ADHD-topic

@keekie Net deze 2 stonden wel gewoon in de lijst :sweat_smile: Er moeten er dus nog meer zijn!

2 likes

Ik ben geen psychiater verder maar alles wat geen indicatie heeft voor adhd en toch voor adhd wordt voorgeschreven is off label, dus bijv ook slaapmedicatie, antidepressiva, antipsychotica, mood stabilisers, etc. Als iemand met adhd zich presenteert met depressieve symptomen, geen depressie diagnose heeft, antidepressiva krijgt, is dat dan denk ik ook off label? Ik denk dat slaap medicatie wel vaker offlabel wordt voorgeschreven voor adhd omdat mensen met adhd vaker een abnormaal slaap ritme hebben

3 likes

Ja volgens mij is dat voor eigenlijk alle adhd medicatie zo toch?
Blijkbaar kost het een bak geld om het ook officieel geregeld te krijgen voor volwassenen en daar heeft niemand zin in want in de praktijk wordt het allemaal gewoon voorgeschreven en gaat dat voor de fabrikanten ook verder geen verschil maken :woman_shrugging:t2:

Daarom gaat het in die bijsluiters ook altijd alleen maar over kinderen

2 likes

Blijkbaar is methylfenidaat voor volwassenen off label (leer ik net hier), dus dan dat. Ik slik methylfenidaat ook off label voor autisme trouwens. Ik slik soms ook slaapmedicatie (Zolpidem), weet niet of dat echt off label is.

1 like

Ja ik heb even gekeken em voor volwassen is blijkbaar officieel alleen atomoxetine/strattera geregistreerd voor adhd. Terwijl dat helemaal niet de eerste voorkeur is. Bijzonder toch weer hoe dat allemaal werkt soms.

Net als dat je met (lis)dexamfetamine in theorie gedoe kunt krijgen met auto rijden omdat ze het niet kunnen onderscheiden van “echte” amfetamine in zo’n speekseltest :roll_eyes:

Edit: als je die zolpidem krijgt voor slaapproblemen is dat niet offlabel want daar is het wel voor bedoeld

1 like

Vorig jaar zomer ben ik bij de psycholoog terecht gekomen en de diagnose AD(H)D met chronische lichte depressie gekregen en sindsdien vallen er veel dingen op hun plek! Ik kreeg van vrienden vaak te horen dat ik de meest random opmerkingen in een gesprek gooi, dus hen verbaast het ook niet dat ik een diagnose heb gekregen haha. Ik wilde eerst niet met medicatie beginnen om te kijken hoeveel rust een diagnose zou geven en opzich kan ik veel dingen beter relativeren. Ik heb sinds kort een nieuwe baan (in mijn vorige baan was ik erg onderprikkeld) en doordat ik daar nu zoveel méér prikkels heb, toch besloten om medicatie te proberen.

Ik ben nu begonnen met kortwerkende methylfenidaat en die is al een aantal keer opgehoogd (zit nu op 2x per dag 20 mg), maar ik merk eigenlijk niet zoveel? De enige (positieve) dingen die ik merk zijn dat ik opgewekter ben en dat het voelt alsof de tijd langzamer gaat. Ik slaap vaak slecht dus dat mijn vermoeide gevoel weg gaat is opzich wel fijn, maar lijkt me niet helemaal de bedoeling haha. Maar mijn grootste klacht is vooral mijn warrige hoofd en slechte concentratie en daar merk ik helaas geen verbetering in.

Ik vind het echt superlastig om de werking van zo’n medicijn te beoordelen omdat ik het ook vaak vergeet, zeker de middagdosis :sweat_smile: Af en toe merk ik een moeheidsdip, maar negen van de tien keer merk ik niet dat ie inwerkt of uitwerkt.
Hoe lang duurde het bij jullie voordat je het goede medicijn/de goede dosis had gevonden?

Ik ben Sedana niet, maar ik heb het ook allebei en ik twijfel er niet aan dat veel ADHD’ers/autistische mensen het anders ervaren dan mensen met alleen ADHD.
Ik merk ook dat ik met medicatie veel minder overprikkeld ben, dus dat de autist in mij het nu ook makkelijker heeft, al moet ik nu wel oppassen dat ik niet vooral onderprikkeld raak.

1 like

Goddd ik snap weer niks van die terugbetaalregeling site. Heeft iemand anders hier ook ASR (ditzo eerst…nu heet het asr). Ik weet gewoon echt niet wat ik moet screenshotten en waar want in mijn asr app heb ik wel veel rekeningen maar er staat enkel “pharmaceutisch middel” oid.

Ik heb destijds ook mn verzekering zelf moeten bellen voor het juiste overzicht, want dat kon ik zelf niet uit de app of online omgeving halen (ook al stond dat wel op de terugbetaalwebsite oid)

Volgens mij moest ik uiteindelijk zelfs 2 dingen uploaden omdat niet alle informatie in 1 document bij elkaar stond :sweat_smile:

1 like

Droge mond als bijwerking zeker? Vervelend he :tired_face:

Bij mij ging dat na een tijdje gelukkig wel weg!

Droge mond had ik in het begin ook heel erg. Werd minder na een week of twee.
Wat bij mij goed helpt met drinken, om genoeg binnen te krijgen, is een grotere sportfles en ervoor zorgen dat ik er x aantal op heb op een dag.

3 likes

Op werk heb ik bijv een beker dat vast staan, voor het geval dat ik die daar vergeet. Ook nog een handige misschien😂

1 like

Ik heb morgen EINDELIJK de intake bij adhd centraal. Maar duurt dat echt serieus de hele dag? Ik moet er al om 8:00 zijn en het zou tot 16:15 duren :face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes: incl. lunch.

Klinkt allemaal als mijn nachtmerrie.

1 like

Paar uur korter was het bij mij. Neem je eigen tijdschrift mee of oortjes. Ik moest paar keer wachten en verveelde me dood.

1 like

Ja zou ik mijn laptop mee kunnen nemen en beetje kunnen werken? Aka forummen en online shoppen.

En is die lunch met alle andere mensen samen? Of kun je ook anti sociaal alleen zitten

Ja kan. Als je geen adhd hebt dan ben je rond 13:00u wel weer klaar.

2 likes

Ja hoor, ik geloof dat het steeds maar een kwartier ofzo was tussendoor maar wel vaak. Ik had bijv met 4 mensen gesprekken en dan weer die testen, daar zat dus steeds wat tijd tussen. Dus ff laptop openklappen kan zeker. En lunch was gewoon alleen, ze hadden er broodjes voor iedereen liggen ook voor de werknemers gewoon. En een chill koffie apparaat. Vond het al met al enorm meevallen ook al voelde ik me eerst erg opgelaten.

Ik was rond 15:00 klaar. Ligt er denk ik aan hoeveel mensen die dag komen en of alles beetje goed loopt. Als je het niet hebt ben je rond lunchtijd wel klaar.

Ik heb toen een broodje op de bank gegeten met mijn vriend en daarna was het ook tijd om meds in te laten werken voor de test weer.

Aan het eind van de dag was ik wel goed gaar.

3 likes

Hoe gaat het tot zo ver Karl? :relaxed:

1 like

Leuk dat je dat vraagt! Ik vond die aandachtstest met die band om je hoofd echt vervelend; had ik ook een hele vreemde score op. Kreeg helemaal last van mijn ogen ervan. Heb net de medicatie gehad en zit nu even buiten wat te eten.

Het is wel een beetje vervelend allemaal, die gesprekken zo achter elkaar… maar het is anderzijds wel fijn dat je zo binnen een dag weet waar je aan toe bent

1 like