Afbetalen studieschuld

De verwachting is dat het richting de 1,5% gaat volgend jaar. In het najaar gaat het vastgesteld worden.
Mijn 0% staat ook nog vast tot eind 2023 dus ga kijken om de komende 1,5 jaar wel meer af te lossen. Heb een enorme schuld na 8,5 jaar studie dus rente gaat wel degelijk impact hebben…

1 like

Hoe kom je aan het bedrag van 5 euro per maand? 1,5% rente over 50.000 studieschuld is 750 euro per jaar aan rente dus meer dan 60 euro per maand. Dat wordt wel minder naarmate je meer aflost maar ik vind het wel een hoop extra geld :pensive:

1 like

Oh shit je hebt gelijk, verkeerd gerekend.

2 likes

Wat een kortzichtige reacties weer, door mensen wiens probleem het duidelijk niet is. Ik volgde destijds nog braaf het advies van m’n ouders op, maar die hadden als volwassenen al geen benul van de impact (in mijn geval vooral mbt hypotheek), terwijl dat nog redelijk raakte aan hun vakgebied.

Hoogleraar 1:

“Alle studenten in het hoger onderwijs zouden toch het idee moeten hebben dat de rente kan stijgen en dalen?"

Hoogleraar 2:

“Studenten hebben ook een eigen verantwoordelijkheid als ze een lening aangaan, ik denk niet dat dat een verantwoordelijkheid van overheid is.”

1 like

Ja ik las ook al het geweldige non-argument: “je loon stijgt ook mee met de inflatie”. Nou, mijn loonstijging (jaarlijks onderhandeld bij het cao) komt daar niet eens bij in de buurt hoor.

4 likes

Inflatie: 10 fucking procent ofzo
Loonstijging: 1 troosteloze kutprocent, superbedankt :heart_eyes:

14 likes

Ik vind de reacties niet eens zo kortzichtig. Vind het net zo goed een kulargument om als studenten te doen alsof je nooit een seconde beseft hebt dat rentes kunnen stijgen. Vind dat echt niet dé argumenten om de discussie in te stappen.

3 likes

Eens dat het geen sterk argument is, maar ik geloof wel dat er een groep is die hier echt niet bij heeft stilgestaan of het in elk geval heeft onderschat. Zeker zo in combinatie met alle andere tegenvallers. Ik vind vooral het verband dat tussen studeren en ‘financiële geletterdheid’ wordt gelegd misleidend. Dat kán helpen, maar is echt geen garantie dat iemand goed geïnformeerd is. Zeker als het om jonge mensen gaat.

4 likes

Het is ook niet alsof iedereen hier een keuze in had he. Sommige mensen kunnen alleen studeren icm lenen. Wat een totaal genaaide generatie studenten, bah.

14 likes

@LazySusan Maar de vraag blijft: wiens verantwoordelijkheid is het als jij geen seconde hebt stilgestaan bij het feit dat een lening altijd gekoppeld is aan rente? De rente is helemaal niet zo lang 0% geweest (nog geen 10 jaar). Ik vind wat er gebeurd is met de basisbeurs dus ook niet oké he, maar het wordt ook tijd dat de bonden een sterker verhaal gaan houden dan steeds reageren met dingen als studenten zijn onwetend, het kost ze nu ook nog een paar honderd euro extra, ‘huh rente bestaat dat, we wisten dat niet’. Het is gewoon vrij slap omdat je dan heel makkelijk wordt ondergepraat met: de gemiddelde student kan een paar honderd euro per jaar missen op de schuld die ze zélf zijn aangegaan. Hoe lullig dat ook klikt, het is gewoon waar. Studenten zijn niet dom, zo moeten ze zich ook niet voordoen want dan win je dit nooit.

@Bertie ik weet niet of je op mij of algemeen reageerde, maar daar ben ik me prima van bewust.

4 likes

Ja eens hoor! Het is natuurlijk zuur als je nu veel studieschuld hebt en dacht daar geen rente over te hoeven gaan betalen… maar het is echt niet zo dat je dit niet kon weten. Heb nooit gesnapt dat er zo makkelijk over geld lenen werd gedaan onder studenten (ander geval als je het echt nodig had natuurlijk).

Wel een vraag nog, misschien weet iemand dit. Mijn vriend gaat pas volgend jaar beginnen met afbetalen. Hij heeft een grote schuld. Zou het dan slim zijn om dit jaar al te beginnen zodat de studieschuld de eerste 5 jaar nog 0% rente heeft? En zo ja, kan je zomaar eerder uit die opstartfase?

2 likes

Zou duo bellen voor de zekerheid, maar je rente wordt in het jaar dat de aanloopfase begint voor vijf jaar vastgesteld. Als het goed is zit jouw vriend dus al in 0% en heeft hij daar een brief overgekregen.

2 likes

Bij mij ging de rentevaste periode in op 1 januari het jaar na afstuderen. Dus toen ik begon met afbetalen (ik ben wel gewoon volgens de regels na 2 jaar beginnen aflossen) stond de rente nog 3 jaar vast. Dus eerder beginnen met afbetalen betekent niet dat je rente vanaf dat moment voor 5 jaar wordt vastgezet.

3 likes

Aaah shit, bedankt @Shaaar en @Tostibrood. Ik dacht dat het afbetalen de begin periode van de rentevaste periode was. Dus wij hebben dan helaas ook maar 3 jaar ipv 5 die ik dacht.

1 like

Ik ben ook vorig jaar afgestudeerd en mijn rente staat vast tot eind ‘26. Wat ik zelf doe is elke maand (probeer ik maar lukt niet altijd) wat geld opzij zetten wat ik in een speciaal potje stop. Zo heb ik al een deel bij elkaar gespaard en kan ik aflossen mocht de rente hoger worden. Oorspronkelijk deed ik het voor een volgende hypotheek omdat het zoveel kan schelen op het bedrag en we alles nodig hebben, maar dat gaat voorlopig nog niet lukken, dus nu motiveer ik mij met de rente.

Overigens stel ik het overmaken dus zo lang mogelijk uit omdat ik het potje dan in nood ergens anders voor kan gebruiken mocht dat nodig zijn.

2 likes

Ik snap je punt als het gaat om een sterkere positie van de bonden. Daarin heb je ongetwijfeld gelijk. Ik denk alleen wel dat het daarnaast een reëel probleem is dat veel mensen niet eens DUO durven te openen of durven toe te geven dat ze het niet snappen en vooral veel stress ervan ondervinden. (Ik geloof dat dit topic ook hier bij veel om die reden op negeer staat). Vanuit dat oogpunt snap ik de roep om betere informatievoorziening wel.
Ik ben zelf in elk geval 100% zo’n domme (oud)student geweest, die in paniek bijvoorbeeld een aflossingsvrije periode instelde toen ik anderhalf jaar nauwelijks tot geen inkomen had*, omdat ik dacht dat dat moest. Ik weet mijn verbijstering nog wel toen ik ontdekte dat mijn rentedeel en dus schuld in die tijd vrolijk bleef oplopen (dat gaat ook harder met rente over rente natuurlijk). En toen was de rente lager dan de percentages die er nu aan zitten te komen.
Mijn punt was vooral dat financiële kwetsbaarheid overal zit. Zeker ook onder hoogopgeleiden. Dat pleit er denk ik ook juist voor om het op een breder niveau aan te pakken dan via studentenbonden en dergelijke.

*Ik kon niet zo snel vinden of de rente ook oploopt, als je vanwege een te laag inkomen niet kan afbetalen.

1 like

Maar zijn dat echt mensen die duo niet durven openen omdat ze het niet snappen? Of is dat ook gewoon er liever niet mee bezig willen zijn dat je een schuld hebt. Ik snap prima dat je dit topic op negeer hebt als je niet bezig wilt zijn met je studieschuld, maar is dat dan ook angst of stress? Ik heb echt heel veel tegen duo en hun actieve informarievoorziening (vooral aan de achttienjarigen), maar de randvoorwaarden van deze lening zijn toch redelijk duidelijk? Je hebt zelf toch ook de plicht om informatie die er is tot je te nemen en op te zoeken? Dat je bijvoorbeeld rente betaalt én wat voormalige rentepercentages zijn

Ik denk dat je dus dat je dit soort argumenten in deze discussie niet hard kunt maken. Hoe erg is het bijvoorbeeld dat je rente betaalt in een aflossingsvrije periode als je restschuld aan het einde wordt kwijtgescholden? De studielening is gewoon een relatief gunstige lening, wordt vaak terugbetaald, kent veel uitzonderingsregels en heeft een fatsoenlijke rente. Het probleem zit in mijn ogen gewoon niet in de lening als product zelf óf dat de lening nu weer geld gaat kosten. Het zit hem in de veel principiëlere discussie wie de kosten voor studeren draagt

3 likes

Is het voor de meeste mensen niet gewoon een opeenstapeling van tegenslagen? Je studieschuld wordt ineens meegerekend bij een hypotheekaanvraag, voor een grote groep is de compensatie van het leenstelsel niet om over naar huis te schrijven, de boodschappen worden duurder, de gasprijzen exploderen, huizen zijn onbetaalbaar en dat gaat ook nog eens de rente op die kut tering studieschuld omhoog.
Los van dat alles snap ik best dat als alle rentes stijgen dit bij de studieschuld ook gaat gebeuren. Maar zo bij elkaar opgeteld is het toch gewoon om te janken.

13 likes

Tuurlijk is dat het probleem. Denk dus ook dat dat her gesprek is wat de bonden zouden moeten voeren (wat ze ook wel doen), met daarin vooral aandacht voor de groepen (oud)studenten voor wie dit echt een probleem dreigt te worden. Dus bijvoorbeeld studenten die sinds 2015 fors hogere gemiddelde schulden hebben opgebouwd, oudstudenten met een laag inkomen. Naar mezelf kijkende: tuurlijk baal ik dat ik straks misschien wel 1.5/2% rente betaal. Feit is: het kan en het is geld wat ik zelf geleend heb. Tuurlijk ga je geen politieke consensus vinden om geld uit te vinden aan types zoals ik en al helemaal niet met argumenten als dat het schrikken is dat die lening niet gratis blijkt.

3 likes

Deze berekening schudt me wel even wakker… 1,5% klinkt zo weinig, maar met 35K schuld een flink bedrag. Hier ook meer gemotiveerd om dan toch sneller te gaan aflossen…

1 like