Dat ze kwijtschelden is leuk maar wat er werkelijk gebeurd is dat ze gewoon kijken naar wat ik nog aan openstaande schuld heb en dat delen door het resterende aantal maanden dat ik nog moet terugbetalen. Dat kwijtschelden gebeurd bijna alleen maar wanneer je draagkracht zo laag is dat je nu al minimaal terugbetaald en die situatie blijft zo gedurende die hele 15 jaar of in ieder geval voor het grootste gedeelte van je aflosfase er wordt dan gewoon gekeken naar wat moet je aflossen en hoeveel maanden heb je nog in combinatie met je draagkracht. Dus bijvoorbeeld: ik heb een schuld van € 50.000,- ( excl rente want tot nu toe is er geen rente berekend) dat moet ik terugbetalen in 180 maanden (12x15) dan is dat ongeveer € 275,- per maand. Wanneer Duo van mening is dat ik met mijn inkomen prima € 275,- kan betalen dan heb je aan het einde van de rit gewoon alles afbetaald en is kwijtschelding niet nodig.
En dan kijkt DUO bijvoorbeeld niet naar wat mijn vaste lasten zijn (huur/hypotheek, gas/water/licht, boodschappen etc.) Mijn inkomen zegt niets over mijn vaste lasten. En als je een partner heb kijken ze dus ook naar zijn/haar inkomen terwijl DUO niets te zeggen heeft over hoe iemand in zijn/haar relatie de kosten verdeeld.