Ik zou willen dat duo de optie bood om jaarlijks te betalen ipv maandelijks. Nu wordt ik elke maand aan m’n studieschuld herinnerd
Maar komt dat niet doordat je twee bachelors hebt gedaan en je master dus hebt gevolgd toen je leenrecht al voorbij was? Toen ik met mijn bachelor startte was dat onder het oude stelsel en tijdens mijn master was dat stelsel er niet meer, maar omdat ik leenrecht over had vanuit mijn bachelor blijf ik onder het oude stelsel vallen
Ik heb onder beide systemen geleend en bij mij was het niet van toepassing (kon niet switchen), had ook geen recht meer over vanuit mijn bachelor. Had er DUO nog over gebeld ook, weet de exacte uitleg niet meer maar zij bevestigden dus dat het niet kon terwijl 't op basis van de regels wel zo leek.
Dit klinkt zoals mijn vriend, bachelor met basisbeurs in 2013, master gestart in 2016 zonder basisbeurs. Die heeft met wat gedoe wel mogen switchen, ook al zei de eerste de beste aan de telefoon dat het niet mocht.
Ja ik heb het meerdere keren gevraagd ook bij duo, kreeg wel steeds een ander antwoord, maar deze vond ik het meest logisch. Mijn schuld is ook niet gigantisch, dus het maakt voor mij ook niet super veel uit denk ik
@tessel wat zijn de voordelen behalve langer de tijd? Want als het hoe dan ook voordeel oplevert ga ik ook bellen haha
Tja langer de tijd betekent minder druk op een eventuele hypotheek, meer inflatie waardoor je relatief tov je inkomen minder betaalt, lager maandbedrag… zolang de rente echt laag is zou ik sowieso kiezen voor 35 jaar. Je kan altijd nog volgens het schema van 15 jaar aflossen.
Ik ben mijn studie gestart in 2014, 3 jaar basisbeurs gehad en master in leenstelsel en ik kon wel kiezen. Kon ik in mijn duo aangeven toen ik startte met aflossen. Heb gekozen om in 35 jaar af te lossen. Langer aflossen is gunstig ivm inflatie, en als de rente op studieschuld stijgt kan ik altijd versneld gaan aflossen. Hypotheek heb ik al, daarvoor was het ook gunstig om nieuwe stelsel te kiezen. Vind het wel deprimerend dat ik nog ruim 400 maanden moet aflossen gelukkig is het maandbedrag laag
Ja t gaat bij mij echt om een maandbedrag van een paar tientjes, maar heb ook nul verstand van hoeveel dat op een hypotheek drukt
Ik heb het zelfs al afgelost! Bedoelde 'm meer als algemene opmerking, dat het dus niet altijd het geval is dat je kan switchen. Hoewel ik nu dus lees dat 't met een telefoontje misschien alsnog mogelijk was geweest.
Vond het bij DUO allemaal sowieso erg rommelig hoor, vaak tegenstrijdige gesprekken gehad aan de telefoon.
Bij het oude systeem, nieuw systeem ongeveer 1x de schuld
De verwachting is dat vanaf volgend jaar de rente boven de 0% uit gaat komen.
Gezien ruim 3 jaar dubbele lasten had ik het op pauze staan, maar dat gaat nu maar weer aan
Kan het artikel niet lezen maar was er al bang voor! Volgens mij staat mijn 0% rente tot eind 2023 vast maar daarna ga ik wel sterk overwegen om het in één keer af te lossen. Zou ook moeten kunnen want ik zit nu op 10K en het was 20K
0,84% vind ik voor mezelf nog steeds echt veel te weinig om versneld af te lossen. Dat is nog steeds veel en veel minder dan de inflatie.
Maar 0,84 is als het nú wordt vastgesteld, de schatting is dus dat het 1.5% wordt voor dit jaar september. Mijn rente gaat in ‘23 gewijzigd worden en als dit de lijn is (+1.5% in een jaar) vind ik dat best een spannende (1.5% is bijv al hoger dan mijn hyptheekrente)
Help…
Mijn rente loopt in december af, zou eventueel de mogelijkheid hebben om in 1x af te lossen, maar eerst maar even afwachten en berekenen
Ja oke we zijn gewend geraakt aan die kunstmatige rente door de ECB. Edit: domme rekenfout weg Er moet inderdaad niet eindeloos 1,5% per jaar bijkomen maar dit is toch op zich wel te verwachten? Andere kosten stijgen veel sterker, ik vind dit meevallen.
Ik bedoel dus ook niet dat dit man overboord is, maar ik ben wel benieuwd waar we dan volgend jaar september staan. Of we richting laten we zeggen 3 of 4 gaan zegmaar.
Ik val onder het leenstelsel, ik voel me wel extra hard genaaid nu, met je “lenen is niet zo erg want de rente is toch 0%”
(Wist dat dit kon/ging gebeuren hoor, maar toch, het blijft zuur).