Ja behalve dat dit voor niemand meer gaat werken want vrijwel iedereen die nu nog opbouwt zit aan 35 jaar vast denk ik?
wat een shitzooi dit allemaal joh echt belachelijk.
Ben je wel 15/35 jaar tot aan je maximumcapaciteit aan het aflossen. Would not recommend
Edit: Hoop wel echt dat de studentenlobby nu eindelijk eens een fatsoenlijk verhaal gaat opbouwen tegen studieschulden. Lees nu alweer het ‘mbo’ers worden genaaid’ (klopt niet, heeft met betaaltermijn te maken) en ‘we zijn voorgelogen, het zou gunstig zijn’. Zo gaan we het niet winnen?
Nee klopt het is ook geen brilliante lifehack. Betaal de komende 15 jaar, 230 euro per maand. 1/10 Iedereen is gewoon genaaid.
Ik merk hierin ook zon verschil in vertrouwen in de overheid tussen generaties. Mijn ouders geloven echt nog dat dingen vaststaan, zoals aow leeftijd enzo terwijl mijn vrienden en ik eigenlijk nergens meer op durven te vertrouwen.
Wordt het bedrag dat ze mogen innen per maand ook verhoogd? Zo’n grensbedrag bestaat toch? Niet dat ze opeens bij hoog salaris huppateeej 700 euro innen.
Dit klinkt eerlijk gezegd als iets dat door Europa vernietigd zou worden als ze bevraagd zouden worden. Waarschijnlijk gokken ze dat je toch het geld niet hebt om dat te financiëren.
Thank god staat mijn 0% rente nog vast tot eind 2024. Voor die tijd (dus voor 2020) heb ik 0,12% betaald, maar daarvoor was het ook wel hoger. Dus in die zin vind ik dat ik nog redelijk geluk heb gehad met de rentes. Maar ik zou wel heel graag van die schuld af willen want die aflossing drukt gewoon behoorlijk op mijn besteedbaar inkomen.
@Xiomara: oohh ik snap nu pas waarom er altijd zo’n raar bedrag afgeschreven wordt terwijl ik zelf een rond getal heb ingevuld als extra aflossing. Dat is die 0,77 incassokorting
Het leven wordt duurder dus laten we ook je schuld verhogen. Het is niet alsof al onze lonen meegroeien met alles wat er in de wereld gebeurt. Je houdt dadelijk echt niks meer van je loon over.
Voel me sowieso echt dom dat ik nooit heb stilgestaan bij de rentes toen ik begon met lenen.
ik zou me echt niet schuldig voelen over dit, je hebt amper toelichting gekregen over de financiële gevolgen van je lening en rente is toch wel echt iets abstracts tot je er mee in aanraking komt.
Mij is altijd gezegd dat een studielening het bestr is wat je kunt doen, gelukkig komen ze daar nu ook op terug.
Ja heb je ook gelijk in, maar toch voelt het zo dom en naïef. @Niettepruimen klopt mij ook, dat je gewoon kon lenen en dat je dat kon sparen en dus lekker rente kon innen en dus gratis geld had. Nou de rente was al snel van de spaarrekeningen verdwenen en de rentes op onze studieschulden worden meer.
Ja dit is precies mijn afweging, maar mijn restschuld is niet zo heel groot meer (minder dan 10k) en daardoor houd ik ook nog wel spaargeld over als ik wel alles aflos. Maar alsnog vind ik het wel veel geld om in 1x af te lossen
Ik denk dat ik hier een stap vergeet, maar als je schuld bijvoorbeeld 9.000 is, dan is 1,76% “slechts” €160,20 euro. Waarom zou je dan nu versneld aflossen? Dan kun je toch beter je maandbedrag iets verhogen (zeg 3%) zodat je die rente ook gelijk meeneemt. Dan is versneld toch niet per se nodig? Of ben je bang dat het over 5 jaar nog weer hoger gaat worden en wil je dat voor zijn?
@Sproetjes Hij staat bij jou gewoon vast t/m 2026! Het nieuwe percentage geldt alleen voor de mensen waarvan de rentevaste periode afloopt op 31/12/2022.
Ik heb 2 schulden, echt onhandig. Nu is schuld 2 een klein bedrag en wilde ik die aflossen maar dat is omslachtig. Ik moet ervoor bellen en dan wordt een uitzondering gemaakt omdat deel af te lossen.
Jaren geleden ook gebeld of het samen gevoegd kon worden maar dat kon ook niet. Geen idee ook waarom ik 2 delen heb.
Nee, zo werkt het helaas niet, het rentedeel telt -*edit, elk jaar- opnieuw en is daardoor uiteindelijk een behoorlijk bedrag. Al durf ik niet te zeggen hoe de berekening precies zit. Ooit dacht ik dat dit ook zo gold voor onze hypotheek, was ff een flinke tegenvaller .
Kan iemand dit wel uitleggen?
Edit: ik snap het al denk ik.
Met mijn beperkte kennis, dus geen 100% garantie. Maar ik denk als volgt:
Stel je hebt nu een schuld van 9000 euro en je lost iedere maand 100 euro af:
2022: 9000 x 1,78% = 160,20
2023: 7800 x 1,78% = 138,84
Enzovoorts. Dus uiteindelijk gaat het zelfs bij een relatief kleine schuld als 9000 euro om ruim 1000 euro extra.
Maar ik heb een schuld van 45k dat komt toch neer op 900 euro rente per jaar extra dan? (nouja ik heb tot 2026 maar dan heus niet vet veel afgelost).
Als het rentedeel elke maand opnieuw telt zou je het per maand moeten berekenen ipv per jaar. Of, als je het zou willen weten voor een langere tijd:
Schuld x (1 + rentepercentage) ^ aantal maanden = bedrag wat je in totaal betaalt, inclusief rente.
Zonder 1+ voor alleen de rente