ADHD-topic

Ik ben daarom maar heel kinderachtig begonnen met elke warme jas te voorzien van een paar handschoenen in de zakken, een paar sokken in dito schoenen, en zo verder maar wist niet dat dit ook een ding was? Dacht dat ik gewoon een chaoot die anders altijd alles weer eens iets niet kan vinden.

Toch weet ik nu zo alweer dagen niet waar een bh is die ik eerder deze week aan had. In de jurk waarmee ik 'm aan had zat wel ergens de panty die ik erbij droeg nog in verstopt alsof het lekker thematisch rond deze tijd van het jaar een surprise was maar daar is dan alles mee gezegd gelijk ook :person_shrugging:

2 likes

Ik wou even updaten: bh is gevonden inmiddels maar dat was echt uiteraard weer niet waar ik 'm verwachtte want geen herinnering dat-ie daar juist moest liggen.

We zullen zien waarmee PsyQ mee gaat komen na het eerste gesprek volgend jaar want deze chaotische ellende kan toch echt niet meer zo langer doorgaan hoor.

3 likes

Wat slim!! Ik ga meer handschoenen kopen.

3 likes

Vraagje voor de mede-ADHD’ers die vanuit huis werken:
Ik merk dat ik vaak heel veel moeite heb met het starten met werken. Ik zit dan meestal wel redelijk op tijd achter mijn computer, maar vind het heeeeel lastig om dan niet allemaal andere dingen te gaan doen/opzoeken/etc.
Dan is het ineens al kwart voor 12 :grimacing: en realiseer ik me dat ik nog niks heb gedaan… (en ga dan vervolgens op het forum op zoek naar een oplossing :sweat_smile:)

Is dat herkenbaar/hoe pakken jullie dat aan?

6 likes

Waarschijnlijk ga ik weinig bruikbaars zeggen maar ik wilde toch even reageren haha.

Las namelijk toevallig gisteren een reddit thread over thuiswerken met ADHD en de consensus in de comments was toch wel dat het erg lastig is, omdat je op kantoor door sociale controle/urgentie een stuk makkelijker werkt dan thuis. Maar er stonden ook wat tips tussen (vooral mensen die medicatie aanraden, maar ook andere dingen) waar misschien net iets tussen zit wat jou kan helpen: Reddit - Dive into anything

Verder is het HEEL herkenbaar. Toen ik nog kantoorwerk deed en het fulltime thuiswerken begon in 2020 was het ook dramatisch. Mijn week zag er zo uit:
Maandag, dinsdag, woensdag, donderdag: niet aan werken toekomen behalve meetings of dingen die NU moeten en me daar de hele tijd schuldig en rot over voelen.
Vrijdag: tussen 14.00 en 19.00 alles doen wat echt had gemoeten deze week en me voornemen om maandag écht normaal te gaan doen. :cry:

10 likes

Heel fijn dat je reageert! Herkenning is ook al heel erg fijn, haha.
En thanks voor de link, ga ik zeker lezen (in m’n pauze :grimacing:)

Ik mis inderdaad de controle en structuur van een kantoor, dat is helaas ook geen optie.
En precies wat je zegt, dat je je daar ook steeds heel erg schuldig over voelt. Ik denk ook constant: ik had klus X nu al af kunnen hebben! Waarom begin je niet eerder? Het stapelt zich alleen maar op zo en je loopt al achter!
En dan raak ik in een soort freeze en komt er helemaal niks meer uit m’n handen.

1 like

Pijnlijk herkenbaar dit allemaal. Vooral als ik op kantoor ben en dan merk hoe makkelijk ik alles weet weg te werken.

2 likes

Voor mij ook zeer herkenbaar. En het stomme is dat ik ook effectief op kantoor niet meer deftig kan werken. Dus als daar ook tips voor zijn…
Of bepaalde jobs die meer passen bij iemand met een ADHD profiel

1 like

Ik werk als opbouwwerker met de helft van m’n tijd op locatie waar ik dus geen typwerk doe. Hiervoor stond ik voor de klas dat was ook handig behalve dat op 't einde vd dag er veel moet gebeuren en ik dan al op ben.
Ik zoek m’n werk wel specifiek uit op dat ik niet alleen maar op kantoor hoef te zijn.

3 likes

Kun je misschien op een openbare plek (zoals de bibliotheek, of een shared office) werken? Bij mij lukte thuiswerken alleen als ik onder de mensen was en me “bekeken” voelde lol, thuis voelde ik me al trots als ik iets kleins voltooide.

4 likes

ja een combi tussen kantoorwerk en iets anders lijkt me wel beter.
Nu zit ik constant aan een bureau en het feit dat ik hier alles meelees etc. zegt niet veel goeds over mijn werk…

4 likes

Ik doe dit elke dag :broken_heart: Een van de redenen waarom ik ook zo ontzettend gestrest ben geloof ik, want ik heb wel het gevoel dat ik iets moet doen maar het lukt gewoon niet. Ik weet niet of je je uren zelf ik kan delen oid maar het helpt mij een beetje soms om meetings vroeg in te plannen, of om gewoon later te beginnen (ik werk veel beter van 11 tot 19 dan van 8 tot 16). Maar goed dat zijn natuurlijk niet oplossingen voor elke dag.

3 likes

Zo herkenbaar allemaal.
En iedereen: maar thuis heb je toch veel minder afleiding? Het is echt niet uit te leggen merk ik vaak. Ook aan mijzelf niet want iedere keer denk ik weer dat het vandaag écht gaat lukken.

2 likes

Wat betreft de bijzondere voorziening hoger onderwijs van DUO:

Na drie verschillende studies te zijn begonnen, geen van allen te hebben afgemaakt en een vierde te zijn gestart, bleek ik ADHD te hebben🤡.

Vrij kort na m’n diagnose heb ik contact gezocht met de onderwijsinstelling waar ik op mijn achttiende de eerste studie begon. Long story short: die wilden er niets mee, want niet aantoonbaar dat de ADHD de oorzaak was van het uitvallen. Ben hier nog steeds pissed over, niet voor mijzelf maar voor anderen in hetzelfde schuitje.

Bij mijn huidige Universiteit hetzelfde verzoek ingediend en binnen vier weken had DUO mijn diplomatermijn verlengd. Geef niet op 🥹🙏🏽.

Ps. Daar moet ik wel aan toevoegen dat een blik op mijn schoolcarrière dit beeld onderschrijft. Daarnaast had mijn behandelaar toegelicht dat de ADHD ten grondslag lag aan het uitvallen. Dit gegeven was juist een reden om mij te laten testen.

PPS. Ik viel buiten de diplomatermijn van 10 jaar, is op dit moment nog ‘soft law’ en geen officiële regel. Wacht dus niet te lang met de aanvraag.

3 likes

Heel erg bedankt voor alle reacties!
Toch ‘fijn’ om die herkenning ook te lezen, ook als is het voor iedereen heel vervelend.

Ik dacht dat in dit kleine dorpje geen werkplek zat, maar blijkbaar is er een soort cafeetje waarbij op de website staat dat je er ook kunt komen werken. Dus dat wil ik volgend jaar proberen @Kwal, thanks!

Ik denk ook dat mijn werk eigenlijk niet goed bij m’n ADHD past @Kusjessoldaat. Het is eigenlijk alleen maar computerwerk waarvoor je je goed moet focussen.
Ik vind het verder alleen wel leuk en heb best wat opgebouwd, dus daar wil ik ook niet zomaar mee stoppen.

Ik kan gelukkig wel zelf mijn uren indelen (werk als zelfstandige), maar dat is ook het gevaar. Want er is altijd nog een avond/nacht/weekend.

3 likes

Leidster op het kinderdagverblijf vanmorgen: “oh zit er weer geen extra setje kleding in zijn tas, jij zit ook altijd ergens anders met je hoofd he?” :joy: wow voelde wel een klein beetje als een aanval ofzo, ik ken haar nauwelijks. Denk dat mensen dit wel vaker denken over mij maar nooit zegt iemand het zo direct.

1 like

2 likes

Oh ik ben met zulke dingen altijd heel kort maar krachtig door te zeggen: ja, klopt. Misschien niet het meest vriendelijke maar het werkt wel :sweat_smile:

2 likes

Echt aan het strugglen hier niet normaal. Zit vanwege long covid al sinds februari deels (en 3 maanden volledig nu) thuis en ben echt zo enorm tegen mezelf aangelopen dat ik er denk ik niet meer omheen kan dat ik ADHD heb - nog niet gediagnosticeerd, heb via werk een gesprek gehad met een psychiater die het inderdaad vond klinken als ADHD maar geen diagnose wilde stellen na een uurtje gesprek dus de huisarts heeft me doorverwezen, sta op de wachtlijst maar het gaat de afgelopen weken zo slecht. Heb vanochtend ook gebeld naar de instantie, was er dus iets fout gegaan en hadden ze mij op de algemene wachtlijst (een JAAR) gezet i.p.v. online dus ik trok het ff niet meer en heb voor a.s. maandag een afspraak bij de HA gemaakt om te vragen of er niet al iets mogelijk is qua medicatie.

Ik schaam me ergens echt enorm dat ik een afspraak maak om te vragen of ik misschien alvast met methylfenidaat mag beginnen om die periode wachtlijst te overbruggen (gok dat ik ergens februari ??? pas de afspraken ga hebben) omdat ik bang ben dat de HA denkt dat ik gewoon pillen wil ofzo, maar ik ben helemaal geen student meer en werk nauwelijks op het moment dus ook geen prestatiedruk. Ik wil gewoon stilte in mijn hoofd en niet verlamd op de bank zitten dagenlang terwijl ik me schuldig voel over alle dingen die ik wil en moet doen :melting_face:

1 like

Ik zag dit op reddit en vond het echt hele fijne tips!!
Wou dat ik dit eerder had gelezen :sweat_smile:

Wat je kan doen /waar je over kan nadenken bij overprikkelling, of juist te weinig prikkels, vermoeidheid, vermijdingsgedrag.

10 likes