ADHD-topic

Had je ook een veel lager dan verwacht score? Damn mijn zelfvertrouwen was die dag zo gekelderd.

1 like

Ik vind het echt fascinerend dat jullie zo’n hele test hebben doorlopen.

Ik had 3 gesprekken van 1 uur en dat was t.

6 likes

Ik ook :joy:
Toch zijn er ook wat discussies over de test.
Maar als onderzoeker vind ik inmiddels ook de DIVA bijzonder, iemand die de diagnose wil krijgen kan de antwoorden heel makkelijk zo vormen dat het eruit komt, bij mijn vorige werkgever was een familielid niet eens verplicht.

3 likes

Ik ook! En mijn moeder moest een keer mee tijdens die drie gesprekken en dat was het dan. En daarna weer een apart gesprek voor medicatie.

2 likes

Hoefde jij niet die rare computer test te doen? Dat vond ik namelijk echt bijna een marteling. 20 minuten lang naar bewegende vormpjes kijken in een klein kamertje. Mijn god. :face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes::face_with_spiral_eyes:

Ze vinden me complex en willen nu mijn moeder nog bellen over vroeger.

3 likes

Nope

2x in m’n eentje een gesprek en rapporten van school mee en daarna nog een keertje een gesprek met m’n moeder erbij. 3 weken achter elkaar 1 gesprek van 1 uur.

Zo’n hele testdag lijkt me doodvermoeid idd, succes nog!

2 likes

Veel succes nog hopelijk is het duidelijk na het gesprek met je ma

2 likes

Vond dat zelf ook echt lang de hele dag en die testjes een marteling. Maar uiteindelijk ben je er daarna vanaf met die testen en kan je (als je wilt) nog cognitieve therapie daar krijgen. Of groeps. Daar had ik zelf niet zn behoefte aan.

1 like

Het is denk ik ook wel lastig te bepalen hoe het nou echt goed vast te stellen is. Die computertesten klinken wel leuk maar daarvan was toch ook niet per se bewezen dat je daarmee een diagnose kunt stellen dacht ik?

2 likes

de computer testresultaten gaven door de doorslag, had echt significant beter gescoord met medicatie. Dus ze hebben adhd vastgesteld; eerste diagnose waar ik blij mee ben eigenlijk!

19 likes

Oh gelukkig! Fijn dat je er blij mee bent. En dan heb je niet voor niks deze dag gehad

welkom bij de club! :wave:t2:

2 likes

Ah wat fijn dat er een doorslag is!
Hoe voel je je nu?

Een tijdje terug heb ik adhd onderzoek gehad. Uit het onderzoek kwamen heel veel adhd gerelateerde klachten, maar ze hebben me twee diagnoses gegeven waaruit die klachten ook kunnen ontstaan ( paniek stoornis en een persisterende depressieve stoornis). Ze wilde eerst de twee stoornissen behandelen om te kijken of het invloed heeft op die adhd klachten. Hiervoor verwachtte ze 30 sessies nodig te hebben. Ik heb alleen het idee dat ik verkeerd gediagnosticeerd ben. De persisterende depressieve stoornis kan ik me nog wel in vinden, maar de paniekstoornis is iets waar ik niet helemaal achter sta. Vooral omdat ik mijn dagelijkse dingen nog prima kan doen. Ik heb wel losse anxiety klachten en dat is ook wel erg vervelend. Mentaal doet het wel wat met me, maar ik functioneer prima en ontwijk situaties niet + daarnaast heb ik ook niet veel paniekaanvallen. Meer de losse klachten klachten zoals hartkloppingen, last van mijn buik en beven/trillen en soms klappertanden. Maar op die momenten zelf ben ik ook niet bang en kan ik het heel goed relativeren.

Nu ben ik twee maanden verder in de behandeling en vertoon ik nog steeds de adhd gerelateerde klachten en ik vind het lastig omdat de behandeling meer dit op de angst/paniek klachten die er dus amper zijn & mijn stemming. Mijn stemming gaat wel vooruit, maar vind het lastig dat alle adhd klachten nog steeds een gigantisch effect op mijn leven hebben en ik heb het idee dat ik hier niet de juiste behandeling voor krijg. Zijn er mensen nog meer die een soortgelijk verhaal hebben en het idee hebben dat ze een verkeerde diagnose hebben gekregen?

1 like

Ik heb zelf autisme en adhd en de klachten die jij noemt zoals beven en klappertanden heb ik als ik overprikkelt ben en alles teveel is. Dat is dan niet zozeer uit angst maar teveel info voor m’n hoofd om te verwerken. Wat vervelend dat je het idee hebt geen goede diagnose te hebben, ik zou goed gaan opletten wanneer je deze klachten hebt en dat met je therapeut bespreken.

Jaa precies… bij mij komt het ook niet echt voort uit angst. Ik ben altijd nog heel herder en raak bijna nooit in paniek tijdens die losse anxiety klachten vandaar dat ik een paniek stoornis niet helemaal vind passen. Ik heb inderdaad aangekaart dat ik de diagnose niet helemaal vind kloppen. Volgende sessie gaan we daar verder op in. Ik merkte ook pas wat van die anxiety klachten tijdens en na de corona periode. Ik denk dat dit kwam omdat ik de prikkels niet meer gewend was

• ik neem nu de eisen goed door van die dsm5 classificatie en ik voldoe daar niet eens aan? Voel me eigenlijk totaal niet serieus genomen en word daar echt pissig van

Guysss eindelijk weet ik hoe je de juiste screens kunt maken als je A.s.r. hebt en geld terug wil voor elvanse. Hit me up als je het zelfde probleem had.
Nu moet ik het nog insturen xd maar heb eindelijk na een maan ofzo de juiste stappen op de site gevolgd.

3 likes

Huh ja had hier nog nooit over gelezen.
Ik volgens mij zelfs maar 1 gesprek? Waarvan deel met familielid + deel in mn eentje.
Gek dat verschil.

Er is ook geen algemene consensus dat cognitieve testen nuttig zijn voor ADHD diagnose, geloof ik. Meta-analyses vinden over het algemeen geen ADHD-specifieke cognitieve problemen, en cognitieve testen “mogen” alleen ingezet worden naast interviews, rapporten check etc. Niet elke behandelaar zal het dan doen, vgm is het ook vooral ADHD centraal die er gebruik van maakt? Ik hoor bij de GGZ instellingen waar ik mee werk wel eens kritiek daarover

4 likes

Voor de mensen die methylfenidaat gebruiken. Welke hoeveelheid gebruiken jullie per keer? Ik heb 15 mg en het voelt als ‘heftig’.

Ik heb ook een slaap/waak stoornis en vind het heel moeilijk om het 3 x per dag te nemen en ook nog goed kunnen slapen. Vooral op dagen dat ik niet werk is dat lastig. Merk dat ik dan al snel naar slaapmedicatie grijp, terwijl ik dat eigenlijk tot max 1. keer per week wil beperken.

Volgens het schema dat ik gekregen heb zou in de eerste dosis om 9:00 nemen en de laatste om 16:00. Alleen vind ik dat lastig want soms begin in om 7:00 al met werken en soms lig ik om 9:20 nog in bed. Ik mocht het zelf aanpassen naar wat het fijnste voor mij is, maar ben wel benieuwd naar ervaringen.