Afbetalen studieschuld

Maar als je alleen bent dan gaat die regel niet op toch? Dus gewoon nog ff niet trouwen :pray:

2 likes

Ha wow de activiteit in dit topic! Toen ik ging afbetalen dacht ik ook te mogen overstappen, maar ik zit blijkbaar nog in het oude systeem. Nouja, ben je wel eerder klaar met afbetalen…

1 like

Het grappige hieraan is (hahaha) dat de draagkracht van je partner wordt meegerekend, maar dat het wel jouw schuld blijft (tenzij je in de oude gemeenschap van goederen bent getrouwd bijv.). Dus als je partner ook daadwerkelijk meebetaalt aan jouw schuld en jullie gaan uit elkaar dan kan diegene alles terugvorderen.
Dit is echt de meest stupide regeling ooit. Je zou bijna denken dat er een scheidingsadvocaten lobby achter zit of zo, haha.

5 likes

Ik heb ook bewust gekozen voor de oude regeling. Laat het inkomen van mijn partner niet meetellen. Dan neem ik de extra maanden maar voor lief.

Je kunt wel gewoon betalingen doen als je zelf wil, bijvoorbeeld jaarlijks ofzo. Zo hap je er toch al iets van af, als je dat een beter gevoel zou geven!

1 like

Als je inlogt bij DUO kan je zien wat de gevolgen zijn als je bedrag x aflost. Extra aflossen kan helpen bij bijv. een hypotheek. Bij een extra aflossing kan je een herberekening aanvragen en sommige banken gaan nu al uit van het bedrag dat resterende is.

2 likes

Het nieuwe kabinet wil hier landelijk beleid van gaan maken. Ben benieuwd hoe het precies gaat uitpakken.

Er is meer goed nieuws voor starters. Bij het aanvragen van een hypotheek wordt de actuele stand van de studieschuld bepalend, stelt het nieuwe kabinet. (RTL Nieuws)

3 likes

Vraag me af wat dat uitmaakt. De bank wil weten hoeveel euro jij per maand naar DUO overmaakt, want die euro’s kan je niet aan hen geven. Of dat dan €50.000/420mnd (=€120/maand) is of 5 jaar later €42.800/360mnd (=€120/maand), maakt volgens mij geen bal uit, je kan nog steeds €120/maand niet aan de bank geven, dus die gaat van je leencapaciteit af.

3 likes

Voor mensen die extra aflossen, is het wel gunstig lijkt me. Nu verschilt het per hypotheekverstrekker of ze van de herberekende maandelijkse aflossing uitgaan of het startbedrag. Of je dan alsnog een kans maakt als starter, is een andere vraag.
Edit: Als ze alleen iets gaan verplichten, wat redelijk wat banken al doen, dan is het misschien ook wel een flauw trucje om de staatskas wat te spekken, terwijl je doet alsof je starters tijden een woningcrisis helpt.

Het gaat inderdaad om extra aflossen. Ik ben bijvoorbeeld meteen begonnen met aflossen en ik heb niet twee jaar lang gewacht. Daarnaast heb ik gedurende een aantal jaar extra afgelost. Nu staat mijn rente op 0% en ben ik gestopt met extra betalen. Ik laat nu de inflatie er over heen en beleg dat geld. Ik ben nu aan het kijken voor een huis en door het extra aflossen is mijn leencapaciteit groter, vanwege de herberekening.

3 likes

‘Goed nieuws’ lol dit is helemaal niet echt goed nieuws. Dit is weer zo’n maatregel die leuk klinkt voor de buhne. De starter help je hier echt niet mee. Je kan al een herberekening aanvragen bij DUO om een lagere maandlast te krijgen na een extra aflossing.

4 likes

Het wordt al zo gedaan door fatsoenlijke hypotheekverstrekkers voor mensen die extra aflossen. Dus in de praktijk zou er niks veranderen.

1 like

Dit klopt niet hoor. Ik heb ook wel eens €0 betaald (afgelopen jaar toevallig), en er gingen wel 12 maanden vanaf. Misschien duo bellen?

1 like

Dan heb jij geen partner ofzo denk ik?
Want dit staat er bij mij:

Dus bij mij ligt het vooral aan dat ik m’n partners inkomen niet mee laat tellen. Maar ja die wil ik dus nooit laten meetellen want dan moet hij mijn schuld afbetalen (en volgens mij gelijk best hoog bedrag ofzo en dat kunnen we niet missen). Ik heb nl geen inkomen of heel laag inkomen.

Ik denk dus van wel. Als je altijd weinig of niks verdient. En als ze nooit veranderen dat je je partners inkomen buiten beschouwing kan laten… ik zie nergens staan dat het maar eventjes geldt.

1 like
Schatting voor als je het wil weten

In het oude (na 2012) systeem 250 en nieuwe (na 2015) systeem 108 per maand, afhankelijk van die draagkracht. In deze systemen kan je niet kiezen om je fiscaal partner niet mee te laten rekenen volgens mij. Als je gewoon samenwoont en geen kind hebt, ben je geen fiscaal partner.

2 likes

Volgens mag je dan kiezen tussen na 2012 en na 2015, omdat je zowel een periode wel een basisbeurs hebt gekregen (denk ik) als een periode niet. Dan krijg je een brief een of twee maanden voor je gaat beginnen met afbetalen in 2024. Je aanloopperiode is dan net ingegaan. Volgens mij gaat je partner in deze systemen sowieso meegeteld worden en heb je daarin geen keuze.

1 like

Bij mijn duo staat dat ik voor 2022 een bepaald bedrag moet afbetalen. Als ik dit nu in 1x doe moet ik dan evengoed nog maandelijks aflossen? (niet dat ik dat nu kan maar er komt een bonus van werk aan en zou wel helpen met maandelijkse lasten).

Ja. Misschien dan wel een ander maandbedrag als je genoeg aflost maar die incasso van DUO is gewoon maandelijks.

5 likes

Ah goed om te weten :slight_smile: dan ga ik nog even nadenken wat handig is om te doen.

1 like