ADHD-topic

Waarom kan ik nooit eens een echt succesmoment hebben :joy:ik heb na maanden uitstellen eindelijk een tijdschrift opgezegd (ja inderdaad, 2 minuten werk) dat ik al heel lang niet meer las. Helemaal blij, trots, successful adulthood enzo.
Kijk ik even later op m’n rekening, is er voor een ander tijdschrift dat ik eigenlijk ook niet meer wil een afschrijving gedaan, voor een heel jaar verdorie :hot_face:.
En dit is nou altijd zo, met alles. Continu het ene gat met het andere vullen ofzo.

3 likes

Ik kwam dit tegen ergens op reddit van de week. Oh ik zou toch willen dat al dit soort dingen bij mij ook daadwerkelijk gewoontes waren die geen moeite kosten :sweat_smile:

Gewoon al de hele riedel in de ochtend voor ik de deur uit ben naar werk en ook dingen als ontbijten en lunch/eten maken om mee te nemen erbovenop (en dus ook geschikt eten in huis hebben, schone bakjes/bestek etc). Mezelf de douche inslepen, de moeite nemen qua gezichtsverzorging etc, outfit bij elkaar zoeken (deels uit de kast, deels de wasmand met schone was of wat er nog aan het rek hangt) en vaak nog weer wisselen omdat het niet “klopt”. Niet vergeten medicatie in te nemen, tanden te poetsen etc. Om nog maar te zwijgen over het snoozen en daadwerkelijke opstaan uit bed 🫣 Alles kost al zo’n moeite op de één of andere manier he.

16 likes

Haha wow de schrijver van dat boek heeft duidelijk geen adhd inderdaad. Natuurlijk is het een huge pain in the ass om m’n tanden te poetsen en moet ik mezelf dwingen te douchen. Doe het wel, maar moet vaak echt al wel van alles forceren :sweat_smile:

1 like

Echt dit en nu heb ik ook opeens ( niet echt opeens) 2 kinderen die ik samen met mij de deur moet uitkrijgen en die ook al die dingen moeten doen. Echt mission impossible.

2 likes

Dit heb ik laatst geprobeerd en is echt ideaal.

Voor de rest zei mijn psycholoog: gebruik 1 notitieboekje voor alles wat je wilt doen of gebruik google Calendar. Ik doe een mix van beide. Online en overal waar ik ben in calendar. Per week als ik een to do lijst (op prioritering: vandaag, deze week of deze maand zodat ik kan schuiven) of een braindump, neem ik de week even door.
Werkt prima!
En soms niet. Dan it is what it is.

3 likes

Om mijn (vooral werk)ochtenden en avonden een beetje soepel te laten lopen gebruik ik een checkpad die je zelf aan kunt passen (heeft een voor en achterkant) - moest me er wel even overheen zetten want het is eigenlijk een kleuterding maar met wat fantasie qua plaatjes werkt het voor mij heel goed om de rijtjes af te werken. Om dan na een paar weken te stoppen en denken, nu weet en kan ik het zelf wat dus nooit zo is ofc en dan begin ik er weer mee

Mijn ochtendkant: opstaan, even buiten zijn, douchen etc (kleren klaarleggen enzo staat aan de avondkant), eten + eten maken voor op werk, medicatie (plaatje is een drinkbeker maar ik doe net of t een pillenpotje is), tas inpakken voor werk, tandenpoetsen, op de fiets naar werk

Dit is ‘m

Oh ja vergeten: die dingen daarachter kun je dus omdraaien zodat je een visuele reminder hebt of je iets hebt gedaan of nog niet

12 likes

Ik ben vandaag dus ook vergeten mijn eten mee te nemen terwijl ik het had klaargelegd, na werk moest ik iets ophalen wat laatste dag bij postkantoor lag, geen portemonnee meegenomen :sweat_smile: En alsnog als ik dit niet had getypt had ik niet aan mijn portemonnee gedacht. Mijn tas reist ook elke dag onuitgepakt met me mee.
Omg dat 3 x omkleden in de ochtend ook zooo frustrerend. En ben ook elke ochtend pony’s aan het aaien en dan moet ik keihard fietsen om niet te laat te komen. Allemaal voor 7 uur.

1 like

Ik gebruik hiervoor een app (routinery). Het is betaald maar je kan gratis 2 routines er in zetten.

Ik heb een ochtend en een avondroutine in gezet. Vooral die van de avond is fijn want als ik het niet gebruik, dan moet ik weer 3 keer of zo opstaan omdat ik iets ben vergeten.

@littlenumbers ik heb er inderdaad ook moeite mee om een routine vast te houden. Als ik zie hoe mijn vriend zich klaar maakt voor werk, hij doet zonder moeite/nadenken alles stappen en vertrekt altijd mooi op tijd. Ik ben of een half uur te vroeg of veels te laat

3 likes

He wat een goede tip, dankjewel! Kende ik nog niet.

Ik gebruik zelf geen Google planner dus geen idee of het echt toegevoegde waarde heeft maar Cynthia heeft een digitale versie van structuurjunkie uitgebracht. Die kan je ‘schrijvend’ invullen en typen. Misschien is het wat

(zelf gebruik ik al jaren de business agenda van essencio met een schrift ernaast voor de to do dingen. Beste combi ooit en vooral de bedte agenda ooit)

2 likes

Na heel veel medisch gedoe mocht ik toch weer aan ritalin beginnen heb andere dan normaal meegekregen dus ben benieuwd. Maar mijn hemel, ik dacht dat het niet meer zo veel deed maar na bijna 2 maanden zonder merk ik pas dat het echt wel iets (nog) deed. Was elke avond zo kapot moe omdat niets meer gefilterd werd. Om van mijn werkhouding nog maar te zwijgen.

4 likes

Heel fijn dat je merkt dat het je helpt! Heel herkenbaar wat betreft de werkhouding, als je in ieder geval mindere motivatie bedoelt. Sinds het starten met bupropion in juni, lukt het me gelukkig iets beter om gefocust te blijven en overzicht te krijgen wat betreft mijn taken.

Ik heb lang geleden onderzoeken gehad, uitkomst genoeg kenmerken van add met de ernst om er genoeg last van te hebben, maar net niet om er de naam aan te gegeven. Destijds met een psycholoog in zee gegaan en uiteindelijk toch naar een psychiater doorgestuurd om met ritalin te starten. Heb dit tijdens mijn studie geslikt, daarna gestopt omdat ik toen wel wat werkte maar nog thuis woonde en het toen wel kon handelen. Inmiddels woon ik een aantal jaar samen met mijn vriend en merk ik dat de combinatie huishouden, werk en een relatie ooit best veel is wat ook resulteert in minder gezellige momenten. Nu wil ik weer hulp gaan zoeken maar ik weet niet precies waar. Ik hoop via de huisarts naar de poh te kunnen voor een voor nu laagdrempelige stap

Zou je hulp willen wat betreft medicatie of dat iemand met je meekijkt met hoe je je leven/routines het beste kan indelen? Naar de huisarts gaan lijkt me sowieso een goede eerste stap! Het is waarschijnlijk moeilijk om het initiatief te nemen om te bellen; is het bij jouw huisarts mogelijk om online een afspraak te maken? Dat vind ik altijd prettig om te doen, misschien zorgt dat bij jou er ook voor dat de drempel om hulp te zoeken wat lager is.

3 likes

Ik weet t niet zo goed, sta open voor alles. Online is wel een optie, dan kan ik bij de toelichting ook typen ipv onthouden wat ik wil zeggen :sweat_smile: ik merk ook dat ik thuis last heb van emotieregulatie en buien, juist ook omdat dat de veilige situtatie is, dasr moet ik ook dingen mee

1 like

Ik word helemaal leip van mezelf en ik denk dat het heel verstandig zou zijn om weer medicatie te gaan gebruiken. Maar ik vind het ook echt heel eng.

M’n eetbuien en emotie eten hebben heel veel te maken met ADHD en ik krijg het gewoon niet onder controle, hoe vaak ik ook al hulp heb gehad van een psycholoog. En toen ik Ritalin slikte ging het wel een stuk beter, maar toen had ik weer vet veel last van andere bijwerkingen.

Maar nu wil ik graag iets proberen qua medicatie. Maar ik durf er eigenlijk niet zo goed mee naar de huisarts. Omdat ik bang ben dat hij stom gaat doen over m’n gewicht en me dan door gaat sturen naar een psycholoog of diëtist.

En moet je überhaupt bij je huisarts zijn als je weer ADHD-medicatie wil na een paar jaar niet gebruiken? Of moet dat voorgeschreven worden door een psycholoog/psychiater?

1 like

Hangt puur van de huisarts af. Als een huisarts zich hiervoor bekwaam voelt dat kan het maar soms hebben ze liever van niet. Ook belangrijk is dat ze een eindbrief van de psychiatrie hebben.

1 like

Ah oké. Ik ga morgen wel even bellen. Ik heb ooit wel eens ritalin gekregen zonder dat ik een diagnose had. Toen begon de apotheek moeilijk te doen geloof ik (terecht haha) en toen ben ik daarna naar ADHD-centraal geweest. Maar dat traject is nu al jaren afgesloten en ik gebruik ook al jaren niks meer.

1 like

Denk dat als je ADHD centraal weer contacteert dat zij mogelijk wel iets kunnen? Want je dossier is lijkt me niet gewoon definitief afgesloten van nooit meer iets mee doen-kaliber.

Trouwens ik meen me al dagen voor te nemen om PsyQ weer eens te contacteren met hoe het ervoor staat qua eerste afspraak maar, je raad het al, ik vergeet het de hele dag lang en op momenten dat ik niet meer kan bellen is het een OH SHIT ik moest nog bellen-moment :facepalm:

Ja ik heb geen idee eigenlijk hoe dat gaat met medicatie. Zij hebben toen medicatie voorgeschreven, maar mijn dossier is daar wel gesloten. Maar ik denk dat zij wel meer verstand hebben van medicatie op het gebied van ADHD dan m’n huisarts. Misschien dat ik ze even een mailtje stuur inderdaad.