ADHD-topic

Ik ben met hetzelfde vraagstuk naar de huisarts geweest deze week, ben ook gestopt vanwege de bijwerkingen. Ik word weer opgestart met hetzelfde recept als ik destijds van adhd centraal heb gehad. Als ik weer teveel last krijg krijg ik een psychiatrisch medicatie consult om me op iets anders in te stellen.

3 likes

Een psycholoog mag geen medicatie voorschrijven. Een huisarts of psychiater wel. Niet iedere huisarts is er happig op om adhd medicatie voor te schrijven. Maar een psychiater vinden die alleen farmacotherapie (dus alleen medicatie) wilt doen zijn lastig te vinden of er is een wachtlijst. Mocht je huisarts lastig doen, kan je aangeven dat iedere huisarts voor dit soort zaken een intercollegiaal consult met een psychiater kan aanvragen.

5 likes

Mijn therapeut zei laatst terloops dat lang in dingen blijven hangen en dingen niet los kunnen laten (stomme dingen) ook bij ADHD hoort.
Ik kan daar op Google niet iets specifieks over vinden, weten jullie waar ik daar info over kan vinden?
Ging bv over een terugkerende situatie waar ik zuur ovdr blijf (en daar ook naar handel) ipv het loslaten/er overheen stappen)

Ik kan er in dit topic trouwens ook niks over vinden maar heb mn hele zwangerschap dit topic ontweken want te confronterend toen ik geen medicatie mocht

4 likes

Heel herkenbaar. En het hoort zeker bij ADHD.

Ben net even gaan Googlen, maar in het Nederlands is er heel weinig over te vinden. Gek genoeg? Terwijl het in mijn behandeling ook zeer regelmatig aan bod is gekomen. Als je in het engels zoekt naar: ADHD overthinking, komen er wel wat artikelen naar boven. Het past volgens mij in het straatje met alles over analyseren.

Vind dit persoonlijk overigens een van de meest irritante symptomen. Probeer meermaals per dag mijn inner-Elsa te channelen, maar zelfs dan let ik het meestal niet gooo❄️

3 likes

Oh dit herken ik ook heel erg.

2 likes

Oh heel herkenbaar! Ik ben nog steeds niet over m’n ex heen (1,5 jaar geleden), kan heel moeilijk een andere jongen loslaten (al 8 jaar) en denk nog steeds bijna dagelijks aan vriendinnen waar in al 7 jaar geen contact meer mee heb. Ook situaties die ik maar in hoofd blijf afspelen.

Gek eigenlijk dat daar zo weinig over te vinden is!

7 likes

Ja als ik zoek op adhd dingen loslaten dan vind ik alleen blogs van moeders die hun adhd kind moeten loslaten haha

Heb wel dit gevonden!

3 likes

Ik ben ook altijd verbaasd als andere mensen dan een situatie wél los kunnen laten na een tijdje :joy:

Vandaag ipv mijn belangrijke taken bijwerken waar ik al maanden mee achterloop heb ik de keuken tot in de puntjes gepoetst. Voegen, plafond, afzuigkap, nieuwe kit, koelkast… Prioriteiten stellen is echt onmogelijk pff. Vind poetsen ook echt satisfying want je ziet meteen resultaat na een dag schrobben. Met mijn taken zie ik dan geen resultaat maar ja moet ze toch eens uitvoeren.

4 likes

Ja hier kan ik ook heel lang om iets blijven zitten of er zo overheen zijn alsof er nooit wat was. Weggooien is trouwens iets waar ik echt bijzonder slecht in ben want ja, dat is toch ook een vorm van loslaten in een zekere zin.

Tot deze reactie dacht ik het niet kunnen loslaten meer zat in geen closure hebben, nog doorwerkend trauma, etc., maar wie weet juist ook wel weer juist versterkt door the joys of probable ADHD?

Ja vreselijk! Ik heb onlangs op werk iets fout gedaan en kan het niet loslaten. Terwijl het is echt een mini iets, het is alweer opgelost en er is niets in de brand gevlogen. En toch blijf ik maar ermee bezig en tegen mensen soort van mijn excuses maken (terwijl die dan zoiets hebben van huh je hebt een vinkje verkeerd gezet en het weer opgelost daarna). Vind het vooral heel slordig van mezelf terwijl ik ook zo vaak dit soort dingen bij anderen opmerk en dan zoiets heb van ‘kan gebeuren’.

1 like

Rot :frowning: Zijn er manieren waarvan je weet dat ze werken om de binnenkomende prikkels wat te verminderen/filteren? En zijn het meer externe prikkels (als in: zonnebril als je het te fel vindt, of dempende oordopjes voor geluiden etc.) of overprikkeld door jezelf en je hoofd? Mocht het het laatste zijn zou het misschien kunnen helpen om een soort kleine gebruiksaanwijzing te maken van jezelf. Heb ik een tijdje geleden voor mezelf gedaan en helpt goed en was ook nog leuk om te doen haha. Staan dingen op die voor iemand anders misschien logisch zijn maar die mij toch altijd weer hersencapaciteit kosten (als ik in de winkel sta kan ik ineens niet meer bedenken wat ik lekker vind om te drinken of snacken, kleine reminders om mijn werkdag wat fijner door te komen, klusjes die ik in huis zou kunnen doen). Het is een beetje geïnspireerd op het ‘dopaminemenu’ maar dat is het niet - voor mij is het meer een reminder/keuzemenu haha. Kan je gebruiken als screensaver, telachtergrond, op de koelkast/in een kastje in de keuken plakken etc. Heb er in het voorbeeld even een paar van mezelf naast elkaar gezet.

Weet niet of het leesbaar is

Ik bedenk me net dat dit totaal ongevraagd advies is want je stelt helemaal geen vraag, maar wie weet heb je er iets aan!

18 likes

Zeker leesbaar en leuk vormgegeven! Hier haal ik echt inspiratie uit.

Ik wilde ook een checkpad maken voor ochtend en avonden, maar struggle nog wel met het idee om die op een zichtbare plaats te hangen. (nog geen diagnose dus ook nog wel wat schaamte) maar binnenkant van een kast vind ik echt een goede ook! Die deirtjes zijn toch dicht als er bezoek is.

Dank dank dank!

2 likes

Dat menu is zo leuk gemaakt! Heb je dit zelf vormgegeven?

Als ik merk dat ik overprikkeld ben heb ik vaak ook zn rush van doorgaan tot iets af is. Nu probeer ik die overprikkeling te herkennen en dan optijd even eruit te gaan.
Op werk ga ik even tien minuten op de wc zitten bijvoorbeeld met mijn ogen dicht. Vaak niet genoeg maar langer wegblijven vind ik dan ook weer niet kunnen. Thuis probeer ik even om toch rustig te zitten (valkuil) wat te eten of drinken en dan weer door te gaan. In het weekend geef ik mezelf soms een peuter time out door op bed te liggen. :sweat_smile:

1 like

Wat fijn en goed! Inderdaad gewoon op een plek bewaren waar jij je prettig bij voelt. Het is een hulpmiddel voor jou zelf, dus dat hoeft dan ook niemand anders te zien als jij dat liever niet wil.

@Clancy Kon ik dat maar!! Haha, is een gratis canva template (Emerald Green Yellow Handwritten Doodles Menu - als je dit zoekt dan vind je 'm en ik heb gewoon gedupliceerd en de kleuren aangepast voor de 2e bladzijde).

Jaaa dat ken ik ook! Dat je echt probeert om in zo’n zone te komen om nog even door te zetten terwijl je eigenlijk wel voelt dat dat niet kan. Wel een goeie om dat zo te doen, zo simpel eigenlijk maar nog nooit over nagedacht dat je daar gewoon even kan zitten met je ogen dicht. Ga ik proberen!

1 like

Oh, hou ons op de hoogte svp! Ik ben blij voor je, klinkt hoopvol! Mijn wachttijd is nu 60 weken… . En heb al een aantal keer met de zorgverzekering gebeld over zorgbemiddeling, maar ik heb nog nooit zo’n inhoudelijk gesprek gevoerd en wordt altijd met een kluitje het riet in gestuurd. Tot boosheid of janken (mijnerzijds) aan toe :grimacing:

Ik quote mezelf even, ik heb namelijk gisteren de officiële diagnose gekregen. Ben aan de ene kant opgelucht dat het nu duidelijk is, maar ook wel raar om op een andere manier naar mezelf te kijken, het voelt nu alsof ik een vergrootglas op mezelf heb gericht.

Nu even gaan kijken of ik via de huisarts medicatie kan krijgen of dat het toch via een psychiater moet.
Ben ook heel benieuwd hoe medicatie bij me gaat werken. Ik hoop vooral dat het minder druk in mijn hoofd is waardoor ik niet zo vergeetachtig ben.

4 likes

Oooh is dat voor jullie ook herkenbaar dat je weer eens iets er uit flapt wat zonder achtergrond informatie en context niet overkomt zoals je het bedoelt? Meer negatief of bot of weet ik het in elk geval niet zoals het moest.

Ik had weer eens zoiets en dan denk ik alleen maar ja nee fuck dat bedoelde ik helemaal niet en wat denken ze nu en moet ik dan nog een berichtje appen of het laten voor wat het was?! Dan slaat je hoofd totaal op hol voor iets waar de ander misschien al geen eens aandacht meer aanschenkt. Maar ja je wilt wel dat dingen goed overkomen en zo klonk dit niet dus ugh. Nou ja goed flapuit zijn is vaak prima maar soms totaal kut

7 likes

Iedere dag zowat😅

4 likes

NOBODY CARES ABOUT YOU LIKE YOU DO MARQUEZ

haha, ken je Schitts Creek? Daar zit ook iemand in die zich de hele dag zorgen maakt over hoe anderen zullen denken, of hij het moet laten of juist zichzelf uitleggen etc., maar uiteindelijk accepteert dat het alleen maar in zijn hoofd zit en anderen mensen nooit denken aan je op de manier waarop je dat zelf doet.

Anyway, dit had ik ook zonder het Schitts Creek verhaal kunnen vertellen maar ben het toevallig net aan het kijken en bovendien boeit het me niet of je dit een stomme post vindt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

Haha oeps dit is zeker waar :joy: Ik ken Schitts Creek niet maar nu ben ik natuurlijk zeer benieuwd.

3 likes