Ik heb een heel verhaal getypt en wilde het weer weghalen want ik twijfel of je er iets aan hebt, ook omdat je niet om advies vraagt en ik dat nu wel ongevraagd probeer te geven. Maar ik post het toch maar voor het geval je er íets kleins uit kan halen.
Ik herken het niet één op één maar ik herken wel aspecten van je verhaal. Vanuit andere perspectieven (ik heb een hele tijd samengewoond met een heel goede vriend met ADHD classificatie sinds kind en grote worsteling daarmee, ik herken wat jij zegt over je vriend z’n gedrag erg uit die tijd. En ik ben zelf degene die nu weer therapie heeft voor allerhande somberheids- en angstklachten + ADD onderzoek nu, en denk dat ik soms een zware tol van m’n partner eis/voel me niet mijzelf maar kan het ook moeilijk veranderen - wel op termijn hoop ik).
Allereerst, echt héél vervelend voor je. Als ik het goed begrijp is het voor jou vooral moeilijk (of in elk geval, een grens over) sinds hij medicatie slikt? Dat er sindsdien dingen heel erg zijn veranderd op een manier die helemaal niet prettig zijn voor jou?
Want het lijkt mij wel heel erg belangrijk om daar met hem over te praten en eventueel ook met hulp voor jullie samen. Wat vindt hij zelf van de medicatie? Want als een groot deel door de medicatie komt of daardoor versterkt wordt lijkt het mij heel goed om samen serieus na te denken over of de kosten opwegen tegen de baten. En of er alternatieven zijn, etc.
Het klinkt alsof het moeilijk is om met hem te praten hierover, maar lijkt mij toch van groot belang dat hij inziet hoe heftig en zwaar het ook voor jou is? En dat er dingen moeten veranderen (en dat kan van alles zijn, in zijn gedrag, in jullie relatie, communicatie, in jouw begrip ervoor, in zijn begrip voor jou, jullie mogelijkheden om er wel of niet mee om te gaan etc). Ik weet niet of je eigenlijk al besloten hebt dat je niet met hem verder wil, of juist nog wel echt wil proberen jullie relatie te ‘redden’? Maar ik dacht, misschien is iets van relatietherapie een optie. Dat er aandacht is voor jullie allebei? Maar goed, dat wordt volgens mij nooit vergoed dus je moet er ook maar geld voor hebben.