Herken het eigenlijk ook niet (heb wel soms huilbuien die uit het niets komen) maar heb je iets van cgt of e-modules oid? Ik heb het idee dat daar iets van woede was maar dat had ik dan niet gekozen om aan te werken dus weet niet precies wat de inhoud is
Kan ook gewoon je persoonlijkheid zijn maar ook dat kan werken met de dingen die @chasingrainbows beschrijft.
Ik heb zelf autisme en daarbij wel eens meltdowns. Volgens mij komt dat ook voor bij ADHD dus misschien is dat wat je bedoelt? Bij mij helpt het heel erg om te onderzoeken wat het triggert. Ik kon vroeger heel erg boos worden als ik onbewust heel erg overprikkelt was omdat elke andere prikkel dan gewoon te veel was. Nu uiit dat zich vaak eerder in huilbuien. Voor mij helpt het vooral om meerdere keren per dag ff in te checken hoe ik me voel en voelen of ik nog oke zit qua prikkels.
De cgt is afgelopen en de modules moest de psycholoog echt klaar zetten. Ik wil wel terug naar de psych maar ik kom dan denk ik niet meer bij adhd centraal terecht en heel eerlijk, ik heb niet weer zin om helemaal opnieuw te moeten beginnen (op dit moment ga ik dat echt even niet trekken)
Ja het is denk ik vooral omdat ik vaak mijn mond houd en de irritaties dan oplopen en dan in een keer zo pissig ben dat alles er zonder filter uit komt.
Voor mij weet ik dat ze niet uit het niets komen en zoals @Rhaenyra ook zegt dat het komt door overprikkeling. Het is dan zo’n klein druppeltje die op dat moment net genoeg is om de boel te doen laten overlopen. Voor buitenstaanders is het echt random maar ik probeer altijd wel tijdig aan te geven dan wel zelf al een stapje terug te doen om in een soort besparingsmodus te gaan maar dat lukt helaas lang niet altijd.
Als ik het zo zit op te sommen dan denk ik inderdaad ook dat het door overprikkeling komt. De CGT opdrachten die ben ik ook gewoon compleet vergeten, dus blij dat het hier wel wordt aangegeven. want ik heb de tools volgens mij wel gehad.
Vind het vooral lastig om het balans te maken er in om te kunnen ontprikkelen. Soms heb ik gewoon tijd met mijzelf nodig en dat vergeet ik als ik alles zo opsom. vind het ook vrij lastig om dingen alleen nog te doen buiten het huis om.
Als in, als mijn vriend thuis is of de kinderen zijn er dat ik dan alleen iets ga doen. en dan niet te veel prikkels op ga zoeken.
Blijkbaar was m’n dossier nog niet gesloten bij de psycholoog en was alles nog niet aan de huisarts doorgestuurd dus ik zit nu even een paar dagen zonder m’n juiste (dosis) medicatie. Nou had ik nog de 70mg liggen dus heb die maar gepakt, maar weet ook meteen weer waarom ik weer een stapje terug ben gegaan. Ben alweer 2 dagen klaarwakker rond middernacht waardoor ik weer veel te laat ga slapen
Haha ik ‘moest’ een agenda bijhouden, uiteraard helemaal niet gelukt, maar de laatste keer dat ik erin schreef was 2 weken geleden en nu kan ie echt in 3 huizen liggen en ik heb GEEN IDEE WAAR.
Godvergeten irritant weer.
hoi sorry dit is een onzekere schorpioen vraag. Ik heb vandaag (eindelijk) doorverwijzing gekregen voor een diagnose traject/intake voor adhd, maar de poh heeft er ook ASS bij gezet omdat dat in mijn familie zit, heeft iemand ervaring met zoiets? Ik ben bang dat ze bij die diagnose/intake al gelijk heel erg naar ASS gaan neigen terwijl ik me daar totaal niet in kan vinden, maar ik neem ook aan dat er bij een diagnose gericht op ASS ook wel uitgehaald kan worden als iets ADHD is? Kan je van te voren gewoon aangeven dat je iets wel/niet denkt te hebben of wordt dat genegeerd lol
Zou het zeker aangeven, uiteindelijk wordt je grotendeels op eigen ervaring beoordeeld! En tussen ASS en ADHD kan veel overlap zitten. Succes!
Denk niet dat het erg relevant is wat je zelf denkt dat het is. Want je kan jezelf niet diagnostiseren en in hoeverre je je herkent in ass dan wel ad(h)d symptomen is natuurlijk ook een beetje wat je wil zien toch?
Bijvoorbeeld: Jij bent toch degene die al haar snacks in een excel sheet bijhoudt haha? Ik zou dat zelf bijvoorbeeld heel erg ASS en heel erg niet ADHD vinden, maar dat zegt ook heel weinig.
Ja dat is ook zo, ik weet dat het sowieso ook beter is om niet mee te nemen wat een client zelf denkt te hebben. Ik mag ook hopen dat ze niet ASS negeren als ik zeg dat ik denk dat dat het niet is. Ik ben in het verleden vaker teleurgesteld door zorg instanties dat ik geen goede zorg kreeg omdat ze al mijn klachten op een “bekend” probleem gooien en daarmee alternatieven negeren, en als ik nu kijk naar mezelf vs mijn familie met ASS dan lijken wij in vrijwel niks op elkaar, met uitzondering van slecht functioneren zonder routine lol. Het is een spectrum enzo etc etc dus we hoeven met dezelfde diagnose ook niet op elkaar te lijken, maar de poh en ik denken allebei dat het adhd is en ik kan me echt totaal niet vinden in autisme. Je spreadsheet voorbeeld snap ik wel haha maar mijn organisatie vermogen is aangeleerd dmv opgroeien met meerdere mensen met autisme in mijn directe familie dus ondertussen weet ik ook niet meer wat aangeleerd is en wat aanleg is
anyway lang onnodig verhaal ik heb gewoon weinig vertrouwen in mensen lol
IK HEB HEM IK HEB HEM IK HEB HEM
hij lag op m’n bureau
Ik weet het niet zo goed. In principe “is” het volgens de diagnose ook alleen ADHD als je er duidelijke beperkingen van ervaart in je leven. Wat ik ergens wel scheef vind, want als je je leven zodanig ingericht hebt dat je minder/geen last meer ervaart, heb je dan ineens geen ADHD meer?
Maar dat is denk ik ook een beetje wat ik lastig vind aan de diagnose in het algemeen. Het is niet een concreet iets ofzo, het is een verzamelbak symptomen. Hoe het ontstaat of hoe het nou precies werkt weten ze nog steeds niet echt. En omdat er best veel individuele variatie ook in zit…
Over het algemeen zie ik het wel als iets waar ik zeker ‘last’ van heb en wat m’n leven op veel vlakken toch vooral moeilijker maakt. Ik probeer het wel meer te zien als dat ik gewoon op een bepaalde manier in elkaar steek en sommige dingen mij moeilijker af gaan (andere dingen wellicht weer makkelijker) en in dit geval is dat dan in het hokje ‘adhd’ gecategoriseerd maar zie ik het niet als een specifieke handicap bij mezelf zegmaar.
Ik weet niet of dat aansluit op wat jij bedoelt of bedoel jij dat je er eigenlijk niet zozeer last van hebt überhaupt?
Wat maakt dat het bij jou dan “erg” is? Want ik vind dat het bij mezelf alsnog wel relatief licht is. Vergeleken met de niet-ADHD-populatie is het dan misschien wel ‘erg’, maar binnen de ADHD-populatie vind ik mezelf weer een relatief licht geval (misschien soms zelfs te licht, maar dat is een ander verhaal). Als ik het vergeleek met sommige anderen in mijn therapiegroep; daar zaten er wel tussen die er beduidend meer last van hadden (en die ongeveer nergens zouden zijn zonder hun partner). Ik denk dat ‘substantieel’ in dit geval heel breed is en ook wel subjectief?
Bij mij kosten dingen misschien wel meer moeite dus, maar ik heb wel gewoon de universiteit kunnen afmaken, een goede baan kunnen krijgen etc. Maar misschien zit dat 'm idd ook wel deels in hoog IQ waarmee ik kon compenseren. Ik hoef relatief weinig tijd te steken in studeren om goede cijfers te halen; dat helpt natuurlijk ook wel mee omdat ik dan minder lang mezelf hoef te motiveren…
Misschien dat je toch wel deels ook in een bepaalde bubbel zit van relatief hoogopgeleiden/hoog iq/hoog-functionerende mensen oid? Weet verder niet of er in het algemeen een verschil zit tussen die diagnoses verder qua hoe zwaar/beperkend het is in het leven etc. Ook omdat er ook weer deels overlap is in symptomen. Lastig!
Wel interessant, maargoed ik ben eigenlijk een ondertussen online cursus aan het volgen dus ik moet hier nu niet te lang over na blijven denken en weer netjes verder de oefeningen gaan maken
Ah ja ik snap wat je bedoelt met substantieel. Al kan dat dus nog steeds relatief zijn. Oké als je het vergelijkt met de gehele bevolking als het ware dan heb je van bepaalde symptomen/dingen wel echt meer last dan de meeste mensen. Maar als je dan alleen zou kijken binnen de groep ADHD’ers kun je wel weer een ‘lichter’ geval zijn en relatief weinig last hebben ervan.
Qua studie heb ik trouwens denk ik zelf ook deels het allemaal gehaald door m’n ADHD, juist dat vermogen om een week lang mezelf op te sluiten en in een hyperfocus alles in m’n kop te stampen heeft me denk ik geholpen. Hoewel dat deels ook weer noodzaak werd omdat ik gewoon alles tot het laatste moment had uitgesteld en niet aan plannen deed en dan vanzelf wel genoeg stress kreeg als motivatie.
Oh en ik heb nog even gegoogled naar bekende mensen die het ook zouden hebben; https://www.mentalup.co/blog/famous-people-and-celebrities-with-adhd
Ik vraag me heel erg af waarop ze baseren dat oa Socrates en Leonardo Da Vinci adhd zouden hebben gehad dus ik heb wel m’n twijfels bij de legitimiteit van deze pagina, haha.
Ik moet vanaf morgenochtend weeer in 2 dagen 2 grote verslagen schrijven…
En ik wil vroeg opstaan maar ja heb net mijn hele google Tijdlijn vanaf 2018 bekeken, nuttig om 1 uur 's nachts.
Ik ben vanaf zondag weg en er is me nog gevraagd om alvast de route uit te zoeken als we ergens zijn als tussenstop. Heb ik dat gedaan? Nee. Ben ik het vergeten totdat er gisteren gevraagd werd: en, hoe rijden we morgen? Ja. Was helemaal die Chrome errorpagina was met die springende dino over cacti. Oeps.
Uiteindelijk heeft de hyperfocus me gered want heb die plaats zo vaak bestudeerd via Google Maps dat ik het daardoor alsnog wist fuck yeah special interests!
Nog steeeds niets gedaan haha heb echt 0 motivatie meer