Het doet me ineens weer denken aan iemand die ik vroeger kende die heel zijn studie lang maximaal moest bijlenen van zijn vader onder het mom van goedkope lening. Die man werkte toen ook bij een bank… Ik weet niet meer precies wat hij ermee moest doen, mee sparen geloof ik? In ieder geval mocht hij het niet uitgeven dus daar heeft hij geluk mee hoop ik… Maar ik mag hopen dat zijn vader hem nu gaat helpen met de aflossing ervan.
Ja sparen idd, omdat je toen nog spaarrente kreeg dus maakte je eigenlijk winst op je lening omdat je daar geen rente over hoefde te betalen.
Ik ga er vanuit dat als je ermee gespaard hebt je het geld hebt en terugbetalen niet zo’n issue is
Oohja! Dat zal het wel geweest zijn inderdaad! Logisch. Was vergeten dat je toen inderdaad nog spaarrente kreeg.
Of sparen en daarna in je huis steken. Dat kon ook nog gemakkelijker toen het nog niet werd meegerekend omdat je het makkelijk in verzwijgen.
Toch 30-50 duizend euro extra, soort tweede hypotheek die je anders niet bij de bank had gekregen.
Slim: nee. Maarja
Ik zat even terug te kijken. In 2017 heb ik nog ruim €200,- betaald over €11k schuld.
Op de een of andere manier heb ik 2 schulden. En alles wat ik extra betaal gaat af van schuld 2 maar dat is wel degene waarvan ik waarschijnlijk rente moet gaan betalen.
Gelukkig is het bedrag want in december nog open staat met mijn eindejaarsuitkering te overzien.
Huh ik heb een aanloopfase van april tm december 2022. Die is toch veel langer?
Hij loopt als het goed is tot het einde van het (kalender)jaar waarin je afstudeert. Ik studeerde zelf eind januari af waardoor ik een relatief lange aanloopfase had
edit: ik heb het fout, sorry. Komt er volgend jaar niet weer een jaar bij?
Ja ik dacht twee volle jaren. Of is dat die periode die je random mag inzetten?
Ik vraag me dus af of mensen die met deze motivatie gingen lenen dit ECHT direct een helemaal op hun spaarrekening hebben gezet. Geloof er niets van haha. En ja @LazySusan, die blogger SkereStudent, zij ging met de helft van die lening beleggen in aandelen een biotech bedrijf, had ze heel veel onderzoek naar gedaan maar ging natuurlijk helemaal mis en heeft ze met duizenden euro’s verlies verkocht.
De persoon die ik kende moest het overmaken naar een spaarrekening en werd daarin gecontroleerd door zijn vader, ik meen te herinneren dat als hij die controle niet had hij waarschijnlijk of minder had geleend of het geld sneller/makkelijker voor persoonlijke uitgaven zou gebruiken.
Je bent ook wel echt special kind of inhalige ouder als je je kind dwingt/adviseert/vraagt een schuld te maken om te beleggen. Gun die echt allemaal rentestijging.
Weet iemand toevallig dit?
Ik val onder het oude stelsel, in 15 jaar afbetalen. Nu was mijn inkomen afgelopen jaren zo laag, dat ik niets hoefde af te lossen, zo zijn er 4 jaar verstreken. Mijn inkomen gaat stijgen, vooral als ik fiscaal partner met mijn vriend ga zijn. Is het dan zo dat de schuld (45k+, even groot als in het begin) dan door 12 jaar gedeeld wordt, of is het door 15 jaar gedeeld en per jaar bekeken wat ik minimaal kan aflossen? In situatie 2 wordt nog steeds een hoop kwijtgescholden op deze manier.
Ik heb dezelfde situatie ongeveer (eerste paar jaar weinig per maand hoeven betalen en nu hoger inkomen en partner). Betaal nu 3x zoveel als de eerste jaren en als ik dit bedrag maal de resterende maanden doe heb ik mijn schuld compleet afgelost.
Met andere woorden: je schuld wordt dus gedeeld door de resterende 12 jaar (tot een max. Bedrag op basis van draagkracht).
Hier hetzelfde als @Moezemeisje. Ik val onder de oude regeling en de eerste jaren heb ik vanwege te weinig draagkracht niets afgelost (sterker nog mijn schuld liep wel op omdat ik rente betaalde over mijn studieschuld) en nu betaal ik alles af in een kortere periode waardoor mijn maandlasten ook hoger liggen dan waneer deze berekend waren over 15 jaar.
Thanks @McApple en @Moezemeisje , het is weer een stuk duidelijker. zelfs al zou ik komende jaren 50 % meer gaan verdienen, dan blijft het bedrag hetzelfde ivm de wettelijke draagkracht.
Het is ook best ingewikkeld, vooral omdat er verschillende regels zijn voor de verschillende periodes.
Je draagkracht hangt wel af van het (gezamenlijke) inkomen, dus als je 50 procent meer gaat verdienen kan het wel zo zijn dat je maandelijkse terugbetaling omhoog gaat (maar nooit hoger dan het resterende bedrag gedeeld door de resterende maanden en er wordt gekeken naar jullie inkomen van 2 jaar geleden).
Hier staan de regels allemaal op een rijtje:
Ook hier een vraag. Ik heb in 2008 voor het eerst stufi ontvangen en heb in 2015 mn diploma gehaald. Flinke studieschuld dus. Nu gaan mn vriend en ik een geregistreerd partnerschap aan ivm kindje en huis kopen. Zijn inkomen is flink maar no way dat ik hem wil laten mee betalen aan mijn studieschuld. Oftewel een hoog maandbedrag zou alleen van mijn inkomen afgaan. Wat ik prima vind tenzij ze zijn inkomen mee gaan berekenen
Klopt het dat -ook al ben ik na 2012 afgestudeerd- ik hem als partner buiten beschouwing kan laten omdat ik voor 2009 stufi heb ontvangen? Zoals hier staat:
Als je je schuld ook conform pre-CATS aflost wel. Als je al eerder hebt gekozen om/of de keuze voor jou is gemaakt om volgens CATS af te lossen niet.
Hmm ik kan me ergens herinneren dat ik mn partner destijds ook buiten beschouwing heb gelaten. Kan ik dat ergens terugvinden? In duo vind ik het niet namelijk