ADHD-topic

Ik had dit laatst toevallig met een arts “besproken” haha. Ik gaf aan dat ik nu fijne medicatie heb blabla dat ik heel tevreden ben, ook omdat mijn meeega erge hoofdpijn verdwenen lijkt. De arts vroeg het me te omschrijven en ik zei dat ik me herken in hoe mensen migraine omschrijven maar dan met 0, 0 geluix kunnen verdragen en dat het voelde alsof mijn hoofd ontploft, maar niet met lichtflitsen en vlekken. Zegt de arts; “Oh. Gelukkig is het voorbij”. Hahah dus ik weet niet of dit onder migraine valt, hoofdpijn of whatever en of het met de medicatie te maken heeft maar ik had zelf dus ook dat verband getrokken.

Wat me ooook opvalt is dat ik veel minder snack en normaler eet wanneer ik medicatie heb genomen… ja meestal neem ik het iedere dag alleen soms als ik laat wakker word dan neem ik het niet. De hele dag door loop ik dan onbewust chocola en snoep en koek te zoeken, heb dan eigenlijk niet eens heel erg zin erin of honger… Dit heeft wel echt met de medicatie te maken! Maar gewoon ook heel fijn dat dit bij mij minder is geworden, stuk gezonder zo.

2 likes

Wel fijn dat het ook bij jou daarvoor lijkt te helpen! Valt waarschijnlijk niet per se vast te stellen of het echt door de medicatie zelf komt, maar op zich maakt dat denk ik ook niet uit. Ik dacht nog dat het misschien ook indirecter zou kunnen werken; dat ik sinds m’n diagnose/medicatie misschien sowieso wel dingen anders ben gaan doen en minder stress heb ofzo, maar dat is eigenlijk momenteel totaal niet het geval :sweat_smile:
Op zich hoef je sowieso niet per se die lichtflitsen te hebben bij migraine. Volgens mij komt het zelfs een stuk vaker voor juist zonder die aura-symptomen. Nou moet ik zeggen dat ik volgens mij ook wel een redelijk lichte variant had. Ik had wel die lichtflitsen enzo en ook wel hoofdpijn/misselijk, maar als ik de omschrijvingen van anderen lees viel dat laatste bij mij nog wel mee en ik had vooral last van het eerste.

Dat van dat snacken herken ik ook wel trouwens! Al heb ik het idee dat dat inmiddels wel weer een beetje meer terug is naar hoe het was :sweat_smile: Zeker in de eerste periode viel me dat ook zo op. Ik kon wel gewoon eten, maar omdat ik veel minder spontane eetlust had was ik niet meer de hele dag alleen maar met eten bezig en had ik het idee ook meer bewuste en gezonde keuzes te kunnen maken. Ik weet niet welke medicatie jij hebt, maar lisdexamfetamine is in de VS ook gebruikt bij binge eating disorder dus op zich dan denk ik ook wel logisch dat je zulke dingen ervan merkt?

1 like

Oo ik had ook precies het idee dat ik misschien minder stress of druk voel dan eerst en dat het daardoor beter gaat maar nee eigenlijk veel meer stress door werk enz maar goed scheelt wel dan om niet steeds een dag kwijt te zijn aan hoofdpijn.
Ik heb inderdaad lisdexamfetamine!

Ik neem dagelijks medicatie (antidepressiva en momenteel ook allergiepillen) en zou daarnaast ook twee keer per dag ritalin moeten nemen, maar ik blijf het vergeten. De AD neem ik inmiddels al ruim 4 jaar, dus ik vind het zo stom dat ik daar nog altijd geen gewoonte van heb gemaakt. Nu neem ik de AD gelukkig wel meestal nog dagelijks (maar dus altijd op verschillende momenten op een dag), maar ik heb nu al tijden mijn ritalin niet genomen en moet het nu van voor af aan weer gaan opbouwen (wat ik echt een heel vervelend proces vind). Heeft iemand misschien goede tips hiervoor? Ik ben ook o.a. van de pil overgestapt op de implanon omdat ik die pil ook maar bleef vergeten haha, dus toen ik een vaste relatie kreeg was dat qua betrouwbaarheid ook geen optie meer. Ik heb zo’n medicijndoosje gehad met de dagen erop, maar die ben ik - uiteraard - kwijtgeraakt.

Is een pil-reminder app niks voor je? Zelf gebruik ik de niet-betaalde versie van Lady Pill Reminder en dat werkt bij mij wel goed. Je krijgt dan gewoon een melding op je telefoon.

1 like

Dat minder eten herken ik ook! Ik heb periodes dat ik mezelf ook echt moet dwingen om te eten (en ik heb nooit moeite gehad om te eten). Drinken ook trouwens. Inmiddels ben ik erachter dat eten bij mij ook vooral gebeurt als ik me verveel en onderprikkeld ben. Verveling heb ik minder als mijn medicatie goed werkt (rondom de menstruatie werkt het minder goed bijvoorbeeld). Met medicatie kan ik bijvoorbeeld ook veel beter mijn huis schoonmaken trouwens.

@Falula Ik heb eigenlijk gewoon wekkers op mijn telefoon die afgaan en dat gaat meestal wel goed.

2 likes

Ik heb een Samsung en gebruik de to do reminders voor mijn medicatie. Eigenlijk gebruik ik die reminders voor alles in mijn leven maar goed. Je krijgt dan gewoon een melding en ik heb het zo ingesteld dat ik 2x per dag voor de rest van mijn leven een melding krijg met “meds”. Aangezien ik die reminders voor alles in mijn leven gebruik, kijk ik ook best vaak naar die lijst en word ik er ook aan herinnerd als ik de reminder perongeluk op completed heb gezet en niks heb genomen

2 likes

Is het ook nog een ding dat je het dan vergeet mee te nemen als je buiten de deur bent?
Dan zou je misschien kunnen kijken naar iets wat je wel altijd bij je hebt, sleutels bijv, dat je zo’n soort sleutelhanger eraan hangt met een klein doosje/buisje oid (als ik google zijn er genoeg van dat soort dingen) zodat je de medicatie dan in ieder geval bij hebt?

1 like

Ik had even een paar weken waarin ik dacht dat ik toch vast geen ADHD heb. Ik ben aan het sporten, fleur op door het voorjaar en had even een forumpauze dus iets minder afleiding van taken. Ik liep nog steeds achter de feiten aan met van alles maar zat heel goed in m’n vel. Maar nu ben ik op vakantie geweest met m’n schoonfamilie, met 3 andere gezinnen in 1 groot huis en ik weet ineens weer dat ik het vast wel heb :grimacing:. Ongelooflijk zeg, hoeveel al die andere mensen voor elkaar krijgen. Iedereen maakt smorgens in een mum van tijd z’n eigen gezin (eentje zelfs met 5 kinderen) klaar om uit te gaan én levert een bijdrage aan het grotere geheel (eten en drinken voor iedereen inpakken, koffie zetten etc, schoonmaken). Dat laatste is mij nooit gelukt. Ik loop de hele ochtend rond als een kip zonder kop en bij het weggaan heb ik nog steeds geen tand gepoetst en zijn de haren van de kinderen en mijzelf niet gedaan. Wat ik dan al die tijd gedaan heb? Ik heb oprecht geen idee en snap het écht niet.
(mijn man doet overigens ook gewoon dingen hoor haha maar kan ook niet alles omdat we ook een hond hebben die uitgelaten moet worden).
Dit is maar 1 van de vele voorbeelden. Mijn zelfvertrouwen heeft echt even een deuk gekregen na zo’n hele week (onbewust) vergelijken, jeetje.
Dus denk dat ik de GGZ instelling waar ik al 4 gemiste oproepen van heb toch maar eens terug ga bellen. Denk dat ik nu aan de beurt ben maar vraag me wel af hoe ik in vredesnaam dat traject ga doorlopen als een telefoontje beantwoorden al teveel moeite is :laughing:. In ieder geval zie ik noodzaak nu weer, dat is alvast iets.

2 likes

Het enige wat voor mij echt werkt is iedere dag hetzelfde moment hebben om het in te nemen. Hierop heb ik mijn fitbit ingesteld met alarmen, heeft niemand last van, alleen ik voel de trilling. Dan weet ik dat het medicatie moment is.

Als ik afwijk door bijv vakantie en uitslapen dan merk ik dat zowel medicatie innemen rommelig wordt maar ik ook echt humeuriger lijk op te staan en de hele dag daar mee door dender.

En dat van die hoofdpijn klinkt enorm bekend. Ik heb ook echt momenten gehad dat ik dacht dat ik migraine had maar voor gevoel niet echt had. Nu ik de medicatie heb, heb ik sowieso voor gevoel minder hoofdpijn.

Afgelopen maand ben ik inositol gaan nemen tegen mijn sharkweek (pms) klachten en het lijkt redelijk te werken. Geen idee of het placebo is of dat het echt werkt, maar alle klachten die ik lichamelijk had en ook geestelijk lijken stukken minder.

2 likes

Ik heb de laatste tijd vaak dat ik overprikkeld thuis kom van werk. Mijn nieuwe baan is echt heel leuk maar soms chaotischer dan dat het moet zijn. Ik wil alles en bewijzen dat ik het kan.

Maar van de week dacht ik echt van ik laat een bullet journal op werk liggen en dump daar alles in en dan proberen op prios te werken.
Met de afdeling eens een overleg maken met wie wat nu doet en niet alles tussendoor en chaos daardoor. Gelijk punt voor gemaakt en notulen document voor gemaakt. Voelt gelijk al zoveel rustiger in het hoofd.

Wel een vraag nog hier. Hebben jullie ook periodes dat het slapen soms totaal ruk gaat totdat je slaapt? Het inslapen dus. In de winter kan ik niet genoeg slaap krijgen en altijd moe.
Lente/zomer, last met in slapen, onrustig en kan ik functioneren een paar dagen met 5/6 uur slaap. Humeur wordt er niet beter van maar toch

3 likes

Ja zeker. Slaap is ook een bekend ding. Ze zijn nu zelfs aan het onderzoeken of slaap niet de kip is van adhd.
Ik ga er bij mijzelf vanuit dat slaap altijd lastig blijft, ik zit nu in een goede fase wel. Vroeger gaf ik het onregelmatige werken de schuld.

2 likes

Combinatie van sterk associëren, sociale interactie anders beleven/aanvoelen en veel chaos in je hoofd denk ik?

1 like

Ik heb vaak dat ik heel snel dingen vergeet dus dan ben ik het eigenlijk de hele tijd in m’n hoofd aan het herhalen om het niet te vergeten (waardoor tegelijk goed luisteren ook weer moeilijker is natuurlijk :smiling_face_with_tear:) en dan ook beetje crappy impulscontrole om dingen er dan toch uit te flappen ipv de ander het verhaal helemaal af te laten maken.

En denk dat ik het ergens ook wel gewoon leuk/interessant vind om allerlei verbanden met elkaar te leggen; ook tussen allerlei situaties. Op zoek naar zelfde achterliggende dingen oid

3 likes

Jep, hier ook.
Ik probeer te minderen en dat lukt prima. Merk vooral op werk dat ik op de momenten koffie zou gaan halen mis.
Nu haal ik dus vaak de koffie, zet het op mijn bureau neer en dan is het oke.
Dan hoef ik het niet eens op te drinken, het is denk ik meer het idee van ‘yay koffie’ ofzo.

1 like

Niet per se moe maar het doet ook niks qua energie of concentratie. Hoewel ik misschien ook gewoon te veel ervan drink en er dus aan gewend ben :sweat_smile:

Hoogstens als ik echt te veel heb gedronken dat ik wel van die trillingen krijg

2 likes

Dit klopt wel, mensen met adhd kunnen juist moe worden van koffie ipv dat je er meer energie van krijgt. Compleet tegenovergestelde effect, haha.

5 likes

Dit staat op adhd centraal.

“Bij volwassenen worden een aantal middelen off-label voorgeschreven. Wij weten dat ze een mooi effect op de kernsymptomen kunnen hebben maar de middelen worden ingezet terwijl er officieel een andere indicatie voor is”

Slikt hier iemand iets off label voor ad(h)d? Zo ja, wat dan? Google vertelt mij niet zoveel.

Als voorbeeld: Methylfenidaat is ook off-label omdat het op kinderen is getest en niet op volwassenen.
In dat geval slik ik ook off label.

3 likes

Mygod heb me toch iets doms gedaan. Was zo moe dat ik in slaap viel na werktijd, nadat ik heel versufd wakker werd nam ik meteen mn medicatie die naast me staat zodat ik het normaal gesproken in de ochtend niet vergeet. Dat was zo rond 22u. En nu ben ik klaarwakker met hartkloppingen en buikpijn weet niet of het daardoor komt. Maar mn vorige dosis was dan pas net een paar uur uitgewerkt. Echt dom en voelt echt vervelend