Afbetalen studieschuld

Geen idee, voor mij geldt dat switchen ook echt switchen voor de hele schuld betekend. Volgens mij is de hoofdregel: als je onder leenstelsel gestudeerd hebt en dus een gedeelte geen stufi kreeg mag je switchen.

@Baron het is vooral de voordelen die verbonden zijn aan langer aflossen. Langer aflossen is een fors lagere maandlast. Dat is weer meer financiële ruimte op maandbasis. Dat is weer een hogere maximale hypotheek. Zo lang als de rente 0.0 is maakt het verder niet uit hoe lang je aflost. Het kost niks.

3 likes

Dat indd, +20 jaar inflatie extra

2 likes

Nee, gaat deze maand beginnen dus die brief had hij eind vorig jaar moeten krijgen.

1 like

Heb je al gezien binnen hoeveel maanden je moet gaan terugbetalen? 420 = nieuwe stelsel, 180 = oude stelsel. Het zou ook in je berichten vermeld moeten worden, ik weet niet wanneer je moet gaan terugbetalen maar daarvoor krijg je een bericht met je maandbedrag en volgens welke regeling.

1 like

Sorry voor de dubbelpost maar zag nog jouw vraag (en volgens mij had je er nog geen antwoord op gekregen). Misschien had je deze pagina al gezien, maar:

Je reisproduct is sowieso een gift wanneer je je bachelor hebt behaald, dus je zult geen prestatiebeurs meer opbouwen.

Hoeveel jaren heb je in totaal het reisproduct? Incl. de verlenging ivm Corona? Zes? Waren je masters allebei een een-jarige master?

De enige uitzondering die ik kan bedenken waarin iemand in de masterfase onterecht reisproduct ontvangt is als diegene (en nu negeer ik even het extra jaar ivm Corona) bijvoorbeeld vier jaar reisproduct verbruikt tijdens de bachelor, vervolgens een jaar over heeft voor het reisproduct en dan een meerjarige master gaat doen. Stel, de master duurt dan twee jaar, dan krijgt diegene een extra jaar toegekend (dus nog twee jaar reisproduct ipv een) maar besluit in het tweede jaar toch te switchen naar een eenjarige master. Dan is alles wat hij heeft verbruikt aan reisproduct in het 2e jaar van de master onterecht geweest.

3 likes

Klopt! Zo kun je het inderdaad ook bekijken; mits je geen aflosvrije periode aanzet ben je er na 15 jaar sowieso van af (en is het inderdaad aannemelijk dat de kwijtschelding - als die er dan is - groter gaat zijn dan na 35 jaar).

1 like

Maar in meeste gevallen koop je wel een huis voor je 45e. Dan is het volgens mij voordeliger om in het nieuwe stelsel te vallen.

1 like

Eens, al kan ik me ook goed voorstellen dat als je 90.000 euro studieschuld hebt, je denkt; doe mij die 15 jaar maar. Vooral als je de eerste paar jaren sowieso nog niet op een hoog inkomen rekent en dan dus ook nog de eerste pak ‘m beet drie/vier jaar weinig tot niets terugbetaalt.

1 like

Ik weet niet zeker hoor! Had het zo begrepen want bij oude stelsel is je maandbedrag hoger dus minder besteedruimte.

1 like

Haha gelukkig! Was ook maar hypothetisch hoor.

Ik hoor sowieso vaak verschillende verhalen omtrent studieschuld + hypotheek (hoe ze er daar mee omgaan) dus ik weet ook eigenlijk niet of er een eenduidig antwoord op te geven is.

1 like

@Broodrooster ik weet het wel zeker: mijn 9k studieschuld (oud stelsel) drukte evenveel op de maximale hypotheek als de 22k van mijn vriend (nieuwe stelsel).

En ik zou 100% kiezen voor lang aflossen. Het gaat wss niet kwijtgescholden worden bij ons, het is een maandlast die we prima kunnen dragen en met inflatie zou de waarde van die maandelijkse aflossing per maand minder worden tov ons inkomen.

2 likes

Het is sowieso niet meer dan mag, ik heb mijn reisproduct een jaar stil gezet en met de 15 maanden door corona erbij heb ik nog recht tot september volgens duo. Ik ga duo sowieso binnenkort nog bellen maar heb je geen recht meer als je al een master hebt? Ik ben begonnen met reizen tijdens bachelors 1, torn na 2 jaar overgestapt naar bachelor 2, die afgemaakt in drie jaar. Toen master 1 van 2 jaar begonnen en in het tweede jaar met master 2 begonnen. Master 1 afgemaakt en nu maak ik nog een jaar master 2 af

1 like

Nou als je uiteindelijk minder aflost dan je schuld was, lijkt het me een prima keuze

1 like

Ah precies, omdat je dan je meerjarige master wel hebt afgemaakt dan is het voorbeeld wat ik schetste dus niet aan de orde. Wat je dan nu nog over hebt zal hem in de verlenging ivm Corona zitten. Als je nog binnen je diploma termijn zit mag je inderdaad nog opnemen wat je over hebt, dat het voor een tweede master is maakt dan niet uit (als aan de andere voorwaarden ook wordt voldaan, bekostigde opleiding etc).

Enige consequentie van een tweede master kan soms zijn dat je instellingscollegegeld moet betalen omdat je al een vergelijkbaar diploma hebt, maar dat is weer een heel ander verhaal en bij jou sws niet van toepassing omdat je met die tweede master was begonnen tijdens je eerste master (maar dit wist je vast al, sorry :laughing:)

1 like

Dankjewel voor je antwoord! Dat van dat instelling geld wist ik idd haha omdat ik m’n collegegeld al betaald heb :joy::joy: maar dit helpt, scheelt me weer stress tot ik duo te pakken krijg

1 like

Ik gebruikte die aflosvrije periode bijvoorbeeld toen ik even 1 maand in between jobs zat - dan scheelde het echt dat ik die aflossing niet hoefde te betalen. Maar ik ken ook mensen die de hele periode gewoon in het begin opnamen (waardoor ze dus later begonnen met terugbetalen).

edit: ik snap hoe je jouw bericht bedoelde haha, baal nu wel van mijn keuze maar goed

2 likes

Klopt! Ik zou inderdaad eerst kijken of ze het inkomen al hebben doorgekregen (soms ook niet het geval) zodat je naar draagkracht kunt betalen, proberen het peilbaar te verleggen als je inkomen omlaag is gegaan (-15%) in het huidige jaar of het jaar ervoor, wie weet komt er dan idd wel 0 of een heel laag bedrag uit. Anders bevriest idd de looptijd.

Edit: @Wonderland

Herberekenen kan alleen als ze a) je inkomen nog niet hadden en je nog niet naar draagkracht betaalde of als je inkomen met 15% gedaald was tov twee jaar terug, dus als je een maand between jobs zat is het geen rare oplossing hoor.

1 like

Laten/lieten jullie de aanloopfase direct na afstuderen ingaan? Of gewoon meteen maandelijks betalen en die aflossingsvrije maanden bewaren voor als je bijvoorbeeld zonder werk komt te zitten?

Je krijgt sowieso twee jaar na je afstuderen, die tellen niet mee bij die 5 extra aflossingsvrije jaren. Je kan je aflossing zelfs niet aanzetten in die tijd. Je kan wel extra aflossingen doen als je dat zou willen.

2 likes