ADHD-topic

Ja ik dacht dus ook dat ik gelijk al onderzocht zou worden op adhd. Misschien komt het omdat ik ook heb aangegeven angst en paniek klachten soms te hebben, dat ze het dan vanuit een andere hoek proberen te zoeken? Idk…

Scheelt wel dat die 3 afspraken wekelijks zijn, dus hopelijk hoef ik niet heeeel veel langer te wachten tot het onderzocht wordt

Jup, 100 procent herkenbaar. En dan is elke onverwachte gebeurtenis ook 100 x zo erg. Als ik moe/overprikkeld ben kan ik trouwens bv ook geen Engels meer snappen (normaal wel).

1 like

Dit zinnetje kwam even binnen bij mij. Zo herkenbaar, en een goede samenvatting van je lijstje daaronder.
Knap dat je dat zo van jezelf kan opschrijven, gaat denk ik ook helpen in de gesprekken met de psycholoog. Kun je het lijstje misschien ook aan je moeder laten zien met de vraag of zij zulke dingen herkent uit je kindertijd?
Ik ben zelf moeder en van mijn dochter van 4 ben ik al een heleboel ‘rare streken’ uit eerdere jaren vergeten. Soms noemt mijn man iets en dan denk ik ojaaaaa, wow dat is waar ook. Totaal vergeten. Kun je nagaan hoe dat is als je kind volwassen is. Dus misschien moet ze een klein beetje op weg geholpen geworden.
Ik heb alleen verder geen idee of symptomen in de kindertijd hetzelfde ‘moeten’ zijn als symptomen nu. Vind dat zelf ook erg ingewikkeld.

Het gaat erom dat er in de kindertijd symptomen zijn geweest, ze hoeven niet exact hetzelfde te zijn. Sowieso is het leven als volwassene compleet anders dan dat van een kind en loop je waarschijnlijk ook tegen andere dingen aan. Maar ook bijvoorbeeld iets als drukte als kind kan later meer interne onrust worden oid

1 like

Ugh ik zou een lagere dosis medicatie proberen en dan na een paar weken een belafspraak met de psychiater om te evalueren en volgens mij zei ik zelf dat ik wel langer dan twee weken wilde proberen ivm feestdagen, vakantie etc, zodat ik ook weet hoe het gaat op werkdagen. Dus die afspraak is over 2 weken nu. Alleen heeft ie me maar voor 14 dagen meds gegeven en realiseer ik me dat ik het daarmee red tot halverwege volgende week 🫠

En ik heb ook geen zin om dan weer 1,5 week die oude dosis te gaan doen ofzo en dat slaat ook helemaal nergens op dus ughhhh zal wel weer bellen zo. Ik heb ook geen emailadres van hem dus zo’n gedoe altijd.

Zo’n gedoe weer en moet nog wel meer dingen regelen waar ik allemaal geen zin in heb, haha. van die telefoontjes en mailtjes waar ik gewoon geeeeeeen zin in heb mehhh. Het voelt erg verleidelijk om alles naar volgende week uit te stellen want “vakantie!!” maar dat slaat ook niet per se ergens op. Ook tot zover al mn goede voornemens om in december/de vakantie mn huis grondig aan te pakken zodat het meer een “thuis” is en wat op orde enzo. Laatste dag van de vakantie en het is nog een teringzooi en wil ook nog mn slaapkamermuur verven… Al hielp het ook niet dat ik deze week ziek(ig) was.

Zo eerst ook maar eens m’n nieuwe bril ophalen, dan krijgen m’n ogen ook weer wat rust :smiling_face_with_tear: (was m’n vorige dus kwijtgeraakt onderweg ofzo, duur grapje…).

Wie weet helpt dit uitschrijven me de moed te verzamelen mezelf uit bed te schoppen en wat te gaan doen :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2:

Edit: oke eerste telefoontje gehad en als t goed is worden mn meds geregeld voor nog twee weken. Dat is al iets, haha.

2 likes

@littlenumbers Dat blijven uitstellen is zooo herkenbaar, zowel bij mezelf als een goede vriend met autisme. Dat doe ik dus ook altijd. Hier helpt een stok achter de deur sowieso goed. Voorheen was dat mijn begeleidster vanuit de WMO, nu vaak bovenstaande vriend (en ik probeer het bij hem ook wel te doen). Ik moet bijvoorbeeld al weken de dokter bellen voor een bloedonderzoekformulier en sinds vorige week ook voor een pijnlijke knie wat niet overgaat.
Fijn dat het eerste telefoontje in elk geval gelukt is! De rest ook gelukt inmiddels?

Heeft iemand hier wel eens Lisdexamfetamine/Elvanse meegenomen naar Verenigde Staten? Blijkbaar is dat mega ingewikkeld, ik vind nergens met zekerheid wat ze nodig hebben voor dit medicijn, omdat het itt methylfenidaat juist niet onder de opiumwet in nl valt.

Ik denk een Engelstalige medicijnverklaring vd huisarts, maar dan moet je dat dus ook helemaal laten ondertekenen door het ministerie. Wat een gedoe voor een adhd’ert :sweat_smile:

Ik kom erop uit dat ik eerst aan het consulaat/ambassade moet vragen wat er nodig is, maar ik weet al niet eens of ik dan de NL ambassade in de VS moet hebben of de VS ambassade in NL. :grimacing:

Ik ben nu al een maand ziek (net zoals de rest van NL geloof ik :sweat_smile:). Maar heb gelijk het idee dat mijn medicijnen niets doen? Neem ze braaf in (vandaag ook eens dubbele dosis gedaan) maar alsof die warrige wattenkop de overhand neemt

1 like

Dat idee had ik vorige week ook! Maar meestal als ik mijn menstruatie die dag moet krijgen ook.

1 like

Voornemen van dit jaar is o.a. laten onderzoeken of ik inderdaad AD(H)D heb en als ik dit topic lees: zoveel (h)erkenning. Dus mag ik even brutaal vragen waar zijn jullie vanuit de huisarts doorverwezen? Ik ben al in het inlezen alsof het een laatste hyperfocus is maar ik zie echt de bomen door het bos niet meer :sweat_smile:

2 likes

Ja zij en ADHD centraal kwamen steeds omhoog maar kon zo snel geen persoonlijke ervaringen vinden van hier. Dus dat gaan we proberen en anders back to the drawing board. Dank je wel voor het snelle antwoord!

Goed voornemen! Hoop dat het je wat duidelijkheid brengt. Ik ben via de psycholoog (daar deden ze geen adhd diagnostiek) naar de huisarts gestuurd en die heeft me weer naar adhd centraal verwezen. Ik heb daar een hele goede ervaring gehad, maar goed heb natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal haha

1 like

Geen persoonlijke ervaringen maar wel vanuit vriendinnen, zij hadden zowel met PsyQ als ADHD Centraal positieve ervaringen. Denk dat je bij beiden wel goed zit.

Ik heb er veel over gedeeld, denk als je op mijn naam zoekt zie je wel meer posts

3 likes

Zal ik doen dank je wel!

@hallodaar dat hoop ik ook haha. Hoe meer ik erover lees hoe meer ik me erin kan vinden maar ook toch wel de angst dat het misschien gewoon het iets heel anders is. Maar dan denk ik ook: joh, het boek Druks van Francien Regelink was gewoon ronduit een openbaring :joy:

1 like

Even iets positiefs. Ik las dit net en dacht ja, :100:

Ervaar jij dit ook zo?

• Absoluut
  • Helaas niet
  • Nvt want ik ben niet impulsief (wat doe je hier haha)

0 stemmers

1 like

Soms wel soms niet!

1 like

Ja dit. Het is ook persoonsafhankelijk en of situatie heb ik gemerkt. De ene situatie of persoon kan het beter waarderen dan de ander.

Ik zit in onderzoek voor ADHD en autisme en ik herken mij hierin, maar ook totaal niet. Want iets wat impulsief is kan mij ook enorm van m’n pad afgooien. Ik moet mij namelijk echt ergens op instellen. Maar het ligt net waar het om gaat. Vakantie impulsief boeken, no problem. Maar een weekendje weg impulsief, fuck no haha

2 likes

Heel herkenbaar!

1 like