Dankjulliewel allemaal, heb het bericht even verwijderd maar ik en wij gaan ermee aan de slag.
Ik heb een vraag aan jullie:
Ik zit nu in een behandelingstraject voor angststoornis en dingen uit mijn jeugd verwerken. Een eventuele diagnose voor ADD wordt pas na de behandeling in gang gezet, omdat ze hebben aangeven dat de ADD symptomen misschien wel door mijn angststoornis komen.
Ik was daar toen mee eens, maar nu ik verder in de behandeling zit en het iets beter met me gaat, zou ik toch willen weten of ik het nou echt heb of niet, omdat ik denk dat het juist bijdraagt aan mijn angst? En hopelijk kan medicatie mij wat meer rust geven.
Kan ik dat bij mijn psycholoog toch aangeven of zullen ze eerst wachten tot de behandeling voor angststoornis is afgesloten? Hoe wordt zo een diagnose gesteld bij volwassenen? Vind het best spannend omdat ik over de jaren goed heb geleerd hoe in mijn innerlijk chaos kan verbergen.
Ik zou wat je hier schrijft gewoon bij je psycholoog aankaarten!
Thanks en ook @littlenumbers!
Ja, ik ga het sowieso bespreken! Maar ik vind het fijn om te weten hoe en wat ik kan verwachten. Waar ik nu behandeld wordt hebben ze alleen (even) geen psychiater, alleen een psycholoog, ik hoop niet dat ik weer met iemand anders moet gaan praten.
Ik heb geen ouders meer, geen rapporten of familie die mij zo goed kent, alleen mijn eigen herinneringen. Mijn vriend kan dan wel vragen beantwoorden.
Hoi, ik meld me hier ook even!
Hoe gaan jullie om met hyperfixaties op nieuwe hobby’s? En dan vooral uuuren alles lezen, filmpjes erover opzoeken, nergens anders aan kunnen denken en vervolgens alles
kopen en het na een paar keer niet meer gebruiken/concluderen dat je toch te veel/de verkeerde spullen hebt gekocht.
Ik ben dit: Being called a "Jack of all trades" is more a hint at an invervention ... | TikTok
Mijn psycholoog focust vooral op wie ik ‘echt’ ben en wat ik leuk vind ipv dat ik steeds iets nieuws uitzoek en me daar helemaal op stort, maar je suis dave uit het filmpje en ik weet niet wat ik moet doen
Oh man, dat filmpje Ik was zo blij toen ik dat vond. Het is zo intens herkenbaar.
Wist echt niet dat dit een ADHD ding was, dacht weer eens dat het “normaal” was en dat iedereen dit doet.
Helaas geen tips. Ik heb inmiddels maar (het grootste deel van de tijd dan) geaccepteerd dat ik voor altijd van hobby blijf wisselen. En dat ik waarschijnlijk nog heel veel onnodige bedragen ga uitgeven, voor nog vollere kasten. Of nog meer games. Meer bordspellen. Etc. Etc. Etc.
Het enige voordeel is dat ik eens in de zoveel tijd iets tegenkom en dan denk: oh ja, leuk, dat had ik, let’s go again. Maar soms kan ik er ook wel om janken, omdat het dan heel overwhelming voelt. Of zo’n fase dat er niets leuk is, en ik alleen maar lamlendig onder een dekentje op de bank lig te zwelgen.
Jammer dat de psycholoog nog niet heeft kunnen helpen. Ben inmiddels wel benieuwd wat je hier dan aan zou kunnen doen? Medicatie helpt hierbij voor mij in ieder geval niet.
Ja haha ik had me ook nog nooit zo gezien gevoeld totdat ik dat filmpje zag
Denkt dat je me alsnog wel een tip hebt gegeven, want die weerstand helpt natuurlijk totaal niet.
En het heeft soms ook leuke kanten idd.
Maar zit nu vooral in de overwhelming fase met al m’n kasten vol hobbyspullen en dan ga ik denken aan alll het geld dat ik daaraan heb uitgegeven
Ik heb dit zelf dus echt niet! Doe al meer dan 10 jaar dezelfde sport/hobby en ook nooit tijdelijke andere dingen gehad eigenlijk.
Waarom kan ik nooit eens een echt succesmoment hebben ik heb na maanden uitstellen eindelijk een tijdschrift opgezegd (ja inderdaad, 2 minuten werk) dat ik al heel lang niet meer las. Helemaal blij, trots, successful adulthood enzo.
Kijk ik even later op m’n rekening, is er voor een ander tijdschrift dat ik eigenlijk ook niet meer wil een afschrijving gedaan, voor een heel jaar verdorie
Ik snap je gevoel. Mijn zus is heeft het ook en daardoor heb ik altijd gedacht dat ik het niet ‘kon’ hebben. Deels omdat zij dat zei net zoals bij jou, maar ik ging bepaalde dingen waar ik last van dan vergelijken met haar. “Zij heeft X veel erger dan ik”, dus dan kan ik het niet hebben. Totdat ik op een gegeven moment dacht tja, ADHD kan per persoon een heel andere uitwerking hebben. Ik liep toch tegen bepaalde dingen aan en op ik kwam op een punt dat ik het gewoon graag wilde weten. Als ik het dan niet zou hebben zou ik alsnog last hebben van bepaalde dingen en vanuit daar dan toch hulp daarvoor willen krijgen. Ik heb dus toch de stap gezet en ben een aantal weken geleden gediagnosticeerd. Ik snap je gevoel want ik heb nu ook een soort imposter syndrome want misschien heb ik het ‘niet erg genoeg’, maar dat is onzin eigenlijk en kan zomaar ook een onderdeel zijn van ADHD en het twijfelen aan jezelf. Uiteindelijk wil jij jezelf helpen en of je het nou hebt of niet, vanuit daar kun je aan de slag met de dingen waar je tegenaan loopt.
Ik ben ook naar mijn psycholoog gegaan met het idee dat ik adhd had. Toen uiteindelijk kwam de diagnose paniek stoornis uit en een persisterende depressie stoornis eruit. Achter de paniek stoornis sta ik achteraf gezien niet helemaal, ik heb het idee dat die paniek stoornis klachten voortkomen uit onbehandelde adhd. Ik weet dat een paniek stoornis enorm breed kan zijn, maar ik heb vaak losse paniek klachten Ipv alles in één keer. Denk maar aan hartkl
Mijn psycholoog wilde eerst deze twee diagnoses aanpakken en wilde dat ik stabiel werd. Nu ben ik een langere periode stabiel geweest (4 maanden) en wilt ze het adhd onderzoek herzien, nu blijkt dat ik nog alle klachten heb na behandeling van de twee stoornissen
Ik heb 22 september het advies gesprek na aanleiding van adhd onderzoek (gesprekken met m’n fam, diva 5, psychiatrisch onderzoek, de hele situatie). Vind het dan toch wel weer spannend, straks heb ik alles gefaked ofzo
Ik heb net mijn 4e agenda van dit jaar gekocht, please alle tips zijn welkom. Hoe zorg je ervoor dat je overzichtelijk dingen opschrijft?
Heeft iemand een duidelijk voorbeeld?
Ik heb dingen voor opleiding zoals opdrachten, scriptie, stage met lessen plannen, vergaderingen en onregelmatig kantoor en soms thuis werken. Soms sport en doktersafspraken. En 2 x per maand naar buitenland weekend. God ik had een grotere agenda moeten kopen.
Ik heb al prioriteiten a b c geprobeerd, verschillende kleuren enz voor verschillende dingen, highlighten wat het belangrijkste is…
Maar ja ik doe dan de helft highlighten en de andere helft vergeet ik.
Dat kleurensysteem is ook ruk want wie heeft altijd pennen en stiften mee?
A b c ja alles werd A bij mij en deed ik het alsnog niet.
Ben ook alle cgt tips vergeten, dat was 5 agenda’s terug dat ik het geprobeerd heb
Misschien is dit niet wat je wilt horen, maar weet je zeker dat een papieren agenda voor jou het beste is? Ik heb dit zelf namelijk heel (veel) te lang volgehouden. Met precies wat jij beschrijft + 12 nieuwe agenda’s en notitieboekjes. Al-tijd het overzicht kwijt.
Van mijn psycholoog kreeg ik toen de tip om Google Agenda te gebruiken. Je kunt daar namelijk heel overzichtelijk en met vaste kleurtjes, afspraken noteren. Maar ook herinneringen instellen, notities maken, etc. Voor mij werkt dat beter (nog steeds niet 100%, helaas). Ook omdat ik mijn telefoon altijd bij me heb. En op de computer staat alles aan elkaar gelinkt.
Zo niet, sorry voor mijn hele verhaal
Ja heb ook heeel vaak online van alles bijgehouden, outlook en google maar ook van die notion achtige dingen… ik heb gewoon geen systeem om alles te ordenen omdat het allemaal verschillende dingen zijn. Toen ik alleen op kantoor werkte elke dag vaste tijden en verder niks bijzonders deed na werktijd, ging het wel “prima”
Qua hobby’s heb ik nooit echt iets gehad wat ik lang leuk vond maar word altijd wel blij van mezelf helemaal in te lezen om een onderwerp wat me dan helemaal boeit en als er niks meer bij kan qua informatie ben ik er klaar mee. Merk ook dat ik vatbaar ben voor impulsief shoppen als ik me rottig voel wat ik bijvoorbeeld nu heb door het gigantische vastlopen met deze trip. Voel me dan zo’n failure met dat het gewoon niet even lukt en alles zo’n onoverzichtelijke rotzooi is en daar dan weer commentaar op krijg.
Google Agenda heeft dat systeem wat jij nodig hebt. Je kunt verschillende “agenda’s” maken voor verschillende agenda’s waarvoor jij 4 losse papieren agenda’s koopt, kun je het in Google allemaal in één overzicht maar ook tegelijk apart bijhouden. Door er verschillende kleuren aan te geven zie je precies wat wat is.
Ideeën voor de verschillende kleuren:
- Scriptie
- Stage
- Werk (kantoor of thuis kun je ook apart doen, maar je kunt ook een locatie in de afspraak vermelden)
- Privé afspraken
- Sport afspraken
- Vakantie / vrije dagen
Bij alles kun je begin- en eindtijden en een locatie invullen en daarnaast of het een terugkerende afspraak is.
Ik heb zelf nu ook met Google Tasks mijn huishouden in terugkerende taken ingevoerd dus ik krijg elke week/maand op vaste momenten een melding wanneer ik welke (kleine) huishoud taak moet doen.
En ik zag laatst op TikTok een AI app waarin je taken kan invoeren (zoals slaapkamer opruimen) en daarin kan je aangeven in hoeverre je die taak uitgesplitst wil hebben in kleine stapjes, zoals kleren opruimen, oppervlaktes leeg, bed verschonen etc. Maar ik ben heel even de naam kwijt. Is denk ik ook ideaal als je een taak hebt maar niet weet waar je moet beginnen.
Jaa ik ben dus ook heel vatbaar voor dingen kopen als ik me niet zo goed voel. Ofwel eten of iets anders om mezelf op te vrolijken of allerlei “nuttige” dingen die mn leven dan een stukje beter zouden kunnen maken… En zo is er altijd wel een aspect van mn leven dat ik wil fixen daardoor; schoonmaakspullen, gezichtsverzorging, dingen voor sporten, kan dan echt van alles zijn. Het werkt uiteraard zelden echt🥲
Oh dat klinkt wel heel goed, ik deed eerst dan ook alles in 1 ding zetten maar dit lijkt me wel wat! Ff uitzoeken en proberen. Thanks