Wat fijn dat dat voor jou niet veel geld is.
Ja ik mocht ook niet kiezen, zoo kut vond ik dat. Wij zitten op 323 pm en dat vind ik ook al een klap geld.
De rente staat voor iedereen 5 jaar vast, dus dat zou voor jou best tot en met 2026 kunnen zijn. Bij mij staat de rente vast tot en met 2022 (in 2017 afgestudeerd) dus ik hoor bij de eerste groep mensen die vanaf 2023 rente gaat betalen.
Jep hier thuis ook. Mijn vriend is ƩƩn jaar eerder dan ik begonnen en afgestudeerd en zijn rentepercentage is vorig jaar verlengd, 0% dus. Mijn percentage loopt dit jaar af en ik heb dus de pech van 1,78%. Ben nog wel in dubio of ik nu versneld wil aflossen. Ik wil ook nog steeds dat huis kopen zoals ik schreef toen ik dit topic 4 jaar geleden startte
Is de DUO site nog steeds overspannen?
Als ik op zoek ga tot wanneer mijn rentevasteperiode loopt kan ik het nergens vinden. Onder āmijn schuldenā is het scherm wit.
Waar vinden jullie de benodigde info terug?
Ik ben in 2014 afgestudeerd. Wie is nog meer van die club? En weet je of het rente tarief dan in 2014 of 2015 is vastgesteld?
Dat deed ie bij mij en mān vriend ook maar even later pakte hij de gegevens wel weer.
Je rentevaste periode is gecommuniceerd via een bericht/brief dus dat zou je terug moeten kunnen vinden in je berichtenbox.
Ik ben ook van 2014 en volgend jaar is nog 0%! Ik geloof t/m 2024, maar weet het niet zeker zo uit mān hoofd.
Ja dit is bij mij ook. T/m dec '24
Je wilt het weten of niet he. Maar hint: dit bericht heet waarschijnlijk iets met start terugbetalingsperiode
De rente bij LPB wordt 0,50% in november. Spaarrentes stijgen, zoals ik dus verwachtte. Misschien een optie die wel een buffer willen aanhouden, maar ook willen sparen om hun studieschuld extra af te kunnen lossen?
Goeie tip! Ik ga dit overwegen, misschien zet ik ook wel een deel op een depositorekening (1,65%).
Zou ik niet doen (op korte termijn). 1.65 is pas als je 5 jaar vast zet. Is nogal balen als de spaarrente in die 5 jaar stijgt.
O ja, goed punt. Ik dacht dat het 1 jaar was maar had niet goed gekeken. Maar hoe groot is de kans dat het stijgt naar 1,65 in 5 jaar, dat is toch best wel hoog lijkt me?
Die kans lijkt mij inderdaad best aanwezig (geen idee verder he, ben geen econoom) en daardoor lijkt het mij nu niet slim om voor lange tijd geld tegen een vast percentage te parkeren. Tenzij je natuurlijk heel veel geld hebt, dan boeit het ook allemaal niet meer
Ik begin in januari 2023 met afbetalen en ga nu volgens de regels van 2012 teurgbetalen. Ik heb echter ook in het nieuwe stelsel geleend en zou volgens de terugbetalingsregels (als ik het allemaal goed begrepen heb) over moeten kunnen stappen op het stelsel van 2018. Ik zag eerst op de site van duo over de terugbetalingsregels dat ik daar in oktober een brief over zou krijgen. Ik heb echter niks gekregen, zie ook in duo geen optie om al te switchen, en nu is de zin over die brief in oktober ook weggehaald op de siteā¦
Ik vroeg me af of iemand hier toevallig al wel de brief heeft ontvangen? Ik was trouwens ook in berichten van vorig jaar aan het terugzoeken en zag dat het toen ook steeds uitgesteld werd. Ik heb al meerdere keren geprobeerd te bellen maar kom er steeds niet tussen.
Ik heb hem net ontvangen. Ik moet ook beginnen met afbetalen in januari 2023. Er stond dat ik kan kiezen over te stappen naar de regeling van 2018. Ik heb echt de ballen verstand van die rentes enzo, dus weet niet zo goed wat nu slim is. Jij wil dus wel graag overstappen?
Als je 35 jaar lang aflost, heb je lagere rente EN een lager maandbedrag omdat je per maand minder aflost. Dat laatste kan helpen bij een hypotheek bijvoorbeeld, dan mag je meer lenen. Als je graag eerder van je lening af zou willen zijn, kan je altijd zelf meer aflossen. Een collega van me lost 1/180e van het hele bedrag af per maand, zodat ze alsnog in 15 jaar van haar lening af is.
Ja ik toevallig ook net!
Volgens mij kun je ergens op de doolhofsite van duo een overzicht vinden tussen de verschillen van 2012 en 2018. Ik ga inderdaad wel overstappen, o.a. omdat het verwachte rentepercentage lager ligt en het maandbedrag een stuk lager is doordat je in 35 jaar mag afbetalen. Ik zal ergens op korte termijn een huis gaan kopen + een fiscaal partner krijgen en aangezien zijn inkomen dan ook meetelt vind ik het maandbedrag bij 15 jaar echt te hoog voor mij (op dit moment, maar ik heb echt een hele hoge schuld, en ik heb pas net een fulltime baan met redelijk salariz). Ik ga hoe dan ook wel proberen om extra bij te sparen om z.s.m. veel af te lossen nu de rente nog 0% is voor mij.
Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom mensen nog voor het stelsel van 2012 zouden kiezen, er zitten voor mij alleen maar nadelen aan. Misschien doordat je er dan na 15 jaar vanaf bent, maar zoals @tessel hierboven ook al zegt, kun je altijd proberen om zelf extra af te lossen.
Als je gaat mikken op gedeeltelijke kwijtschelding is 15 jaar beter! Als je aflossing onder je draagkracht zit dan kan het uit, en dan is het prettiger als dat na 15 jaar voorbij is.