stel dat ik mijn huis ga schoonmaken, dan moet ik eerst troepjes opruimen, en daarna kan ik pas stofzuigen. Dan zet ik het ook in die volgorde op de lijst zodat ik niet wil beginnen met stofzuigen en denk ‘ja maar dan moet ik eerst opruimen’ (en vervolgens gaat het fout). Ik deel het ook op in hele kleine taakjes zodat het niet zo overweldigend is.
Ik pas de pomodoro techniek die iemand hier boven heeft genoemd toe op alles. Als mijn huis 's avonds een zooi is dan geef ik mezelf niet de taak om ‘alles op te ruimen’ of ‘de badkamer schoonmaken’, maar dan zet ik een wekker voor 10 minuutjes en ga ik gewoon een beetje opruimen, het maakt niet uit wat of hoe. Als ik dan eenmaal lekker bezig ben kan ik het vaak ook gewoon doorzetten en ook na die 10 minuten er mee doorgaan. Met studie kan dat ook helpen, gewoon 10 minuutjes studeren is niet zo’n enorm obstakel en als je eenmaal bezig bent kan je vaak ook wel langer doorgaan.
Lange dagboek post
“Fijn” om te lezen dat ik niet de enige ben die strugglet met het gebrek aan structuur/prikkels in deze tijd. Ook heel vervelend voor jullie natuurlijk maar het is altijd toch wel prettig om te weten dat je niet de enige bent.
Ik heb heel erg last van onderprikkeling op het moment en dat uit zich in twee dingen:
Ik ben soms bijna lamggeslagen door het gebrek aan prikkels, zelfs een serie kijken lukt niet zonder dat ik tegelijkertijd in het huis moet rommelen en het liefst ook nog een spelletje speel, met iemand app of door het forum scroll. Ik heb heel veel werk te doen deze dagen en mijn huis is een zooi, maar het lukt me gewoon niet om me er toe te zetten. Het grootste deel van de tijd zit ik op de bank voor me uit te staren/naar buiten te kijken terwijl mijn hoofd overuren draait over wat ik allemaal nog moet doen, maar daadwerkelijk iets uitvoeren, ho maar. Ik verwaarloos mijn sociale leven ook totaal omdat op appjes reageren als een heel groot obstakel voelt, ik wil mijn vrienden en familie wel spreken maar ik ben helemaal lamgeslagen dus en het lukt niet, daar voel ik me dan weer schuldig over waardoor mijn hoofd nog voller zit. Mijn besef van tijd is ook helemaal weg, ik denk dan “oh daar moet ik zo even op reageren” en vervolgens zijn er ineens een paar dagen voorbij??
Het enige moment dat ik productief werk is als ik een naderende deadline heb, dan ga ik een paar uur in hyperfocus/paniekmodus zitten werken en heb ik het net op tijd af. Ik ben bezig met mijn bachelorscriptie en mijn begeleider zegt juist tegen me dat ze het idee heeft dat ik goed bovenop mijn werk zit, op schema lig en gestructureerd werk. Ik heb zelf juist geen idee wat ik aan het doen ben en ben ook heel bang voor het moment dat ik door de mand val en ze doorheeft dat wat ik aanlever niet komt door een paar weken gedegen onderzoek en netjes werken, maar door een paar uur aan paniekschrijven. Ik zou heel graag die productiviteit die ik in de paar uur voor de deadline heb wat beter verspreiden over meerdere dagen, maar hoe doe ik dat?
Daarnaast kan ik mijn impulsen veel moeilijker onder controle houden waardoor ik allemaal onnodige aankopen doe. Ik heb meerdere onafgemaakte hobby-projecten door het huis slingeren, mijn planten hebben nog nooit zoveel vriendjes gehad en mijn kledingkast puilt uit. Als ik een leuk jurkje zie moet ik hem natuurlijk meteen in 3 kleuren hebben ipv gewoon één. Als ik naar het tuincentrum ga voor een zakje bloemzaadjes kom ik thuis met 5 potten en en nieuwe plant (en geen bloemzaadjes). Ik eet ook heel ongezond doordat ik dan impulsief een zak chips leegeet en vervolgens geen zin meer heb in avondeten. Ik weet nu al dat ik straks aan het einde van de maand geen boodschappen ga kunnen betalen (gelukkig heb ik een flinke voorraadkast als verwarde per ongelukke hamsteraar die ik ben), en toch blijf ik doorgaan met zooi kopen en geld uitgeven aan onnodige zaken.
Ik maak elke ochtend een wandeling van 5 km, daar kan ik wel wat energie in kwijt en doordat ik dan meer prikkels heb is dat ook het enige moment waarop mijn hoofd leeg is en ik wat helderder kan nadenken over dingen. Als ik dan thuis kom neem ik me voor om er meteen mee aan de slag te gaan, maar natuurlijk lukt het eenmaal daar niet meer. Ik weet wel dat het voor mij helpt om meer prikkels te creëren, maar ik weet niet hoe en ik wil ook weer niet afgeleid raken door die prikkels.
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik heen wil met deze post, misschien heeft iemand advies maar anders heb ik het in ieder geval even van me afgeschreven.
Liever niet quoten!
ik gebruik soms forest (app) waarbij je de timer ook op een uur kan zetten (of 50/55 min, wat je wil) soms doe ik alsnog niet veel, maar elke keer als ik de verleiding krijg om op mijn telefoon te gaan zitten zie ik die app open staan. en als je weggaat van de app gaat je boompje dood, dus denk ik hmmm okeeeee ik ga alweer proberen wat te doen dan haha.
misschien kan het jou ook een beetje helpen!
Als ik dan gewoon verder wil kan ik hem ook gewoon laten doorlopen. Ik neem ook niet per se een pauze maar ik zit daardoor wel iets minder op m’n telefoon