ADHD-topic

Ik heb de afgelopen vier keer dat ik mijn recept ophaal een ander merk meegekregen. Eerst die ik gewoon altijd had en daarna steeds andere waarvan ze élke keer zeggen dat het de nieuwe standaard is voor de apotheek ‘en er zit echt precies hetzelfde in’. Zoooooo irritant. Terwijl ik de afgelopen drie jaar gewoon steady dezelfde kreeg maar nu is die ineens uit de productie.

Maar de hamvraag is, is je was opgeruimd?

4 likes

Ik heb nu ook andere gekregen. Het was dit of niets. Schijnt een tekort te zijn.

Mijn ‘vaste’ was dus uit de handel, dus kreeg ik een ander, maar de keer erna kreeg ik weer een andere want dat was de goedkoopste en die ging ik voortaan altijd krijgen. Nou oké prima dan probeer ik die wel, maar nu was die er niet want niet leverbaar krijg ik weer een ander merk. Het is dus hetzelfde maar ik merk vaak toch kleine verschillen of moet dan weer even wennen, super irritant.

Ik heb nu Mylan gekregen, dus checkte even m’n zorgverzekering en dat is ook helemaal niet het merk dat ik normaal ga krijgen zie ik, dus krijg waarschijnlijk weer een ander :frowning:

Heb nu sinds september Sandoz, Apharma(?), teva en Mylan gehad.

1 like

Er zijn wel echt tekorten vanwege fabrieken die gesloten zijn dacht ik. Wel even een erkenning dat je effect kan hebben van andere vulstoffen.

2 likes

Ja! :pleading_face::pleading_face::pleading_face:

2 likes

Godver, net terug van vakantie en zag een brief van de gemeente dat ze niet alles hadden voor m’n aanvraag van de energietoeslag. Ik heb dat de dag voor de vakantie op 6 december op de post gedaan en zeker weten alle formulieren meegestuurd, maar nu loop ik 1300 mis en is m’n vriend boos omdat ik dat eerder had moeten doen maar juist dit soort dingen vind ik zo lastig en elke dag wilde ik het doen maar ‘lukte’ het niet. Ik ga nog wel een brief sturen want dat er stukken ontbraken heb ik gemist vanwege de vakantie en ik vreet mezelf hier helemaal over op want ik heb het 20x gecheckt dat alles erbij zat. En geen foto’s van gemaakt oid. Ik weet echt even niet hoe ik dan met die zelfhaat om moet gaan.

1 like

Je vriend had de brief moeten maken of moeten controleren en nu achteraf boos zijn op jou lost niks op. Wat vervelend zeg, misschien is het gemakkelijk op te lossen maar de reactie van je vriend vind ik echt lullig ofzo?

Hoe ervaren jullie de feestdagen? Ik ben echt helemaal kapot en zo blij dat t voorbij is. Vooral oud en nieuw en het vuurwerk trek ik niet. Ik mis echt de routine van het ‘normale’ leven en kan niet wachten tot het morgen is.

3 likes

Ik vind het normaal gesproken echt ruk, alle vakanties eigenlijk, vooral als ik thuis ben omdat het ook een hele verdrietige periode is. De keren dat ik het niet moeilijk vond, waren de keren dat ik tijdens de feestdagen op vakantie was, en dus helemaal uit mijn routine/niet routine was, maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen mogelijk is.

1 like

Erg herkenbaar. Ik kon gister echt niet dealen met alle knallen. Vandaag is hier ook nog veel lawaai en zit echt al de hele dag met een noise cancellation koptelefoon op (wat ook niet ideaal is, want nu raak ik weer overprikkeld doordat er de hele dag wat op m’n hoofd zit :smiling_face_with_tear:)

2 likes

Ik heb dus onlangs een verwijzing gehad voor diagnostisch onderzoek. Hadden ze me naar 1 zorgaanbieder gestuurd, maar die wachtlijst blijkt ineens toch lang. Dus vandaag kreeg ik ineens zonder overleg mail dat ik naar Oh my mood ben verwezen. Maar nu kom ik erachter dat zij weer geen contracten met verzekeraars aangaan, waardoor de eigen bijdrage puur voor diagnostiek al € 665 bedraagt? En dan moet je ook je eigen risico nog betalen…

1 like

Oh ik vind het heerlijk, maar ik ben ook nooit overprikkeld heb ik het gevoel? Hoe meer chaos, last moment dingen en geen vaststaande dingen hoe lekkerder ik ga eigenlijk.

Ik heb juist moeite met niet-feestdagen :joy:

2 likes

Same ik ga juist slecht op geplande dingen. Dan ben ik de hele tijd bezig met “Niet vergeten niet vergeten…”

2 likes

Alles wijst ernaar ja. Zou het nog wel eens willen laten vast stellen maar vind dat ook weer te veel gedoe.

2 likes

Hebben jullie ook wel eens dat als je moe of overprikkeld bent dat er dan helemaal geen info of wat dan ook meer bijkan in je hoofd haha. If that makes sense.
Ik lees dan wel dingen of doe dingen maar ik neem het helemaal niet meer in me op. Alsof ik dan in een overleving stand sta en op de automatische piloot door t leven ga. Moet dan even een half uurtje gewoon voor me uit staren om weer tot leven te komen haha.

6 likes

Yup, ik had dit laatst en toen ging een collega vanalles aan me vragen, ik kon echt geen antwoord geven. Ik gaf aan dat ik geen ruimte had en dat niks binnen kwam. Zij bleef pushen en was toen verbaasd dat ik een bitse reactie gaf en voelde zich op haar plek gezet. Heb haar verteld dat dat ook zo was want ik was duidelijk met mijn grenzen. Ben blij dat ik door mijn diagnose verklaarbare dingen heb, want het vergemakkelijkt echt het aangeven van overprikkeling.

6 likes

Een tijdje terug heb ik via de huisarts een doorverwijzing aangevraagd voor adhd onderzoek. Ik merk dat ik 0 regie heb in mijn eigen leven en de maat nu echt vol is. Ik dacht vroeger al dat ik het had, maar mijn moeder wuifde dat weg omdat ik niet in dat standaard profiel paste van een adhd-kindje. Ik ben er echt sterk van overtuigd dat ik het heb en zou hoe dan graag een onderzoek willen om uit of vast te stellen of ik het nou heb of niet. Ik vraag me wel af: stel zij zien niet genoeg aanleiding, zou ik dan alsnog zo een onderzoek kunnen doen?

Nu heb ik eindelijk mijn intake gehad bij de psycholoog. Ik krijg nog twee gesprekken en dan wordt vastgesteld of het onderzoek wordt gestart. Vond het nog wel zwaarder dan ik had verwacht, aangezien er ook echt veel vragen werden gevuurd naar me over mijn verleden en situaties die ik al een tijd heb geparkeerd/weggestopt. Er kwamen dus wel allemaal gevoelen omhoog na het gesprek. Mijn moeder moet waarschijnlijk ook nog een vragenlijst invullen, maar ik vraag me af hoe relevant dat gaat zijn. Ik hield me altijd meer op de achtergrond in mijn gezin, zonderde me veel af omdat mijn zussen alle aandacht naar zich toe trokken en “aandachtskindjes” waren, waardoor ik niet echt het idee heb dat mijn moeder echt een realistisch beeld had van hoe ik nou precies ben als persoon, omdat ik me dus al bewust bezig hield met “normaal” gedrag vertonen.

Ik heb een lijstje bijgehouden waarin situaties staan waar ik last van heb, die heb ik de afgelopen paar maanden bijgehouden alleen ben ik die vergeten te laten zien.

Waar loop ik tegen aan:
:white_small_square: racing thoughts
:white_small_square: chaotisch en rommelig
:white_small_square: kastjes vergeten dicht te doen/dingen terug leggen
:white_small_square:letterlijk alles kwijt zijn
:white_small_square: enorm veel keuzestress
:white_small_square: constant pulken aan wondjes/huid, anders voel ik me gestresst/krijg ik last van anxiety
:white_small_square:stukjes van verschillende liedjes die afspelen in mijn hoofd en dit dan heel de dag door op random momenten.
:white_small_square:Veel ideeën hebben, maar niet eraan beginnen /niets afmaken
:white_small_square:overwhelmed zijn door taken die tijd mentaal intensief lijken en daardoor niet durven te doen. Tenzij ik er heel geïnteresseerd in ben
:white_small_square:slecht luisteren naar uitleg
:white_small_square:tijdens colleges dromerig zijn, afgeleid door elk dingetje en geluidje en gesprek (rondkijken etc. en focussen op iets anders)
:white_small_square:uitstel gedrag
:white_small_square:slecht met time management
:white_small_square:rusteloze benen syndroom
:white_small_square: als ik iets niet zie dan bestaat het niet. Het moet zichtbaar zijn wil ik eraan denken. Dit gaat bij kleding, verzorgingsproducten, eten, schoolwerk maar ook vrienden. Voorbeeld: als ik mijn pil bijvoorbeeld niet in het zicht heb, vergeet ik het in te nemen.
:white_small_square:instabiele buien
:white_small_square: slecht tijdsbesef en vaak te laat.
:white_small_square: moeite met prioriteren
:white_small_square: bij het vertellen van verhalen snel over gaan naar een ander onderwerp zonder het verhaal af te maken
:white_small_square:mensen tijdens hun verhaal stoppen om te reageren omdat ik anders vergeet wat ik zou zeggen of omdat ik anders alleen maar gefocust ben op die gedachte, ook bij vragen
:white_small_square: vaak in freeze mode en dan letterlijk niks kunnen doen wel constant denken “ik moet (…) doen” maar niet kunnen opstaan.
:white_small_square:moeite met volgen van instructies/aanwijzingen
:white_small_square:van de hak op de tak
:white_small_square:moeite om op mijn beurt te wachten, wat ook als vervelend wordt ervaren door andere
:white_small_square: geluiden niet uit kunnen filteren
:white_small_square: met lezen vaak niet opslaan in hoofd en het dan paar keer over moeten lezen. Ook als iemand een verhaal verteld. Mensen moeten vaak dingen herhalen omdat ik afgeleid raak van een verhaal
:white_small_square:niet goed met geld om kunnen gaan/impulsieve aankopen
:white_small_square:altijd gespannen zitten
:white_small_square:vroeger dacht docent dat ik een taalachterstand had omdat ik heel stil was, maar dit kwam dan vaak doordat ik overprikkeld was. Thuis dan wel energiek en druk.
:white_small_square: taken vergeten en daardoor in de problemen komen/vergeten te kijken planning etc.
:white_small_square:bij hyper focus vergeten te eten, drinken, niet kunnen stoppen met het gene wat ik moet doen.
:white_small_square:ritme en regelmaat vind ik saai, maar werkt wel goed maar daar raak ik op uitgekeken. Merk zodra ik ritme en regelmaat heb dat ik ook minder last heb van negatieve gevoelens/buien maar het lang vasthouden is voor mij een opgave.
:white_small_square: geluksmomenten bij eten, vaak eet ik soms ook heel vaak dezelfde maaltijd omdat ik geobsedeerd ben met dat voedsel en dan ineens helemaal er klaar mee zijn.
:white_small_square: bij drugsgebruik zoals speed wel kalm in me hoofd, enige momenten van rust (geen verslaving gelukkig en alleen in feest setting)
:white_small_square:mensen kunnen niet spontaan langs komen, want mijn huis is zo rommelig en dan schaam ik me
:white_small_square:Mensen noemen me lui en ik heb ook een slecht zelfbeeld over mezelf omdat normale dagelijkse dingen niet lukken.

7 likes

Ik dacht letterlijk dat je het lijstje met adhd symptomen had gekopieerd :joy::joy:

Maar dit zijn je eigen waarnemingen dus. Eh ja, ik snap wel waar je vermoeden dan vandaan komt.

8 likes

Sinds een week ander merk aan medicatie, precies in mijn “sharkweek”
Maar ik merk veeel minder opvliegendheid/irritatie etc. Het uitwerken (rebound) merk ik ook veel minder met deze. Merk wel dat ik iets minder in “harde” focus zit, dat is dan wel weer minder.
Bijzonder hoeveel een wissel je kan laten opmerken.

Waar ik wel even niet goed van word is ADHD Centraal en Menzis.
ADHD Centraal had van okt tot en met december door gestuurd aan rekening.
Bestand van 13+ pagina’s. Afijn, menzis accepteerde dat niet want het bestand te groot. Bestand opgeknipt voor ze en doorgevoerd in twee declaraties. Menzis accepteerde het niet omdat het totaal bedrag niet overeen kwam met de declaraties (Die keken dus naar declaratie 1 en naar declaratie 2 maar dan niet bij elkaar opgeteld). Dus paar keer afgekeurd.
Uiteindelijk met veel gedoe en gezeur maar geprint en ogpestuurd naar menzis.
Nu is het eindelijk door de declaratie heen, krijg ik alsnog 1,100 euro niet vergoed van de bijna 5000. (Oke, chill dat groot en deels wel al is opgelost maar toch). Krijg er een punt hoofd van.

Aan de ene kant snap ik ADHD centraal dat ze geen contract hebben met Menzis, dat je het zelf moet doen. Aan de andere kant moet je dit niet aan mensen overlaten. Het ziet er wel naar uit dat ik alsnog de 1100 moet gaan dokken.

1 like