Afbetalen studieschuld

Ik zou eerst kijken of je per maand misschien iets meer opzij kunt zetten om extra af te betalen. En dan uitrekenen hoeveel schuld je dan nog overhoudt aan het eind van de rentevasteperiode waarin de rente nog 0% is. Wellicht kun je het op dat moment in één keer aflossen. Ik ken natuurlijk jouw situatie niet maar in mijn geval is dat wel haalbaar. Ik los nu extra af en aan het einde van de rentevaste periode heb ik nog ‘maar’ 2500 schuld over en ik ben van plan dat dan in één keer af te lossen. Als het niet lukt om meer opzij te zetten van je inkomen kun je misschien iets minder sparen en iets meer aflossen? Dan is je spaarrekening niet in één keer leeg maar slinkt je schuld wel wat sneller. En misschien heb je ergens in de komende tijd een meevaller waardoor je een wat groter bedrag in één keer kunt aflossen.

1 like

Ik wist dat er een slimmer iemand dit beter kon uitleggen! Denk dat jouw formule veel beter is.

Vind het alleen schrikbarend veel. Ook als ik dit lees: Rente op studieschuld wordt 0,4 procent | Advalvas

3 likes

Ja ik schrok me ook kapot, terwijl mijn studieschuld nog best te overzien is. Bijna 1000 euro aan rente per jaar :flushed:

Edit: dit klopte bij nader inzien niet. Voordat ik iedereen die dit nog leest een hartaanval bezorg :grimacing:

1 like

Pff dit is wel een slimme strategie om ervoor te zorgen dat veel mensen sneller gaan afbetalen. Ik heb gelukkig na dit jaar nog 2 jaar 0%, maar ook een schuld van 45K. Het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of het maandbedrag straks met 1,78% PER MAAND verhoogd wordt, of dat dit percentage voor een jaar geldt en dus /12 moet. Als ik de berichten hierboven goed interpreteer, lijkt het dat eerste te zijn. Als iemand dat al dan niet kan bevestigen, graag.

Het is per jaar. Mensen rekenen hierboven de jaarlijkse rente uit die je vervolgens kan delen door 12.

3 likes

Ik denk dat wat verstandig is helemaal afhangt van je persoonlijke omstandigheden. Ik heb er nu zelf nog niet mee te maken omdat mijn rente vast staat tot 1-1-24 maar ik heb bijvoorbeeld een hypotheek met een rente die hoger is dan de rente die DUO nu gaat rekenen. Dus financieel gezien is het voor mij slimmer om dan extra af te lossen op de hypotheek ipv studieschuld.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om een deel van het spaargeld te gebruiken om af te lossen, en een deel op je spaarrekening te houden. Want eenmaal afgelost krijg je dat geld niet meer terug van DUO, en ook een buffer is belangrijk. Als je in één keer extra aflost wordt je maandbedrag ook opnieuw vastgesteld dus je maandlasten zijn dat ook wat lager.

Tot slot: als je echt heel veel stress krijgt van het idee van een groeiende schuld is er ook wel wat te zeggen voor het wel aanwenden van spaargeld om extra af te lossen. Gewoon voor je gemoedrust. Maar ik zou niet zo veel aflossen dat het spaargeld bijna op is in deze tijd van enorme inflatie.

2 likes

Maar het is niet dat de schuld alleen maar toeneemt als je ook aflost? Die daalt uiteindelijk alsnog.

Ik ga zelf nu gewoon afwachten wat DUO gaat berekenen wat ik nog moet betalen en daar zelf misschien nog 25 per maand bovenop doen. Dan ben ik alsnog gewoon in de 7 jaar die ik nog moet klaar (kwijtschelden gaat bij mij sowieso niet gebeuren) en dan hoef ik er nu niet voor krom te liggen óf spaargeld te missen. Als ik dat had dan :upside_down_face:

De vraag is vooral hoeveel spaargeld je hebt. Als je veel spaargeld in je studieschuld stopt en daarna praktisch geen spaargeld én nog een schuld hebt is dat natuurlijk een ander verhaal dan wanneer je nog voldoende buffer en geen studieschuld meer hebt. Ik gebruik zelf geen spaargeld, maar betaal al sinds het begin het dubbele maandbedrag en ga daarbovenop denk ik een tijdje extra aflossen wat ik overhou zolang ik die ruimte heb.

Oke nu ga ik twijfelen aan mijn rekenskills. En ik wil geen paniek zaaien :grimacing:

Ik had begrepen dat de rente iedere maand wordt berekend, dus je betaalt rente op rente. Ik heb een schuld van zo’n 17000 euro. Dus dan wordt de som voor een jaar zonder aflossen als volgt:

17.000 * 1,0046 ^ 12 = 17.962,51

En dan zou ik 960 euro rente betalen over een jaar zonder aflossen.

Maar ik hoop nu dat dit niet klopt want ik ben me daarstraks echt kapot geschrokken.

Oh huh het bericht waar ik op reageerde is weg? Iemand vroeg hoeveel schuld ik dan had, dus hierboven mijn rekensom

3 likes

Sorry dat was ik, want ik twijfelde opeens ook.
Maar ik heb dus 45k en ik kom dan op 900 euro extra aan rente per jaar ongeveer.

3 likes

Maar dan kan mijn som niet kloppen. Wat doe ik fout?

2 likes

Bij 17k zou ik uitkomen op 340 per jaar… Tenminste ik reken even 2 procent voor het gemak. 2 procent van 17000 is 340. Maar dus geen idee of ik het goed uit reken.
Ik snap eerlijk gezegd geen biet van jou formule :grimacing::grimacing: je betaalt rente over het geleende bedrag.

2 likes

Je mag die jaarlijkse rente door 12 delen, omdat je het later ook weer tot de macht 12 doet.
Maandelijkse rente =0,0046/12=0,0003833333

17000×1,0003833333^12=17.078,37

Dus effectieve rente op jouw studieschuld wordt:
78,37/17000×100=0,461% ipv 0,46%.

2 likes

Er zijn zoveel maandelijkse lasten in je leven. Ik ga wss de rest van mijn leven gemeentebelasting betalen. Bij deze heb je al een einddatum. Op de hoogte van die belastingen heb ik nog minder invloed dan die van DUO. Mocht het uit de klauwen lopen dan kan aflossen waarbij je weinig spaargeld overhoudt altijd nog. Maar spaargeld op je rekening heeft ook waarde: je kan ad hoc beslissingen maken zonder een persoonlijke lening af te sluiten of rood te komen staan. Zie het als een verzekering: dat kost geld. Spaargeld als verzekering aanhouden ook, dit daalt dan langzaam in waarde.

2 likes

Ja bij mij is het meer dat ik tot nu toe niet de drang voelde om af te lossen omdat ik geen rente over de studieschuld betaal en geen rente over mijn spaargeld krijg. Dus dan staat t gelijk en vond ik het wdl handig om het geld ‘achter de hand’ te hebben. Maar nu ga ik dus meer betalen over die studieschuld dan dat ik rente over mijn spaargeld krijg. Dus voelt als onnodig rente betalen, omdat ik dus zou kunnen aflossen. Ik ben nu aan het afwegen of ik het het waard vind om dat spaargeld te ‘missen’.

2 likes

Ah zo! Ja dat kan ik me wel voorstellen dan.

1 like

Ik spaar nu bij Leaseplanbank voor 0,40% rente, misschien een tip voor anderen die wel extra willen sparen maar niet extra willen aflossen. Leaseplan pas de rente vaak aan, maar hebben laatst de rente van 0,05 naar 0,40 verhoogd. Aangezien de andere rentes ook stijgen, kan ik me voorstellen dat dit ook nog kan stijgen. Ook betalen ze de rente maandelijks uit.

2 likes

Ah nou snap ik m, dank voor het meedenken, ook aan @Sproetjes

3 likes

Nee dit klopte gelukkig niet. Maar durf niet uit te leggen hoe ik nu denk dat het moet, omdat ik bang ben dat ik weer een fout maak en je onbedoeld laat schrikken

1 like