Afbetalen studieschuld

Ik wilde naar aanleiding hiervan mijn extra aflosvrije periode stopzetten maar die site werkt toch totaal waardeloos he. Het is gewoon niet gelukt.

1 like

Helaas heeft versneld aflossen voor mij totaal geen zin mijn studieschuld is nog zo hoog. Maar het is een ontzettend geruststellende gedachte dat alles duurder wordt in het leven dus ook het maandbedrag wat ik moet betalen aan DUO. En begrijp mij niet verkeerd, ik vind het prima om mijn schuld af te lossen maar waarom de rente omhoog gooien terwijl alles steeds duurder wordt.

@hummus site werkt inderdaad slecht, wilde ook het een en ander nakijken maar niks werkt. Sterker nog volgens DUO website heb ik ook geen schuld meer :joy:

1 like

Ik ben nog niet eens klaar met schuld opbouwen en ik ben al in afbetaalpaniek :flushed: Mijn schuld is nu 75K, daar gaat nog wel wat af natuurlijk van OV en prestatiebeurs maar ik wil niet eens weten wat dit voor de rest van mijn leven gaat betekenen

Ik heb niet alleen spijt van het kiezen van de in 15 jaar aflossen maar ik kan soms ook echt spijt hebben van het pauzeren van mijn terugbetaal periode (ook al kon ik toen niet anders) en misschien baal ik ook van het feit dat ik twee jaar lang minimaal heb terugbetaald (€9,- pm) vanwege een te laag inkomen. Uiteindelijk komt het er namelijk op neer dat ik een hoog bedrag in een veel kortere tijd moet terugbetalen.

Maar het is toch altijd naar draagkracht, en als je dan na 15 jr niet alles hebt afbetaald wordt het kwijtgescholden, dat is niet bij 35 jr

Moest wel lachen dat je 0,77 korting krijgt als je automatische incasso instelt. Scheelt toch weer 138 euro he!!

3 likes

Klopt ook helemaal wat je zegt, ik kon het toen ook echt niet betalen. En ik blijf hopen dat ooit Gaston voor de deur staat al is die kans nihil dus dan maar duimen dat ik straks in januari loonsverhoging krijg dan kan dat het een klein beetje compenseren. En gelukkig is elke maand die ik nu afbetaal een maand dichter bij het einde van die 15 jaar.

Dit klinkt mooi maar is in de praktijk natuurlijk niet helemaal waar en slechts een mooie term. Het wordt gebaseerd op je inkomen. Daarbij betaal je g/w/l, huur/hypotheek, boodschappen en nog veel meer kosten die allemaal gestegen zijn afgelopen tijd. Dus hoewel je misschien een hoog inkomen hebt, heb je misschien ook wel hele hoge andere vaste lasten die ook gewoon betaald moeten worden en waar je niets aan kan doen. Draagkracht vind ik daarom zo’n non-term. Het is inkomensafhankelijk en niet naar draagkracht.

5 likes

Dat ze kwijtschelden is leuk maar wat er werkelijk gebeurd is dat ze gewoon kijken naar wat ik nog aan openstaande schuld heb en dat delen door het resterende aantal maanden dat ik nog moet terugbetalen. Dat kwijtschelden gebeurd bijna alleen maar wanneer je draagkracht zo laag is dat je nu al minimaal terugbetaald en die situatie blijft zo gedurende die hele 15 jaar of in ieder geval voor het grootste gedeelte van je aflosfase er wordt dan gewoon gekeken naar wat moet je aflossen en hoeveel maanden heb je nog in combinatie met je draagkracht. Dus bijvoorbeeld: ik heb een schuld van € 50.000,- ( excl rente want tot nu toe is er geen rente berekend) dat moet ik terugbetalen in 180 maanden (12x15) dan is dat ongeveer € 275,- per maand. Wanneer Duo van mening is dat ik met mijn inkomen prima € 275,- kan betalen dan heb je aan het einde van de rit gewoon alles afbetaald en is kwijtschelding niet nodig.

En dan kijkt DUO bijvoorbeeld niet naar wat mijn vaste lasten zijn (huur/hypotheek, gas/water/licht, boodschappen etc.) Mijn inkomen zegt niets over mijn vaste lasten. En als je een partner heb kijken ze dus ook naar zijn/haar inkomen terwijl DUO niets te zeggen heeft over hoe iemand in zijn/haar relatie de kosten verdeeld.

1 like

Lijkt me sowieso niet echt correct dat de overheid ervan uitgaat dat je partner mee garant moet staan voor schulden die je waarschijnlijk hebt aangegaan voor jullie elkaar leerden kennen.

7 likes

Ik blijf graag nog ff naïef :pray:

2 likes

Ja ik kom uit diezelfde periode. Dan kwam iemand van de DUO langs voor voorlichting. Ik hoor het die voorlichter nog zo zeggen: je schuld heeft geen invloed op je toekomstige hypotheek en je betaald alleen wat je kan betalen. Maar ondertussen zijn alle spelregels veranderd. En wat mij dan ook boos maakt dat DUO/overheid ook ontkent dat dit zo gezegd is. Nee, DUO heeft dat nooit gezegd. :rage: En nogmaals ik vind het prima om mijn schuld af te betalen, helemaal terecht, maar dat de spelregels ondertussen zijn veranderd daar vind ik wel iets van.

4 likes

zoekt extra sugardaddy

4 likes

Ik blijf me nog altijd verbazen over dat ‘geen invloed op hypotheken’ want dat is er wel altijd geweest maar ik ga nu ook die 1,78% rente moeten betalen. Moet nog 6 jaar ofzo? Kan m’n saldo nu niet zien want die hele website is kapot na dit nieuws natuurlijk haha. Vind het wel kut maarja… Ik ga niet versneld aflossen. Ik betaalde altijd wel iets meer dan strikt genomen moest (kan niet tegen onafgeronde bedragen :smiling_face_with_tear:) dus mss dat ik er 25 euro per maand bij doe :woman_shrugging:.

1 like

Volgens mij elke maand bij je schuld opgeteld? Meende ik te hebben gezien bij de eerste periode dat ik betaalde. Maar kan t niet checken want is broken

1 like

Begint de rente dan eigenlijk al te lopen in de aanloopfase? Dus in die anderhalf jaar voordat je moet beginnen met aflossen?

Ja.

4 likes

Ja

2 likes

Oh fantastisch. Dank voor jullie reacties @Drosera

3 likes

Zo zag het er bij mij uit voordat de rente 0% was en ik al afloste

5 likes

Lifehack. Zo’n grote studieschuld + rente hebben dat je hem nooit helemaal binnen 15 jaar kunt terugbetalen.