Val je onder 0,46% rente of 1,78?
@Drosera heeft mij net geholpen en met 17.000 studieschuld kom ik uit op ongeveer 80 euro rente per jaar. Misschien geeft dat wat houvast?
Dan is jouw som 25000×1,0003833333^12= €25.115,24
Dus 115,24 euro als je het niet aflost.
Edit: deze moeilijke formule met de exponent is puur voor het rente-op-rente-effect waar Ginger mee zat. Makkelijker is om dat te negeren. Dan kom je met de rekensom 25000 × 0,0046= €115 ook wel in de buurt.
Het loopt wel lichtjes op, want het jaar daarop moet je dan 0,46% ook over die 115 euro gaan betalen, maar dat is nog steeds centenwerk.
En graag gedaan! Ik heb op de middelbare school puur voor de rekensommen Management & Organisatie gekozen, vind het net een puzzel.
Hm mijn rente-op-rentesom klopt niet helemaal op de cent, maar ik kan mijn oude casio met dat fijne programmaatje niet vinden.
Zou toch fijn zijn als Rutte een Biden doet en een deel van onze schuld kwijtscheld en dan niet alleen van de mensen die tijdens het leenstelsel hebben geleend.
It’s never gonna happen
Ugh, bij mij kwam door dit nieuws weer alle financiële stress die ik in m’n studententijd gehad heb omhoog.
Bij mij komt het extra bedrag dat ik aan rente moet betalen voor 1 jaar op zo’n 400 euro. Rationeel weet ik dat dat niet zo veel is, maar het voelt erg onrechtvaardig door alle eerdere communicatie vanuit de overheid waarin het hebben van een studieschuld gedownplayed werd.
Nee snap ik, maar zou ik het nog wel fijn vinden haha. Maar met een VVD’er als premier gaat het sowieso nooit gebeuren.
Ik vind dit ZO raar. Ik (en met mij vele anderen) ben tig jaar geleden akkoord gegaan met een lening met 0% rente. Dan kun je toch niet ineens wel rente gaan vragen (fucking bijna 2% dat is ook echt niet niks)? De hele reden waarom ik destijds toch besloten heb te gaan lenen was omdat de rente 0% was en zou blijven. Als je een hypotheek afsluit met rente mogen ze toch ook niet toch ineens die rente verhogen. Zo werkt het niet. Maar blijkbaar wel als het gaat om de studenten. Ben echt boos.
Ik snap iedereen die zich bekocht voelt omdat altijd werd gezegd dat een studieschuld niet erg is, geen invloed heeft op de hypotheek enz.
Maar wat ik niet snap is de verwachting dat de rente altijd 0% zou blijven. Rente fluctueert altijd en dat heeft te maken met de financiële markten. De rente op studieschuld is vaker hoger dan 0% geweest dan niet, die 0% was een uitzonderlijke situatie als gevolg van de financiële crisis.
Edit: en de rente heeft nooit vast gestaan, altijd maar voor een periode van 5 jaar.
Jaa maar je kunt toch niet van iemand van 17-21 jaar verwachten (die net van de middelbare school af komt) dat je over deze info beschikt? Zou leuk zijn als ik zulke adviserende ouders had gehad maar dat was niet het geval.
Dat is toch iets heel anders dan je hierboven schrijft. Je bent inmiddels jaren verder en blijkbaar nog steeds in de veronderstelling dat die rente altijd 0% zou blijven. Terwijl ik in de tussentijd toch wel vaker berichten heb gehad over wijzigingen.
Misschien niet, maar die info is wel makkelijk op te zoeken en bovendien wordt die 5 jaar wel gewoon duidelijk gecommuniceerd door DUO. Maar goed, misschien leef ik me niet voldoende in. Toen ik zelf ging lenen was de rente niet 0 dus ik was me vanaf het begin bewust dat het geld kostte.
Ja maar dat vind ik dus het kwalijke probleem. Leuk dat rente kan fluctueren maar als student wordt je toch gezegd dat de rente 0% is en blijft. Als ik wist dat er bovenop mijn schuld nog een schuld zou kunnen komen dan had ik destijds misschien hele andere keuzes gemaakt.
Je sluit een lening af op 18 jarige leeftijd met rente van 0%. 14 jaar later besluiten ze toch de rente te verhogen naar 1,78%. Dat is simpelweg niet waarmee je destijds akkoord bent gegaan en waarop je je keuze destijds op hebt gebaseerd.
Hypotheekrente fluctueert ook, je gaat akkoord met een bepaald percentage. Dat wordt ook niet zomaar verhoogd? Maar goed misschien denk ik wel te simpel hoor.
#destijds
Er werd altijd gezegd dat een studielening het slimste is wat je kon doen en ik ken ook zat mensen die hun lening compleet op een rekening storten om mee te beleggen
Ben je nu lekker mee
Maar dit is toch nooit gezegd. Ik denk dat dit jouw interpretatie is geweest
Ik denk dat we ook onderscheid moeten maken tussen wat studenten onderling tegen elkaar zeggen en dat DUO/overheid etc zeggen. Van die laatste is het bericht altijd geweest dat de rente echt wel kan veranderen en per 5 jaar vaststaat. Andere studenten daarentegen hebben van allerlei onzin verkondigd.
Mja, ik ben nooit in de veronderstelling geweest dat die lening 0% zou blijven. Enkel dat het de ‘voordeligste’ lening is die je af zou kunnen sluiten.
Dus ik ben wel benieuwd door wie of wat je dan destijds geïnformeerd bent.
Dit klopt niet. Die 0% is pas sinds 6 jaar. Als ik kijk naar mijn studieschuldopbouw, zie ik ook dat er in die eerste jaren per maand rente wordt bijgerekend.
Edit: met 53k aan studieschuld vind ik dit ook ronduit kut, maar als ik zie dat ik een hypotheekleningdeel heb met 3,98% rente, dan valt 1,78% mee en gaat mijn energie eerst naar de hypotheek.
Als je tig jaar geleden studeerde was de rente sowieso geen 0% he. Ik ben in 2014 begonnen en betaalde rente. Er is nooit is en blijft gezegd. Altijd: de rente is laag. En die belofte wordt wél nagekomen. De rente is relatief laag.