Ik begrijp je. Ik ben eind vorig jaar ook getest op add, omdat ik dit zelf wilde. Toen ik het mijn ouders vertelde begrepen ze het ook niet echt, maar tijdens het gesprek met de psycholoog herkende mijn moeder toch veel kenmerken bij mij, zo ook herkende ze dingen van toen ik nog op de basisschool zat. Ik hoop op dat het voor jou ook goed komt!
Ik hoop het ook! De psycholoog gaf al aan dat het niet alleen gebaseerd wordt op wat mijn ouders zeggen over mijn jeugd maar ook wat daarna nog is geweest. Ik denk dat een test al veel rust gaat brengen.
Dit staat ook in de bijsluiter van methylfenidaat, ik vroeg het me laatst ook af maar mijn huisarts zegt dat dat komt omdat er veel onderzoek gedaan is naar de werking en bijwerkingen bij kinderen en niet bij volwassenen geloof ik, maar hij zei dat het geen probleem is zolang het werkt
Uit mijn hoofd: alle medicatie voor ADHD bij volwassen wordt formeel nog off label voorgeschreven. Het is nog niet officieel bewezen of goedgekeurd volgens het bedrijf wat medicatie goedkeurt in Nederland.
Als je wel informatie wil over adhd bij volwassen dan kan je kijken wat Betty Kooijman publiceert. Zij is een bekende psychiater gericht op adhd bij volwassenen.
Ik twijfel nog vanwege de stapel nog te lezen. Aanrader?
Weet iemand hoe het zit met bovenstaande medicijnen (methy nog wat en dexam) en de beïnvloeding van je vruchtbaarheid (bij mannen dan voornamelijk). Mn vriend heeft het gevraagd maar ze gaf een nogal simpel antwoord en vond dat niet erg geruststellend
Erectiestoornissen zie ik zo snel wel maar alleen bij methylfenidaat. Bij dexamfetamine verminderd libido.
Niets over vruchtbaarheid.
Yes vrijdag gekocht, gister in 2 keer uitgelezen. Heb me kapot gelachen om de herkenbare stukken. Vind het zeker een aanrader.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met rijles/rijden met add/adhd. Ik kan hier niet zoveel over vinden op internet. Ik heb namelijk al twee jaar rijles en het blijft moeilijk. Hebben jullie misschien tips voor mij?
Ik zou wel met je mee willen denken, maar vraag me af wat er nog precies moeilijk is en waar je precies tips voor kan gebruiken
Ik vind het vooral lastig om alles tegelijkertijd te doen. Het kijken, reageren op het verkeer en dan tegelijkertijd ook de bediening van de auto zeg maar. Het is echt alsof mijn hersenen niet zo snel kunnen werken . Vandaag ging mijn rijles ook minder goed dan de vorige keren en dat voel ik me ook altijd gelijk zo slecht daarna.
Ik dit ook gehad! Dan kwam er een rotonde in de buurt kwam dacht ik vaak oké nog even tijd, maar daardoor was ik dan uiteindelijk te laat met remmen en terugschakelen etc. volgens mijn instructeur. Of dat ik heel even naar iets kijk (of als ik met iemand praat) en dan remt de auto voor me ofzo dus dan schok ik enorm (ben ik nog steeds bang voor).
Uiteindelijk heb ik een superrelaxte instructeur gehad nadat ik een tijdje gestopt was met lessen. Die heeel kalm was (wat ik eerst irritant vond) maar daardoor was ik zelf ook veel relaxter, ipv dat de instructeur zei van ‘je moet nu al beginnen met terugschakelen hoor waarom doe je dat niet!!’ Waardoor ik vet in in de stress of opgefokt raakte en me superrot voelde achteraf. Misschien niet echt tips maar ik begrijp je frustratie. Uiteindelijk had ik gewoon wat meer tijd nodig denk ik om me vooral ook op m’n gemak en zelfverzekerder te voelen in de auto.
ik heb er ook ongeveer 2 jaar over gedaan! ben zelfs weggestuurd bij mn 1e rijschool omdat ik te eigenwijs was (??)
als de instructeur zei ‘dit moet zo’ en ik vroeg ‘waarom?’ wilde hij daar geen antwoord op geven, dat werd blijkbaar als te bijdehand gezien haha
uiteindelijk na 5 keer geslaagd met een faalangst-examen wat veel meer op eigen tempo ging + de examinator praatte niet tegen me wat daarvoor echt een strijd was.
ik kon niet én praten over welke school ik deed met iemand op de achterbank én op de weg letten.
ik ben nog steeds vrij onbeschoft als ik iemand moet chauffeuren, als diegene teveel kletst en ik moet even goed opletten zeg ik gewoon ‘even stil nu’ en als ze dat kut vinden hebben ze pech
uiteindelijk wordt het vanzelf meer een automatisme en komen de prikkels minder hard binnen, maar ik weet niet hoe je dat zelf kan versnellen!
Bedankt voor jullie reacties! Hiervan krijg ik weer wat meer zekerheid van dat ik het wel kan.
Ahh ja het gaat uiteindelijk écht goedkomen! Ik heb geen ADHD maar herken wel de moeite om alles ineens zo snel te integreren en te schakelen en heb ook best moeite gehad met rijles. Mijn 1e instructeur was ook snel mopperig en zei ook wel van “nou, dat je het nou nóg niet snapt zeg…” en hij wist ook niet zeker of ik zou slagen wanneer ik zou gaan afrijden (self fulfilling prophecy - ben dus ook twee keer gezakt). Toen ben ik overgestapt naar een heeeeeel rustige rijlesman en dat was zó fijn! Hij gaf me echt het vertrouwen dat ik het kon en gaf me echt de tijd ofzo. Toen ben ik zoveel gegroeid in korte tijd en uiteindelijk geslaagd
Mij hielp het btw ook wel om moeilijke kruisingen soms thuis even uit te tekenen en dan te bedenken wie ook alweer eerst voor ging enzo
@Noot Ja dit! Of in Google Street View de rotonde pakken, kijken naar welke baan je moet etc
Super lief al je tips, bedankt! Dit helpt heel veel.
Ik heb vrijdag mijn eerste gesprek / test met mijn vriend en hoe ik in mijn volwassen leven ben en volgende week woensdag het gesprek met mijn ouders over mijn jeugd (add). Het is toch wel een beetje spannend. Ik heb steeds idee dat ik mij maar aanstel en het helemaal niks is. Ik had bijvoorbeeld geen moeite met mijn rijbewijs halen (1x gezakt) maar krijg bij het koken vaak wel errors in mijn hoofd omdat ik dan te veel te gelijk moet doen.
Niet iedereen heeft moeite met hetzelfde / loopt tegen dezelfde dingen aan. Als jij niet exact hetzelfde hebt als een ander, betekend dat niet dat jij je aanstelt!
Overigens herken ik je gevoel wel hoor. Ik dacht ook dat ik me aanstelde en dat het wel meeviel, en dat ik het groter maakte dan het was, maar uiteindelijk ‘scoorde’ ik op alle onderdelen 7 uit 9 of hoger. Bij mij was dat vooral angst omdat ik hoopte op een diagnose (want dan wist ik eindelijk waar mn gedrag vandaan kwam) maar bang zijn dat er weeeer niks uitkwam, waardoor ik het al af ging zwakken uit een soort zelfbescherming.
Succes vrijdag!