Toen ik begon in 2014 was dat in mijn omgeving de tendens, omdat de rente toen laag of 0% (?) was. Ik wist van niks, was met 17 en mijn ouders hebben nooit gestudeerd en wisten niet eens wat er allemaal mogelijk was dus ik moest maar afgaan op ‘slimme’ economische vaders van vriendinnen.
Haha het zal wel aan onze kringen liggen maar dit werd mij ook voorgehouden. Tjsah slimme keuzes of niet, het zijn wel keuzes die je moet maken op een leeftijd met nog weinig ervaring (je bent nauwelijks volwassen) en waar je nu nog alle lasten van kunt ervaren. Het is gewoon heel zuur dat er zoveel veranderd is tov toen, dat ik nu nooit meer die keuze had gemaakt (schuld die meetelt als je een hypotheek wilt afsluiten bijvoorbeeld).
Ik neem het ook niemand kwalijk hoor, ik had mezelf beter moeten informeren, maar dat is lastig als je alles zelf uit moet zoeken en zo jong bent.
Zo bedoelde ik het ook echt helemaal niet! Meer idd die keuzes die je moet maken, je geen adviserende ouders hebt en er nu zoveel nadelen van ondervindt.
Oh dat snap ik hoor, het was gewoon een aanvulling!
Heel eerlijk: ik denk dat je met kennis precies dezelfde keuzes had gemaakt en nu precies hetzelfde gesprek had gevoerd
2% is bijna niks… en alsnog gunstiger dan overal
Alleen de studieschuld is vaak zo hoog hehe
Ik snap echt niet dat mensen kunnen zeggen dat 1,78% (bijna) niks is. Als je 30.000 schuld hebt dan is dat 534 euro extra in dat jaar. Geen zin om verder uit te rekenen hoeveel het in de volgende jaren is. Veel gaan al een schuld aan omdat van ze wordt verwacht dat ze gaan studeren, maar niet alle ouders kunnen/willen dat voor ze betalen. Dat gaat echt om veel extra geld wat je moet aflossen.
En het leven wordt al veel duurder, veel mensen kunnen dingen al bijna niet betalen. De overheid moet bijspringen omdat mensen anders geen elektriciteit meer kunnen hebben, maar dan vinden ze het wel een goed idee om nu rente te gaan innen en dus de schulden van veel mensen nog erger te maken.
Maar dit is niet bepaald. Misschien wordt de rente over een paar jaar weer 0%. Hoewel dat niet per se te hopen is want dat betekent ook dat het slecht gaat met de economie. En lagere pensioenen. Het is gewoon niet zo zwart-wit allemaal.
Nou dat vind ik echt bijzonder knap!
“534 euro extra in dat jaar”
haha ja precies dat bedoel ik.
In 2014 was het rentepercentage 0,81% (zie Studiefinanciering: Lenen - DUO onder het kopje ‘rentepercentages), dus hoger dan de 0,46% nu als je onder het leenstelsel valt.
Neemt niet weg dat het inderdaad moeilijk is om de gevolgen te overzien op 17-jarige leeftijd, maar ik vraag me af op welke manier de voorlichting dan beter zou kunnen gaan. Via scholen? Via DUO zelf (op een andere wijze dan dat ze destijds deden/nu doen)? Geen lening aan kunnen gaan onder de 18, zoals op het MBO? Ik schrik er best van dat veel mensen hier onder de indruk waren dat de rente 0% zou blijven, en dat dat idee blijkbaar erg hardnekkig is. Het is ook maar afwachten wat het rentepercentage de komende jaren gaat doen, in ieder geval voor de vaststelling volgend jaar hou ik wel een beetje m’n hart vast.
Ik vind het vooral erg onhandig dat ik duo in het verleden meerdere malen heb gebeld om te vragen in welk stelsel ik nu val en ik krijg iedere keer een ander antwoord omdat ze het zelf niet weten en daardoor heb ik ook geen idee. En daardoor weet ik dus ook niet welk rentepercentage voor mij geldt en of voor mij die 15 of 35 jaar van toepassing is.
Even mijn opleidingen op een rijtje:
- september 2014 gestart met hbo bachelor en gestopt
- februari 2015 gestart met andere hbo bachelor, afgerond in januari 2019
- september 2019 gestart met premaster, januari 2021 afgerond
- februari 2021 gestart met master, februari 2022 afgerond
Ze hebben mijn schuld in twee delen geknipt, bij de een staat aflossen en bij de ander opbouwen. Naar mijn weten zit ik voor allebei in de aanloopfase sinds februari 2022. Dat was ook nog echt een gedoe om dat voor elkaar te krijgen aangezien duo eerst vond dat ik tijdens mijn master al moest gaan terugbetalen en dat vond ik een beetje raar. Maar goed, niemand weet dus waar ik nu onder val en snap er zelf ook geen zak meer van. Is er hier iemand die het wel weet?
Ik heb een soortgelijke situatie (gestart met bachelor in 2013, tijdje niet gestudeerd en gestart met master in 2019) en heb DUO er vanochtend gebeld.
Ik heb dus twee schulden met verschillende aanloopperiodes, maar de schuld wordt uiteindelijk (nadat beide aanloop periodes zijn afgelopen) wel tegelijk afbetaald (mogelijk dus met verschillende rente). Ik mag zelf kiezen onder welke terugbetalingsregels ik wil terugbetalen, maar moet dit wel doorgeven voordat ik begin met betalen. Dit moet je denk ik telefonisch doorgeven.
Ja de een bij duo zegt je valt met je bachelor onder het oude stelsel en met je (pre)master onder de nieuwe, de ander zegt je mag kiezen (en wat is het voordeligste dan?) en weer een ander zegt nee, je begon in het oude stelsel, je had tijdens de (pre)master nog leenrecht uit dat oude stelsel over en gebruikt, dus je valt volledig onder het oude stelsel. Het klinkt in mijn oren echt allemaal logisch, maar ik weet nu nog steeds niet hoe het zit (en zij ook niet) en ik vind het met die rentepercentages wel fijn om even te weten hoe of wat, maar dat schiet niet op als ze het zelf niet eens weten
Die aanloopperiodes is inderdaad al rechtgetrokken, want die van hbo was blijkbaar meteen gaan lopen toen ik mijn diploma had en voorbij tijdens de master. Maar dat is natuurlijk heel raar, want als je verder studeert moet dat helemaal niet ingaan. Dan leen je en moet je meer lenen omdat je terug moet betalen en dat is krom
I know, zou zelf onder de 1.78% als mijn rente niet meer vast zou staan voor het komende jaar.
En klopt, op 35 jaar (+2 jaar aanloopfase) én tijdens de opbouwfase gaat je rente een behoorlijk aantal keren opnieuw vastgesteld worden.
Wat ik wel onjuist vind is de prelude vanuit de overheid dat deze schuld geen invloed zou hebben op een eventuele hypotheek. Ik vind dit gewoon best wel dom. Want dat dit zoveel jonge mensen nu op deze manier in het begin van hun leven zo tegenzit en ook nu geen huis meer kunnen kopen heeft ook echt effect op het verderre verloop van hun leven en zeker ook hoeveel kinderen er geboren gaan worden.
Volgens mij is de rente echt alleen de laatste paar jaar 0 geweest want toen ik afstudeerde en studeerde was die ook gewoon boven 0% en kon je die rentevast periode ook gewoon zien in DUO online.
Dat van ‘goedkoopste lening ever’ herken ik wel. En moet zeggen dat het voor mij ook wel zo is (renteloze telefoonafbetaling daargelaten). Maar nu met die inflatie heb ik wel iets van, overheid fuck op met deze rente en incasseer hier lekker jullie verlies…
Dit is inderdaad waar ik over val. Dat ik rente moet betalen dat is wat het is. Dat heb ik in het verleden ook al gedaan. Waar ik wel moeite mee heb is de verkeerde voorlichting dat het geen invloed zou hebben op je hypotheek en dat wanneer je afbetaald er niet gekeken wordt naar het nog openstaande bedrag maar naar je startschuld. En ook nu wordt er weer de opmerking gemaakt dat er wordt gekeken naar je persoonlijke omstandigheden als het om je maandelijkse terug betaal bedrag gaat want daar wordt dus niet naar gekeken. Ze kijken alleen naar je inkomen en niet naar je vaste lasten en persoonlijke omstandigheden (of ze bedoelen met ‘we kijken naar je persoonlijke omstandigheden’: wanneer je een partner hebt waar je mee samenwoont dan verhogen we je maandbedrag want dan kan je partner toch mee betalen) En daarnaast vind ik het ook ontzettend vreemd dat er onscheidbaar wordt gemaakt in de rentetarieven: heb je een schuld vanuit het MBO of in het oude stelsel betaal je straks 1,78% rente en HBO/Uni nieuwe stelsel betaal je 0,46%. Waarom dat verschil?