Ah ja weet niet of het helemaal vergelijkbaar is maar zo heb ik zelf dat ik heel goed ben geworden in voelen bij welke deadlines (in de breedste zin van het woord) er rek op zit en waar je dan wel en niet mee wegkomt. Dat voelt ook op het manipulatieve af. Op de middelbare school had je bij frans 2 “straffen”; na 3x boek vergeten moest je een gedicht schrijven en na 3x geen huiswerk gedaan te hebben nablijven ofzo. Dat kon je dan mooi tegen elkaar uitspelen en uiteindelijk na 2x niet gemaakt en 3x “vergeten” (wat ook gewoon niet gemaakt was) schreef ik wel een gedicht, haha.
Iemand uit m’n adhd-groep had ook zoiets van bepaalde afspraken afzeggen; bij wie dat dan wel of niet kon of zo van bij deze persoon heb ik dat langere tijd niet gedaan dus daar kan ik het maken maar die ander heb ik al recent afgezegd etc. Soortvan heel berekenend overal de grenzen in opzoeken? Eigenlijk ook een soort spelletje qua hoe ver je kunt gaan qua uitstelgedrag; alles waar je tegenop ziet en wat uitgesteld kan worden wordt uitgesteld zo ver als het kan.
Waarbij het dus ook heel erg is dat ik bijna uitsluitend dingen doe die extern gemotiveerd zijn en waar bij voorkeur druk achter zit. Daar worstel ik ook een beetje mee want zo doe ik uiteindelijk heel weinig echt voor mezelf dat ik het ook echt intrinsiek leuk vind zegmaar. Ik merk het met studie ook, dat ik vooral alles doe om deadlines te halen en tentamens maar daarbij voorbij ga aan dat ik deze studie heb gekozen omdat ik het interessant vind en dat het induiken van nieuwe stof en dingen leren dus ook juist is wat ik echt leuk vind. Soms lukt dat op een dag en dan ben ik van alles aan het lezen en opschrijven en dan heb ik echt zo’n gevoel van; ja zie je, dit vind ik écht leuk en interessant en ik wil meer weten hierover en wat is het fijn dat ik dit gewoon aan het doen ben qua studie, dat ik deze keuze heb kunnen maken hiervoor. Echt uit een intrinsieke motivatie en ongedwongen zegmaar. Alleen ja die momenten zijn vrij schaars
En dat voelt zo tegenstrijdig he (heb ik ook met andere dingen); ik vind het echt leuk en dat weet ik ook en toch doe ik het zo vaak niet??? Terwijl ik heus tijd genoeg heb in m’n leven ervoor. Maar meestal stel ik toch van alles uit en doe ik alleen de dingen die een externe deadline/consequentie hebben als het ware.