Ja ik kom uit diezelfde periode. Dan kwam iemand van de DUO langs voor voorlichting. Ik hoor het die voorlichter nog zo zeggen: je schuld heeft geen invloed op je toekomstige hypotheek en je betaald alleen wat je kan betalen. Maar ondertussen zijn alle spelregels veranderd. En wat mij dan ook boos maakt dat DUO/overheid ook ontkent dat dit zo gezegd is. Nee, DUO heeft dat nooit gezegd. En nogmaals ik vind het prima om mijn schuld af te betalen, helemaal terecht, maar dat de spelregels ondertussen zijn veranderd daar vind ik wel iets van.
zoekt extra sugardaddy
Ik blijf me nog altijd verbazen over dat āgeen invloed op hypothekenā want dat is er wel altijd geweest maar ik ga nu ook die 1,78% rente moeten betalen. Moet nog 6 jaar ofzo? Kan mān saldo nu niet zien want die hele website is kapot na dit nieuws natuurlijk haha. Vind het wel kut maarja⦠Ik ga niet versneld aflossen. Ik betaalde altijd wel iets meer dan strikt genomen moest (kan niet tegen onafgeronde bedragen ) dus mss dat ik er 25 euro per maand bij doe
.
Volgens mij elke maand bij je schuld opgeteld? Meende ik te hebben gezien bij de eerste periode dat ik betaalde. Maar kan t niet checken want is broken
Begint de rente dan eigenlijk al te lopen in de aanloopfase? Dus in die anderhalf jaar voordat je moet beginnen met aflossen?
Ja.
Ja
Lifehack. Zoān grote studieschuld + rente hebben dat je hem nooit helemaal binnen 15 jaar kunt terugbetalen.
Ja behalve dat dit voor niemand meer gaat werken want vrijwel iedereen die nu nog opbouwt zit aan 35 jaar vast denk ik?
wat een shitzooi dit allemaal joh echt belachelijk.
Ben je wel 15/35 jaar tot aan je maximumcapaciteit aan het aflossen. Would not recommend
Edit: Hoop wel echt dat de studentenlobby nu eindelijk eens een fatsoenlijk verhaal gaat opbouwen tegen studieschulden. Lees nu alweer het āmboāers worden genaaidā (klopt niet, heeft met betaaltermijn te maken) en āwe zijn voorgelogen, het zou gunstig zijnā. Zo gaan we het niet winnen?
Nee klopt het is ook geen brilliante lifehack. Betaal de komende 15 jaar, 230 euro per maand. 1/10 Iedereen is gewoon genaaid.
Ik merk hierin ook zon verschil in vertrouwen in de overheid tussen generaties. Mijn ouders geloven echt nog dat dingen vaststaan, zoals aow leeftijd enzo terwijl mijn vrienden en ik eigenlijk nergens meer op durven te vertrouwen.
Wordt het bedrag dat ze mogen innen per maand ook verhoogd? Zoān grensbedrag bestaat toch? Niet dat ze opeens bij hoog salaris huppateeej 700 euro innen.
Dit klinkt eerlijk gezegd als iets dat door Europa vernietigd zou worden als ze bevraagd zouden worden. Waarschijnlijk gokken ze dat je toch het geld niet hebt om dat te financiƫren.
Thank god staat mijn 0% rente nog vast tot eind 2024. Voor die tijd (dus voor 2020) heb ik 0,12% betaald, maar daarvoor was het ook wel hoger. Dus in die zin vind ik dat ik nog redelijk geluk heb gehad met de rentes. Maar ik zou wel heel graag van die schuld af willen want die aflossing drukt gewoon behoorlijk op mijn besteedbaar inkomen.
@Xiomara: oohh ik snap nu pas waarom er altijd zoān raar bedrag afgeschreven wordt terwijl ik zelf een rond getal heb ingevuld als extra aflossing. Dat is die 0,77 incassokorting
Het leven wordt duurder dus laten we ook je schuld verhogen. Het is niet alsof al onze lonen meegroeien met alles wat er in de wereld gebeurt. Je houdt dadelijk echt niks meer van je loon over.
Voel me sowieso echt dom dat ik nooit heb stilgestaan bij de rentes toen ik begon met lenen.
ik zou me echt niet schuldig voelen over dit, je hebt amper toelichting gekregen over de financiƫle gevolgen van je lening en rente is toch wel echt iets abstracts tot je er mee in aanraking komt.
Mij is altijd gezegd dat een studielening het bestr is wat je kunt doen, gelukkig komen ze daar nu ook op terug.