Afbetalen studieschuld

Ja heb je ook gelijk in, maar toch voelt het zo dom en naïef. @Niettepruimen klopt mij ook, dat je gewoon kon lenen en dat je dat kon sparen en dus lekker rente kon innen en dus gratis geld had. Nou de rente was al snel van de spaarrekeningen verdwenen en de rentes op onze studieschulden worden meer.

Ja dit is precies mijn afweging, maar mijn restschuld is niet zo heel groot meer (minder dan 10k) en daardoor houd ik ook nog wel spaargeld over als ik wel alles aflos. Maar alsnog vind ik het wel veel geld om in 1x af te lossen :sweat_smile:

1 like

Dit staat bij mij… Betekent dat tot 2026 0% of gaat het dan wel omhoog 1 januari?

Ik denk dat ik hier een stap vergeet, maar als je schuld bijvoorbeeld 9.000 is, dan is 1,76% “slechts” €160,20 euro. Waarom zou je dan nu versneld aflossen? Dan kun je toch beter je maandbedrag iets verhogen (zeg 3%) zodat je die rente ook gelijk meeneemt. Dan is versneld toch niet per se nodig? Of ben je bang dat het over 5 jaar nog weer hoger gaat worden en wil je dat voor zijn?

@Sproetjes Hij staat bij jou gewoon vast t/m 2026! Het nieuwe percentage geldt alleen voor de mensen waarvan de rentevaste periode afloopt op 31/12/2022.

1 like

Ik heb 2 schulden, echt onhandig. Nu is schuld 2 een klein bedrag en wilde ik die aflossen maar dat is omslachtig. Ik moet ervoor bellen en dan wordt een uitzondering gemaakt omdat deel af te lossen.
Jaren geleden ook gebeld of het samen gevoegd kon worden maar dat kon ook niet. Geen idee ook waarom ik 2 delen heb.

1 like

Nee, zo werkt het helaas niet, het rentedeel telt -*edit, elk jaar- opnieuw en is daardoor uiteindelijk een behoorlijk bedrag. Al durf ik niet te zeggen hoe de berekening precies zit. Ooit dacht ik dat dit ook zo gold voor onze hypotheek, was ff een flinke tegenvaller :grimacing:.

3 likes

Kan iemand dit wel uitleggen? :grimacing:

Edit: ik snap het al denk ik.

1 like

Met mijn beperkte kennis, dus geen 100% garantie. Maar ik denk als volgt:

Stel je hebt nu een schuld van 9000 euro en je lost iedere maand 100 euro af:
2022: 9000 x 1,78% = 160,20
2023: 7800 x 1,78% = 138,84

Enzovoorts. Dus uiteindelijk gaat het zelfs bij een relatief kleine schuld als 9000 euro om ruim 1000 euro extra.

3 likes

Maar ik heb een schuld van 45k dat komt toch neer op 900 euro rente per jaar extra dan? (nouja ik heb tot 2026 maar dan heus niet vet veel afgelost).

1 like

Als het rentedeel elke maand opnieuw telt zou je het per maand moeten berekenen ipv per jaar. Of, als je het zou willen weten voor een langere tijd:

Schuld x (1 + rentepercentage) ^ aantal maanden = bedrag wat je in totaal betaalt, inclusief rente.

Zonder 1+ voor alleen de rente

5 likes

Ik zou eerst kijken of je per maand misschien iets meer opzij kunt zetten om extra af te betalen. En dan uitrekenen hoeveel schuld je dan nog overhoudt aan het eind van de rentevasteperiode waarin de rente nog 0% is. Wellicht kun je het op dat moment in één keer aflossen. Ik ken natuurlijk jouw situatie niet maar in mijn geval is dat wel haalbaar. Ik los nu extra af en aan het einde van de rentevaste periode heb ik nog ‘maar’ 2500 schuld over en ik ben van plan dat dan in één keer af te lossen. Als het niet lukt om meer opzij te zetten van je inkomen kun je misschien iets minder sparen en iets meer aflossen? Dan is je spaarrekening niet in één keer leeg maar slinkt je schuld wel wat sneller. En misschien heb je ergens in de komende tijd een meevaller waardoor je een wat groter bedrag in één keer kunt aflossen.

1 like

Ik wist dat er een slimmer iemand dit beter kon uitleggen! Denk dat jouw formule veel beter is.

Vind het alleen schrikbarend veel. Ook als ik dit lees: Rente op studieschuld wordt 0,4 procent | Advalvas

3 likes

Ja ik schrok me ook kapot, terwijl mijn studieschuld nog best te overzien is. Bijna 1000 euro aan rente per jaar :flushed:

Edit: dit klopte bij nader inzien niet. Voordat ik iedereen die dit nog leest een hartaanval bezorg :grimacing:

1 like

Pff dit is wel een slimme strategie om ervoor te zorgen dat veel mensen sneller gaan afbetalen. Ik heb gelukkig na dit jaar nog 2 jaar 0%, maar ook een schuld van 45K. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of het maandbedrag straks met 1,78% PER MAAND verhoogd wordt, of dat dit percentage voor een jaar geldt en dus /12 moet. Als ik de berichten hierboven goed interpreteer, lijkt het dat eerste te zijn. Als iemand dat al dan niet kan bevestigen, graag.

Het is per jaar. Mensen rekenen hierboven de jaarlijkse rente uit die je vervolgens kan delen door 12.

3 likes

Ik denk dat wat verstandig is helemaal afhangt van je persoonlijke omstandigheden. Ik heb er nu zelf nog niet mee te maken omdat mijn rente vast staat tot 1-1-24 maar ik heb bijvoorbeeld een hypotheek met een rente die hoger is dan de rente die DUO nu gaat rekenen. Dus financieel gezien is het voor mij slimmer om dan extra af te lossen op de hypotheek ipv studieschuld.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een deel van het spaargeld te gebruiken om af te lossen, en een deel op je spaarrekening te houden. Want eenmaal afgelost krijg je dat geld niet meer terug van DUO, en ook een buffer is belangrijk. Als je in één keer extra aflost wordt je maandbedrag ook opnieuw vastgesteld dus je maandlasten zijn dat ook wat lager.

Tot slot: als je echt heel veel stress krijgt van het idee van een groeiende schuld is er ook wel wat te zeggen voor het wel aanwenden van spaargeld om extra af te lossen. Gewoon voor je gemoedrust. Maar ik zou niet zo veel aflossen dat het spaargeld bijna op is in deze tijd van enorme inflatie.

2 likes

Maar het is niet dat de schuld alleen maar toeneemt als je ook aflost? Die daalt uiteindelijk alsnog.

Ik ga zelf nu gewoon afwachten wat DUO gaat berekenen wat ik nog moet betalen en daar zelf misschien nog 25 per maand bovenop doen. Dan ben ik alsnog gewoon in de 7 jaar die ik nog moet klaar (kwijtschelden gaat bij mij sowieso niet gebeuren) en dan hoef ik er nu niet voor krom te liggen óf spaargeld te missen. Als ik dat had dan :upside_down_face:

De vraag is vooral hoeveel spaargeld je hebt. Als je veel spaargeld in je studieschuld stopt en daarna praktisch geen spaargeld én nog een schuld hebt is dat natuurlijk een ander verhaal dan wanneer je nog voldoende buffer en geen studieschuld meer hebt. Ik gebruik zelf geen spaargeld, maar betaal al sinds het begin het dubbele maandbedrag en ga daarbovenop denk ik een tijdje extra aflossen wat ik overhou zolang ik die ruimte heb.

Oke nu ga ik twijfelen aan mijn rekenskills. En ik wil geen paniek zaaien :grimacing:

Ik had begrepen dat de rente iedere maand wordt berekend, dus je betaalt rente op rente. Ik heb een schuld van zo’n 17000 euro. Dus dan wordt de som voor een jaar zonder aflossen als volgt:

17.000 * 1,0046 ^ 12 = 17.962,51

En dan zou ik 960 euro rente betalen over een jaar zonder aflossen.

Maar ik hoop nu dat dit niet klopt want ik ben me daarstraks echt kapot geschrokken.

Oh huh het bericht waar ik op reageerde is weg? Iemand vroeg hoeveel schuld ik dan had, dus hierboven mijn rekensom

3 likes