Afbetalen studieschuld

Maar dit is een zeldzaam scenario waarin je te weinig verdient én een tijdje werkloos bent én vervolgens nooit genoeg verdient om je werkloze tijd te compenseren. Zelfs dan betaal je echt een hoog bedrag. Mijn schuld is 19k. Ik hoef ‘maar’ 40 euro per maand te betalen. Bij 22k is dat rond de 65 euro. Het is dus in heel veel gevallen gunstiger en als je er echt graag in 15 jaar vanaf wil kun je ook in het nieuwe stelsel de hoogte van het bedrag oude stelsel betalen.

1 like

Oh wow huh dat wist ik helemaal niet, thanks!

1 like

Huh maar 40 of 65 per maand voor die bedragen? Dan los je dat toch nooit in 15/35 jaar af?

1 like

Correctie. 46 in mijn geval. 46x35x12=19300. Je betaalt momenteel 0.0 euro rente.

Ik kan zelfs met een rekenmachine niet rekenen 🥲.

Ik baal ervan dat ik moest beginnen met terugbetalen toen de rente meer was dan 0%… maar ik heb al wel bijna de helft van de tijd erop zitten, nog 13K te gaan… Hopelijk blijft de rente na dit jaar 0, mijn renteperiode loopt eind dit jaar af.

3 likes

Omg ja, dat zijn nog weer oudere regels. Als je dat niet weet/wijzigt dan blijf je betalen tot de allerlaatste cent :sweat_smile:

1 like

Uhhhhh dat wist ik ook niet :sleepy:

2 likes

Als het goed is staat links het bedrag dat je dit jaar aflost. Die 0 euro klopt, want het is januari

1 like

Het is veranderd! Die optie is er nu niet meer, is nog van vóór 2012. Maar wel echt vervelend.

Daarentegen krijgt @grace dan wel 0,77 korting op haar maandbedrag als ze per automatische incasso betaald. insert forumduim

4 likes

O hahaha ik las een 0 te weinig. Jezus ik moet echt gaan slapen :thumbsup:

1 like

De duo telde bij mij ook het salaris mee van mijn ex zelfs toen we al lang en breed uit elkaar waren en hij niet meer op mijn adres stond ingeschreven. Ik heb daar zo vaak over gebeld met de duo niet normaal. Uiteindelijk heb ik maar een pauze gezet op het terugbetalen omdat ze het niet voor elkaar kregen zijn salaris niet mee te tellen (en ik weet nog steeds niet waarom). Sinds dit jaar moet ik dus terugbetalen want mijn aflossingsvrije periode helemaal verbruikt. Dus de komende jaren doe ik elke keer maar even mijn ogen dicht als ik zie wat ze afschrijven (heb echt een mega studieschuld :blush:)

Wat achterlijk! Hun systeem is op enigerlei wijze gekoppeld aan de belastingdienst want ze halen ergens je jaarinkomen vandaan, dus hoe moeilijk kan het zijn om te zien dat er geen fiscaal partner meer is?

2 likes

Het zit hem volgens mij in het feit dat ze naar twee jaar terugkijken (correct me if I’m wrong), wij hadden ten tijde van de relatie een koophuis dus daardoor fiscaalpartner. En dat er dus wel het een ander kan veranderen in die twee jaar drong geloof ik niet helemaal door bij duo. En je kon bijvoorbeeld wel aangeven dat je zelf minder bent gaan verdienen maar niet dat je uit elkaar bent. En ze wilden wel een uitzondering maken als ik de de scheidingspapieren naar hun zou sturen maar ja ex waren niet getrouwd :exploding_head: Ik kreeg ook bij elk telefoontje een ander verhaal te horen dus daarom zelf maar een andere optie gekozen.

Oh ja sorry, ik dacht dat je bedoelde dat je boos werd van het niet laten meetellen van je partner (die optie die er toen nog was) en dat je looptijd dan niet afloopt. Dus dat je dan heel lang terug aan het betalen kunt zijn en daar dus soms pas later achter komt.

Over het überhaupt geen keuze meer hebben in het wel/niet mee laten tellen nu valt ook wel iets te zeggen, ja. Maar goed :sweat_smile:

1 like

no worries, deze dubbele ma geschiedenis zit na 2 jaar boven modaal én ik werk in de cultuur/erfgoedsector
je kan er best wat mee bereiken

4 likes

volgens mij ligt het er aan of jij in sept 2015 nog recht had om stufi te krijgen/te lenen. Ik denk het niet als je vanaf 2008 heb gestudeerd zonder pauze? zonder pauze zou je al 7 jaar hebben (4 jaar stufi + 3 jaar leenrecht) gehad dus dan niet.

je tweede vraag: ja gaat om je hele schuld. 2014 starten is idd oude stelsel, 2018 nieuwe.

Ik ben al 9 jaar fiscaal partner en mijn man z’n inkomen telt nog altijd niet mee. Als je ooit hebt aangegeven dat partners inkomen niet meetelt blijft dat volgens mij zo, als je in het oude stelsel valt van voor 2012

1 like

Maar heb je dan ook een hoge studieschuld? Want je kan een schatting maken door het te delen door 180 (oud stelsel) en 420 (nieuw stelsel).

Ja maar voor elk jaar dat je het niet laat meetellen komt er een jaar bovenop die looptijd van 15, mits je alleen de draagkracht niet hebt om in 15 jaar terug te betalen. Dus dat betekent feitelijk geen kwijtschelding maar dubbel zo lang terugbetalen. Dat was volgens mij het hele gedoe met die pre 2012 en na 2012 als ik het me goed herinner. Ik was ook van de groep die kon kiezen en ik koos dus dat destijds nieuwe dat je partners inkomen altijd meetelt omdat het in principe dus niet veel uitmaakt qua kwijtschelding (en ik ben single aa a pringle dus #boeie)

3 likes

Ik heb precies hierom voor de oude regeling gekozen (en heb nu trouwens geen partner maar eerder wel). Volgens mij gaat dat meetellen als je kinderen hebt? Maar ik wil gewoon nóóit afhankelijk zijn van mijn partner of iemand anders met mijn schuld opzadelen. Stel: partner verdient heel veel geld en ik niet, dan zou ik bijv. boven mijn draagkracht terug moeten betalen?
Helaas is het wel zo dat als je ervoor kiest om je partners inkomen niet mee te tellen, die maanden wel bovenop de 15 jaar komen. Maar voor mij voelde dit het beste, ook omdat mijn schuld rond de 70k is. Dat is echt míjn schuld en míjn probleem en dat wil ik graag zo houden.
Maar ik kan mij helemaal voorstellen dat als je een lagere schuld hebt of in een andere situatie zit oid je andere keuzes maakt.