Afbetalen studieschuld

Misschien even bellen? Of in alle oude brieven kijken? Ik kon ook kiezen tussen twee leenstelsels en volgens welke ik afloste stond wel in een brief dacht ik.

3 likes

Als ik inlog en naar het overzichtscherm van schulden ga staat bij mij helemaal onderaan het terugbetaalregime. Ik ben ook in 2008 begonnen en in 2012 afgestudeerd. Ik heb wel gekozen voor na 2012 regels omdat ik chronisch vrijgezel ben en je dan automatisch op draagkracht aflost. Dus daar moet je het kunnen vinden!

3 likes

Nee het lijkt me niet dat als je bijv. per 30 juni afgestudeerd bent je nog 2 maanden stufi kan krijgen? Maar ik weet dit niet zeker hoor, dus je moet het wel uitzoeken. Ik heb zelf ooit een boete gehad toen ik van de ene opleiding naar de ander switchte en dacht dat dit naadloos in elkaar overliep maar schijnbaar telde letterlijk einde van het semester als einde van de periode dat ik recht had op stufi en ov. Pas weer op 1 september (of bij aanvang semester 1 van de nieuwe opleiding) had ik er weer recht op.

1 like

Ik heb een keer 6000 euro afgelost en dat scheelde ongeveer 45 euro voor mijn maandbedrag. Ik kon dat na verwerking gewoon aanklikken, niks bijzonders.

3 likes

Bij mij was het iets van 50-100 euro eenmalig extra aflossen om het opnieuw te mogen berekenen maar ik zie nu op de website van DUO dat het afhangt van de hoogte van de betaling en van de restschuld. Dus je moet ze even bellen.

Het maandbedrag opnieuw berekenen ging automatisch in de portal, je kreeg dan iig in dat dashboard te zien wat het nieuwe maandbedrag was. Ik kreeg dan ook een bericht extra aflossing met daarbij een beslissing (aangepast maandbedrag per eerste van de volgende maand).

2 likes

Ik heb het bij elke extra aflossing laten herberekenen (soms ook maar bij een paar honderd euro). Hij geeft die optie gewoon na het extra overmaken van geld. Was verder elke keer 0 probleem en ze passen dan gewoon het bedrag aan, weet alleen niet precies hoe lang er dan overheen ging voordat het aangepast was.

1 like

Met zo’n bedrag wordt er wel herberekend hoor. Ik heb wel eens een veel kleiner bedrag afgelost en toen werd het ook al herberekend. Je moet bij het aflossen aangeven of je wil herberekenen of niet, als je daar Ja aangeeft, dan heb je geloof ik een paar dagen later je nieuwe bedrag die de maand daarna ingaat.

2 likes

Een kennis van mij zei ooit: je moet nooit je studieschuld versneld aflossen, want door de inflatie word je schuld feitelijk steeds lager. Ik vond dat toen super dom, maar met deze inflatie denk ik dat hij toch een beetje gelijk had?

Edit: beschamende dt-fout :scream:

1 like

Met een rente van 0% heeft hij gewoon gelijk. Inflatie is tot nu toe elk jaar hoger dan dat, dus je schuld wordt langzaam minder waard.

2 likes

Met 0 rente zitten er alleen maar nadelen aan aflossen. Tenzij je een hypotheek wilt afsluiten. Ik heb nog maar €1000 schuld met 0% rente. En ik kan het mákkelijk aflossen. Maar we zijn met en verbouwing bezig dus hoe meer cashgeld nu op de rekening hoe beter. Maar ik zit echt mentaal op m’n handen om het af te lossen.

1 like

Ik vind het irritant als mensen zeggen dat er totaal geen reden is om af te lossen. Er zijn talloze redenen, alleen voor jou nu niet van toepassing. Een schuld aflossen is nooit het domste wat je kan doen met geld.

28 likes

Ja dat dus. Ik betrapte mezelf zelfs op de gedachte dat ik blij ben dat ik een schuld heb (eigenlijk blij met dat ik goedkoop heb kunnen lenen, en daardoor heb kunnen studeren). Ik heb ongeveer even veel spaargeld als schuld, dus het levelt elkaar mooi uit nu het allebei minder waard wordt :sweat_smile:.

@tessel helemaal mee eens, alleen het gevoel van vrijheid is al veel waard vind ik. Gaat wel echt :sparkles:een moment :sparkles: zijn als ik m’n hele schuld afgelost heb. Maar nu is niet het moment en met die inflatie al helemaal niet haha.

2 likes

Prima hoor. Er zegt toch ook niemand dat dit het domste is dat je kan doen? Er zijn uiteraard 72625 uitzonderingen maar de meeste mensen kunnen hun geld beter op de bank laten staan dan een schuld van 0% rente bij de DUO versneld aflossen.

2 likes

Maar zowel de (studie)schuld als het geld op de spaarrekening met 0% rente wordt minder waard door inflatie. Dus in principe schiet je er niks mee op toch? Tenzij je het geld belegt of meer waard laat worden. Of mis ik iets?

2 likes

Voor mij mag dit ook wel in de CAO Rijksoverheid, aangezien zij de bron van dit kwaad zijn geweest. Maar wel echt een onderscheidende arbeidsvoorwaarde, slim bedacht.

10 likes

Ik zie dit ergens nog wel gebeuren, maar misschien ben ik te optimistisch. In de V.S. kunnen ambtenaren ook een beroep doen op loan forgiveness.

De nieuwe cao vind ikzelf trouwens al wel echt een verbetering, maar was ook long overdue natuurlijk.

1 like

Ik los nu een jaar lang even helemaal niks af :clown_face:

3 likes

De nieuwe rentetarieven van de studieschuld zijn bekend gemaakt en zoals het er nu naar uitziet betaal ik zo dadelijk 1.78% rente. Ik vrees dat ik op die manier nooit meer van die schuld afkom. En ik erger me dan ook aan zo’n opmerking van de minister die dan zegt over het afbetalen en dat alles duurder wordt: we houden rekening met de persoonlijke omstandigheden. Nou ik weet niet maar mijn ervaring is dat DUO dat dus niet doet. Jaren terug gingen ze mijn maandelijkse ‘terugbetaaltarief’ bepalen op basis van het inkomen van mij en mijn ex ook toen ik aangaf dat wij al lang en breed uit elkaar waren. Heeft echt maanden gekost om dat op te lossen en ondertussen moest ik wel gewoon betalen. Niks rekening houden met de persoonlijke omstandigheden.

6 likes

Hmm als ik dit zo lees gaat die 1,78 ook voor mij gelden. Toch maar eens kijken naar versneld aflossen dan.
In november komt altijd het bericht wat jouw nieuwe bedrag wordt toch?

2 likes

Voor mij ook die 1,78 idd. Balen, maar ook te verwachten. Ik ga in ieder geval de energietoeslag gebruiken om extra af te lossen. Voor de rest laat ik het maar gewoon.